Na mównicę wchodzi premier Radziwiłł-Schmidt:
Szanowna Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Szanowne Panie Posłanki i Panowie Posłowie,
Stoję dziś przed państwem jako Premier Rzeczypospolitej Polskiej. Mam wielki zaszczyt przemawiać w Wysokiej Izbie tuż po zaprzysiężeniu przez Jej Królewską Mość królową Monikę nowego rządu, którego prace będę prowadziła. To jest zaszczyt i zobowiązanie, które zostały nałożone na nas przez Polki i Polaków. Chciałabym to przemówienie rozpocząć od podziękowania. Chcę podziękować wszystkim obywatelkom i obywatelom, bez wyjątku, niezależnie od tego, czy zaufali w akcie wyborczym obecnej koalicji, której przyjdzie prowadzić prace państwowej administracji przez następną kadencję, czy też tym, którzy mieli inny pogląd w tej kwestii.
Chciałabym dziś w państwa obecności złożyć zobowiązanie do wiernej służby Polsce, Polkom i Polakom i przedstawić program mojego rządu. Chcę z tego miejsca powiedzieć - drodzy Państwo, nie jesteśmy tutaj dla siebie. Jesteśmy tutaj dla Polaków, który w rekordowej liczbie poszli w tym roku do wyborów, by wybrać nas, swoich reprezentantów. Chcę zadeklarować, że będę premierem służącym wszystkim Polkom i Polakom. Chcę obiecać, że wszystkie moje decyzje i działania mojego nowego rządu będą podejmowane nie na podstawie politycznych kalkulacji, ale będą miały jeden cel: szeroko pojęte bezpieczeństwo polskich rodzin.
Wysoki Sejmie!
Polityka energetyczna należy do kluczowych polityk szczegółowych państwa. I takie też znaczenie przypisuje jej nasz gabinet. Niezbędne jest, by odbiorcy indywidualni i przemysł mieli stabilne dostawy energii za możliwie najkorzystniejszą cenę. Tak, aby wzmacniało to konkurencyjność gospodarczą Polski. Ważnym jest korzystanie z rodzimych zasobów surowcowych, a zatem bardzo prawdopodobne jest sięganie po rodzime złoża węgla brunatnego czy kamiennego. Poprzedni gabinet również pracował nad określeniem potencjału eksploatacji złóż węgla kamiennego i brunatnego.
Będziemy nadal prowadzić aktywną politykę w kierunku pozyskiwania paliwa z dwutlenku węgla, tak by optymalizować wykorzystanie tego surowca dla potrzeb gospodarki. W ostatnich czterech latach dokonał się w tym obszarze znaczący postęp. Metan również stanowi ważny surowiec do zapewniania dostaw energii obecnie głównie dla zakładów przemysłowych. Obszarem wymagającym uwagi są również klatraty metanu i potencjalna ich eksploatacja. Aktywność w tym kierunku będzie wymagała współpracy międzynarodowej na poziomie Unii Europejskiej, a także szerzej z krajami Azji, Ameryki Północnej.
Wodór to kolejny potencjalny nośnik energii - prace nad jego wykorzystaniem w przyszłości uległy w ostatnich latach przyśpieszeniu. Polska jest członkiem kartelu wodorowego, trwają intensywne działania we współpracy z Rosją. Stoimy na stanowisku, że w Polsce wszystkie rodzaje wodoru - szary, niebieski, zielony, w mniejszym stopniu żółty, do którego wykorzystuje się atom w perspektywie kilkudziesięciu lat - będą istotną częścią rodzimego miksu energetycznego.
Rośnie użycie gazu ziemnego, stąd nie tylko potrzeba poszukiwania i eksploatacji nowych złóż krajowych, ale też pozyskanie stabilnych dostaw z różnych kierunków, w tym arktycznego, gdzie polskie firmy będą korzystały z urządzeń wydobywczych produkowanych w stoczniach w Polsce. Istotną częścią krajowego systemu energetycznego będą źródła energii odnawialnej. W polskich warunkach będą to zarówno elektrownie wodne jak i energia z biomasy. Jeszcze w tym roku zostanie dokończona elektrownia Świnna Poręba zaopatrująca w prąd Wadowice. Planujemy również budowę ESP Młoty w okolicach Kłodzka.
Stworzymy krajowy program rozwoju energetyki odnawialnej na obszarach wiejskich, oferujący pakiet informacji i zachęty finansowe do inwestowania w energetykę odnawialną, opartą na energii wodnej oraz produkcji biogazu z biomasy pochodzącej z produktów, odpadów i pozostałości z produkcji rolnej i leśnej oraz powiązanych gałęzi przemysłu, a także w mniejszym stopniu z energii słonecznej i wiatrowej. Pozwoli to obszarom wiejskim uzyskać niezależność energetyczną i zdolność do produkowania ciepła i energii na własne potrzeby oraz dostarczania ich odpłatnie do okolicznych miejscowości. Produkcja energii ze źródeł odnawialnych oraz ciepła z biogazu rolnego będzie nową i dochodową dziedziną dla gospodarstw rolniczych oraz pozwoli wyeliminować zanieczyszczające powietrze.
Potencjał rozwojowy mają również spółdzielnie energetyczne - w niektórych częściach Polski już takie funkcjonują. Aby jednak przyśpieszyć oddolne inicjatywny potrzebujemy zmian w prawie, i częstokroć wsparcia choćby ze środków UE na przesył, jeśli na przykład kilka gmin utworzy taką spółdzielnię.
Wysoka Izbo!
Przez cztery ostatnie lata sytuacja finansów publicznych była coraz lepsza. Imperatyw ślepego ograniczania wydatków, wzrostu nadwyżki został zastąpiony imperatywem służalczości budżetu. Poczyniliśmy wiele dobrych kroków w walce z nadużyciami, oszustami podatkowymi. Będziemy kontynuować te działania.
Wprowadzimy kasy online, które umożliwiają automatyczne i bezpośrednie przekazywanie danych do organów administracji skarbowej. To będzie kolejny krok w uszczelnieniu VAT. Będziemy dokonywać również przeglądu dotychczasowej legislacji w zakresie uszczelniania podatków. Przyjęte rozwiązania nie mogą znacząco wpływać na funkcjonowanie przedsiębiorstw a muszą znacząco zmniejszać nadużycia podatkowe.
W Polsce kapitał jest znacznie niżej opodatkowany, niż praca. Dlatego zwiększymy kwotę wolną od podatku. Z drugiej strony zwiększymy i zmodyfikujemy podatek od dochodów kapitałowych. Wprowadzimy podatek od wysokich spadków, majątków, podatek bankowy. Podatek od funduszu wynagrodzeń będzie progresywny.
Uzyskane środki pozwolą na indeksację wszystkich zasiłków, zapomóg co najmniej o inflację. Pozwoli to dostosowywać się państwowym programom wsparcia do zmian cen. Pozwoli to również na wprowadzenie powszechnego zasiłku wychowawczego. Dokończone zostaną pracę nad tym wsparciem dla wszystkich polskich dzieci.
Jednocześnie chcemy powołać państwowy fundusz majątkowy. Jeszcze w tym roku powołamy odpowiedni zespół przy Ministrze Finansów, która pozwoli opracować rozwiązania najadekwatniejsze do polskiej gospodarki. Planujemy, aby w dłuższej perspektywie były stworzone dwa fundusze majątkowe, jeden oszczędnościowy, drugi stabilizacyjny.
Warunki rynku nieruchomości nie mogą sprawiać, że ludzie są biedni. Rozpoczniemy prace nad dodatkowymi środkami dla Krajowego Programu Mieszkaniowego. Oczekiwana jest dalsza ofensywa mieszkaniowa. W dłuższej perspektywie powinno z inicjatywy państwa, samorządów powstawać co najmniej 100-150 tysięcy mieszkań rocznie. To ambitne. Ale nie ma alternatywy, jeśli chcemy w dającej się przewidzieć przyszłości złagodzić sytuację na rynkach mieszkaniowych.
Unormujemy sytuację na rynku wynajmu. Poszerzająca się szara strefa szkodzi wszystkim uczestnikom rynku. Pozwolimy samorządom decydować o granicach obszarów o napiętych rynkach mieszkaniowych. Na takich obszarach możliwe będzie wdrożenie hamulców czynszów przez maksymalnie pięć lat, wtedy żądany czynsz może być maksymalnie o dziesięć procent wyższy.
Szanowni Państwo!
Politykę zagraniczną Polski będą cechowały trzy podstawowe wymiary - sąsiedzki, unijny i pozaeuropejski. Czynnikiem spajającym je będzie ekonomizacja polityki rozumiana jako rozwijanie i poszerzanie współpracy gospodarczej i osiągania dwustronnej korzyści w myśl strategii wygrany-wygrany. Tam gdzie nie będzie to możliwe, należy dążyć do obniżania asymetrii w stosunkach gospodarczych, ale też potencjale politycznym.
W wymiarze sąsiedzkim potrzebny jest rozwój współpracy dwu i wielostronnej. Dwustronna współpraca będzie oparta na transgranicznych stosunkach przejawiających się we wzroście współpracy na rzecz rozwoju gospodarczego i rozwiązywaniu problemów cywilizacyjnych. Ważnym elementem będzie budowa transgranicznych powiązań takich jak połączenia transportowe, ale też wspólne inwestycje przemysłowe mogące przekraczać granicę. Podkreślić należy że wszystkie organizacje subregionalne do których należy Polska są istotne i należy wzmacniać w nich udział poprzez nowe projekty takie jak np. di zlanie na rzecz posprzątania Morza Bałtyckiego poprzez usunięcie zalegających tam wraków i broni chemicznej. Tutaj rolę do spełniania ma Rada Państw Morza Bałtyckiego.
W europejskim wymiarze istotne są dwa segmenty, które współistnieją - instytucjonalny kształt Unii Europejskiej i Unia jako podmiot stosunków międzynarodowych. W pierwszym z przypadków to reformy instytucji unijnych w tym Jednolitego Aktu Europejskiego w kierunku ograniczenia negatywnych następstw w postaci np. w ramach swobodnego przepływu usług i kapitału, możliwość eksportu i importu przepływu śmieci i odpadów, Ale także dążenie do konwergencji gospodarczej. Drugi to współpraca np. na rzecz suwerenności cyfrowej czy w obszarze półprzewodników i konieczność wypracowania ram współpracy.
Pojawia się także potrzeba polityki w wymiarach sąsiedztwa i wzmacnianie wzajemnych stosunków w 4 wymiarach - wschodnim, zachodnim, północnym, południowym. We wschodnim, to pogłębianie stosunków z państwami jak Rosja, Ukraina, Białoruś, czy Mołdawia. Kluczem będą tutaj wspólne projekty społeczne i gospodarcze. W wymiarze zachodnim - w ostatnich latach ważną rolę odgrywała przede wszystkim Grupa Wyszehradzka jako forum wspólnych projektów.
W polityce pozaeuropejskiej wzmacnianie polskiej obecności w państwach afrykańskich, azjatyckich, czy latynoamerykańskich. Kierunek wytyczony w ciągu ostatnich czterech lat będzie kontynuowany. Rynki azjatyckie i afrykańskie są ważnym miejscem dla polskiego eksportu. Nie tylko państwa, z którymi dziś rozwijamy współpracę, jak Chiny, ale Wietnam, Indie, Mongolia, ale też Laos, Kambodża. W Afryce wzmocnimy obecność w Nigrze, Togo i Botswanie. Poprzez zabieganie o kolejne kontrakty dla polskich firm Etiopia i Nigeria, ale tez kraje nie uczestniczące w programie Przyszłość dla Afryki są w kilku sektorach pożądanymi współpracownikami.
W Ameryce Południowej będziemy aktywni w programie Bezpieczna Żywność, ale też nadal polskie przedsiębiorstwa wyrażają gotowość do dostarczania choćby materiałów do budowy mieszkań, czy budynków użyteczności publicznej. Mamy znaczące doświadczenie w obszarze technologii dotyczącej eksploatacji zasobów naturalnych, m.im w Kolumbii, czy Chile. Polskie firmy sektora zbrojeniowego są również zainteresowane dalszym oferowaniem swych produktów na tamtejszych rynkach. Stabilne podwaliny do szukania pól współpracy i wdrażania tego w praktyce daje program Go America Latina. W stosunkach ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki potrzeba oparcia o kooperację sektorową. Z punktu widzenia Polski jest to transfer technologii. Z Australią iunctim występuje w przypadku polityki wobec węgla, jak i wodoru. Projekty w tych obszarach mogą i będą instytucjonalizować strategiczny charakter stosunków dwustronnych.
Obronność to kolejny strategiczny obszar. W ostatnich latach produkty polskiego przemysłu zbrojeniowego znowu zaczęły być obecne na rynkach międzynarodowych. Związane jest to ze stałą potrzebą modernizacji sił zbrojnych i faktem konkurencyjności towarów produkowanych przez rodzime przedsiębiorstwa. W najbliższych latach wojsko polskie zostanie uzbrojone w drony produkowane w Polsce, będziemy intensywnie pracować nad bronią laserową, ta aktywność będzie we współpracy z innymi państwami. Chcemy razem z międzynarodowymi partnerami odeprzeć wpływy prywatnych armii najemników i służb bezpieczeństwa oraz opowiadać się za ścisłymi krajowymi i międzynarodowymi zasadami dla prywatnych firm wojskowych i ochroniarskich. Emancypujące państwa należy chronić na mocy prawa międzynarodowego.
Nad bezpieczeństwem czuwa również obserwacja satelitarna, satelity obserwacyjne, ich cała konstelacja, wraz ze stacją odbiorczą będą obecne w Polsce za cztery lata. Zwiększymy współpracę sektora wojskowego i cywilnego w obszarze medycyny, leczenia chorób, analizy danych czy programu satelitów meteorologicznych METEOR obejmujących cały obszar Polski. Podejmiemy działania na rzecz wspólnych zakupów, projektów zbrojeniowe z innymi państwami Unii, żeby ograniczyć koszty zakupów wojskowych.
Szanowni Państwo!
Będziemy poszerzać mechanizmy partycypacji obywatelskiej. Próg miliona podpisów, który obowiązuje obecnie w przypadku tzw. referendum na żądanie jest zdecydowanie za wysoki, świadczyć o tym może m.in. fakt, że od momentu wprowadzenia tej instytucji do porządku prawnego w 2023 roku, ani razu nie została ona wykorzystana. Dlatego proponujemy wprowadzenie nowego mechanizmu - zamiast ustalać jedną stałą liczbę, liczba ta byłaby uzależniona od frekwencji w poprzednich wyborach do Sejmu. Niska frekwencja oznacza niski mandat społeczny, a więc taki mechanizm będzie ułatwiać partycypację obywatelską. Na przykład, w przypadku frekwencji na poziomie 30%, liczba podpisów wymaganych do zebrania wynosiłaby 100 tys. i rosłaby wraz ze wzrostem frekwencji, do maksymalnego poziomu 500 tys. podpisów.
Wprowadzimy również instytucję obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej w drodze referendum - po zebraniu odpowiedniej ilości podpisów zaproponowany projekt ustawy podlegałby kontroli spełnienia wymogów techniki prawodawczej i zgodności z aktami prawnymi wyższego rzędu w Komisji Ustawodawczej, miałaby ona także uprawnienia do poprawienia ustawy przy jednoczesnym zachowaniu jej rdzenia, następnie byłyby poddawane pod głosowanie w referendum ogólnokrajowym. Jeśli taki projekt zostałby w głosowaniu wiążącym przyjęty, trafiłby z pominięciem Sejmu i Senatu od razu na biurko monarchy.
W Niemczech siedziby organów administracji centralnej mieszczą się nie tylko w Berlinie, ale także poza stolicą. Przykładowo Główny Urząd Statystyczny ma siedzibę w Weisbaden, Federalny Urząd Pracy w Norymberdze, a Naczelny Sąd Administracyjny ulokowano w Lipsku. Będziemy kontynuować proces delokacji władzy centralnej - już w poprzedniej kadencji podjęliśmy decyzję na temat przeniesienia Urzędu Ochrony Danych Osobowych od 2032 roku do Bolesławca, a Głównego Urzędu Statystycznego od 2039 do Nakła nad Notecią. To dopiero początek tego procesu, jeszcze w tym roku planujemy przenieść kilka urzędów poza stolicę.
Po reformie administracji publicznej w województwie mamy zarówno administrację rządową, jak i samorządową. Administracja rządowa reprezentowana jest przez wojewodę - jako przedstawiciela rządu w terenie, natomiast administracja samorządowa przez marszałka województwa - jako gospodarza terenu. Podmioty te w rzeczywistości rywalizują ze sobą o władzę w województwie, choć ich zadania były zupełnie inne. Dlatego ograniczymy kompetencje wojewodów na rzecz marszałków i zarządów województwa, tak aby oddać więcej władzy w ręce samorządów.
Ważnym obszarem jest nowoczesność i cyfryzacja. Żyjemy w coraz bardziej cyfrowym świecie, a talenty informatyczne Polaków są naszym dobrem narodowym. Współczesne, przedsiębiorcze państwo stawia na innowacyjność sektora informatycznego, jako siły napędowej firm i administracji publicznej. W parze z rozwojem cyfrowego świata idzie konieczność zapewnienia bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni. Dlatego poważne państwo musi stawiać również na cyberbezpieczeństwo. Technologia pomoże w skróceniu czasu na załatwianie spraw administracyjnych. Proste umowy, ułatwiające funkcjonowanie także mniejszych firm, będą mogły być zawierane przez Internet. Dotyczy to w szczególności umów leasingu, który odgrywa istotną rolę w finansowaniu inwestycji małych i średnich przedsiębiorstw.
W dziedzinie wymiaru sprawiedliwości doprowadzimy do znaczącego skrócenia czasu postępowania sądowego poprzez przyjęcie zasady, iż dana sprawa, na ile to możliwe, prowadzona jest w trybie dzień po dniu, a nie – jak to jest obecnie – na posiedzeniach, których daty odległe są od siebie nawet o kilka miesięcy. By usprawnić pracę sądów zwiększymy także liczbę asystentów sędziowskich. Połączymy zawód adwokata i radcy prawnego. Ich rozdzielenie nie ma dzisiaj praktycznego wytłumaczenia.
Doprowadzimy do sytuacji, w której każdy prokurator prowadzący postępowanie przygotowawcze działałby w swoim imieniu na zlecenie państwa i na swoją odpowiedzialność prokuratorską. Konsekwencją takiego rozwiązania byłoby prowadzenie sprawy przez tego samego prokuratora, aż do prawomocnego orzeczenia sądowego. Prokuratura nie powinna być jednocześnie organem śledczym i oskarżycielskim. Prokurator – w ramach postępowania przygotowawczego – podejmowałby wyłącznie czynności o charakterze prawnym i nie miałby bezpośredniego kontaktu z osobą podejrzaną, co pozwoliłoby na wyeliminowanie wymuszanych dzisiaj przez prokuratorów tzw. aresztów wydobywczych. Ograniczymy praktykę aresztu tymczasowego i wprowadzimy odszkodowania za niesłuszne tymczasowe aresztowanie.
Nowoczesna i wysoko wykwalifikowana policja w demokratycznym państwie chroni obywateli przed niebezpieczeństwem i gwarantuje ochronę przed terroryzmem i przestępczością. Policja powinna poprawić kulturę błędu i autorefleksji. Każdy policjant będzie musiał przy mundurze mieć kamerę, która będzie nagrywała jego pracę. Nagranie nie będzie możliwe do usunięcia i modyfikacji. Zostanie również bardziej upowszechniona praca osadzonych. Wykonywanie pracy podczas odbywania kary pozwoli na częściową autonomię finansową skazanych oraz spowoduje brak przerwy w pracy zarobkowej przez okres przebywania w więzieniu. Pozwoli to na łatwiejszą adaptację po opuszczeniu więzienia.
Wysoka Izbo!
Potrzebujemy zrównoważonej mobilności, która nie kończy się smogiem i korkami. Wysokiej jakości bezkolizyjnej infrastruktury dla osób przemieszczających się pieszo i rowerem. Rozwoju transportu publicznego w miastach oraz poszerzenia dostępu do niego poza większymi ośrodkami. Zamiast kolejnych lotnisk regionalnych czy kolei dużych prędkości chcemy stawiać na solidny, przyjazny środowisku transport lokalny i regionalny.
Wiemy, że swobodne przemieszczanie się i nowoczesna infrastruktura drogowa świadczą o rozwoju i zaawansowaniu państwa, a także o jakości życia obywateli. Budowa węzłów transportowych, w tym także międzynarodowych, pozwala na szybszy rozwój gospodarczy, wzrost inwestycji oraz tworzenie nowych miejsc pracy. Priorytetem rządu będzie kontynuacja dynamicznej rozbudowy sieci dróg i autostrad w całej Polsce. Realizacja programu budowy obwodnic jest tym bardziej oczekiwana, że tranzyt z ominięciem terenów zamieszkałych pozwoli na uzyskanie lepszej jakości powietrza w miastach. Dziś, przy najwyższym w historii natężeniu smogu w Polsce, rozwój obwodnic dużych miast jest jednym z najistotniejszych działań zależnych od decyzji rządu.
Wiele różnic infrastrukturalnych wymaga wyrównania. Szczególnie poza dużymi ośrodkami miejskimi. Do 2035 r. powinno powstać 314 powiatowych centrów komunikacyjnych. Będą to nowoczesne węzły komunikacyjne koordynujące lokalne połączenia drogowe, autobusowe i kolejowe. Nowa strategia dla transportu wymaga jeszcze większego niż dotychczas wzmocnienia tranzytu kolejowego. Ciężar towarów do przewozu wzrósł w ciągu ostatniej dekady średnio o 50 milionów ton rocznie. Stwarza to potrzebę udrożnienia nowych kanałów komunikacyjnych, by odciążyć polskie autostrady i drogi krajowe. Rozwiązaniem jest przeniesienie przewozu kontenerów z dróg na tory kolejowe. W tym celu zredukowane zostaną stawki dostępu do infrastruktury kolejowej. Kolejnym krokiem musi być strategia rozbudowy terminali przeładunkowych, ponieważ ich brak znacząco wydłuża przewóz towarów koleją.
Drogi w Polsce wciąż należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych w Europie. Wiele Polek i wielu Polaków traci życie lub zdrowie na polskich drogach. Stawiamy sobie za cel stworzenie warunków, które zmniejszą ten tragiczny bilans. Polska traci rocznie kilkadziesiąt miliardów złotych z powodu wypadków drogowych. Na tę kwotę składają się nie tylko skutki materialne wypadków, ale też koszt pracy policji, służb ratowniczych, porządkowych oraz ubezpieczeń społecznych. Strategia likwidacji miejsc niebezpiecznych w Polsce obejmie przebudowę skrzyżowań, wybudowanie chodników i zatok autobusowych, przebudowę lub wybudowanie lewo- i prawoskrętów czy powstanie ścieżek rowerowych. W całej Polsce Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zlokalizowała około 3 tysięcy miejsc, w których inwestycje te będą ratować ludzkie życie.
W porozumieniu z władzami lokalnymi powiększymy obszar Białowieskiego Parku Narodowego na obszar całej Puszczy Białowieskiej oraz powołamy nowe parki narodowe: Mazurski i Turnicki. W porozumieniu z lokalnymi społecznościami tych rejonów przygotowane zostaną Lokalne Plany Ekorozwoju, skupiające się m.in. na odpowiadaniu na wyzwania zapewnienia miejsc pracy czy dostępności transportowej.
Gospodarka morska i wodna w ostatnich latach stanowiła coraz istotniejszą część polskiej gospodarki - przywracano potencjał stoczniowy, były prowadzone działania, aby tworzyć infrastrukturę do górnictwa morskiego. Zmodernizowano część portów, inne w kolejnych latach doczekają się remontów, tak aby ich możliwości przeładunkowe były większe. Morska aktywność Polski to nie tylko Morze Bałtyckie, chociaż ten region jest priorytetowy, ale także zaangażowanie w Arktyce. To wielopoziomowe bezpieczeństwo żeglugi, transportu towarów, energii, przemysłu okołomorskiego jak i uzdatniania wody.
W gospodarce wodnej celami będą działania na rzecz ochrony zasobów wodnych, poprzez uzdatnianie, odsalanie i retencję, w tym retencję naturalną. Tak, by nadmiar wody w jednym miejscu magazynować, chronić tereny przed zalaniem, a następnie wykorzystać wody w rolnictwie czy przemyśle. Część miejscowości ma pewne problemy w okresie podniesienia stanu wód jak i suszy. Niezwłocznie podejmiemy stosowne prace w tym kierunku. Wiele cennych uwag przekazali nam tak mieszkańcy, burmistrzowie, starostowie, jak i wojewodowie.
Rolnicy stanowią w łańcuchu żywnościowym najsłabsze ogniwo i są narażeni na stosowanie nieuczciwych praktyk handlowych. Rolnik nie może być zmuszany do sprzedaży plonów poniżej kosztów wytwarzania. Dlatego wybrane produkty będą objęte ceną referencyjną ustalaną przez ministra rolnictwa. Wprowadzony zostanie zakaz oferowania cen zakupu niższych, niż cena referencyjna.
Szanowne Panie Posłanki i Panowie Posłowie!
Fundamentem wolnego i silnego społeczeństwa będzie zawsze edukacja, w tym edukacja obywatelska. Przebudujemy system tak, aby oparty był na konkurencyjności i budowie wrażliwości. Zlikwidujemy jakąkolwiek możliwość wpływu polityków na programy szkolne. Powołamy nową, kadencyjną Komisję Edukacji Narodowej, w której eksperci będą przygotowywać programy nauczania i dokonywać ich ewaluacji. Jej celem będzie budowa systemu nowoczesnego, odpornego na wpływy polityczne i wyposażonego w narzędzia zdolne do długofalowego planowania. W skład takiej komisji wejdą nie politycy, a przedstawiciele nauczycieli oraz związków zawodowych nauczycieli, dyrektorów szkół, organizacji pracodawców i świata biznesu, rodziców, nauki i szkolnictwa wyższego, instytucji edukacyjnych oraz organizacji pozarządowych związanych z edukacją i samorządów.
Młodzi ludzie bardzo często czują się zagubieni, wybierając szkołę, kierunek studiów czy przyszły zawód. Zmienimy ten stan rzeczy, wdrażając programy orientacji zawodowej oraz doradztwo kariery. Wprowadzimy do szkół doradców zawodowych. Każdy uczeń będzie miał prawo do indywidualnego doradztwa zawodowego i kończąc szkołę otrzyma dobrowolny indywidualny raport predyspozycji zawodowych, który może stać się dla niego i jego rodziców pomocą w wyborze dalszej ścieżki kształcenia. Raporty te uwzględnią także aktualną analizę rynku pracy i wynagrodzeń w konkretnych zawodach.
Umożliwimy integrację polskich zespołów badawczych z zespołami państw Unii Europejskiej w obszarze nowych technologii i ICT. Zwiększymy udział polskich zespołów badawczych dysponujących własną myślą naukową w europejskich gremiach zajmujących się tworzeniem, rozwojem, regulowaniem i zarządzaniem europejskim jednolitym rynkiem cyfrowym. Wprowadzimy zachęty dla rzeczywistej komercjalizacji wiedzy w gospodarce. Otworzymy naukę poprzez poszerzenie dostępu do publikacji i danych.
Dbałość o kulturę, która budowana jest na trwałych i nieprzemijających wartościach, polega przede wszystkim na tworzeniu przestrzeni dla wolności wypowiedzi oraz swobodnej ekspresji twórczej, w tym zapewnieniu prawa do artystycznego eksperymentu. Ułatwimy dzieciom i młodzieży dostęp do wydarzeń kulturalnych – bilet na spektakl, wystawę czy koncert w filharmonii będzie upoważnieniem do darmowej podróży środkami komunikacji publicznej. Rozszerzymy system stypendialny dla młodzieży uzdolnionej artystycznie. Wzmocnimy również czytelnictwo, m.in. poprzez wprowadzenie godziny głośnego czytania w szkołach, rozwój zbiorów bibliotecznych i otwarcie bibliotek w soboty. Wprowadzimy również obowiązek działania punktów bibliotecznych w galeriach handlowych i nowopowstających osiedlach mieszkaniowych.
Wzmocnimy współpracę samorządów z organizacjami pozarządowymi przy kreowaniu wydarzeń kulturalnych. Poszerzymy ich kompetencje w zarządzaniu instytucjami kultury. Zwiększymy możliwość organizowania przedsięwzięć wespół z lokalnymi i regionalnymi instytucjami artystycznymi poprzez współfinansowanie tzw. kulturalnych weekendów dla mieszkańców regionu oraz kiermaszów księgarskich na terenach wiejskich.
Szanowne Panie Posłanki i Panowie Posłowie!
Miarą jakości każdego państwa jest to, jak dba o seniorów i ich bliskich. Musimy myśleć realistycznie o tym, jak rozwiązać np. problem aktywności zawodowej Polaków, którzy opiekują się swoimi rodzicami. Seniorzy mają prawo cieszyć się życiem, a struktury państwowe powinny im tę radość ułatwić.
W obecnym porządku prawnym jesteśmy w stanie określać stopień niepełnosprawności, ale poza niepełnosprawnością istnieje również niesamodzielność, czy to z powodu chorób natury neurologicznej, czy dlatego, że seniorowi brakuje sił na wykonywanie czynności codziennych. W odpowiedzi wprowadzimy w Polsce jasne reguły określania stopnia niesamodzielności, aby państwo wzięło na siebie współodpowiedzialność za realne problemy osób starszych oraz finansowało pomoc seniorom i ich rodzinom. Niesamodzielność, choć nie jest kalectwem, może wyłączyć z życia, a więc wymaga większych nakładów finansowych ze strony seniora i jego bliskich, by do tego nie dopuścić.
Bardzo ważne programie rządu jest również stworzenie sieci centrów rehabilitacji dla seniorów oraz domów dziennego pobytu i opieki nad osobami starszymi. Podeszły wiek nie może wykluczać i uniemożliwiać kontakt ze światem.
Powołamy dodatkowy fundusz z budżetu zarządzany w MZ, zajmujący się finansowaniem operacji i leczenia poza granicami Polski, tych schorzeń, które dotychczas nie były refundowane i finansowane z budżetu. Są to na ogół bardzo kosztowne operacje i zabiegi lecznicze, na przeprowadzenie których organizowane są zbiórki i obejmuje je działalność fundacji. Część z nich nie jest wykonywana w Europie. W myśl tych przepisów w MZ funkcjonowałby departament zajmujący się logistyką takich operacji oraz dysponował budżetem. Szpital, w którym leczony jest dany pacjent, informowałby ministerstwo o potrzebach leczenia, jeśli jest ono kosztowne, nierefundowane lub refundowane częściowo i odbywa się w innym kraju, ale jest możliwe przeprowadzenie w Polsce. Wówczas ze specjalnego funduszu przeznaczano by środki na leczenie. W przypadku wyczerpania środków w danym roku sięgano by w pierwszej kolejności do rezerwy celowej, w innej zaś poszukiwano dodatkowych środków. Rejestr o kosztach i liczbie wykonanych operacji byłby dostępny publicznie. Prawo do finansowania takich operacji miałby każdy obywatel Polski. Byłoby to pełnowymiarowe zrealizowanie przez Polskę konstytucyjnego prawa do ochrony zdrowia. W celu jego realizacji należy brać pod uwagę podwyżkę podatków lub uchwalenie podatku solidarnościowego.
Musimy na pierwszym miejscu stawiać ochronę zdrowia i życia obywateli z wykorzystaniem wszelkich nowych metod leczenia na w oparciu o najnowsze osiągnięcia medycyny. Będą one dostępne dla każdego ze środków publicznych. Obecnie wielu ludzi w przypadku choroby nie stać na leczenie i jedyną możliwością jest zwracanie się z prośbą o zbiórki, co często jest walką z czasem. Musimy tego uniknąć, poprzez publiczne finansowanie takiej formy opieki zdrowotnej. Budżet takiego funduszu w pierwszym roku funkcjonowania powinien wynosić 5,1 miliarda złotych. Chcemy też tworzenia oddziałów szpitalnych specjalizujących się w przygotowywaniu narządów do przeszczepu w organizmie pacjenta (np. uszu, nosa w przedramieniu), jak i badań nad konstrukcją narządów w technologii 3D.
Farmacja to jeden z kierunków na uniwersytetach medycznych, równie trudny i odpowiedzialny jak kierunek lekarski. Wprowadzimy możliwość świadczenia przez farmaceutów drobnych usług medycznych, takich jak np. szczepienia czy zastrzyki. To dodatkowo odciąży przychodnie i szpitale, a Polkom i Polakom znacznie poprawi komfort leczenia.
Szanowne Panie Posłanki i Panowie Posłowie!
Dzisiaj apeluję do całej Wysokiej Izby, bez wyjątku, o merytoryczną i zgodną współpracę. Nie dla nas. Nie dla naszych ambicji politycznych. Nie dla naszych karier, ale dla Polek i Polaków. Dzisiaj Polki i Polacy chcą współpracy i dialogu. Jestem pewna, że razem damy radę wyzwaniom, które stoją przed naszym krajem. Na koniec zwracam się do Wysokiego Sejmu z wnioskiem o udzielenie mojemu rządowi wotum zaufania.
Dziękuję.
*oklaski z ław koalicji*