Przechodzimy do debaty nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych, zgłoszonym przez grupę posłów klubu Razem dla Polski - Demokracja i Postęp. Proszę o zabranie głosu przedstawicielkę wnioskodawców, panią posłankę Aurelię Dębińską.
Ustawa
z dnia ... o zmianie ustawy o drogach publicznych
Art. 1. W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych w art. 13 wprowadza się następujące zmiany:
1) w ust. 3 w pkt 1 po lit. e dodaje się lit. f w brzmieniu:
„f) wykorzystywane przez kuratorską służbę sądową do celów służbowych, o ile zawarta została umowa, o której mowa w art. 14 ust. 5a ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych.”;
2) po ust. 6 dodaje się ust. 7-8 w brzmieniu:
„7. Pojazdy, o których mowa w ust. 3 w pkt. 1 w lit. f, oznacza się identyfikatorem umieszczonym w widocznym miejscu przed przednią szybą pojazdu. Identyfikator wydaje prezes sądu okręgowego na wniosek kuratora zawodowego.
8. Minister Sprawiedliwości, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, określi, w drodze rozporządzenia, wzór oraz tryb wydawania identyfikatora, o której mowa w ust. 7, mając na uwadze konieczność łatwej i szybkiej identyfikacji pojazdów wykorzystywanych przez kuratorską służbę sądową do celów służbowych.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Sprawozdawca: Aurelia Dębińska
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Kuratorzy sądowi realizują określone przez prawo zadania o charakterze wychowawczo-resocjalizacyjnym, diagnostycznym, profilaktycznym i kontrolnym, związane z wykonywaniem orzeczeń sądu. Sądowy kurator wykonuje zadania w środowisku podopiecznych, także na terenie zamkniętych zakładów i placówek ich pobytu, w szczególności na terenie zakładów karnych, placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz leczniczo-rehabilitacyjnych. Czas pracy kuratora zawodowego określony jest wymiarem jego zadań.
Kurator wykonuje obowiązki służbowe w terenie oraz pełni dyżury w sądzie. Przeważającą część swoich obowiązków kuratorzy wykonują poza siedzibą zespołu kuratorskiej służby sądowej, w środowisku osób poddanych jego pieczy lub w stosunku co do których sąd zarządził zebranie informacji w drodze wywiadu środowiskowego. Siedziby zespołów kuratorskiej służby sądowej mieszczą się w sądach rejonowych, a niekiedy w lokalach wynajmowanych przez sąd. Kuratorzy wykonują także swoje zadania w ośrodkach kuratorskich.
Kuratorska służba sądowa nie jest wyposażona w samochody służbowe, a kuratorzy wykorzystują do celów służbowych własne pojazdy w razie trudności w przemieszczaniu się z wykorzystaniem środków komunikacji publicznej. Kuratorowi zawodowemu przyznaje się ryczałt na pokrycie zwiększonych kosztów dojazdów służbowych do wysokości 25% kwoty bazowej. Dodatek ten pokryć ma m.in. koszt zakupu paliwa i zrekompensować potencjalne wydatki związane z bardziej intensywną eksploatacją pojazdu, a w większych miastach pokryć także wydatki związane z opłatami za parkowanie. Te ostatnie opłaty mogą skłaniać kuratorów do minimalizowania czasu postoju, a co za tym idzie ograniczania ilości czasu spędzanego z podopiecznymi.
W interesie społecznym jest, aby kuratorzy poświęcali na wykonywanie zadań w terenie tyle czasu, ile faktycznie potrzebują. Zasadne jest w związku z tym, by pojazdy wykorzystywane do celów służbowych przez kuratorską służbę sądową były zwolnione z opłat za postój w strefie płatnego parkowania.
Projekt ustawy zakłada wydanie przez Ministra Sprawiedliwości, w porozumieniu z ministrem właściwym ds. transportu, rozporządzenia dotyczącego wzoru oraz trybu wydawania nalepki, o której mowa w ust. 7, mając na uwadze konieczność łatwej i szybkiej identyfikacji pojazdów wykorzystywanych przez kuratorską służbę sądową do celów służbowych. Rozporządzenie określi w szczególności rozmiar, kolor oraz kwestie techniczne dotyczące wyglądu naklejki mającej identyfikować prywatne pojazdy kuratorskiej służby sądowej użytkowane w celach służbowych.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
Dziękuję.
og: 48h