Postautor: Anna Radziwiłł-Schmidt » 16 cze 2018, 20:47
Paweł Liściowski:
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Zdaniem Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), spaliny oleju napędowego są równie szkodliwe dla zdrowia, jak azbest, arsen czy gaz musztardowy. WHO zakwalifikowała je do najwyższej kategorii substancji rakotwórczych powodujących raka płuc.
Coraz częściej pojawiający się problem smogu w dużych aglomeracjach wymusza większy nacisk na kontrole drogowe emisji spalin, tak jak ma to miejsce poza granicami naszego kraju. Na przykład w Niemczech jeżeli podczas rutynowej kontroli zostaniemy przyłapani na poruszaniu się samochodem bez filtra cząstek stałych, zostaniemy dotkliwie ukarani. Mandaty sięgają kwot rzędu nawet kilku tysięcy euro, a kontynuowanie jazdy takim pojazdem jest niedopuszczalne. Polskę jako członka Unii Europejskiej obowiązują takie same normy emisji spalin.
Zgodnie z prawem samochód bez filtra cząstek stałych nie powinien być dopuszczony do ruchu, jednak wykroczenie to nie jest w naszym kraju odpowiednio ścigane, a kary nie odstraszają od kontynuowania tego procederu – obecnie mandat za brak DPF wynosi 500 zł, więc z prostych obliczeń wynika, że bardziej "opłaca się" kilka razy zapłacić grzywnę, niż wymienić filtr na nowy. Kary za usunięcie filtra DPF mają obciążyć konto właściciela, który zlecił taką usługę lub mechanika podejmującego się takiego zadania. W tym przypadku jest więc podobnie jak z karą za ingerencję w licznik przebiegu. Przy licznikach kara może być jeszcze wyższa i sprowadzać się nawet do kilku lat pozbawienia wolności.
Należy pamiętać o tym, że filtr cząstek stałych nie jest urządzeniem bezobsługowym. O ile układy wyposażone w filtr typu mokrego wymagają jedynie uzupełniania płynu obniżającego temperaturę zapłonu sadzy, o tyle filtr typu suchego wymaga od kierowcy większej uwagi. Posiadacze pojazdów z takim typem filtra muszą mieć świadomość, iż używanie samochodu wyłącznie w gęstym ruchu miejskim znacznie utrudnia, a w skrajnych przypadkach uniemożliwia, wypalenie sadzy zgromadzonej w filtrze. Proces ten jest możliwy w ściśle określonych warunkach eksploatacji samochodu czyli przy dużym obciążeniu silnika np. podczas jazdy autostradą. O ile sama procedura wypalania inicjowana jest automatycznie, o tyle kilkukrotne jej przerwanie (np. przez zatrzymanie na czerwonym świetle) powoduje wyświetlenie informacji o błędzie podczas wypalania i przejście silnika w tryb pracy awaryjnej z obniżonymi osiągami.
Dziękuję.
Anna Radziwiłł-Schmidt - sekretarz generalna NATO (od 2032).
Premier RP (2015-20; 2028-32), szefowa PE (2027-28), szefowa AFET (2024-2027), wicepremier, MSZ (2021-22), liderka PD (2021-24; 2030-32).