Otwieram debatę nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw. Proszę o zabranie głosu sprawozdawcę, panią minister Idę Franiak-Pietrygę.
Ustawa
z dnia ... 2030 r.
o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw
Art. 1. W ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia w art. 72:
a) ust. 6 otrzymuje brzmienie: “6. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wymagania obowiązujące przy prowadzeniu żywienia zbiorowego typu zamkniętego, mając na względzie normy żywienia oraz wymagania zdrowotne, w tym minimalny dzienny koszt posiłków i napojów.”,
b) po ust. 6 dodaje się ust. 7 w brzmieniu: “7. Minimalny dzienny koszt posiłków i napojów na osobę nie może być niższy niż 120% minimalnej stawki godzinowej brutto ustalanej na podstawie art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.”
Art. 2. W ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w art. 28 ust. 6 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu: ”3a) liczby uczniów w szkołach i placówkach korzystających z żywienia zbiorowego prowadzonego przez szkołę lub placówkę, z uwzględnieniem minimalnego dziennego kosztu posiłków i napojów określonego na podstawie art. 72 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia.
Art. 3. W ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 55 po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: “4. Wyżywienie w domu pomocy społecznej powinno spełniać wymagania obowiązujące przy prowadzeniu żywienia zbiorowego typu zamkniętego określone na podstawie art. 72 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia.”;
2) w art. 68 po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu: “6a. Wyżywienie w placówce, o której mowa w ust. 1, powinno spełniać wymagania obowiązujące przy prowadzeniu żywienia zbiorowego typu zamkniętego określone na podstawie art. 72 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia.”
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2031 r.
Sprawozdawca: Ida Franiak-Pietryga, Minister Zdrowia i Sportu
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Żywienie stanowi integralną część procesu leczniczego i współdecyduje o poprawie zdrowia pacjenta. W swych założeniach powinno być zgodne z zasadami prawidłowego żywienia i wspierać powrót do zdrowia, a także utrzymanie poziomu zdrowia w innych placówkach. Proponowany projekt ustawy wychodzi naprzeciw podstawowym oczekiwaniom obywateli związanymi ze służbą ochrony zdrowia. Wprowadzenie minimalnych kwot wyżywienia pacjentów w efekcie spowoduje zmniejszenie nakładu finansowego na leczenie i opiekę nad pacjentami dotkniętymi niedożywieniem.
W art. 1 projektodawca proponuje zmiany w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia. W wyniku zmiany art. 72 ust. 6 minister właściwy do spraw zdrowia będzie zobowiązany do wydawania rozporządzenia w sprawie wymagań obowiązujących przy prowadzeniu żywienia zbiorowego typu zamkniętego. Minister będzie mieć na względzie normy żywienia oraz wymagania zdrowotne, w tym minimalny dzienny koszt posiłków i napojów. W dodawanym ust. 7 minister otrzymuje dodatkową dyspozycję - określa się dolną granicę minimalnego dziennego kosztu posiłków i napojów na osobę w wysokości 120% minimalnej stawki godzinowej brutto ustalanej na podstawie art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Zgodnie z definicją ustawową, żywienie zbiorowe typu zamkniętego prowadzi zakład wykonujący działalność w zakresie zorganizowanego żywienia określonych grup konsumentów, w szczególności w szpitalach, zakładach opiekuńczo-wychowawczych, żłobkach, przedszkolach, szkołach, internatach, zakładach pracy, z wyłączeniem żywienia w samolotach i innych środkach transportu oraz wojskowych polowych punktów żywieniowych.
Dotychczas minister na podstawie art. 72 ust. 6 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia miał jedynie uprawnienie do wydawania odpowiedniego rozporządzenia, z którego jednak do tej pory nie skorzystał. Ze względu na ważny problem społeczny należy zobowiązać ministra do wydania odpowiedniego aktu wykonawczego. Dodatkowo, ustalono minimalny dzienny koszt posiłków i napojów na osobę na podstawie wzorca minimalnej stawki godzinowej brutto ustalanej na podstawie art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. W tym zakresie można rozważać inne wskaźniki, takie jak minimum egzystencji czy wyliczony na potrzeby niniejszej ustawy koszyk podstawowych dóbr żywnościowych. Minimalna stawka godzinowa jest ustalana na podstawie ustawy, a jej wartość jest znana z odpowiednim wyprzedzeniem. Projektodawca uznał, przez powyższe cechy wskaźnik minimalnej stawki godzinowej na dany rok jest najbardziej elastyczny, a co za tym idzie optymalny dla konsumentów i budżetów podmiotów, których dotyczy przedmiotowy projekt.
Zmiany w art. 2 i 3 stanowią dostosowanie innych przepisów do zmiany określonej w art. 1. W ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w art. 28 ust. 6 po pkt 3 dodaje się pkt 3a, w myśl którego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, dzieląc część oświatową subwencji ogólnej w drodze rozporządzenia, będzie miał na względzie liczbę uczniów w szkołach i placówkach korzystających z żywienia zbiorowego prowadzonego przez szkołę lub placówkę, z uwzględnieniem minimalnego dziennego kosztu posiłków i napojów.
W ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej dodaje się warunek standardu wyżywienia obowiązującego przy prowadzeniu żywienia zbiorowego typu zamkniętego określone na podstawie, z uwzględnieniem minimalnego dziennego kosztu posiłków i napojów. Podobne rozwiązanie dotyczy zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku.
W wyniku wejścia w życie niniejszej ustawy poprawie ulegnie standard wyżywienia w zakładach opieki zdrowotnej, szkołach, placówkach oświatowych i innych podmiotach prowadzących żywienie zbiorowe typu zamkniętego. Skutkiem poprawy standardu w tym zakresie będzie lepsza dieta pacjentów, uczniów i innych osób korzystających z żywienia zbiorowego typu zamkniętego, a co za tym idzie - w wielu przypadkach poprawa stanu zdrowia. Zgodnie z rekomendacjami i standardami Światowej Organizacji Zdrowia w wyniku wejścia w życie ustawy rozszerzony zostanie dostęp do ochrony zdrowia. Proponowane przepisy mają również znaczenie profilaktyczne. Poprawa standardów żywienia wiąże się z większym i lepszym przyswajaniem witamin oraz innych substancji odżywczych, które wspierają odporność i ogólną kondycję psychofizyczną.
Szacunkowy koszt wyrównania kosztów w zakładach opieki zdrowotnej wyniesie ok. 900 mln zł rocznie. Wydatki te zostaną sfinansowane z budżetu Naczelnego Urzędu Opieki Zdrowotnej. W przypadku szkół różnica ta będzie wynosić ok. 3,15 mld zł, biorąc pod uwagę posiłki dla ok. 60% z 4,9 mln uczniów w czasie roku szkolnego trwającego ok. 210 dni. Wydatki te zostaną poniesione z części oświatowej subwencji ogólnej zgodnie z ustawą zmienianą art. 2. Koszt wejścia w życie ustawy w placówkach, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej wyniesie ok. 253 mln zł rocznie i zostanie poniesiony przez organy prowadzące. Kwota została oszacowana na podstawie liczby mieszkańców placówek oraz przeciętnej różnicy w minimalnych stawkach.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej, nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
Dziękuję.