[Rząd] ustawa budżetowa na rok 2039

Marszałek: Michał Zacharski
Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 1127
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

[Rząd] ustawa budżetowa na rok 2039

Postautor: Aleksander Sternicki » 01 gru 2024, 3:29

Michał Zacharski

Przechodzimy do debaty nad rządowym projektem ustawy budżetowej na rok 2039. Proszę o zabranie głosu ministra finansów Sławomira Dudka.

Ustawa budżetowa na rok 2039

z 2038 roku


Art. 1.
1. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 1. łączną kwotę dochodów budżetu państwa na 1 620 831 057 tys. zł.
2. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 2. łączną kwotę wydatków budżetu państwa na 1 554 833 640 tys. zł.
3. Deficyt budżetu państwa na dzień 31 grudnia 2038 ustala się na kwotę nie wyższą niż 65 997 417 tys. zł.

Art. 2. Tworzy się ogólną rezerwę budżetową w wysokości 1 618 916 tys. zł.

Art. 3. Prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych wynosi 102%.

Art. 4. Prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wynosi 13 758 zł.

Art. 5. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od 1 stycznia 2039 roku.


Dochody:
I. Ogółem 1 554 833 640 (w tysiącach złotych)


1. Dochody podatkowe 1 454 766 887
1.1. Podatki pośrednie 983 851 847
z tego:
Podatek od towarów i usług 720 774 947
Podatek akcyzowy 256 294 737
Podatek od gier 6 782 163
1.2. Podatek dochodowy od osób prawnych 144 508 224
1.3. Podatek od dochodów przeznaczanych na cele osobiste 25 094 929
1.4. Podatek od funduszu wynagrodzeń 217 805 657
1.5. Podatek od wydobycia niektórych kopalin 9 322 922
1.6. Opłata paliwowa 74 183 307
2. Dochody niepodatkowe 85 162 006
2.1. Dywidendy 16 647 112
2.2. Wpłaty z zysku z Narodowego Banku Polskiego 1 000
2.3. Cło 10 939 747
2.4. Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe 45 765 979
2.5. Wpłaty Jednostek Samorządu Terytorialnego 11 808 168
3. Środki z Unii Europejskiej i innych źródeł 14 904 746


Wydatki:
II. Ogółem 1 620 831 057 (w tysiącach złotych)


01 MINISTER FINANSÓW
0110 Zarządzanie państwem i administracja publiczna 3 810 915
0120 Działanie administracji skarbowej 13 131 332
0130 Utrzymanie rodziny królewskiej, dworu i monarchii 1 348 885
0140 Zarządzanie finansami państwa i mieniem państwowym 75 600 000
0150 Wykorzystanie środków unijnych 2 860 890
0160 Składka członkowska do budżetu Unii Europejskiej 109 355 505
0170 Rezerwa ogólna 1 618 916

02 MINISTER WOLNOŚCI GOSPODARCZEJ
0210 Konkurencyjność i innowacyjność gospodarki 2 347 740
0220 Regulacja i rozwój rynków, ochrona konkurencji i konsumentów 1 592 279
0230 Transport i komunikacja 101 208 717
0240 Gospodarka przestrzenna, budownictwo i mieszkalnictwo 14 677 500

03 MINISTER KAPITAŁU LUDZKIEGO
0310 Zapewnienie dostępności i jakości wychowania przedszkolnego 4 374 453
0320 Zapewnienie dostępności, jakości oraz efektywności kształcenia i wychowania 83 822 712
0330 Kształcenie w szkolnictwie wyższym 28 111 200
0340 Wspieranie zatrudnienia i przeciwdziałanie bezrobociu 2 046 434
0350 Zabezpieczenie społeczne 216 305 550
0360 Wspieranie rodzin i dzieci 39 936 637
0370 Działalność artystyczna, upowszechniająca, promująca kulturę i dialog międzykulturowy 2 992 490
0380 Partycypacja społeczna i organizacje pozarządowe 231 470

04 MINISTER ZDROWIA
0410 Powszechne ubezpieczenie zdrowotne 585 599 144
0420 Ratownictwo medyczne 1 186 558
0430 Profilaktyka zdrowotna i nadzór sanitarny 6 273 953
0440 Sport dla wszystkich 828 259
0450 Sport wyczynowy 428 259

05 MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
0510 Rozwój produkcji roślinnej i ochrona roślin uprawnych 623 460
0520 Rozwój hodowli i produkcji zwierzęcej i ochrona dobrostanu zwierząt 2 652 502
0530 Wspieranie rybactwa śródlądowego i rybołówstwa morskiego 390 370
0540 Wsparcie gospodarstw rolnych, rozwój wsi oraz żywność regionalna, tradycyjna i systemy jakości żywności 9 768 989

06 MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH
0610 Ochrona porządku publicznego i zwalczanie przestępczości 20 550 402
0620 Zarządzanie kryzysowe i ochrona ludności 8 131 402
0630 Obsługa administracyjna obywateli i budowanie społeczeństwa obywatelskiego 1 885 862
0640 Wspieranie decentralizacji 5 219 664
0650 Ochrona i popularyzacja dziedzictwa i tożsamości narodowej 5 167 171
0660 Bezpieczeństwo granicy zewnętrznej UE i polityka migracyjna 3 880 394

07 MINISTER SPRAW ZAGRANICZNYCH
0710 Realizacja polityki zagranicznej w wymiarze dwustronnym i wielostronnym 3 236 225
0720 Kształtowanie wizerunku, wspieranie rozwoju, demokracji i praw człowieka na świecie 1 155 002
0730 Reprezentowanie interesów Polaków za granicą 1 086 554
0740 Członkostwo Polski w Unii Europejskiej 97 408

08 MINISTER OBRONY NARODOWEJ
0810 Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic 180 053 896
0820 System obrony powszechnej 2 718 771
0830 Ochrona wywiadowcza i kontrwywiadowcza 3 035 422
0840 Prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie obronności 5 855 991
0850 Zbiorowe bezpieczeństwo i misje pokojowe 3 535 634

09 MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
0910 Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez sądy 15 231 138
0920 Ściganie przestępstw oraz stanie na straży praworządności przez prokuraturę 5 246 871
0930 Wykonywanie kar pozbawienia lub ograniczenia wolności i tymczasowego aresztowania 6 319 411
0940 Sądownictwo polubowne, arbitrażowe i sędziowie pokoju 1 414 914
0950 Ochrona praw i wolności obywateli 494 848
0960 Mniejszości etniczne, stosunki z kościołami i związkami wyznaniowymi 581 108

10 MINISTER ENERGII I ŚRODOWISKA
1010 System ochrony środowiska i kształtowanie bioróżnorodności 1 782 392
1020 Ochrona powietrza i adaptacja do zmian klimatu 156 226
1030 Ochrona wód i gospodarowanie zasobami wodnymi 1 247 471
1040 Bezpieczeństwo energetyczne państwa 1 570 647
1050 Gospodarowanie złożami kopalin 1 791 367

11 MINISTER NAUKI I TECHNOLOGII
1110 Badania naukowe służące praktycznym zastosowaniom 24 749 280
1120 Wykorzystanie nowoczesnych technologii w administracji publicznej 1 255 467
1130 Zdolności w przestrzeni kosmicznej 255 000


Sławomir Dudek

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

Przedstawiamy dzisiaj budżet w nowej formule uwzględniającej konsolidację finansów publicznych oraz układ zadaniowy. Te zmiany wymagają szerszego niż zazwyczaj omówienia. Zacznę jednak od sytuacji makroekonomicznej jaką zastaliśmy i prognoz jakie wynikają z projekcji przeprowadzonej przez Ministerstwo Finansów.

Mijający rok jest kolejnym, w którym mierzymy się z uporczywą inflacją, która daleka jest od celu inflacyjnego. Jednocześnie dotychczasowe motory wzrostu gospodarczego zdają się wygasać, a wzrost gospodarczy daleki jest od potencjału naszego kraju. Dodatkowo mierzymy się ze skutkami wysokiego deficytu i długu publicznego, który przekroczył 55% PKB po uwzględnieniu długu konsolidowanych funduszy pozabudżetowych. Dlatego kluczowym zadaniem jakie sobie postawiliśmy było przywrócenie normalności w finansach publicznych. Przede wszystkim w związku z uruchomieniem reguły ostrożnościowej musimy doprowadzić do zmniejszenia relacji długu do PKB. Robimy jednak znacznie więcej niż wymagają tego mechanizmy ostrożnościowe.

Twarda polityka budżetowa wraz przywróceniem transparentności budżetu i odbudową zaufania rynków finansowych doprowadzą naszym zdaniem do powrotu inflacji do celu i ukształtowaniu się jej w 2039 roku na poziomie 2%. Jednocześnie działania restrykcyjne spowodują ograniczenie wzrostu gospodarczego, ale są one niezbędne, aby w kolejnych latach ten wzrost mógł przyspieszyć. Szacujemy, że nasza gospodarka będzie rosła w tym roku w tempie 3,9% co spowoduje wzrost PKB w cenach bieżących do poziomu 10 297 miliardów złotych. Zakładamy także niewielki i przejściowy wzrost bezrobocia do poziomu 4,8% oraz dalszą presję na wzrost płac, które nie nadążały w ostatnich latach za inflacją, a co za tym idzie wzrost średniej płacy o 6% do poziomu 13 758 złotych.

Po stronie dochodowej największe zmiany widoczne są w dochodach z podatku VAT, które będą dynamicznie rosnąć w skutek wprowadzenia uszczelnień systemu w oparciu o VATCoin od 2 kwartału przyszłego roku. Podatek od towarów i usług przyniesie do budżetu blisko 200 miliardów więcej niż w scenariuszu bez działań uszczelniających. Jednocześnie budżet uwzględnia zmiany w opodatkowaniu osób fizycznych i zgodnie z założeniami wniesionej do Sejmu ustawy przyjmujemy zakładane wpływy z tego tytułu na poziomie 25 miliardów. Zracjonalizowane zostały także dochody z podatku od funduszu wynagrodzeń zgodnie z aktualną wielkością funduszu płac. W dochodach w związku z włączeniem funduszy pozabudżetowych pojawiła się także opłata paliwowa, z której wpływy szacujemy na poziomie 74 miliardów.

Przez stronę wydatkową przeprowadzę państwa omawiając najważniejsze zmiany w wydatkach poszczególnych dysponentów zaczynając od Ministra Finansów. W związku z wprowadzeniem VATCoin i działaniami racjonalizatorskimi w strukturach KAS planujemy zmniejszenie kosztów administracji podatkowej o ponad 7%. Jednocześnie pozostałe wydatki na administrację i naczelne organy państwa pozostawiamy w tej samej kwocie jak rok temu. Dużą zmianą jest urealnienie kosztów obsługi długu publicznego, które w poprzednich budżetach mimo rosnącego zadłużenia i rosnącej rentowności obligacji drastycznie zostały zmniejszone. Na ten cel wydać musimy ponad 35 miliardów więcej. W budżecie dysponowanym przez MF znalazła się także nasza składka członkowska do UE, która dotychczas znajdowała się w dziale różne rozliczenia. W 2039 roku wyniesie ona 109 miliardów i będzie o ponad 6 miliardów większa niż rok wcześniej.

Budżety w dyspozycji Ministra Wolności Gospodarczej zawierają przede wszystkim środki Krajowego Funduszu Drogowego i Funduszu Kolejowego przeznaczane na transport drogowy i kolejowy. Dotychczasowe środki działu transport i łączność znajdujące się w budżecie państwa postanowiliśmy zmniejszyć o 5 miliardów, a działu gospodarka mieszkaniowa o prawie 3 miliardy. Pozostałe pozycje rosną zgodnie z wzrostem inflacji.

Na funkcje państwa, których dysponentem jest Minister Kapitału Ludzkiego w większości planujemy przeznaczyć środki planowane w budżecie na 2038 rok powiększone o wskaźnik inflacji. Z ważniejszych zmian w funkcjach 0310 i 0320 uwzględnione zostały środki subwencji oświatowej, które dotychczas znajdowały się w dziale różne rozliczenia. Ma to oczywiście na celu pokazanie bardziej przejrzyście środków przekazywanych na wychowanie przedszkolne i edukację. W dwóch pozycjach zdecydowaliśmy się na zamrożenie środków na poziomie z roku ubiegłego, a mianowicie w wydatkach na wspieranie zatrudnienia i przeciwdziałanie bezrobociu oraz na działalność artystyczną. Zwiększeniu o 100% ulegną natomiast środki na partycypację społeczną przede wszystkim w związku z planowanym wprowadzeniem mechanizmów demokracji deliberatywnej.

W zakresie Ministra Zdrowia będą przede wszystkim środki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, które po raz pierwszy osiągną zakładany w reformie systemu zdrowia poziom 6% PKB. Dodatkowo z wydatków na ochronę zdrowia wydzieliliśmy poza tą pulę środki na ratownictwo medyczne oraz na profilaktykę i nadzór sanitarny. W wydatkach na sport łączna pula została powiększona o wskaźnik inflacji natomiast podział środków został zmieniony w kierunku większego finansowania sportu amatorskiego i dziecięcego kosztem sportu wyczynowego. W wydatkach w gestii Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi pozostawiliśmy środki w wysokości równej tym z ustawy budżetowej na 2038 rok.

Minister Spraw Wewnętrznych otrzyma o 40% więcej środków na ochronę ludności w związku z przywracaniem do życia obrony cywilnej i działaniami mającymi na celu zapewnić lepsze przygotowanie państwa na sytuacje kryzysowe. W związku ze zwiększeniem udziału samorządów w podatku od dochodów przeznaczanych na cele osobiste osób fizycznych zakładamy znaczącą redukcję subwencji ogólnej dla samorządów. Pozostałe wydatki będą rosły o poziom inflacji, poza wydatkami na ochronę dziedzictwa narodowego, które zostały zamrożone na poziomie z roku obecnego. Natomiast budżety Ministra Spraw Zagranicznych zostaną powiększone o inflację.

W dyspozycji Ministra Obrony Narodowej znajdą się środki równe 2% PKB, a zmiany będą dotyczyć przede wszystkim wzrostu środków na obronę powszechną o 38%, na wywiad i kontrwywiad o 21%, na prace badawczo-rozwojowe o 32%. Cały budżet na obronę narodową wzrośnie o ponad 10%. Budżety w gestii Ministra Sprawiedliwości wzrosną natomiast o wskaźnik inflacji, a z ważniejszych zmian w funkcji 0920 uwzględnione zostaną wydatki na IPN dotychczas klasyfikowane w dziale dotyczącym urzędów naczelnych organów władzy państwowej.

Środki, którymi dysponuje Minister Energii i Środowiska zostaną zwiększone o wskaźnik inflacji. Jedyną znaczącą zmianą będzie przesunięcie 200 milionów złotych z gospodarowania złożami kopalin na system ochrony środowiska. Podobnie w budżecie Ministra Nauki i Technologii zakładamy powiększenie wydatków o inflację z jednym wyjątkiem przeznaczenia dodatkowych 105 milionów na zdolności w przestrzeni kosmicznej, co zwiększy budżet na ta funkcję o 70%.

Łączne wydatki państwa wyniosą 1,62 biliona złotych co przy zakładanych dochodach w wysokości 1,55 biliona przyniesie nieco mniejszy niż zakładany w projekcji deficyt na poziomie niecałych 66 miliardów złotych co będzie stanowić 0,64% PKB. W dużej mierze zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami te potrzeby pożyczkowe państwa pokryjemy z jednorazowych przychodów ze zbycia udziałów skarbu państwa w spółkach. Tym samym dług publiczny po uwzględnieniu zadłużenia wciągniętych do budżetu funduszy wyniesie 5 254 miliardów złotych, co będzie stanowić 54,17% PKB i pozwoli nam wyjść z procedur ostrożnościowych.

Dziękuję.


og: 48h

Awatar użytkownika
Renata Budzyńska
Posty: 1450
Rejestracja: 12 gru 2016, 17:04

Re: [Rząd] ustawa budżetowa na rok 2039

Postautor: Renata Budzyńska » 01 gru 2024, 18:16

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!
Szanowny Panie Ministrze,

cieszy nasz optymizm rządu, szczególnie w kwestii dochodów budżetu, mam jednak duże wątpliwości co do tego, czy planowane uszczelnienie podatku VAT podniesie ściągalność tego podatku aż o 200 mld złotych. Co będzie, jeśli te prognozy się nie sprawdzą? Jak wówczas zostaną sfinansowane wydatki budżetowe?

Spore wątpliwości budzi także budżet zadaniowy. Z nieznanych dla opozycji przyczyn w części nowych działów wydatki wydają się znacznie zawyżone, w innych natomiast dostrzegamy niezrozumiałe cięcia.
Idąc po kolej, w dziale "Zarządzanie państwem i administracja publiczna" zaplanowano wydatki na niespełna 4 mld złotych. W bieżącym roku wydatki w odpowiadających mu generalnie działach wyniosły natomiast:
750 Administracja publiczna 25 896 000
751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa 4 645 918

Co prawda w dziale "Obsługa administracyjna obywateli i budowanie społeczeństwa obywatelskiego" przewidzieliście Państwo wydatki na niespełna 2 mld zł, wciąż jednak są to znacznie niższe kwoty.
Jak ma funkcjonować Państwo przy tak znacznych cięciach wydatków na administrację?
Szczególnie w zestawieniu z faktem, że wydatki na administrację skarbową przekraczają 13 mld zł. Czy administracja publiczna będzie się teraz skupiać głównie na ściąganiu podatków?
Na jakie wydatki zostanie przeznaczony budżet w zakresie działu "Wspieranie decentralizacji"? Przewidziana tu kwota 5 mld zł wydaje się niebagatelna, nazwa działu jest jednak dość mglista.

Czy planowane zmniejszenie wydatków na transport i łączność oraz gospodarkę mieszkaniową nie doprowadzi do spowolnienia inwestycji, które są szczególnie ważne dla Polaków? Wykluczenie transportowe wciąż jest problemem, z którym należy walczyć, podobnie brak mieszkań.

Dziękuję.
baronowa Renata Budzyńska - poseł na Sejm I, II, III, IV, V, VI i VII kadencji.

Wicepremier (2022-24), MSWiA (2022-26), prezes PiS (2021-24), Wicemarszałek Sejmu IV kadencji (2026-2030), koordynator służb specjalnych (2032-2038)

Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 1127
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

Re: [Rząd] ustawa budżetowa na rok 2039

Postautor: Aleksander Sternicki » 01 gru 2024, 23:05

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!
Pani Premier!

W odpowiedzi na pytania minister Olszewskiej w trakcie debaty nad expose premier Sternicki już szczegółowo wyjaśniał skąd wynika przedstawiona prognoza wpływów z uszczelnienia systemu VAT. W ostatnim roku mieliśmy wyjątkowo niskie wpływy z tytułu podatku VAT na poziomie 5,7% PKB. Historycznie nasz system podatku od towarów i usług potrafił generować przy niemal identycznej bazie podatkowej i stawkach nawet wpływy na poziomie ponad 8% PKB. Jednocześnie w tym okresie ekonomiści szacując metodą opartą o dane dotyczące konsumpcji określali rzeczywistą lukę VAT na poziom od 10% do nawet 29% potencjalnych wpływów. Więc potencjalne wpływy z VAT patrząc na wielkość konsumpcji to nawet 9% PKB. Przyjęty w ustawie budżetowej poziom realizacji dochodów z VAT na poziomie 720 miliardów stanowi 7% PKB, co jest naszym zdaniem bezpiecznym i konserwatywnym założeniem patrząc na kompleksowość wprowadzanych uszczelnień w systemie VAT. Spodziewamy się wyższego poziomu realizacji wpływów w kolejnych latach. (OG: irl w 2023 roku wpływy z VAT do PKB wyniosły 7,16%).

Dotychczasowy dział administracja publiczna oraz dział urzędy naczelnych organów władzy państwowej zawierały w swoich pozycjach szereg wydatków, które w nowym układzie po funkcjach państwa zostały przyporządkowane do odpowiednich zadań w ramach ustalonych funkcji. Tak jak wskazywaliśmy w uzasadnieniu wydatki na administrację podatkową spadają o ponad 7% rok do roku. Jeśli chodzi o koszty ściągania podatków proszę winić poprzednie rządy a nie nas, bo to one nie zrobiły nic z rozdmuchaną biurokracją skarbową. Zmiany, które wprowadzamy w zakresie uproszczenia systemu podatkowego, poprawy efektywności działania administracji poprzez lepsze zarządzanie oraz automatyzacji w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji pozwolą na zmniejszenie kosztów poboru podatków. (OG: irl 14 z 25 mld. w dziale 750 to administracja podatkowa). Wydatki na administrację podatkową dotychczas znajdowały się w dziale 750 stanowiąc ponad połowę wydatków w nim klasyfikowanych. Poza tym dotychczasowe działy 750 i 751 zawierały także wydatki ujęte w:
- funkcji 0220 (Regulacja i rozwój rynków, ochrona konkurencji i konsumentów)
- całość wydatków w funkcjach 0710-0740 (wydatki, których dysponentem jest MSZ)
- funkcji 0130 (Utrzymanie rodziny królewskiej, dworu i monarchii)
- część wydatków w kwocie ok. 1,4 mld. w funkcji 0150 (Wykorzystanie środków unijnych)
- wskazane wydatki w funkcji 0630 (Obsługa administracyjna obywateli i budowanie społeczeństwa obywatelskiego)
- wydatki na IPN w kwocie ok. 700 mln., które znajdują się zgodnie z tym co wskazywałem w uzasadnieniu w funkcji 0920 (Ściganie przestępstw oraz stanie na straży praworządności przez prokuraturę)
- wydatki w funkcji 0950 (Ochrona praw i wolności obywateli), gdzie przede wszystkim przeniesione zostały wydatki na instytucje rzecznicze oraz KRRiT
- wydatki związane z Krajowym Biurem Wyborczym, Sądem Najwyższym, Naczelnym Sądem Administracyjnym czy Trybunałem Konstytucyjnym, które w nowej klasyfikacji zostały przyporządkowane zgodnie z ich funkcjami.

Podsumowując jeśli przyjrzy się całościowo wydatkom działów 750 i 751 oraz ich nowemu sklasyfikowaniu to widać, że nie ma mowy o znacznych cięciach wydatków na administrację, które mogłyby zagrażać naszemu państwu. Wszelkie zmniejszenia budżetów, które zaplanowaliśmy w tych zadaniach związane są z poprawą efektywności działania poszczególnych instytucji i organów państwa.

Jeśli chodzi o funkcję 0640 (Wspieranie decentralizacji) to są środki dotychczas ujmowane w dziale Rożne rozliczenia z przeznaczeniem na dotacje i subwencje dla samorządów. Nie jest to więc nowa pozycja, a tylko nowa klasyfikacja dotychczasowych wydatków. Jak wskazywałem zresztą w uzasadnieniu dodatkowo mocno okrojona w związku z planowanym zwiększeniem dochodów samorządów z opodatkowania dochodów osób fizycznych wynikających ze zwiększenia udziałów samorządów w tym podatku.

W kwestii redukcji wydatków na transport i łączność oraz gospodarkę mieszkaniową nie zakładamy spowolnienia inwestycji w tych obszarach. Przede wszystkim uważamy, że w wielu obszarach mamy do czynienia obecnie z efektem wypychania inwestycji prywatnych poprzez inwestycje publiczne. W związku z tym w miejsce dotowanych projektów państwowych pojawią się inwestycje prywatne, zwłaszcza, że zmiany w systemie podatkowym będą zachęcać do inwestowania poprzez efektywnie zerową stawkę podatku dla takich przedsięwzięć.

W Polsce jest relatywnie dużo państwowych mieszkań, bo ponad 1 milion co stanowi ponad 7,5% całego zasobu mieszkaniowego. Dla porównania jest to ponad dwa razy więcej niż 2,9% w Niemczech i 19 razy więcej niż 0,4% w Czechach. Naszym zdaniem zamiast próbować zastępować rynek mieszkaniowy, a w szczególności rynek najmu, przez państwo powinniśmy umożliwić jego rozwój w Polsce.

W ostatnich dekadach ponosiliśmy olbrzymie wydatki na rozwój infrastruktury transportowej głównie drogowej, co widać choćby w wielkości budżetu KFD. Naszym zdaniem nie ma potrzeby utrzymywania tych inwestycji na tym samym poziomie w kolejnych latach, a lepiej te środki przeznaczyć na rozwój kapitału ludzkiego i społecznego. Tym bardziej, że kwestia wykluczenia transportowego to dziś bardziej problem samorządowy niż centralny, bo głównym wyzwaniem jest dziś dotarcie z mniejszych ośrodków do siedzib gmin czy powiatów, gdzie jest już rozwinięta sieć transportowa.

W swoim wystąpieniu Pani Premier wskazywała też na znacznie zawyżone wydatki w części nowych pozycji w klasyfikacji funkcji państwa, ale w pani wypowiedzi poza wyjaśnioną przeze mnie kwestią funkcji Wsparcia decentralizacji nie pojawiły się inne uwagi w tym zakresie więc nie mam do czego się odnieść. Odsyłam jeszcze raz do uzasadnienia ustawy, gdzie wskazaliśmy dokładnie w których funkcjach wydatki rosną i o ile w porównaniu do budżetu z roku 2038 gdyby był prowadzony według tej samej klasyfikacji.

Mam nadzieję, że rozwiałem wszelkie wątpliwości Pani Premier co do ustawy budżetowej.

Dziękuję.

Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 1127
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

Re: [Rząd] ustawa budżetowa na rok 2039

Postautor: Aleksander Sternicki » 04 gru 2024, 0:35

Michał Zacharski

Dziękuję za debatę. Przechodzimy do głosowania.

Kto jest za?
Dziękuję.
Kto jest przeciw?
Dziękuję.
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.

OG: 48h

Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 1127
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

Re: [Rząd] ustawa budżetowa na rok 2039

Postautor: Aleksander Sternicki » 04 gru 2024, 0:35

za

Awatar użytkownika
Nikodem Kepp
Posty: 646
Rejestracja: 29 wrz 2022, 20:33

Re: [Rząd] ustawa budżetowa na rok 2039

Postautor: Nikodem Kepp » 04 gru 2024, 0:44

Przeciw.

Awatar użytkownika
Dominika Olszewska
Posty: 131
Rejestracja: 13 maja 2024, 9:34

Re: [Rząd] ustawa budżetowa na rok 2039

Postautor: Dominika Olszewska » 04 gru 2024, 8:29

przeciw

Awatar użytkownika
Aleksandra Olszańska
Posty: 347
Rejestracja: 14 lut 2017, 20:20

Re: [Rząd] ustawa budżetowa na rok 2039

Postautor: Aleksandra Olszańska » 04 gru 2024, 12:09

przeciw

Księżna Aleksandra Olszańska

Awatar użytkownika
Renata Budzyńska
Posty: 1450
Rejestracja: 12 gru 2016, 17:04

Re: [Rząd] ustawa budżetowa na rok 2039

Postautor: Renata Budzyńska » 04 gru 2024, 14:52

Przeciw
baronowa Renata Budzyńska - poseł na Sejm I, II, III, IV, V, VI i VII kadencji.

Wicepremier (2022-24), MSWiA (2022-26), prezes PiS (2021-24), Wicemarszałek Sejmu IV kadencji (2026-2030), koordynator służb specjalnych (2032-2038)

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 3004
Rejestracja: 27 gru 2022, 15:50

Re: [Rząd] ustawa budżetowa na rok 2039

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 04 gru 2024, 21:54

przeciw
Marta Fornero-Piotrowska - przewodnicząca Parlamentu Europejskiego XIII kadencji (od 2039)

Premier RP (2020; 2032-37), minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm (2034-39), marszałek woj. pomorskiego (2026-32)


Wróć do „Sejm RP”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości