Przechodzimy do debaty nad rządowym projektem ustawy budżetowej na rok 2039. Proszę o zabranie głosu ministra finansów Sławomira Dudka.
Ustawa budżetowa na rok 2039
z 2038 roku
Art. 1.
1. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 1. łączną kwotę dochodów budżetu państwa na 1 620 831 057 tys. zł.
2. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 2. łączną kwotę wydatków budżetu państwa na 1 554 833 640 tys. zł.
3. Deficyt budżetu państwa na dzień 31 grudnia 2038 ustala się na kwotę nie wyższą niż 65 997 417 tys. zł.
Art. 2. Tworzy się ogólną rezerwę budżetową w wysokości 1 618 916 tys. zł.
Art. 3. Prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych wynosi 102%.
Art. 4. Prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wynosi 13 758 zł.
Art. 5. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od 1 stycznia 2039 roku.
Dochody:
I. Ogółem 1 554 833 640 (w tysiącach złotych)
1. Dochody podatkowe 1 454 766 887
1.1. Podatki pośrednie 983 851 847
z tego:
Podatek od towarów i usług 720 774 947
Podatek akcyzowy 256 294 737
Podatek od gier 6 782 163
1.2. Podatek dochodowy od osób prawnych 144 508 224
1.3. Podatek od dochodów przeznaczanych na cele osobiste 25 094 929
1.4. Podatek od funduszu wynagrodzeń 217 805 657
1.5. Podatek od wydobycia niektórych kopalin 9 322 922
1.6. Opłata paliwowa 74 183 307
2. Dochody niepodatkowe 85 162 006
2.1. Dywidendy 16 647 112
2.2. Wpłaty z zysku z Narodowego Banku Polskiego 1 000
2.3. Cło 10 939 747
2.4. Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe 45 765 979
2.5. Wpłaty Jednostek Samorządu Terytorialnego 11 808 168
3. Środki z Unii Europejskiej i innych źródeł 14 904 746
Wydatki:
II. Ogółem 1 620 831 057 (w tysiącach złotych)
01 MINISTER FINANSÓW
0110 Zarządzanie państwem i administracja publiczna 3 810 915
0120 Działanie administracji skarbowej 13 131 332
0130 Utrzymanie rodziny królewskiej, dworu i monarchii 1 348 885
0140 Zarządzanie finansami państwa i mieniem państwowym 75 600 000
0150 Wykorzystanie środków unijnych 2 860 890
0160 Składka członkowska do budżetu Unii Europejskiej 109 355 505
0170 Rezerwa ogólna 1 618 916
02 MINISTER WOLNOŚCI GOSPODARCZEJ
0210 Konkurencyjność i innowacyjność gospodarki 2 347 740
0220 Regulacja i rozwój rynków, ochrona konkurencji i konsumentów 1 592 279
0230 Transport i komunikacja 101 208 717
0240 Gospodarka przestrzenna, budownictwo i mieszkalnictwo 14 677 500
03 MINISTER KAPITAŁU LUDZKIEGO
0310 Zapewnienie dostępności i jakości wychowania przedszkolnego 4 374 453
0320 Zapewnienie dostępności, jakości oraz efektywności kształcenia i wychowania 83 822 712
0330 Kształcenie w szkolnictwie wyższym 28 111 200
0340 Wspieranie zatrudnienia i przeciwdziałanie bezrobociu 2 046 434
0350 Zabezpieczenie społeczne 216 305 550
0360 Wspieranie rodzin i dzieci 39 936 637
0370 Działalność artystyczna, upowszechniająca, promująca kulturę i dialog międzykulturowy 2 992 490
0380 Partycypacja społeczna i organizacje pozarządowe 231 470
04 MINISTER ZDROWIA
0410 Powszechne ubezpieczenie zdrowotne 585 599 144
0420 Ratownictwo medyczne 1 186 558
0430 Profilaktyka zdrowotna i nadzór sanitarny 6 273 953
0440 Sport dla wszystkich 828 259
0450 Sport wyczynowy 428 259
05 MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
0510 Rozwój produkcji roślinnej i ochrona roślin uprawnych 623 460
0520 Rozwój hodowli i produkcji zwierzęcej i ochrona dobrostanu zwierząt 2 652 502
0530 Wspieranie rybactwa śródlądowego i rybołówstwa morskiego 390 370
0540 Wsparcie gospodarstw rolnych, rozwój wsi oraz żywność regionalna, tradycyjna i systemy jakości żywności 9 768 989
06 MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH
0610 Ochrona porządku publicznego i zwalczanie przestępczości 20 550 402
0620 Zarządzanie kryzysowe i ochrona ludności 8 131 402
0630 Obsługa administracyjna obywateli i budowanie społeczeństwa obywatelskiego 1 885 862
0640 Wspieranie decentralizacji 5 219 664
0650 Ochrona i popularyzacja dziedzictwa i tożsamości narodowej 5 167 171
0660 Bezpieczeństwo granicy zewnętrznej UE i polityka migracyjna 3 880 394
07 MINISTER SPRAW ZAGRANICZNYCH
0710 Realizacja polityki zagranicznej w wymiarze dwustronnym i wielostronnym 3 236 225
0720 Kształtowanie wizerunku, wspieranie rozwoju, demokracji i praw człowieka na świecie 1 155 002
0730 Reprezentowanie interesów Polaków za granicą 1 086 554
0740 Członkostwo Polski w Unii Europejskiej 97 408
08 MINISTER OBRONY NARODOWEJ
0810 Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic 180 053 896
0820 System obrony powszechnej 2 718 771
0830 Ochrona wywiadowcza i kontrwywiadowcza 3 035 422
0840 Prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie obronności 5 855 991
0850 Zbiorowe bezpieczeństwo i misje pokojowe 3 535 634
09 MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
0910 Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez sądy 15 231 138
0920 Ściganie przestępstw oraz stanie na straży praworządności przez prokuraturę 5 246 871
0930 Wykonywanie kar pozbawienia lub ograniczenia wolności i tymczasowego aresztowania 6 319 411
0940 Sądownictwo polubowne, arbitrażowe i sędziowie pokoju 1 414 914
0950 Ochrona praw i wolności obywateli 494 848
0960 Mniejszości etniczne, stosunki z kościołami i związkami wyznaniowymi 581 108
10 MINISTER ENERGII I ŚRODOWISKA
1010 System ochrony środowiska i kształtowanie bioróżnorodności 1 782 392
1020 Ochrona powietrza i adaptacja do zmian klimatu 156 226
1030 Ochrona wód i gospodarowanie zasobami wodnymi 1 247 471
1040 Bezpieczeństwo energetyczne państwa 1 570 647
1050 Gospodarowanie złożami kopalin 1 791 367
11 MINISTER NAUKI I TECHNOLOGII
1110 Badania naukowe służące praktycznym zastosowaniom 24 749 280
1120 Wykorzystanie nowoczesnych technologii w administracji publicznej 1 255 467
1130 Zdolności w przestrzeni kosmicznej 255 000
Sławomir Dudek
Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!
Przedstawiamy dzisiaj budżet w nowej formule uwzględniającej konsolidację finansów publicznych oraz układ zadaniowy. Te zmiany wymagają szerszego niż zazwyczaj omówienia. Zacznę jednak od sytuacji makroekonomicznej jaką zastaliśmy i prognoz jakie wynikają z projekcji przeprowadzonej przez Ministerstwo Finansów.
Mijający rok jest kolejnym, w którym mierzymy się z uporczywą inflacją, która daleka jest od celu inflacyjnego. Jednocześnie dotychczasowe motory wzrostu gospodarczego zdają się wygasać, a wzrost gospodarczy daleki jest od potencjału naszego kraju. Dodatkowo mierzymy się ze skutkami wysokiego deficytu i długu publicznego, który przekroczył 55% PKB po uwzględnieniu długu konsolidowanych funduszy pozabudżetowych. Dlatego kluczowym zadaniem jakie sobie postawiliśmy było przywrócenie normalności w finansach publicznych. Przede wszystkim w związku z uruchomieniem reguły ostrożnościowej musimy doprowadzić do zmniejszenia relacji długu do PKB. Robimy jednak znacznie więcej niż wymagają tego mechanizmy ostrożnościowe.
Twarda polityka budżetowa wraz przywróceniem transparentności budżetu i odbudową zaufania rynków finansowych doprowadzą naszym zdaniem do powrotu inflacji do celu i ukształtowaniu się jej w 2039 roku na poziomie 2%. Jednocześnie działania restrykcyjne spowodują ograniczenie wzrostu gospodarczego, ale są one niezbędne, aby w kolejnych latach ten wzrost mógł przyspieszyć. Szacujemy, że nasza gospodarka będzie rosła w tym roku w tempie 3,9% co spowoduje wzrost PKB w cenach bieżących do poziomu 10 297 miliardów złotych. Zakładamy także niewielki i przejściowy wzrost bezrobocia do poziomu 4,8% oraz dalszą presję na wzrost płac, które nie nadążały w ostatnich latach za inflacją, a co za tym idzie wzrost średniej płacy o 6% do poziomu 13 758 złotych.
Po stronie dochodowej największe zmiany widoczne są w dochodach z podatku VAT, które będą dynamicznie rosnąć w skutek wprowadzenia uszczelnień systemu w oparciu o VATCoin od 2 kwartału przyszłego roku. Podatek od towarów i usług przyniesie do budżetu blisko 200 miliardów więcej niż w scenariuszu bez działań uszczelniających. Jednocześnie budżet uwzględnia zmiany w opodatkowaniu osób fizycznych i zgodnie z założeniami wniesionej do Sejmu ustawy przyjmujemy zakładane wpływy z tego tytułu na poziomie 25 miliardów. Zracjonalizowane zostały także dochody z podatku od funduszu wynagrodzeń zgodnie z aktualną wielkością funduszu płac. W dochodach w związku z włączeniem funduszy pozabudżetowych pojawiła się także opłata paliwowa, z której wpływy szacujemy na poziomie 74 miliardów.
Przez stronę wydatkową przeprowadzę państwa omawiając najważniejsze zmiany w wydatkach poszczególnych dysponentów zaczynając od Ministra Finansów. W związku z wprowadzeniem VATCoin i działaniami racjonalizatorskimi w strukturach KAS planujemy zmniejszenie kosztów administracji podatkowej o ponad 7%. Jednocześnie pozostałe wydatki na administrację i naczelne organy państwa pozostawiamy w tej samej kwocie jak rok temu. Dużą zmianą jest urealnienie kosztów obsługi długu publicznego, które w poprzednich budżetach mimo rosnącego zadłużenia i rosnącej rentowności obligacji drastycznie zostały zmniejszone. Na ten cel wydać musimy ponad 35 miliardów więcej. W budżecie dysponowanym przez MF znalazła się także nasza składka członkowska do UE, która dotychczas znajdowała się w dziale różne rozliczenia. W 2039 roku wyniesie ona 109 miliardów i będzie o ponad 6 miliardów większa niż rok wcześniej.
Budżety w dyspozycji Ministra Wolności Gospodarczej zawierają przede wszystkim środki Krajowego Funduszu Drogowego i Funduszu Kolejowego przeznaczane na transport drogowy i kolejowy. Dotychczasowe środki działu transport i łączność znajdujące się w budżecie państwa postanowiliśmy zmniejszyć o 5 miliardów, a działu gospodarka mieszkaniowa o prawie 3 miliardy. Pozostałe pozycje rosną zgodnie z wzrostem inflacji.
Na funkcje państwa, których dysponentem jest Minister Kapitału Ludzkiego w większości planujemy przeznaczyć środki planowane w budżecie na 2038 rok powiększone o wskaźnik inflacji. Z ważniejszych zmian w funkcjach 0310 i 0320 uwzględnione zostały środki subwencji oświatowej, które dotychczas znajdowały się w dziale różne rozliczenia. Ma to oczywiście na celu pokazanie bardziej przejrzyście środków przekazywanych na wychowanie przedszkolne i edukację. W dwóch pozycjach zdecydowaliśmy się na zamrożenie środków na poziomie z roku ubiegłego, a mianowicie w wydatkach na wspieranie zatrudnienia i przeciwdziałanie bezrobociu oraz na działalność artystyczną. Zwiększeniu o 100% ulegną natomiast środki na partycypację społeczną przede wszystkim w związku z planowanym wprowadzeniem mechanizmów demokracji deliberatywnej.
W zakresie Ministra Zdrowia będą przede wszystkim środki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, które po raz pierwszy osiągną zakładany w reformie systemu zdrowia poziom 6% PKB. Dodatkowo z wydatków na ochronę zdrowia wydzieliliśmy poza tą pulę środki na ratownictwo medyczne oraz na profilaktykę i nadzór sanitarny. W wydatkach na sport łączna pula została powiększona o wskaźnik inflacji natomiast podział środków został zmieniony w kierunku większego finansowania sportu amatorskiego i dziecięcego kosztem sportu wyczynowego. W wydatkach w gestii Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi pozostawiliśmy środki w wysokości równej tym z ustawy budżetowej na 2038 rok.
Minister Spraw Wewnętrznych otrzyma o 40% więcej środków na ochronę ludności w związku z przywracaniem do życia obrony cywilnej i działaniami mającymi na celu zapewnić lepsze przygotowanie państwa na sytuacje kryzysowe. W związku ze zwiększeniem udziału samorządów w podatku od dochodów przeznaczanych na cele osobiste osób fizycznych zakładamy znaczącą redukcję subwencji ogólnej dla samorządów. Pozostałe wydatki będą rosły o poziom inflacji, poza wydatkami na ochronę dziedzictwa narodowego, które zostały zamrożone na poziomie z roku obecnego. Natomiast budżety Ministra Spraw Zagranicznych zostaną powiększone o inflację.
W dyspozycji Ministra Obrony Narodowej znajdą się środki równe 2% PKB, a zmiany będą dotyczyć przede wszystkim wzrostu środków na obronę powszechną o 38%, na wywiad i kontrwywiad o 21%, na prace badawczo-rozwojowe o 32%. Cały budżet na obronę narodową wzrośnie o ponad 10%. Budżety w gestii Ministra Sprawiedliwości wzrosną natomiast o wskaźnik inflacji, a z ważniejszych zmian w funkcji 0920 uwzględnione zostaną wydatki na IPN dotychczas klasyfikowane w dziale dotyczącym urzędów naczelnych organów władzy państwowej.
Środki, którymi dysponuje Minister Energii i Środowiska zostaną zwiększone o wskaźnik inflacji. Jedyną znaczącą zmianą będzie przesunięcie 200 milionów złotych z gospodarowania złożami kopalin na system ochrony środowiska. Podobnie w budżecie Ministra Nauki i Technologii zakładamy powiększenie wydatków o inflację z jednym wyjątkiem przeznaczenia dodatkowych 105 milionów na zdolności w przestrzeni kosmicznej, co zwiększy budżet na ta funkcję o 70%.
Łączne wydatki państwa wyniosą 1,62 biliona złotych co przy zakładanych dochodach w wysokości 1,55 biliona przyniesie nieco mniejszy niż zakładany w projekcji deficyt na poziomie niecałych 66 miliardów złotych co będzie stanowić 0,64% PKB. W dużej mierze zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami te potrzeby pożyczkowe państwa pokryjemy z jednorazowych przychodów ze zbycia udziałów skarbu państwa w spółkach. Tym samym dług publiczny po uwzględnieniu zadłużenia wciągniętych do budżetu funduszy wyniesie 5 254 miliardów złotych, co będzie stanowić 54,17% PKB i pozwoli nam wyjść z procedur ostrożnościowych.
Dziękuję.
og: 48h