[Rząd]: ustawa o likwidacji PUP i WUP

Sejm w latach 2019-2020
Awatar użytkownika
Anna Bejca
Posty: 408
Rejestracja: 02 kwie 2016, 21:03

[Rząd]: ustawa o likwidacji PUP i WUP

Postautor: Anna Bejca » 28 lip 2016, 21:49

Marszałek Bejca:

Otwieram debatę nad rządową ustawą o likwidacji powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy.

Ustawa z 2020 roku
o likwidacji powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy


Art. 1
Likwiduje się Powiatowe Urzędy Pracy oraz Wojewódzkie Urzędy Pracy.

Art. 2
Zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, kompetencje zawarte w art. 9 tejże ustawy realizowane są przez samorządy terytorialne na podstawie umów z pozarządowymi agencjami zatrudnienia.
1) Wybór agencji zatrudnienia odbywa się poprzez procedurę przetargową.
2) Dopuszcza się wybór kilku agencji zatrudnienia przez jednostkę samorządową.

Art. 3
Kompetencje urzędów pracy przejmują agencje zatrudnienia z którymi samorząd terytorialny podjął współpracę w ramach umowy zgodnej z art. 2 niniejszej ustawy.
1) Umożliwia się w ramach funduszy przyznanych na promocję zatrudnienia, wypłatę rocznych premii dla agencji zatrudnienia za wykonanie planów we wzroście zatrudnienia w powiecie. Kwota ta jednak nie może wykraczać poza przyznane środki finansowe na realizacje celów przez jednostki samorządowe.

Art. 4
Źródło finansowania dotychczasowych programów promocji zatrudnienia pozostaje bez zmian, zaś programy rządowe oraz samorządowe w zakresie promocji zatrudnienia są kontynuowane według ustanowionego prawa.

Art. 6
Każda jednostka samorządowa odpowiedzialna za prowadzenie promocji zatrudnienia oraz realizacji wymagań zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zobowiązana jest do tworzenia rokrocznego sprawozdania dotyczącego celowego poziomu bezrobocia na terenie jednostki oraz tworzenia benchmarku z wykonania celu.

Art. 5
W zakresie realizacji powierzonych zadań dotyczących aktywizacji bezrobotnych, prowadzenia promocji zatrudnienia oraz wykonywania poprzez agencje zatrudnienia zadań określonych w przetargu, jednostki samorządowe prowadzą comiesięczną kontrolę na podstawie sprawozdań agencji zatrudnienia.
1) W przypadku niewywiązywania się z powierzonych obowiązków przez agencję zatrudnienia, jednostki samorządowe mają prawo do zerwania umowy na obsługę w zakresie promocji zatrudnienia
2) w przypadku ust. 1) zastrzega się, iż muszą być to rażące uchybienia w prowadzeniu działalności.

Art. 7
Przejęcie kompetencji urzędów pracy przez agencje zatrudnienia następuje po wybraniu agencji zatrudnienia odpowiedzialnej w trybie Art. 2 tejże ustawy, jednak nie wcześniej niż po zakończeniu likwidacji urzędu pracy i przekazaniu wszystkich zadań.
1) Likwidacja urzędu pracy nie może trwać dłużej niż 30 dni od momentu ogłoszenia wygranego przetargu na prowadzenie promocji zatrudnienia na terenie jednostki samorządowej

Art. 8
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w dzienniku ustaw.


Sprawozdawca: minister pracy i polityki społecznej Andżelika Możdżanowska
Obrazek

Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,

Od wielu lat pojawiały się w Polsce projekty likwidacji Urzędów Pracy blokowane często przez samorządy ze względu na fakt, iż w Urzędach Pracy można zatrudniać dosłownie każdego. Nawet nie mającego kompetencji do sprawowania swojej funkcji należycie. Wydaje nam się, że w dobie wolnego rynku Urzędy Pracy powinny funkcjonować na zasadach kapitalistycznych i być do nich dostosowane. Natomiast dotychczas urzędy pracy nastawione były, i są, na system gospodarki centralnie planowanej i rozdzielają stanowiska bez żadnego uzasadnienia. Zdarzają się przypadki gdy np. osoba z wykształceniem ogólnym kierowana jest do stanowisk które w żaden sposób kompetencjami nie pasują do jej umiejętności.

Urzędy pracy są nieefektywne, kosztowne i do tego mają zatrudnienie nieadekwatne do potrzeb. W sytuacji gdy np. kolejki do rejestracji bezrobotnych są wręcz przysłowiowe, na stanowiskach doradców zawodowych gdzie bezrobotni podpisują się na liście, bowiem tak funkcjonują te stanowiska, nie ma żadnych osób.

Rząd nie zamierza i nie chce utrzymywać z kieszeni płatnika nieefektywnych urzędów które mimo wielu programów szkoleniowych i programów naprawczych nie potrafią nadal wykorzystać swoich ustawowych kompetencji do promocji zatrudnienia.

Ustawa wprowadza więc w życie projekt znany z rynków Republiki Federalnej Niemiec a także Wielkiej Brytanii, partnerstwa publiczno-prywatnego gdzie powiaty dysponują możliwością wybierania w drodze konkursu, agencji zatrudnienia które w imieniu Państwa zajmują się odnajdywaniem pracy oraz wdrażaniem programów szkoleń dla bezrobotnych. Model ten funkcjonuje z powodzeniem bowiem osoba bezrobotna po pierwsze często otrzymuje telefon Z agencji zatrudnienia a nie musi koniecznie jeździć do agencji by samemu tych ofert szukać, po drugie agencjom zależy na odnajdywaniu pracy ze względu na roczną ocenę ich działań oraz możliwość otrzymywania przewidzianych w ustawie środków premiowych za zmniejszanie bezrobocia.

Ustawa nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.

Dziękuję.
Anna Bejca - minister kultury i dziedzictwa narodowego (od 2030), posłanka na Sejm VIII kadencji III RP oraz I, II, III, IV i V kadencji IV RP z ramienia Postępowych Demokratów, była Marszałek Sejmu I kadencji (2019-2020).

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9037
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [Rząd]: ustawa o likwidacji PUP i WUP

Postautor: Laura » 29 lip 2016, 1:42

Na mównicę wchodzi poseł Andrzej Rozenek

Pani Marszałek
Wysoka Izbo

Skład obecnego rządu dowodzi, że ministrem może być każdy, zatem negatywne zjawiska z urzędów pracy dotarły do Rady Ministrów tej jak i poprzedniej. Pytania dotyczą kilku kwestii.
Czy wygrywa oferta najkorzystniejsza finansowo, czyli najniższa. Czy wyboru agencji dokonuje organ wykonawczy?.


Art. 5
W zakresie realizacji powierzonych zadań dotyczących aktywizacji bezrobotnych, prowadzenia promocji zatrudnienia oraz wykonywania poprzez agencje zatrudnienia zadań określonych w przetargu, jednostki samorządowe prowadzą comiesięczną kontrolę na podstawie sprawozdań agencji zatrudnienia.
1) W przypadku niewywiązywania się z powierzonych obowiązków przez agencję zatrudnienia, jednostki samorządowe mają prawo do zerwania umowy na obsługę w zakresie promocji zatrudnienia
2) w przypadku ust. 1) zastrzega się, iż muszą być to rażące uchybienia w prowadzeniu działalności.

Czy w artykule 5 p,2 ust 1 nie należy określić uchybień, pole do interpretacji jest bardzo szerokie, co w efekcie może skutkować wieloma nieporozumieniami prowadzącymi m.in do procesów sądowych. Co w przypadku kiedy powiat zerwie umowę, nowa agencja będzie świadczyła usługi, a powiat przegra w sądzie. Czy kwestią sporną będzie wówczas kwota odszkodowania czy też dwie agencje będą wykonywały obowiązki, co za tym idzie potrzebne będą dodatkowe środki na funkcjonowanie agencji.

Art. 7
Przejęcie kompetencji urzędów pracy przez agencje zatrudnienia następuje po wybraniu agencji zatrudnienia odpowiedzialnej w trybie Art. 2 tejże ustawy, jednak nie wcześniej niż po zakończeniu likwidacji urzędu pracy i przekazaniu wszystkich zadań.
1) Likwidacja urzędu pracy nie może trwać dłużej niż 30 dni od momentu ogłoszenia wygranego przetargu na prowadzenie promocji zatrudnienia na terenie jednostki samorządowej
W jakim okresie od wejścia w życie proponowanej ustawy musi zostać ogłoszony przetarg?.

Dziękuję
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Joszua Barycz
Posty: 527
Rejestracja: 24 cze 2016, 17:38

Re: [Rząd]: ustawa o likwidacji PUP i WUP

Postautor: Joszua Barycz » 30 lip 2016, 1:43

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

Polityka rynku pracy jest jedną z najważniejszych dziedzin działalności państwa. Działalność rządu powinna zmierzać w stronę zapewnienia jak najszerszym rzeszom obywateli możliwości wzięcia odpowiedzialności za własną egzystencję. Celem powinno być dążenie do pełnego zatrudnienia. Nie czarujmy się, że likwidacja PUP i WUP spowoduje spadek bezrobocia. Jeśli na rynku nie ma pracy, jeśli tworzone są bariery administracyjne wykluczające z rynku część obywateli to żadna promocja zatrudnienia tutaj nie pomoże. W debacie nad expose oczywiście o tym wspominałem, a zostało to zignorowane przez panią Premier. Powtórzę się, ale nie chciałbym, aby nowe agencje zatrudnienia musiały promować zatrudnienie poza granicami kraju albo w szarej strefie.

Sam pomysł zmiany formy prowadzenia urzędów pracy na partnerstwo publiczno-prywatne jest ze wszech miar słuszny. Cieszę się, że pani minister Możdżanowska dostrzegła, że rządząca właściwie od 2007 roku koalicja PO-PSL przez 12 lat swojej władzy utrzymywała bastiony gospodarki etatystycznej. Cieszę się, że dostrzegła, że przyczynili się do "rozdzielania stanowisk bez żadnego uzasadnienia", do utrzymywania "nieefektywnych, kosztownych i mających zatrudnienie nieadekwatne do potrzeb" urzędów. Cieszę się, że dostrzegła, że nie można dłużej utrzymywać pod parasolem państwa takiej patologii. Szkoda, że ta refleksja nastąpiła dopiero po 12 latach.

Likwidacja PUP i WUP to tylko drobny element polityki rynku pracy, element, który nie ma większego wpływu na to czy tworzą się nowe miejsca pracy. Dlatego korzystając z tej debaty chciałbym zapytać panią minister jak ta ustawa wpisuje się w całokształt strategii walki z bezrobociem? Czy rząd zamierza znieść bariery ograniczające dostęp do rynku pracy osobom o niskich kwalifikacjach, ludziom młodym tuż po szkołach czy studiach? Czy rząd zamierza zreformować politykę społeczną tak, aby osobom zdolnym do pracy nie opłacało się żyć z zasiłku? Co rząd zamierza zrobić, aby zmniejszyć szarą strefę i emigrację zarobkową? To są kluczowe pytania do oceny tego projektu. Także prosiłbym o wskazanie rozwiązań tych problemów. Co zaś do samego projektu ma on kilka istotnych mankamentów, które sprawiają, że nie poprzemy go w obecnej formie. Proszę o wyjaśnienie kilku kwestii abyśmy mogli wypracować rozwiązania, które będą kompleksowe i zgodne z całokształtem polityki społeczno-gospodarczej.

W art. 2 proponujecie przeniesienie wszystkich kompetencji samorządów w zakres polityki rynku pracy do pozarządowych agencji zatrudnienia. Obejmuje to także takie kompetencje wskazane w art. 9 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy jak: przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia, wydawanie decyzji o statusie bezrobotnego i wypłacie świadczeń, koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego z innymi krajami itp. W naszej opinii tworzy to nie tylko nieuzasadniony kolejny szczebel pośredniczący w tych procesach, ale także tworzy szerokie pole do nadużyć. Przekazanie wypłaty środków budżetowych w ręce prywatne wydaje się nam bardzo ryzykowne. Czy przekazanie tych zadań do pozarządowych agencji pracy jest intencją rządu? Co stoi za taką propozycją kształtu tych procesów?

Druga kwestia to sposób rozliczania agencji. Wypłata premii za wykonanie planów we wzroście zatrudnienia to po pierwsze bardzo trudne do weryfikacji a po drugie znów miejsce do nadużyć. Czy pomoc bezrobotnemu w znalezieniu pracy poza powiatem nie będzie już sukcesem dla agencji? Rynek pracy nie jest już rynkiem lokalnym, a ogólnokrajowym, a wręcz ogólnoeuropejskim. Kolejna kwestia, to odpowiednie przypisanie wzrostu zatrudniania w powiecie do odpowiedniej agencji. Samorządy mogą podjąć współpracę z wieloma agencjami, ale czy będą w stanie zweryfikować obiektywnie, które z nich przyczyniły się do wzrostu zatrudnienia i należy im się premia? Nie rozumiem też pojęcia "tworzenia benchmarku z wykonania celu". Wykonanie celu można odnosić do określonego benchmarku - przynajmniej w takim wymiarze funkcjonuje to pojęcie w praktyce gospodarczej. Prosiłbym o wyjaśnienie intencji rządu, które stały za wskazanym sformułowaniem.

Ostatnia kwestia to duży nacisk na "promocję zatrudnienia". Ja rozumiem, że można promować produkt, który jest dostępny i nie ma na niego odpowiedniej liczby nabywców. Nie rozumiem jednak po co promować produkt, który jest pożądany i trudno dostępny? Chyba każdy bezrobotny chce znaleźć pracę, o ile oczywiście nie opłaca mu się siedzieć na zasiłku. Stąd chciałbym zapytać czy nie lepiej tą energię i fundusze przeznaczyć na podnoszenie kwalifikacji osób bezrobotnych i tworzenie nowych miejsc pracy?

Reforma rynku pracy jest nam niezwykle potrzebna. Jednym z jej elementów powinna być likwidacja PUP i WUP oraz zastąpienie ich tworzonymi w ramach partnerstwa prywatno-publicznego agencjami pracy. Dyskusyjny pozostaje zakres zadań przekazywanych do realizacji przez te agencje. W naszej opinii z części z nich można zrezygnować, a część powinna pozostać w gestii organów samorządowych. Chciałbym, aby w toku tej debaty wypracowany został katalog uzasadnionych zadań, które mogłyby zostać przekazane do agencji pracy. Wierzę, że będziemy w stanie wypracować projekt, który będzie mógł zyskać poparcie Partii Liberalnej.

Dziękuję.
Joszua Barycz - prezes Rady Ministrów, przewodniczący Partii Liberalnej, poseł na Sejm IV RP I i II kadencji,

Awatar użytkownika
Anna Radziwiłł-Schmidt
Posty: 8238
Rejestracja: 22 kwie 2015, 15:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: [Rząd]: ustawa o likwidacji PUP i WUP

Postautor: Anna Radziwiłł-Schmidt » 02 sie 2016, 12:02

Wicemarszałek Pucz-Swarzewska:

Zamykam debatę, przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem ustawy zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk?
Dziękuję.
Kto jest przeciw?
Dziękuję.
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.

og: głosowanie potrwa 48h
Anna Radziwiłł-Schmidt - sekretarz generalna NATO (od 2032).

Premier RP (2015-20; 2028-32), szefowa PE (2027-28), szefowa AFET (2024-2027), wicepremier, MSZ (2021-22), liderka PD (2021-24; 2030-32).

Awatar użytkownika
Anna Radziwiłł-Schmidt
Posty: 8238
Rejestracja: 22 kwie 2015, 15:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: [Rząd]: ustawa o likwidacji PUP i WUP

Postautor: Anna Radziwiłł-Schmidt » 02 sie 2016, 12:02

za
Anna Radziwiłł-Schmidt - sekretarz generalna NATO (od 2032).

Premier RP (2015-20; 2028-32), szefowa PE (2027-28), szefowa AFET (2024-2027), wicepremier, MSZ (2021-22), liderka PD (2021-24; 2030-32).

Awatar użytkownika
Maria Lukrecja Chotolska
Posty: 379
Rejestracja: 22 lip 2016, 14:19

Re: [Rząd]: ustawa o likwidacji PUP i WUP

Postautor: Maria Lukrecja Chotolska » 02 sie 2016, 12:12

Przeciw.
Maria Lukrecja Chotolska - wiceprezes SNK

Benedykt Hińcza-Rogowski, Tamara Czartoryska, Andrzej Matusiewicz

Awatar użytkownika
Piotr M. Wiśniewski
Posty: 1175
Rejestracja: 13 lis 2015, 19:18

Re: [Rząd]: ustawa o likwidacji PUP i WUP

Postautor: Piotr M. Wiśniewski » 02 sie 2016, 12:43

za
Piotr Michał Wiśniewski - zmarł 3 stycznia 2022 r.

wiceprzewodniczący Postępowych Demokratów

poseł na Sejm VIII kadencji III RP oraz I i II kadencji IV RP

wiceprezes RM, minister edukacji i kultury (22 listopada 2020 - 25 listopada 2021)

Awatar użytkownika
Joszua Barycz
Posty: 527
Rejestracja: 24 cze 2016, 17:38

Re: [Rząd]: ustawa o likwidacji PUP i WUP

Postautor: Joszua Barycz » 02 sie 2016, 13:20

przeciw
Joszua Barycz - prezes Rady Ministrów, przewodniczący Partii Liberalnej, poseł na Sejm IV RP I i II kadencji,

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9037
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [Rząd]: ustawa o likwidacji PUP i WUP

Postautor: Laura » 02 sie 2016, 17:21

Przeciw
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Michał Ajna
Posty: 5354
Rejestracja: 20 wrz 2015, 21:57

Re: [Rząd]: ustawa o likwidacji PUP i WUP

Postautor: Michał Ajna » 02 sie 2016, 17:27

Za
Michał II, Król Senior


Wróć do „Sejm IV RP I kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości