Expose premier Anny Radziwiłł-Schmidt

Marszałek: Ilona Antoniszyn-Klik
Sejm w latach 2030-34
Awatar użytkownika
Anna Bejca
Posty: 408
Rejestracja: 02 kwie 2016, 21:03

Expose premier Anny Radziwiłł-Schmidt

Postautor: Anna Bejca » 24 maja 2022, 22:42

Antoniszyn-Klik:

Przechodzimy do następnego punktu porządku dziennego. Na podstawie art. 154 ust. 2 Konstytucji, przystępujemy do wysłuchania wystąpienia Prezesa Rady Ministrów, Jej Książęcej Wysokości księżnej Anny Radziwiłł-Schmidt, związanego z przedstawieniem programu działań Rady Ministrów i wnioskiem o udzielenie wotum zaufania Radzie Ministrów. Bardzo proszę o zabranie głosu panią premier.
Anna Bejca - minister kultury i dziedzictwa narodowego (od 2030), posłanka na Sejm VIII kadencji III RP oraz I, II, III, IV i V kadencji IV RP z ramienia Postępowych Demokratów, była Marszałek Sejmu I kadencji (2019-2020).

Awatar użytkownika
Anna Radziwiłł-Schmidt
Posty: 8238
Rejestracja: 22 kwie 2015, 15:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: Expose premier Anny Radziwiłł-Schmidt

Postautor: Anna Radziwiłł-Schmidt » 24 maja 2022, 22:58

Na mównicę wchodzi premier Radziwiłł-Schmidt:
Obrazek
Szanowna Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Szanowne Panie Posłanki i Panowie Posłowie,

Stoję dziś przed państwem jako Premier Rzeczypospolitej Polskiej. Mam wielki zaszczyt przemawiać w Wysokiej Izbie tuż po zaprzysiężeniu przez Jej Królewską Mość królową Monikę nowego rządu, którego prace będę prowadziła. To jest zaszczyt i zobowiązanie, które zostały nałożone na nas przez Polki i Polaków. Chciałabym to przemówienie rozpocząć od podziękowania. Chcę podziękować wszystkim obywatelkom i obywatelom, bez wyjątku, niezależnie od tego, czy zaufali w akcie wyborczym obecnej koalicji, której przyjdzie prowadzić prace państwowej administracji przez następną kadencję, czy też tym, którzy mieli inny pogląd w tej kwestii.

Chciałabym dziś w państwa obecności złożyć zobowiązanie do wiernej służby Polsce, Polkom i Polakom i przedstawić program mojego rządu. Chcę z tego miejsca powiedzieć - drodzy Państwo, nie jesteśmy tutaj dla siebie. Jesteśmy tutaj dla Polaków, który w rekordowej liczbie poszli w tym roku do wyborów, by wybrać nas, swoich reprezentantów. Chcę zadeklarować, że będę premierem służącym wszystkim Polkom i Polakom. Chcę obiecać, że wszystkie moje decyzje i działania mojego nowego rządu będą podejmowane nie na podstawie politycznych kalkulacji, ale będą miały jeden cel: szeroko pojęte bezpieczeństwo polskich rodzin.

Wysoki Sejmie!

Polityka energetyczna należy do kluczowych polityk szczegółowych państwa. I takie też znaczenie przypisuje jej nasz gabinet. Niezbędne jest, by odbiorcy indywidualni i przemysł mieli stabilne dostawy energii za możliwie najkorzystniejszą cenę. Tak, aby wzmacniało to konkurencyjność gospodarczą Polski. Ważnym jest korzystanie z rodzimych zasobów surowcowych, a zatem bardzo prawdopodobne jest sięganie po rodzime złoża węgla brunatnego czy kamiennego. Poprzedni gabinet również pracował nad określeniem potencjału eksploatacji złóż węgla kamiennego i brunatnego.

Będziemy nadal prowadzić aktywną politykę w kierunku pozyskiwania paliwa z dwutlenku węgla, tak by optymalizować wykorzystanie tego surowca dla potrzeb gospodarki. W ostatnich czterech latach dokonał się w tym obszarze znaczący postęp. Metan również stanowi ważny surowiec do zapewniania dostaw energii obecnie głównie dla zakładów przemysłowych. Obszarem wymagającym uwagi są również klatraty metanu i potencjalna ich eksploatacja. Aktywność w tym kierunku będzie wymagała współpracy międzynarodowej na poziomie Unii Europejskiej, a także szerzej z krajami Azji, Ameryki Północnej.

Wodór to kolejny potencjalny nośnik energii - prace nad jego wykorzystaniem w przyszłości uległy w ostatnich latach przyśpieszeniu. Polska jest członkiem kartelu wodorowego, trwają intensywne działania we współpracy z Rosją. Stoimy na stanowisku, że w Polsce wszystkie rodzaje wodoru - szary, niebieski, zielony, w mniejszym stopniu żółty, do którego wykorzystuje się atom w perspektywie kilkudziesięciu lat - będą istotną częścią rodzimego miksu energetycznego.

Rośnie użycie gazu ziemnego, stąd nie tylko potrzeba poszukiwania i eksploatacji nowych złóż krajowych, ale też pozyskanie stabilnych dostaw z różnych kierunków, w tym arktycznego, gdzie polskie firmy będą korzystały z urządzeń wydobywczych produkowanych w stoczniach w Polsce. Istotną częścią krajowego systemu energetycznego będą źródła energii odnawialnej. W polskich warunkach będą to zarówno elektrownie wodne jak i energia z biomasy. Jeszcze w tym roku zostanie dokończona elektrownia Świnna Poręba zaopatrująca w prąd Wadowice. Planujemy również budowę ESP Młoty w okolicach Kłodzka.

Stworzymy krajowy program rozwoju energetyki odnawialnej na obszarach wiejskich, oferujący pakiet informacji i zachęty finansowe do inwestowania w energetykę odnawialną, opartą na energii wodnej oraz produkcji biogazu z biomasy pochodzącej z produktów, odpadów i pozostałości z produkcji rolnej i leśnej oraz powiązanych gałęzi przemysłu, a także w mniejszym stopniu z energii słonecznej i wiatrowej. Pozwoli to obszarom wiejskim uzyskać niezależność energetyczną i zdolność do produkowania ciepła i energii na własne potrzeby oraz dostarczania ich odpłatnie do okolicznych miejscowości. Produkcja energii ze źródeł odnawialnych oraz ciepła z biogazu rolnego będzie nową i dochodową dziedziną dla gospodarstw rolniczych oraz pozwoli wyeliminować zanieczyszczające powietrze.

Potencjał rozwojowy mają również spółdzielnie energetyczne - w niektórych częściach Polski już takie funkcjonują. Aby jednak przyśpieszyć oddolne inicjatywny potrzebujemy zmian w prawie, i częstokroć wsparcia choćby ze środków UE na przesył, jeśli na przykład kilka gmin utworzy taką spółdzielnię.

