[PL-K, PiS, SN-K] o zmianie ustawy o podatku od wynagrodzeń

Marszałek: Małgorzata Tracz
Sejm w latach 2026-2030
Awatar użytkownika
Wincenty Nowak
Posty: 2498
Rejestracja: 07 lip 2015, 11:57

[PL-K, PiS, SN-K] o zmianie ustawy o podatku od wynagrodzeń

Postautor: Wincenty Nowak » 22 wrz 2018, 18:40

Ustawa
z dnia ... 2028
o zmianie ustawy o podatku od wynagrodzeń

Art. 1. W ustawie z dnia 13 września 2023 roku o podatku od wynagrodzeń wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 16 ust. 8 pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt. 5 w brzmieniu:
,,5) ulgę na spłatę odsetek od kredytu, zwany dalej ,,kredytem mieszkaniowym", na sfinansowanie inwestycji mających zaspokoić własnych potrzeb mieszkaniowych:
a) budową budynku mieszkalnego,
b) wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku,
c) zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej,
d) nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.
- zwana dalej ulgą odsetkową."

2) po art. 20 dodaje się art. 20a w brzmieniu:
,,Art. 20a.
1. Osobą uprawnioną do ulgi odsetkowej jest osoba zatrudniona.
2. Ulga odsetkowa przysługuje, jeżeli:
1) kredyt został udzielony osobie uprawnionej po dniu 1 stycznia 2009 r.,
2) kredyt był udzielony przez bank lub w spółdzielczym kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w art. 16 ust. 8 pkt 5,
3) inwestycja wymieniona w art. 16 ust. 8 pkt 5 dotyczy budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, którego budowa została zakończona nie wcześniej niż w 2009 r., a ponadto w przypadku inwestycji:
a) o których mowa w art. 16 ust. 8 pkt 5 lit. a albo lit. d - zakończenie nastąpiło przed upływem trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę, nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne lub przebudowę (przystosowanie) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, i zostało potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku,
b) o których mowa w art. 16 ust. 8 pkt 5 lit. b albo lit. c - została zawarta umowa o ustanowieniu spółdzielczego własnościowego lub lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo umowa w formie aktu notarialnego o ustanowieniu odrębnej własności lokalu mieszkalnego, o przeniesieniu na podatnika własności budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, której jedną ze stron jest podatnik,
4) odsetki, o których mowa w art. 16 ust. 8 pkt 5, zostały faktycznie zapłacone, a ich wysokość i termin zapłaty są udokumentowane dowodem wystawionym przez podmiot wymieniony w pkt 2,
5) inwestycja wymieniona w art. 16 ust. 8 pkt 5 dotyczy budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub innego państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo na terytorium Konfederacji Szwajcarskiej.
3. Ulga odsetkowa przysługuje też na spłatę odsetek:
1) od kredytu zaciągniętego na spłatę kredytu mieszkaniowego,
2) od każdego kolejnego kredytu zaciągniętego na spłatę kredytu, o którym mowa w pkt 1.
4. Uldze odsetkowej nie podlegają odsetki od kredytów:
1) udzielanych przez kasy mieszkaniowe na zasadach określonych w przepisach o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego,
2) udzielanych na usuwanie skutków powodzi na zasadach określonych w przepisach o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na usuwanie skutków powodzi,
3) objętych wykupem odsetek ze środków z budżetu państwa na zasadach określonych w przepisach o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych.
5. Ulga odsetkowa obejmuje wyłącznie odsetki:
1) naliczone za okres począwszy od dnia 1 stycznia 2029 r., z zastrzeżeniem ust. 6, i zapłacone od tego dnia,
2) od tej części kredytu, która nie przekracza kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej i wskaźnika przeliczeniowego 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał roku poprzedzającego rok podatkowy, określonej na rok zakończenia inwestycji, z zastrzeżeniem ust. 9.
6. Ulga odsetkowa przysługuje najwcześniej za rok podatkowy, w którym została zakończona inwestycja.
7. Odsetki, o których mowa w ust. 5, zapłacone przed rokiem określonym w ust. 6, mogą być odliczone od podstawy obliczenia podatku za rok podatkowy, w którym podatnik po raz pierwszy odlicza odsetki.
8. Odsetki, o których mowa w ust. 5, zapłacone przed rokiem określonym w ust. 6 mogą być odliczone od podstawy obliczenia podatku również w roku podatkowym bezpośrednio następującym po roku, w którym podatnik po raz pierwszy odliczył odsetki; w tym przypadku odliczeniu podlega wyłącznie różnica między sumą odsetek przypadających do odliczenia a kwotą odsetek faktycznie odliczonych w roku, w którym podatnik dokonał pierwszego odliczenia.
9. W kolejnych następujących po sobie latach podatkowych kwota, o której mowa w ust. 5 pkt 2, nie może ulec zmniejszeniu. W tym celu dla ustalania tej podstawy przyjmuje się najwyższy w okresie obowiązywania ustawy wskaźnik przeliczeniowy 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczania premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał.
10. Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok podatkowy, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” wysokość kwoty, o której mowa w ust. 5 pkt 2, z zastrzeżeniem ust. 9."

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2029 r.


Poseł Sprawozdawca: Ewa Zajączkowska

UZASADNIENIE
Projekt ustawy wprowadza do podatku od wynagrodzeń piątą ulgę podatkową i ma na celu zmniejszyć wpływ kredytów mieszkaniowych na wydatki pracowników. Ulga odsetkowa dla kredytów mieszkaniowych jest pierwszą ulgą o charakterze mieszkaniowym w podatku od wynagrodzeń, a w perspektywie obowiązujących w tym wieku podatków od wynagrodzeń pracowników (czyli wcześniej podatek dochodowy od osób fizycznych) jest to powrót ostatniej ulgi o charakterze mieszkaniowym, która z 2007 rokiem przestała być dostępna dla osób fizycznych.
Do 31 grudnia 2027 roku ulga odsetkowa funkcjonowała jako prawo nabyte dla osób, które wzięły kredyt mieszkaniowy w latach 2002-2006. Z dniem uchylenia (1 stycznia 2007 r.) art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przestało istnieć w polskim systemie podatkowym ulgi o charakterze mieszkaniowym dla osób fizycznych. Rok po tym można było zaobserwować spadek zawieralności umów o kredyt mieszkaniowy, ustawodawca nie wskazuje, że był to jedyny powód spadku, w roku likwidacji rozpoczął się kryzys na rynku finansowym.
Problem mieszkaniowy jest dość zauważalny, co widać po działaniach np. Unii Europejskiej. Obecnie potencjalni kredytobiorcy muszą przeanalizować, co stracą jeśli wezmą kredyt, obniżą standard swojego życia, bądź będą mieli mniej zaoszczędzonych środków. To jest czynnik odstraszający od kredytu, co powoduje brak własnego domu, bądź mieszkania i mieszkanie u rodziny albo w wynajmowanym mieszkaniu.
SKUTKI
Wprowadzenie ulgi będzie skutkować większe szansę na podjęcie ryzyka przez osoby zatrudnione, wtedy kredyt będzie dla nich mniejszym obciążeniem. Większa ilość kredytów mieszkaniowy spowoduje większy popyt na usługi rynku budowlanego i deweloperskiego. Może to skutkować, że rynek wynajmu straci te osoby, ale pobyt na tym rynku nie został jeszcze całkiem zaspokojony, dzięki czemu na miejsce tych osób przyjdą kolejne. Będzie można zaobserwować też rywalizację tych rynków. Własny dom czy mieszkanie jest też gwarantem większej pewności, dającej szansę na realizację wielu rzeczy, które bez tej pewności nie zostałyby prawdopodobnie zrobione.
Obliczyliśmy limit odliczenia, jeżeli inwestycja została zakończona:
w roku 2009 - 243 460 zł
w roku 2010 - 264 810 zł
w latach 2011-2023 - 325 990 zł
w roku 2024 - 330 890 zł
w roku 2025 - 334 530 zł
w roku 2026 - 340 200 zł
w roku 2027 - 345 310 zł
w roku 2028 - 350 840 zł
w roku 2029 - 356 099 zł
Szacujemy, że od około połowy posiadających umowy o kredyt (czyli gdzieś około 900 tys. osób) skorzysta z ulgi do aż 80% posiadających umowy o kredyt, czyli 1,44 mln osób. Dysproporcja ta wynika z nieprzewidywalności posiadania informacji o uldze przez uprawnionych oraz z braku informacji o szczegółach statystyk o ilości umów o kredyt mieszkaniowy w kontekście jakimi podatnikami są posiadacze umów o kredyt. Czy podatnikiem PIT, CIT czy podatku od funduszu płac. Oszacowaliśmy, że koszt dla budżetu waha się od ponad 5 miliardów do 8 miliardów. Rekompensatą będzie pobudzenie wspomnianych rynków deweloperskiego i budowlanego oraz zwiększona konsumpcja. Część pieniędzy otrzymanych z ulg zapewne zostaną zaoszczędzone, jednakże wszystko nie musi zostać schowane w domach. Może zostać umieszczone na lokatach albo kontach oszczędnościowych, dzięki czemu wzrośnie podatek od dochodów kapitałowych. Ponadto budżet wykazał nadwyżkę i będzie ona częściowo neutralizowała początkowe skutki budżetowe ulgi.
Projekt pozytywnie wpływa na sytuację rodzin z dziećmi.
Projekt jest zgodny z prawem unijnym. Poprzednia ulga odsetkowa miała niezgodności z prawem EU, ale ta pozwala na działanie banków z terenów EU i inwestycja nie musi być już tylko na terenie Polski, a państw EU.

Administrator
Administrator
Posty: 22724
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: [PL-K, PiS, SN-K] o zmianie ustawy o podatku od wynagrodzeń

Postautor: Administrator » 23 wrz 2018, 19:05

Adam Szłapka
Otwieram debatę.

OG: Czas do godziny 20:00 25 września.

Artur Dziambor


Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

Podatek od funduszu płac, który jest podatkiem liniowym był wprowadzony nie tylko po to aby obywatelom pozostało więcej pieniędzy i nie można było go uniknąć, ale też po to żeby każdy mógł go zrozumieć i nie nastręczał żadnych nowych prac dla urzędników, którzy muszą go egzekwować, a władzy daje to pretekst do zatrudniania kolejnych mas biurokratów. Co robi dzisiaj rzekoma prawica w polskim Sejmie? Proponuje wprowadzenie kolejnych zadań dla biurokratów, chce tworzyć grupę równiejszych wśród reszty społeczeństwa. Nie prościej byłoby zaproponować obniżkę podatku na i zlikwidować wszystkie ulgi? Dlaczego ktoś nie mający własnego domu czy mieszkania, lub nie mający zdolności kredytowej ma być pokrzywdzony i zapłacić cały podatek odwrotnie niż na przykład jego sąsiad, który ma mieszkanie na kredyt i będzie mógł go sobie odliczyć?

Dziękuję

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9037
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [PL-K, PiS, SN-K] o zmianie ustawy o podatku od wynagrodzeń

Postautor: Laura » 24 wrz 2018, 21:26

Olga Novak

Panie Marszałku
Wysoka Izbo

W związku wagą procedowanego projektu w sferze społecznej, gospodarczej i finansowej proszę o przedłużenie debaty.

Dziękuję

Og Do 20 jutro pewnie nie zdążę, a chcę zabrać głos.
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Administrator
Administrator
Posty: 22724
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: [PL-K, PiS, SN-K] o zmianie ustawy o podatku od wynagrodzeń

Postautor: Administrator » 28 wrz 2018, 14:30

Dziambor
Panie Marszałku
Wysoka Izbo

Proszę aby debata trwała przynajmniej do chwili kiedy posłowie z PIS, SNK będą łaskawi odpowiedzieć w jakiś sposób na moją wypowiedź. Przeraża mnie postawa innych klubów, kół i posłów niezrzeszonych, którzy są chyba pogodzeni, albo popierają z propozycje rzekomej prawicy, która chce pogłębiać nierówności i sprawić prezent tej części społeczeństwa, która wzięła kredyty, a teraz oczekuje, że inni pomogą im w spłacie kredytu. Dlaczego chcecie państwo posłowie prowadzić politykę dla deweloperów i banków,napędzać im rynek zbytu kosztem podatnika, który nie może wziąć kredytu albo go spłacił?

Dziękuję.

Awatar użytkownika
Wincenty Nowak
Posty: 2498
Rejestracja: 07 lip 2015, 11:57

Re: [PL-K, PiS, SN-K] o zmianie ustawy o podatku od wynagrodzeń

Postautor: Wincenty Nowak » 06 paź 2018, 12:10

Ewa Zajączkowska

Panie Marszałku!
Wysoko Izbo!

Panie Pośle Dziambor, wiemy jakimi założeniami kierowaliśmy się przy wprowadzaniu tego podatku, autorzy tego podatku pomagali, doradzali i sami brali udział w procesie tworzenia ustawy, do której Pan Poseł ma wiele wątpliwości. Ta ulga nie będzie pogłębiała nierówności. Mówi Pan Poseł, że lepiej zlikwidować wszystkie ulgi i obniżyć podatek, ale zapominając, że dostarcza Pan argumentów lewicy. Przed wyborami sama obiecywała, że zlikwiduje ulgę na dzieci i zastąpi ją świadczeniem socjalnym. Ulga aktywizacyjna dla młodych poprawiła ich sytuację na rynku pracy. Panie Pośle, był Pan jednym z poważanych postaci przez wolnościowców i nie tylko, ale teraz...

Panie Pośle, ulgi na np. koszty realizacji potrzeb mieszkaniowych czy wynajem domu czy mieszkania, byłby problematyczne i pozwalałyby łatwo zmniejszać sobie podatek. Takie ulgi potrzebowałyby masę urzędników. Nie prowadzimy polityki probankowej czy prodeweloperskiej, ale która ułatwia życie Polakom, zwiększa ich możliwości. Jest to lepsze rozwiązanie dla Polaków niż inne programy, które serwują nam lewicowe rządy czy Unia Europejska.
Dziękuję.

Administrator
Administrator
Posty: 22724
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: [PL-K, PiS, SN-K] o zmianie ustawy o podatku od wynagrodzeń

Postautor: Administrator » 06 paź 2018, 21:26

Dziambor
Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

W Sejmie zapanował jakiś wirus etatyzmu i ścigania sie na wsparcie dla wybranych decyzją komitetu sterującego partii kosztem reszty społeczeństwa. Pani poseł Zajączkowska, uczycie się od lewicy i jej różnych programów wsparcia, aktywizacji, pomocy. Oczywiście, że należy zlikwidować wszystkie ulgi i obniżyć podatki. Dlaczego ma funkcjonować jakaś ulga aktywizacyjna. To wytwór rodem z zebrania marksistów- leninistów, naprawdę. Skoro ktoś, a jest mowa o młodych ludziach ma umiejętności takie na które nie ma zapotrzebowania na rynku, niech się przekwalifikuje, albo uczy nowych umiejętności. Pani poseł dlaczego mają być jakieś ulgi na realizację potrzeb mieszkaniowych, jeśli kogoś nie stać na wynajęcie mieszkania, może wynająć pokój, czyli tyle na ile go stać.

Wysoka Izbo!
Państwo z PiS i SNK szafują hasłami o tym jak zamierzają ułatwić życie Polakom. Tymczasem chcą zrobić prezent tych których przecież stać na kredyt kosztem reszty społeczeństwa. W tym tych którzy już spłacili swoje długi. Ta propozycja nie zwiększa możliwości. Ona demoralizuje i daje złudne nadzieje i pole do popisu dla populistów, którzy będą mogli obiecywać ludziom,że dadzą im dopłatę do kredytu, samochodu, wakacji czy czegokolwiek innego. Moralizujecie na temat wolności, ale to Konserwatyści Razem , a więc koalicja PiS, SNK i PLK chcą mieć państwowe stocznie. Konserwatywni Liberałowie mają jasny przekaz nie obiecujemy nikomu, że coś damy, ale jedno gwarantujemy zostawimy wszystkim jak najwięcej w portfelach.

Dziękuję.

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9037
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [PL-K, PiS, SN-K] o zmianie ustawy o podatku od wynagrodzeń

Postautor: Laura » 06 paź 2018, 21:38

Poseł Cezary Miżejewski:

Panie Marszałku
Wysoka Izbo

Proszę wnioskodawców o odpowiedź dotyczącą interpretacji prawa '' Osobą uprawnioną do ulgi odsetkowej jest osoba zatrudniona'', czy dotyczy zatrudnionej obecnie, czy w momencie zaciągnięcia kredytu. Co w przypadku osoby aktualnie bezrobotnej i spłacającej kredyt, lub pobierającej świadczenie emerytalno-rentowe i spłacającej kredyt. Ulga jak rozumiem ma przysługiwać niezależnie od osiąganego dochodu, który przecież powoduje, iż konieczność spłaty różnie wpływa na stan budżetu domowego. Ustawa nie zapewnia kompleksowej ochrony osobom posiadającym kredyty, a będącym w trudnej sytuacji materialnej, którym grozi eksmisja. Proponowane rozwiązania stanowią półśrodki. Proponowane zmiany
nie rozwiążą całościowo problemu braku mieszkań. Ryzykownym jest założenie aby całość nadwyżki budżetowej miała być związana z jednym programem gospodarczym.

Dziękuję
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Anna Radziwiłł-Schmidt
Posty: 8238
Rejestracja: 22 kwie 2015, 15:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: [PL-K, PiS, SN-K] o zmianie ustawy o podatku od wynagrodzeń

Postautor: Anna Radziwiłł-Schmidt » 24 paź 2018, 9:54

Pomaska:

Proszę wnioskodawców o odniesienie się do pytań.
Anna Radziwiłł-Schmidt - sekretarz generalna NATO (od 2032).

Premier RP (2015-20; 2028-32), szefowa PE (2027-28), szefowa AFET (2024-2027), wicepremier, MSZ (2021-22), liderka PD (2021-24; 2030-32).

Awatar użytkownika
Ignacy Schmidt
Posty: 1187
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:48

Re: [PL-K, PiS, SN-K] o zmianie ustawy o podatku od wynagrodzeń

Postautor: Ignacy Schmidt » 16 gru 2018, 23:28

Og: co z tym?

Awatar użytkownika
Aleksander Beski
Posty: 2033
Rejestracja: 31 lip 2017, 20:30
Lokalizacja: Częstochowa

Re: [PL-K, PiS, SN-K] o zmianie ustawy o podatku od wynagrodzeń

Postautor: Aleksander Beski » 16 gru 2018, 23:30

Og: Głosujemy
Aleksander Beski - Poseł IV kadencji, członek Rządzić Inaczej.


Wróć do „Sejm RP IV kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 53 gości