Otwieram debatę nad rządową ustawą o likwidacji powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy.
Ustawa z 2020 roku
o likwidacji powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy
Art. 1
Likwiduje się Powiatowe Urzędy Pracy oraz Wojewódzkie Urzędy Pracy.
Art. 2
Zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, kompetencje zawarte w art. 9 tejże ustawy realizowane są przez samorządy terytorialne na podstawie umów z pozarządowymi agencjami zatrudnienia.
1) Wybór agencji zatrudnienia odbywa się poprzez procedurę przetargową.
2) Dopuszcza się wybór kilku agencji zatrudnienia przez jednostkę samorządową.
Art. 3
Kompetencje urzędów pracy przejmują agencje zatrudnienia z którymi samorząd terytorialny podjął współpracę w ramach umowy zgodnej z art. 2 niniejszej ustawy.
1) Umożliwia się w ramach funduszy przyznanych na promocję zatrudnienia, wypłatę rocznych premii dla agencji zatrudnienia za wykonanie planów we wzroście zatrudnienia w powiecie. Kwota ta jednak nie może wykraczać poza przyznane środki finansowe na realizacje celów przez jednostki samorządowe.
Art. 4
Źródło finansowania dotychczasowych programów promocji zatrudnienia pozostaje bez zmian, zaś programy rządowe oraz samorządowe w zakresie promocji zatrudnienia są kontynuowane według ustanowionego prawa.
Art. 6
Każda jednostka samorządowa odpowiedzialna za prowadzenie promocji zatrudnienia oraz realizacji wymagań zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zobowiązana jest do tworzenia rokrocznego sprawozdania dotyczącego celowego poziomu bezrobocia na terenie jednostki oraz tworzenia benchmarku z wykonania celu.
Art. 5
W zakresie realizacji powierzonych zadań dotyczących aktywizacji bezrobotnych, prowadzenia promocji zatrudnienia oraz wykonywania poprzez agencje zatrudnienia zadań określonych w przetargu, jednostki samorządowe prowadzą comiesięczną kontrolę na podstawie sprawozdań agencji zatrudnienia.
1) W przypadku niewywiązywania się z powierzonych obowiązków przez agencję zatrudnienia, jednostki samorządowe mają prawo do zerwania umowy na obsługę w zakresie promocji zatrudnienia
2) w przypadku ust. 1) zastrzega się, iż muszą być to rażące uchybienia w prowadzeniu działalności.
Art. 7
Przejęcie kompetencji urzędów pracy przez agencje zatrudnienia następuje po wybraniu agencji zatrudnienia odpowiedzialnej w trybie Art. 2 tejże ustawy, jednak nie wcześniej niż po zakończeniu likwidacji urzędu pracy i przekazaniu wszystkich zadań.
1) Likwidacja urzędu pracy nie może trwać dłużej niż 30 dni od momentu ogłoszenia wygranego przetargu na prowadzenie promocji zatrudnienia na terenie jednostki samorządowej
Art. 8
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w dzienniku ustaw.
Sprawozdawca: minister pracy i polityki społecznej Andżelika Możdżanowska
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Od wielu lat pojawiały się w Polsce projekty likwidacji Urzędów Pracy blokowane często przez samorządy ze względu na fakt, iż w Urzędach Pracy można zatrudniać dosłownie każdego. Nawet nie mającego kompetencji do sprawowania swojej funkcji należycie. Wydaje nam się, że w dobie wolnego rynku Urzędy Pracy powinny funkcjonować na zasadach kapitalistycznych i być do nich dostosowane. Natomiast dotychczas urzędy pracy nastawione były, i są, na system gospodarki centralnie planowanej i rozdzielają stanowiska bez żadnego uzasadnienia. Zdarzają się przypadki gdy np. osoba z wykształceniem ogólnym kierowana jest do stanowisk które w żaden sposób kompetencjami nie pasują do jej umiejętności.
Urzędy pracy są nieefektywne, kosztowne i do tego mają zatrudnienie nieadekwatne do potrzeb. W sytuacji gdy np. kolejki do rejestracji bezrobotnych są wręcz przysłowiowe, na stanowiskach doradców zawodowych gdzie bezrobotni podpisują się na liście, bowiem tak funkcjonują te stanowiska, nie ma żadnych osób.
Rząd nie zamierza i nie chce utrzymywać z kieszeni płatnika nieefektywnych urzędów które mimo wielu programów szkoleniowych i programów naprawczych nie potrafią nadal wykorzystać swoich ustawowych kompetencji do promocji zatrudnienia.
Ustawa wprowadza więc w życie projekt znany z rynków Republiki Federalnej Niemiec a także Wielkiej Brytanii, partnerstwa publiczno-prywatnego gdzie powiaty dysponują możliwością wybierania w drodze konkursu, agencji zatrudnienia które w imieniu Państwa zajmują się odnajdywaniem pracy oraz wdrażaniem programów szkoleń dla bezrobotnych. Model ten funkcjonuje z powodzeniem bowiem osoba bezrobotna po pierwsze często otrzymuje telefon Z agencji zatrudnienia a nie musi koniecznie jeździć do agencji by samemu tych ofert szukać, po drugie agencjom zależy na odnajdywaniu pracy ze względu na roczną ocenę ich działań oraz możliwość otrzymywania przewidzianych w ustawie środków premiowych za zmniejszanie bezrobocia.
Ustawa nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
Dziękuję.