Wysoka Izbo!

Przez cztery ostatnie lata sytuacja finansów publicznych była coraz lepsza. Imperatyw ślepego ograniczania wydatków, wzrostu nadwyżki został zastąpiony imperatywem służalczości budżetu. Poczyniliśmy wiele dobrych kroków w walce z nadużyciami, oszustami podatkowymi. Będziemy kontynuować te działania.

Wprowadzimy kasy online, które umożliwiają automatyczne i bezpośrednie przekazywanie danych do organów administracji skarbowej. To będzie kolejny krok w uszczelnieniu VAT. Będziemy dokonywać również przeglądu dotychczasowej legislacji w zakresie uszczelniania podatków. Przyjęte rozwiązania nie mogą znacząco wpływać na funkcjonowanie przedsiębiorstw a muszą znacząco zmniejszać nadużycia podatkowe.
W Polsce kapitał jest znacznie niżej opodatkowany, niż praca. Dlatego zwiększymy kwotę wolną od podatku. Z drugiej strony zwiększymy i zmodyfikujemy podatek od dochodów kapitałowych. Wprowadzimy podatek od wysokich spadków, majątków, podatek bankowy. Podatek od funduszu wynagrodzeń będzie progresywny.

Uzyskane środki pozwolą na indeksację wszystkich zasiłków, zapomóg co najmniej o inflację. Pozwoli to dostosowywać się państwowym programom wsparcia do zmian cen. Pozwoli to również na wprowadzenie powszechnego zasiłku wychowawczego. Dokończone zostaną pracę nad tym wsparciem dla wszystkich polskich dzieci.

Jednocześnie chcemy powołać państwowy fundusz majątkowy. Jeszcze w tym roku powołamy odpowiedni zespół przy Ministrze Finansów, która pozwoli opracować rozwiązania najadekwatniejsze do polskiej gospodarki. Planujemy, aby w dłuższej perspektywie były stworzone dwa fundusze majątkowe, jeden oszczędnościowy, drugi stabilizacyjny.

Warunki rynku nieruchomości nie mogą sprawiać, że ludzie są biedni. Rozpoczniemy prace nad dodatkowymi środkami dla Krajowego Programu Mieszkaniowego. Oczekiwana jest dalsza ofensywa mieszkaniowa. W dłuższej perspektywie powinno z inicjatywy państwa, samorządów powstawać co najmniej 100-150 tysięcy mieszkań rocznie. To ambitne. Ale nie ma alternatywy, jeśli chcemy w dającej się przewidzieć przyszłości złagodzić sytuację na rynkach mieszkaniowych.

Unormujemy sytuację na rynku wynajmu. Poszerzająca się szara strefa szkodzi wszystkim uczestnikom rynku. Pozwolimy samorządom decydować o granicach obszarów o napiętych rynkach mieszkaniowych. Na takich obszarach możliwe będzie wdrożenie hamulców czynszów przez maksymalnie pięć lat, wtedy żądany czynsz może być maksymalnie o dziesięć procent wyższy.

Szanowni Państwo!

Politykę zagraniczną Polski będą cechowały trzy podstawowe wymiary - sąsiedzki, unijny i pozaeuropejski. Czynnikiem spajającym je będzie ekonomizacja polityki rozumiana jako rozwijanie i poszerzanie współpracy gospodarczej i osiągania dwustronnej korzyści w myśl strategii wygrany-wygrany. Tam gdzie nie będzie to możliwe, należy dążyć do obniżania asymetrii w stosunkach gospodarczych, ale też potencjale politycznym.

W wymiarze sąsiedzkim potrzebny jest rozwój współpracy dwu i wielostronnej. Dwustronna współpraca będzie oparta na transgranicznych stosunkach przejawiających się we wzroście współpracy na rzecz rozwoju gospodarczego i rozwiązywaniu problemów cywilizacyjnych. Ważnym elementem będzie budowa transgranicznych powiązań takich jak połączenia transportowe, ale też wspólne inwestycje przemysłowe mogące przekraczać granicę. Podkreślić należy że wszystkie organizacje subregionalne do których należy Polska są istotne i należy wzmacniać w nich udział poprzez nowe projekty takie jak np. di zlanie na rzecz posprzątania Morza Bałtyckiego poprzez usunięcie zalegających tam wraków i broni chemicznej. Tutaj rolę do spełniania ma Rada Państw Morza Bałtyckiego.

W europejskim wymiarze istotne są dwa segmenty, które współistnieją - instytucjonalny kształt Unii Europejskiej i Unia jako podmiot stosunków międzynarodowych. W pierwszym z przypadków to reformy instytucji unijnych w tym Jednolitego Aktu Europejskiego w kierunku ograniczenia negatywnych następstw w postaci np. w ramach swobodnego przepływu usług i kapitału, możliwość eksportu i importu przepływu śmieci i odpadów, Ale także dążenie do konwergencji gospodarczej. Drugi to współpraca np. na rzecz suwerenności cyfrowej czy w obszarze półprzewodników i konieczność wypracowania ram współpracy.

Pojawia się także potrzeba polityki w wymiarach sąsiedztwa i wzmacnianie wzajemnych stosunków w 4 wymiarach - wschodnim, zachodnim, północnym, południowym. We wschodnim, to pogłębianie stosunków z państwami jak Rosja, Ukraina, Białoruś, czy Mołdawia. Kluczem będą tutaj wspólne projekty społeczne i gospodarcze. W wymiarze zachodnim - w ostatnich latach ważną rolę odgrywała przede wszystkim Grupa Wyszehradzka jako forum wspólnych projektów.

W polityce pozaeuropejskiej wzmacnianie polskiej obecności w państwach afrykańskich, azjatyckich, czy latynoamerykańskich. Kierunek wytyczony w ciągu ostatnich czterech lat będzie kontynuowany. Rynki azjatyckie i afrykańskie są ważnym miejscem dla polskiego eksportu. Nie tylko państwa, z którymi dziś rozwijamy współpracę, jak Chiny, ale Wietnam, Indie, Mongolia, ale też Laos, Kambodża. W Afryce wzmocnimy obecność w Nigrze, Togo i Botswanie. Poprzez zabieganie o kolejne kontrakty dla polskich firm Etiopia i Nigeria, ale tez kraje nie uczestniczące w programie Przyszłość dla Afryki są w kilku sektorach pożądanymi współpracownikami.

W Ameryce Południowej będziemy aktywni w programie Bezpieczna Żywność, ale też nadal polskie przedsiębiorstwa wyrażają gotowość do dostarczania choćby materiałów do budowy mieszkań, czy budynków użyteczności publicznej. Mamy znaczące doświadczenie w obszarze technologii dotyczącej eksploatacji zasobów naturalnych, m.im w Kolumbii, czy Chile. Polskie firmy sektora zbrojeniowego są również zainteresowane dalszym oferowaniem swych produktów na tamtejszych rynkach. Stabilne podwaliny do szukania pól współpracy i wdrażania tego w praktyce daje program Go America Latina. W stosunkach ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki potrzeba oparcia o kooperację sektorową. Z punktu widzenia Polski jest to transfer technologii. Z Australią iunctim występuje w przypadku polityki wobec węgla, jak i wodoru. Projekty w tych obszarach mogą i będą instytucjonalizować strategiczny charakter stosunków dwustronnych.

Obronność to kolejny strategiczny obszar. W ostatnich latach produkty polskiego przemysłu zbrojeniowego znowu zaczęły być obecne na rynkach międzynarodowych. Związane jest to ze stałą potrzebą modernizacji sił zbrojnych i faktem konkurencyjności towarów produkowanych przez rodzime przedsiębiorstwa. W najbliższych latach wojsko polskie zostanie uzbrojone w drony produkowane w Polsce, będziemy intensywnie pracować nad bronią laserową, ta aktywność będzie we współpracy z innymi państwami. Chcemy razem z międzynarodowymi partnerami odeprzeć wpływy prywatnych armii najemników i służb bezpieczeństwa oraz opowiadać się za ścisłymi krajowymi i międzynarodowymi zasadami dla prywatnych firm wojskowych i ochroniarskich. Emancypujące państwa należy chronić na mocy prawa międzynarodowego.

Nad bezpieczeństwem czuwa również obserwacja satelitarna, satelity obserwacyjne, ich cała konstelacja, wraz ze stacją odbiorczą będą obecne w Polsce za cztery lata. Zwiększymy współpracę sektora wojskowego i cywilnego w obszarze medycyny, leczenia chorób, analizy danych czy programu satelitów meteorologicznych METEOR obejmujących cały obszar Polski. Podejmiemy działania na rzecz wspólnych zakupów, projektów zbrojeniowe z innymi państwami Unii, żeby ograniczyć koszty zakupów wojskowych.

Szanowni Państwo!

Będziemy poszerzać mechanizmy partycypacji obywatelskiej. Próg miliona podpisów, który obowiązuje obecnie w przypadku tzw. referendum na żądanie jest zdecydowanie za wysoki, świadczyć o tym może m.in. fakt, że od momentu wprowadzenia tej instytucji do porządku prawnego w 2023 roku, ani razu nie została ona wykorzystana. Dlatego proponujemy wprowadzenie nowego mechanizmu - zamiast ustalać jedną stałą liczbę, liczba ta byłaby uzależniona od frekwencji w poprzednich wyborach do Sejmu. Niska frekwencja oznacza niski mandat społeczny, a więc taki mechanizm będzie ułatwiać partycypację obywatelską. Na przykład, w przypadku frekwencji na poziomie 30%, liczba podpisów wymaganych do zebrania wynosiłaby 100 tys. i rosłaby wraz ze wzrostem frekwencji, do maksymalnego poziomu 500 tys. podpisów.

Wprowadzimy również instytucję obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej w drodze referendum - po zebraniu odpowiedniej ilości podpisów zaproponowany projekt ustawy podlegałby kontroli spełnienia wymogów techniki prawodawczej i zgodności z aktami prawnymi wyższego rzędu w Komisji Ustawodawczej, miałaby ona także uprawnienia do poprawienia ustawy przy jednoczesnym zachowaniu jej rdzenia, następnie byłyby poddawane pod głosowanie w referendum ogólnokrajowym. Jeśli taki projekt zostałby w głosowaniu wiążącym przyjęty, trafiłby z pominięciem Sejmu i Senatu od razu na biurko monarchy.

W Niemczech siedziby organów administracji centralnej mieszczą się nie tylko w Berlinie, ale także poza stolicą. Przykładowo Główny Urząd Statystyczny ma siedzibę w Weisbaden, Federalny Urząd Pracy w Norymberdze, a Naczelny Sąd Administracyjny ulokowano w Lipsku. Będziemy kontynuować proces delokacji władzy centralnej - już w poprzedniej kadencji podjęliśmy decyzję na temat przeniesienia Urzędu Ochrony Danych Osobowych od 2032 roku do Bolesławca, a Głównego Urzędu Statystycznego od 2039 do Nakła nad Notecią. To dopiero początek tego procesu, jeszcze w tym roku planujemy przenieść kilka urzędów poza stolicę.

Po reformie administracji publicznej w województwie mamy zarówno administrację rządową, jak i samorządową. Administracja rządowa reprezentowana jest przez wojewodę - jako przedstawiciela rządu w terenie, natomiast administracja samorządowa przez marszałka województwa - jako gospodarza terenu. Podmioty te w rzeczywistości rywalizują ze sobą o władzę w województwie, choć ich zadania były zupełnie inne. Dlatego ograniczymy kompetencje wojewodów na rzecz marszałków i zarządów województwa, tak aby oddać więcej władzy w ręce samorządów.

Ważnym obszarem jest nowoczesność i cyfryzacja. Żyjemy w coraz bardziej cyfrowym świecie, a talenty informatyczne Polaków są naszym dobrem narodowym. Współczesne, przedsiębiorcze państwo stawia na innowacyjność sektora informatycznego, jako siły napędowej firm i administracji publicznej. W parze z rozwojem cyfrowego świata idzie konieczność zapewnienia bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni. Dlatego poważne państwo musi stawiać również na cyberbezpieczeństwo. Technologia pomoże w skróceniu czasu na załatwianie spraw administracyjnych. Proste umowy, ułatwiające funkcjonowanie także mniejszych firm, będą mogły być zawierane przez Internet. Dotyczy to w szczególności umów leasingu, który odgrywa istotną rolę w finansowaniu inwestycji małych i średnich przedsiębiorstw.

W dziedzinie wymiaru sprawiedliwości doprowadzimy do znaczącego skrócenia czasu postępowania sądowego poprzez przyjęcie zasady, iż dana sprawa, na ile to możliwe, prowadzona jest w trybie dzień po dniu, a nie – jak to jest obecnie – na posiedzeniach, których daty odległe są od siebie nawet o kilka miesięcy. By usprawnić pracę sądów zwiększymy także liczbę asystentów sędziowskich. Połączymy zawód adwokata i radcy prawnego. Ich rozdzielenie nie ma dzisiaj praktycznego wytłumaczenia.

Doprowadzimy do sytuacji, w której każdy prokurator prowadzący postępowanie przygotowawcze działałby w swoim imieniu na zlecenie państwa i na swoją odpowiedzialność prokuratorską. Konsekwencją takiego rozwiązania byłoby prowadzenie sprawy przez tego samego prokuratora, aż do prawomocnego orzeczenia sądowego. Prokuratura nie powinna być jednocześnie organem śledczym i oskarżycielskim. Prokurator – w ramach postępowania przygotowawczego – podejmowałby wyłącznie czynności o charakterze prawnym i nie miałby bezpośredniego kontaktu z osobą podejrzaną, co pozwoliłoby na wyeliminowanie wymuszanych dzisiaj przez prokuratorów tzw. aresztów wydobywczych. Ograniczymy praktykę aresztu tymczasowego i wprowadzimy odszkodowa­nia za niesłuszne tymczasowe aresztowanie.

Nowoczesna i wysoko wykwalifikowana policja w demokratycznym państwie chroni obywateli przed niebezpieczeństwem i gwarantuje ochronę przed terroryzmem i przestępczością. Policja powinna poprawić kulturę błędu i autorefleksji. Każdy policjant będzie musiał przy mundurze mieć kamerę, która będzie nagrywała jego pracę. Nagranie nie będzie możliwe do usunięcia i modyfikacji. Zostanie również bardziej upowszechniona praca osadzonych. Wykonywanie pracy podczas odbywania kary pozwoli na częściową autonomię finansową skazanych oraz spowoduje brak przerwy w pracy zarobkowej przez okres przebywania w więzieniu. Pozwoli to na łatwiejszą adaptację po opuszczeniu więzienia.

Wysoka Izbo!

Potrzebujemy zrównoważonej mobilności, która nie kończy się smogiem i korkami. Wysokiej jakości bezkolizyjnej infrastruktury dla osób przemieszczających się pieszo i rowerem. Rozwoju transportu publicznego w miastach oraz poszerzenia dostępu do niego poza większymi ośrodkami. Zamiast kolejnych lotnisk regionalnych czy kolei dużych prędkości chcemy stawiać na solidny, przyjazny środowisku transport lokalny i regionalny.

Wiemy, że swobodne przemieszczanie się i nowoczesna infrastruktura drogowa świadczą o rozwoju i zaawansowaniu państwa, a także o jakości życia obywateli. Budowa węzłów transportowych, w tym także międzynarodowych, pozwala na szybszy rozwój gospodarczy, wzrost inwestycji oraz tworzenie nowych miejsc pracy. Priorytetem rządu będzie kontynuacja dynamicznej rozbudowy sieci dróg i autostrad w całej Polsce. Realizacja programu budowy obwodnic jest tym bardziej oczekiwana, że tranzyt z ominięciem terenów zamieszkałych pozwoli na uzyskanie lepszej jakości powietrza w miastach. Dziś, przy najwyższym w historii natężeniu smogu w Polsce, rozwój obwodnic dużych miast jest jednym z najistotniejszych działań zależnych od decyzji rządu.

Wiele różnic infrastrukturalnych wymaga wyrównania. Szczególnie poza dużymi ośrodkami miejskimi. Do 2035 r. powinno powstać 314 powiatowych centrów komunikacyjnych. Będą to nowoczesne węzły komunikacyjne koordynujące lokalne połączenia drogowe, autobusowe i kolejowe. Nowa strategia dla transportu wymaga jeszcze większego niż dotychczas wzmocnienia tranzytu kolejowego. Ciężar towarów do przewozu wzrósł w ciągu ostatniej dekady średnio o 50 milionów ton rocznie. Stwarza to potrzebę udrożnienia nowych kanałów komunikacyjnych, by odciążyć polskie autostrady i drogi krajowe. Rozwiązaniem jest przeniesienie przewozu kontenerów z dróg na tory kolejowe. W tym celu zredukowane zostaną stawki dostępu do infrastruktury kolejowej. Kolejnym krokiem musi być strategia rozbudowy terminali przeładunkowych, ponieważ ich brak znacząco wydłuża przewóz towarów koleją.

Drogi w Polsce wciąż należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych w Europie. Wiele Polek i wielu Polaków traci życie lub zdrowie na polskich drogach. Stawiamy sobie za cel stworzenie warunków, które zmniejszą ten tragiczny bilans. Polska traci rocznie kilkadziesiąt miliardów złotych z powodu wypadków drogowych. Na tę kwotę składają się nie tylko skutki materialne wypadków, ale też koszt pracy policji, służb ratowniczych, porządkowych oraz ubezpieczeń społecznych. Strategia likwidacji miejsc niebezpiecznych w Polsce obejmie przebudowę skrzyżowań, wybudowanie chodników i zatok autobusowych, przebudowę lub wybudowanie lewo- i prawoskrętów czy powstanie ścieżek rowerowych. W całej Polsce Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zlokalizowała około 3 tysięcy miejsc, w których inwestycje te będą ratować ludzkie życie.

W porozumieniu z władzami lokalnymi powiększymy obszar Białowieskiego Parku Narodowego na obszar całej Puszczy Białowieskiej oraz powołamy nowe parki narodowe: Mazurski i Turnicki. W porozumieniu z lokalnymi społecznościami tych rejonów przygotowane zostaną Lokalne Plany Ekorozwoju, skupiające się m.in. na odpowiadaniu na wyzwania zapewnienia miejsc pracy czy dostępności transportowej.

Gospodarka morska i wodna w ostatnich latach stanowiła coraz istotniejszą część polskiej gospodarki - przywracano potencjał stoczniowy, były prowadzone działania, aby tworzyć infrastrukturę do górnictwa morskiego. Zmodernizowano część portów, inne w kolejnych latach doczekają się remontów, tak aby ich możliwości przeładunkowe były większe. Morska aktywność Polski to nie tylko Morze Bałtyckie, chociaż ten region jest priorytetowy, ale także zaangażowanie w Arktyce. To wielopoziomowe bezpieczeństwo żeglugi, transportu towarów, energii, przemysłu okołomorskiego jak i uzdatniania wody.

W gospodarce wodnej celami będą działania na rzecz ochrony zasobów wodnych, poprzez uzdatnianie, odsalanie i retencję, w tym retencję naturalną. Tak, by nadmiar wody w jednym miejscu magazynować, chronić tereny przed zalaniem, a następnie wykorzystać wody w rolnictwie czy przemyśle. Część miejscowości ma pewne problemy w okresie podniesienia stanu wód jak i suszy. Niezwłocznie podejmiemy stosowne prace w tym kierunku. Wiele cennych uwag przekazali nam tak mieszkańcy, burmistrzowie, starostowie, jak i wojewodowie.

Rolnicy stanowią w łańcuchu żywnościowym najsłabsze ogniwo i są narażeni na stosowanie nieuczciwych praktyk handlowych. Rolnik nie może być zmuszany do sprzedaży plonów poniżej kosztów wytwarzania. Dlatego wybrane produkty będą objęte ceną referencyjną ustalaną przez ministra rolnictwa. Wprowadzony zostanie zakaz oferowania cen zakupu niższych, niż cena referencyjna.

Szanowne Panie Posłanki i Panowie Posłowie!

Fundamentem wolnego i silnego społeczeństwa będzie zawsze edukacja, w tym edukacja obywatelska. Przebudujemy system tak, aby oparty był na konkurencyjności i budowie wrażliwości. Zlikwidujemy jakąkolwiek możliwość wpływu polityków na programy szkolne. Powołamy nową, kadencyjną Komisję Edukacji Narodowej, w której eksperci będą przygotowywać programy nauczania i dokonywać ich ewaluacji. Jej celem będzie budowa systemu nowoczesnego, odpornego na wpływy polityczne i wyposażonego w narzędzia zdolne do długofalowego planowania. W skład takiej komisji wejdą nie politycy, a przedstawiciele nauczycieli oraz związków zawodowych nauczycieli, dyrektorów szkół, organizacji pracodawców i świata biznesu, rodziców, nauki i szkolnictwa wyższego, instytucji edukacyjnych oraz organizacji pozarządowych związanych z edukacją i samorządów.

Młodzi ludzie bardzo często czują się zagubieni, wybierając szkołę, kierunek studiów czy przyszły zawód. Zmienimy ten stan rzeczy, wdrażając programy orientacji zawodowej oraz doradztwo kariery. Wprowadzimy do szkół doradców zawodowych. Każdy uczeń będzie miał prawo do indywidualnego doradztwa zawodowego i kończąc szkołę otrzyma dobrowolny indywidualny raport predyspozycji zawodowych, który może stać się dla niego i jego rodziców pomocą w wyborze dalszej ścieżki kształcenia. Raporty te uwzględnią także aktualną analizę rynku pracy i wynagrodzeń w konkretnych zawodach.

Umożliwimy integrację polskich zespołów badawczych z zespołami państw Unii Europejskiej w obszarze nowych technologii i ICT. Zwiększymy udział polskich zespołów badawczych dysponujących własną myślą naukową w europejskich gremiach zajmujących się tworzeniem, rozwojem, regulowaniem i zarządzaniem europejskim jednolitym rynkiem cyfrowym. Wprowadzimy zachęty dla rzeczywistej komercjalizacji wiedzy w gospodarce. Otworzymy naukę poprzez poszerzenie dostępu do publikacji i danych.

Dbałość o kulturę, która budowana jest na trwałych i nieprzemijających wartościach, polega przede wszystkim na tworzeniu przestrzeni dla wolności wypowiedzi oraz swobodnej ekspresji twórczej, w tym zapewnieniu prawa do artystycznego eksperymentu. Ułatwimy dzieciom i młodzieży dostęp do wydarzeń kulturalnych – bilet na spektakl, wystawę czy koncert w filharmonii będzie upoważnieniem do darmowej podróży środkami komunikacji publicznej. Rozszerzymy system stypendialny dla młodzieży uzdolnionej artystycznie. Wzmocnimy również czytelnictwo, m.in. poprzez wprowadzenie godziny głośnego czytania w szkołach, rozwój zbiorów bibliotecznych i otwarcie bibliotek w soboty. Wprowadzimy również obowiązek działania punktów bibliotecznych w galeriach handlowych i nowopowstających osiedlach mieszkaniowych.

Wzmocnimy współpracę samorządów z organizacjami pozarządowymi przy kreowaniu wydarzeń kulturalnych. Poszerzymy ich kompetencje w zarządzaniu instytucjami kultury. Zwiększymy możliwość organizowania przedsięwzięć wespół z lokalnymi i regionalnymi instytucjami artystycznymi poprzez współfinansowanie tzw. kulturalnych weekendów dla mieszkańców regionu oraz kiermaszów księgarskich na terenach wiejskich.

Szanowne Panie Posłanki i Panowie Posłowie!

Miarą jakości każdego państwa jest to, jak dba o seniorów i ich bliskich. Musimy myśleć realistycznie o tym, jak rozwiązać np. problem aktywności zawodowej Polaków, którzy opiekują się swoimi rodzicami. Seniorzy mają prawo cieszyć się życiem, a struktury państwowe powinny im tę radość ułatwić.

W obecnym porządku prawnym jesteśmy w stanie określać stopień niepełnosprawności, ale poza niepełnosprawnością istnieje również niesamodzielność, czy to z powodu chorób natury neurologicznej, czy dlatego, że seniorowi brakuje sił na wykonywanie czynności codziennych. W odpowiedzi wprowadzimy w Polsce jasne reguły określania stopnia niesamodzielności, aby państwo wzięło na siebie współodpowiedzialność za realne problemy osób starszych oraz finansowało pomoc seniorom i ich rodzinom. Niesamodzielność, choć nie jest kalectwem, może wyłączyć z życia, a więc wymaga większych nakładów finansowych ze strony seniora i jego bliskich, by do tego nie dopuścić.

Bardzo ważne programie rządu jest również stworzenie sieci centrów rehabilitacji dla seniorów oraz domów dziennego pobytu i opieki nad osobami starszymi. Podeszły wiek nie może wykluczać i uniemożliwiać kontakt ze światem.

Powołamy dodatkowy fundusz z budżetu zarządzany w MZ, zajmujący się finansowaniem operacji i leczenia poza granicami Polski, tych schorzeń, które dotychczas nie były refundowane i finansowane z budżetu. Są to na ogół bardzo kosztowne operacje i zabiegi lecznicze, na przeprowadzenie których organizowane są zbiórki i obejmuje je działalność fundacji. Część z nich nie jest wykonywana w Europie. W myśl tych przepisów w MZ funkcjonowałby departament zajmujący się logistyką takich operacji oraz dysponował budżetem. Szpital, w którym leczony jest dany pacjent, informowałby ministerstwo o potrzebach leczenia, jeśli jest ono kosztowne, nierefundowane lub refundowane częściowo i odbywa się w innym kraju, ale jest możliwe przeprowadzenie w Polsce. Wówczas ze specjalnego funduszu przeznaczano by środki na leczenie. W przypadku wyczerpania środków w danym roku sięgano by w pierwszej kolejności do rezerwy celowej, w innej zaś poszukiwano dodatkowych środków. Rejestr o kosztach i liczbie wykonanych operacji byłby dostępny publicznie. Prawo do finansowania takich operacji miałby każdy obywatel Polski. Byłoby to pełnowymiarowe zrealizowanie przez Polskę konstytucyjnego prawa do ochrony zdrowia. W celu jego realizacji należy brać pod uwagę podwyżkę podatków lub uchwalenie podatku solidarnościowego.

Musimy na pierwszym miejscu stawiać ochronę zdrowia i życia obywateli z wykorzystaniem wszelkich nowych metod leczenia na w oparciu o najnowsze osiągnięcia medycyny. Będą one dostępne dla każdego ze środków publicznych. Obecnie wielu ludzi w przypadku choroby nie stać na leczenie i jedyną możliwością jest zwracanie się z prośbą o zbiórki, co często jest walką z czasem. Musimy tego uniknąć, poprzez publiczne finansowanie takiej formy opieki zdrowotnej. Budżet takiego funduszu w pierwszym roku funkcjonowania powinien wynosić 5,1 miliarda złotych. Chcemy też tworzenia oddziałów szpitalnych specjalizujących się w przygotowywaniu narządów do przeszczepu w organizmie pacjenta (np. uszu, nosa w przedramieniu), jak i badań nad konstrukcją narządów w technologii 3D.

Farmacja to jeden z kierunków na uniwersytetach medycznych, równie trudny i odpowiedzialny jak kierunek lekarski. Wprowadzimy możliwość świadczenia przez farmaceutów drobnych usług medycznych, takich jak np. szczepienia czy zastrzyki. To dodatkowo odciąży przychodnie i szpitale, a Polkom i Polakom znacznie poprawi komfort leczenia.

Szanowne Panie Posłanki i Panowie Posłowie!

Dzisiaj apeluję do całej Wysokiej Izby, bez wyjątku, o merytoryczną i zgodną współpracę. Nie dla nas. Nie dla naszych ambicji politycznych. Nie dla naszych karier, ale dla Polek i Polaków. Dzisiaj Polki i Polacy chcą współpracy i dialogu. Jestem pewna, że razem damy radę wyzwaniom, które stoją przed naszym krajem. Na koniec zwracam się do Wysokiego Sejmu z wnioskiem o udzielenie mojemu rządowi wotum zaufania.

Dziękuję.

*oklaski z ław koalicji*
Anna Radziwiłł-Schmidt - sekretarz generalna NATO (od 2032).

Premier RP (2015-20; 2028-32), szefowa PE (2027-28), szefowa AFET (2024-2027), wicepremier, MSZ (2021-22), liderka PD (2021-24; 2030-32).

Awatar użytkownika
Katarzyna Kajkowska
Posty: 1374
Rejestracja: 09 sie 2018, 22:24

Re: Expose premier Anny Radziwiłł-Schmidt

Postautor: Katarzyna Kajkowska » 25 maja 2022, 15:04

Oklaski też od członków Naprzód!
Obrazek
Katarzyna Kajkowska
Więcej Słońca!

Awatar użytkownika
Aleksander Beski
Posty: 2036
Rejestracja: 31 lip 2017, 20:30
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Expose premier Anny Radziwiłł-Schmidt

Postautor: Aleksander Beski » 25 maja 2022, 20:39

Og: Można zadawać pytania?
Aleksander Beski - Poseł IV kadencji, członek Rządzić Inaczej.

Awatar użytkownika
Ignacy Schmidt
Posty: 1187
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:48

Re: Expose premier Anny Radziwiłł-Schmidt

Postautor: Ignacy Schmidt » 25 maja 2022, 20:43

Antoniszyn-Klik:

Serdecznie dziękuję pani premier. Przechodzimy do debaty.

og: do piątku do 18:00

Awatar użytkownika
Aleksander Beski
Posty: 2036
Rejestracja: 31 lip 2017, 20:30
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Expose premier Anny Radziwiłł-Schmidt

Postautor: Aleksander Beski » 25 maja 2022, 21:40

Aleksander Beski:
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Pani Premier!

Po pierwsze, dlaczego Pani rząd chce wprowadzenia podatku bankowego, kiedy w Polsce nigdy banki podczas kryzysów nie były dodatkowo wspierane przez państwo? Zwracam również uwagę na to, że w Polsce wielkość kredytu dla sektora prywatnego nie przekracza 100% PKB, a w 2011 roku *patrzy na kartkę* Jean-Louis Arcand, Enrico Berkes oraz Ugo Panizza wskazali, że od tej granicy zaczynają się negatywne konsekwencje gospodarcze.

Po drugie, czy Pani potrafi w tym momencie powiedzieć posłom i obywatelom, na czym fundusze majątkowe mają polegać? I czy podatek majątkowy ma działać tak jak według wizji Gabriela Zucmana? Po trzecie, Pani wspomina o hamulcach czynszów, tymczasem wśród ekonomistów panuje bardzo silna zgodność, że takie rozwiązanie jest nieskuteczne, praktyczne skutki widać było w Stanach Zjednoczonych i w Niemczech? Dlaczego u nas ma nagle działać?

Po czwarte, jakie jest stanowisko rządu w kwestii dołączenia do Eurokorpusu? Po piąte, czy rząd uważa, że obecny model wsparcia krajów Afrykańskich jest właściwy? Po szóste, obecny członek tego rządu, premier DeLeon powiedział, że potrzebne są zmiany w ordynacji wyborczej. Czy rząd faktycznie zamierza podjąć jakieś działania? I ostatnie pytanie, wie Pani, że odszkodowania za niesłuszny areszt już istnieją?

Dziękuję.

Jakub Wiech:
Aleksander Beski:
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Pani Premier!

W Pani rządzie jest premier Laura Novak, która popiera utrzymanie dalszego, pro-węglowego kursu, z drugiej strony jest Urszula Zielińska, która popiera przejście na 100% OZE. Jak Pani chce pogodzić te oba bardzo odrębne wizje? I drugie pytanie, jakie jest stanowisko rządu w zakresie energetyki jądrowej? Dziękuję.

Weronika Michalak:
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Pani Premier!

Jedno pytanie, czy rząd popiera wprowadzenie podatku od emisji CO2? Dziękuję.

Zuzanna Rudzińska-Bluszcz:
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Pani Premier!

Trzy pytania. Pierwsze, jakie jest stanowisko rządu w zakresie inwigilacji, drugie, w zakresie polityki antynarkotykowej, trzecie, w zakresie dalszego utrwalania procesu resocjalizacji więźniów, nie mam tu na myśli pracy więźniów o czym Pani wspomniała, tylko o innych rozwiązaniach. Dziękuję.

Bartłomiej Gabryś:
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Pani Premier!

Czy potrafi Pani już teraz powiedzieć, o ile kwota wolna od podatku będzie wyższa? Jaką politykę w zakresie stawek PIT, CIT, oraz VAT zamierza prowadzić? Dziękuję.
Aleksander Beski - Poseł IV kadencji, członek Rządzić Inaczej.

Awatar użytkownika
Fryderyk Skarbinski
Posty: 1066
Rejestracja: 26 lip 2017, 23:33

Re: Expose premier Anny Radziwiłł-Schmidt

Postautor: Fryderyk Skarbinski » 26 maja 2022, 1:10

Fryderyk Skarbiński

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!
Pani Premier!

Jako główny cel rządu, o którego poparcie pani dziś prosi, wskazuje pani "bezpieczeństwo polskich rodzin". Pragnę jednak przypomnieć ponadczasową prawdę, którą już w XVIII wieku wyraził Benjamin Franklin, a która mówi że Ci którzy dla tymczasowego bezpieczeństwa rezygnują z wolności nie będą mieli ani nie zasługują na żadne z nich.

Słuchając pani przemówienia mam przekonanie, że to niebezpieczeństwo nadchodzi. Lista nowych wydatków, państwowych inwestycji i rządowych programów na które mają być wydane pieniądze Polaków była tak długa w pani przemówieniu, że straciłem rachubę próbując je wszystkie policzyć, a co dopiero policzyć ich koszty! Stąd moje pytanie czy Wy to policzyliście? Ile będą kosztować złożone tutaj dzisiaj przez panią obietnice i ile więcej pieniędzy obywateli będzie potrzebne na ich sfinansowanie?

Z jednej strony wskazuje pani, że kapitał jest w Polsce znacznie niżej opodatkowany niż praca i słusznie proponuje zwiększenie kwoty wolnej od podatku, co jak każda obniżka podatku znajdzie poparcie po stronie Rządzić Inaczej. Z drugiej strony jednak podcina pani tą gałąź mówiąc o wprowadzeniu progresji w podatku od funduszu wynagrodzeń. Chcę zwrócić uwagę, że przez istnienie ulgi w kwocie wolnej już dziś ten podatek jest progresywny. Prosiłbym więc o doprecyzowanie czy progresja w tym wypadku oznacza nowe wyższe stawki dla określonych progów podatkowych? Jeśli tak to jakie stawki i dla jakich progów? Jak pani uzasadni , że z jednej strony chce pani zwiększać kwotę wolną w podatku od wynagrodzeń bo kapitał jest niżej opodatkowany niż praca, a z drugiej podwyższać opodatkowanie pracy powyżej pewnego pułapu dochodów?

Mówi pani o wprowadzeniu podatku bankowego. Dlaczego akurat sektor bankowy ma być obciążony dodatkowym podatkiem? Co uzasadnia takie różnicowanie podatników tylko i wyłączenie ze względu na branżę w jakiej działają?

Ważnym elementem zaproponowanego programu fiskalnego jest też uszczelnianie systemu podatkowego, co w skrócie oznacza, że rząd chce zebrać więcej pieniędzy z podatków nakładając dodatkowe obciążenia także na uczciwych podatników. Czy pani zdaniem nie byłoby lepszym rozwiązaniem uprościć system podatkowy tak, aby jego unikanie przestało być możliwe i opłacalne? Jak w tym kontekście pani proponowany gabinet zapatruje się na możliwość zastąpienia podatku CIT podatkiem od zysków dystrybuowanych?

Pragnę też sprostować, że to nie warunki na rynku nieruchomości sprawiają, że ludzie są biedni. To nadmierna biurokracja państwowa i zabieranie znacznej części uzyskanych przez obywateli dochodów na pokrycie nowych wydatków rządowych sprawia, że są oni biedniejsi. W związku z tym chciałem zapytać czym jest tajemniczy fundusz majątkowy, który pani rząd zamierza utworzyć i ile naszych pieniędzy pójdzie na jego sfinansowanie? Ile będzie kosztował Krajowy Program Mieszkaniowy? Ile pójdzie na zachęty finansowe, "aktywność" w kierunku nowych źródeł energii czy wsparcie na rynku energii? Ile planujecie wydać na powiatowe centra komunikacyjne? Ile kosztować będzie indeksacja zasiłków i zapomóg? Jaką kwotę planujecie przeznaczyć na powszechny zasiłek wychowawczy?

Ważnym dla Rządzić Inaczej obszarem jest też realna partycypacja obywatelska. Proponuje pani obniżenie liczby podpisów czy referendum dla inicjatyw obywatelskich. Nie czarujmy się to nie są jednak mechanizmy, które dają możliwość przeciętnemu Kowalskiemu wziąć udział w procesie stanowienia prawa, które go finalnie dotyka. Bez wsparcia organizacji społecznych z machiną umożliwiającą zbieranie podpisów w całym kraju żadna obywatelska inicjatywa ustawodawcza nie ma szans powodzenia. Czy w związku z tym planujecie wprowadzić inne mechanizmy włączania obywateli we współrządzenie takie jak choćby panele obywatelskie czy crowdsourcing?

Pięknie mówi pani, że miarą jakości państwa jest dbałość o seniorów i ich bliskich. A ja powiem, że miarą nas jako ludzi jest dbałość o naszych bliskich nie tylko seniorów, ale także małżonków, dzieci, wnuki. Państwo nie powinno nas w tym wyręczać, bo doprowadza to do niszczenia więzi rodzinnych. Powinniśmy dążyć do przywrócenia odpowiedzialności Polaków za los swój i swoich bliskich. Czy pani rząd planuje w jakikolwiek sposób zająć się rosnącym deficytem systemu ubezpieczeń społecznych? Czy zamierzacie ograniczyć dług publiczny finansujący bieżące potrzeby kosztem potrzeb kolejnych pokoleń? Czy planowane są zmiany w systemie emerytalnym, który w obecnej konstrukcji z każdym kolejnym rokiem powiększa przepaść między zbieranymi ze składek środkami a wypłatami emerytur?

Tymczasowe bezpieczeństwo, które wszelkie proponowane przez panią programy rozdawnictwa z naszych pieniędzy mają zapewnić musi się łączyć z bezprecedensową skalą ograniczenia naszych wolności. Każdy nowy wydatek rządowy to tak naprawdę nowy podatek obciążający nasze kieszenie (a właściwie odciążający je z zarobionych przez nas pieniędzy). Każdy nowy przywilej jednej grupy społecznej musi być przyznawany kosztem pozostałych obywateli. Nie ma i nie będzie z naszej strony poparcia dla takiej polityki.

Dziękuję.
Fryderyk Skarbiński - przewodniczący Stowarzyszenia "Rządzić Inaczej", ekonomista behawioralny, doktor ekonomii i psychologii, project manager, działacz społeczny
Obrazek

Awatar użytkownika
Katarzyna Kajkowska
Posty: 1374
Rejestracja: 09 sie 2018, 22:24

Re: Expose premier Anny Radziwiłł-Schmidt

Postautor: Katarzyna Kajkowska » 26 maja 2022, 8:10

Aleksandra Szyszka (Naprzód!)

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!
Pani Premier!


Mam kilka pytań. Otóż w wspomnianym przez Panią Premier expose była mowa o obniżeniu liczby podpisów czy referendum dla inicjatyw obywatelskich. Skoro takowy projekt ma wejść w życie to może warto rozważyć też obniżenie a najlepiej zniesienie obowiązku zbierania podpisów w przypadku mniejszych partii politycznych jak Naprzód! Czy wspomniane jest działanie i w tej sprawie tak by pod kątem legislacji mniejsze ugrupowania też miały jakąś szanse na działanie?
Kolejna kwestia to kwestia mediów a mianowicie czy planowane jest wprowadzenie do czasu 20 lecia cyfryzacji telewizji naziemnej nowego standardu H.266 VVC ? Pytanie te też dotyczy kwestii upgradu radiofonii cyfrowej z DAB+ do DAB+2 i wyłączenia naziemnej radiofonii analogowej na rzecz cyfrowego DAB+ FM rozwiązującego sprawę tłoku na skali radiowej przez który to KRRiT ma problem z wydawaniem nowych częstotliwości. Czy są zatem plany dotyczące cyfryzacji mediów i czy jeżeli na przykład Naprzód! zgłosiło projekty w tej sprawie to czy można liczyć na ich poparcie rządu w tej sprawie? Przyznam że bardzo ciekawią mnie plany Pani rządu odnośnie cyfryzacji. Wszak ma Pani w swojej Radzie Ministrów resort zajmujący się tą kwestią.
Ostatnia kwestia czyli bezpieczeństwo drogowe. Czy Pani rząd planuje w jakiś sposób przeciwdziałać kwestiom wypadków na polskich jezdniach? Mam na myśli chociażby ograniczenie przejazdu aut ciężarowych przez centra miejscowości a zwłaszcza miast a także inwestycje nie tylko w nowe drogi ale i poprawienie stanu tych istniejących. Mam tu na myśli nie tylko nowy asfalt ale też budowę większej ilości chodników, przejść dla pieszych jak również stawiania sygnalizacji świetlnej i znaków drogowych gdzie jest to potrzebne oraz wzmożenie ilości patrolów drogówki i to nie celem łapanki mandatowej na przypadkowych kierowcach celem zapełnienia budżetu ale rzeczywistym ściganiem wykroczeń drogowych. Dziękuje i liczę na wyjaśnienie przez Panią Premier przedstawionych przeze mnie kwestii.
Obrazek
Katarzyna Kajkowska
Więcej Słońca!

Awatar użytkownika
Fryderyk Skarbinski
Posty: 1066
Rejestracja: 26 lip 2017, 23:33

Re: Expose premier Anny Radziwiłł-Schmidt

Postautor: Fryderyk Skarbinski » 26 maja 2022, 23:48

Katarzyna Jagiełło

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!
Pani Premier!

Dużą część swojego przemówienia poświęciła pani na opowiadanie o potencjalnych technologiach, które w przyszłości mogą zapewnić dywersyfikację źródeł dostaw energii jednak niewiele padło słów o tym co tu i teraz.

Sektor energii elektrycznej to oligopol zdominowany przez spółki skarbu państwa zaprzęgnięte - wbrew własnemu interesowi i interesowi konsumentów - do obrony nierentownego górnictwa. Jednocześnie to sektor, w którym wiele starych bloków węglowych wkrótce będzie musiało zostać zamkniętych, co doprowadzi do znacznej redukcji dostępnych mocy wytwarzania. Co pani gabinet planuje zrobić w najbliższej perspektywie, aby ochronić Polskę przed niedoborami mocy? bo nie czarujmy się nie zapewni tego elektrownia wodna zaopatrująca w prąd Wadowice, o której wspomina pani w swoim przemówieniu.

Pani premier wskazuje w swoim wystąpieniu na wsparcie dla energetyki opartej na energii wodnej i biogazie. Co przemawia za wyróżnieniem akurat tych technologii? Dlaczego energia słoneczna i wiatrowa mają być wspierane w "mniejszym stopniu"? Dlaczego chcecie sterować rynkiem energii odnawialnej wskazując na konkretne wspierane technologie? Kto ma w tym interes? Nie wspominając już o tym, że pominięte zostały inne technologie jak chociażby pompy ciepła czy energetyka geotermalna. Dlaczego uważa pani, że lepiej wie niż konsumenci jakie źródło energii jest dla ich potrzeb najlepsze?

W jaki sposób selektywnie wspierając OZE i koncentrując się na technologiach przyszłości pani przyszły rząd planuje zbliżać Polskę do osiągnięcia zeroemisyjności?

Dziękuję.
Fryderyk Skarbiński - przewodniczący Stowarzyszenia "Rządzić Inaczej", ekonomista behawioralny, doktor ekonomii i psychologii, project manager, działacz społeczny
Obrazek

Awatar użytkownika
Fryderyk Skarbinski
Posty: 1066
Rejestracja: 26 lip 2017, 23:33

Re: Expose premier Anny Radziwiłł-Schmidt

Postautor: Fryderyk Skarbinski » 27 maja 2022, 1:49

Mirosław Różański

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!
Pani Premier!

Wydajemy na obronność w ostatnich latach mniej niż zalecany przez NATO i wymagany przez nasze prawo poziom 2% PKB, a państwa deklaracje dotyczące obrony narodowej ograniczają się do informacji w jakie typy uzbrojenia zamierzamy inwestować. W trosce o nasze bezpieczeństwo pragnę więc zapytać:
1) Czy rząd planuje zwiększyć wydatki na obronność do 2% PKB? Czy rząd planuje zwiększyć udział wydatków majątkowych w budżecie na obronność np. poprzez wyciągnięcie z niego wydatków emerytalno-rentowych?
2) Czy poza zakupami uzbrojenia rząd ma jakieś pomysły na systemowe zmiany w dziedzinie bezpieczeństwa?
3) Jaki los czeka obronę terytorialną i w jakim kierunku będzie rozwijana ta formacja?
4) Jakie wpływy prywatnych armii najemników w naszym kraju skłaniają panią premier do stawiania tak wysoko na liście priorytetów naszego bezpieczeństwa odpierania ich wpływów?
5) Jakiego rodzaju ochronę zamierzacie zapewnić "emancypującym państwom"?
6) Jaki jest pomysł rządu na wspólną unijną politykę bezpieczeństwa? Czy rząd będzie zabiegał o jakieś zmiany w tej polityce?
7) Czy rząd zamierza wysyłać polskie wojska na misje zagraniczne? Jeśli tak to jakiego rodzaju komponenty Sił Zbrojnych miałyby w nich brać udział?
8) W jakim kierunku planujecie rozwijać wojska cybernetyczne?

Dziękuję.
Fryderyk Skarbiński - przewodniczący Stowarzyszenia "Rządzić Inaczej", ekonomista behawioralny, doktor ekonomii i psychologii, project manager, działacz społeczny
Obrazek


Wróć do „Sejm RP V kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości