[RZO] o zmianie ustawy o wynagrodzeniach osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe i niektórych innych ustaw

Marszałek: Michał Zacharski
Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 1127
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

[RZO] o zmianie ustawy o wynagrodzeniach osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe i niektórych innych ustaw

Postautor: Aleksander Sternicki » 03 sty 2025, 14:38

Michał Zacharski

Przechodzimy do debaty nad wniesionym przez klub Reformatorskiego Zgromadzenia Obywatelskiego poselskim projektem zmiany ustawy o wynagrodzeniach osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw. Proszę posłankę sprawozdawczynię Sylwię Wilkos o zabranie głosu.

Ustawa

o zmianie ustawy o wynagrodzeniach osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe i niektórych innych ustaw


Art. 1. W ustawie z dnia 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 ust. 5 skreśla się;
2) art. 3a skreśla się;
3) w art. 5b ust. 2 po słowach "Marszałek Senatu" przecinek i wyrazy "Prezes Rady Ministrów i członkowie Rodziny Królewskiej" zastępuje się wyrazami "i Prezes Rady Ministrów".

Art. 2. W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 8. ust. 3 po słowach "Król Polski" stawia się przecinek i dodaje słowa "Królowa Polski" oraz skreśla się wyrazy "członkowie Rodziny Królewskiej";
2) w art. 10 ust. 5 po słowach "Król Polski" stawia się przecinek i dodaje słowa "Królowa Polski" oraz skreśla się wyrazy "członkowie Rodziny Królewskiej".

Art. 3. W ustawie z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 ust. 1 pkt 1 uzyskuje brzmienie:
"1) Króla Polski, Królowej Polski, Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu, Prezesa Rady Ministrów, wiceprezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz ministra właściwego do spraw zagranicznych;";
2) w art. 2 ust. 1 pkt 8 uzyskuje brzmienie:
"8) obiektów służących Królowi Polski, Królowej Polski, Prezesowi Rady Ministrów, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych.".

Art. 4. W ustawie z dnia 15 września 2032 r. o rodzinie królewskiej wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 5 ust. 1 pkt 7 uzyskuje brzmienie:
"7) inne osoby, na mocy postanowienia Panującego, za zgodą Sejmu wyrażoną większością 3/5 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.";
2) art. 6 ust. 2 uzyskuje brzmienie:
"2. Panujący, za zgodą Sejmu wyrażoną większością 3/5 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów, może odebrać status członkowi rodziny królewskiej w przypadku rażących naruszeń obowiązków wynikających z niniejszej ustawy.";
3) skreśla się art. 18-19 i art. 21.

Art. 5. Ustawa wchodzi w życie po 60 dniach od ogłoszenia.


Sylwia Wilkos

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

Obecne przepisy dotyczące przywilejów Rodziny Królewskiej są sprzeczne z podstawową zasadą równości obywateli wobec prawa. Osoby te nie pełnią żadnych funkcji publicznych, a otrzymują wynagrodzenie z budżetu państwa, są objęte ochroną BOR oraz mogą zajmować lokalne na cele mieszkaniowe i reprezentacyjne niezależnie od posiadania innych lokali. Wielu z członków Rodziny Królewskiej osiąga także dochody z innych źródeł. W sytuacji kiedy wielu Polaków żyje na skraju ubóstwa taka rozrzutność państwa w stosunku do jednej rodziny to jawna niesprawiedliwość. Dodatkowo król lub królowa mogą arbitralnie ustalać członków Rodziny Królewskiej w drodze postanowienia. Co jak wskazuje praktyka prowadzi do znacznego rozszerzenia osób objętych tym mianem i korzystających z przywilejów.

W związku z tym proponujemy wyłączenie członków Rodziny Królewskiej z przepisów jak sama nazwa ustawy wskazuje dotyczących osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (usunięcie art. 2 ust. 5) oraz usunięcie przepisów dotyczących sposobu ustalania listy członków Rodziny Królewskiej i sposobu ich wynagradzania (usunięcie art. 3a), a w kolejnych przepisach wyłączamy członków Rodziny Królewskiej z prawa do zajmowania lokali (zmiany w art. 5b ust. 2). W związku z tymi zmianami proponujemy nowelizacje również w ustawie o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne wyłączając członków Rodziny Królewskiej z konieczności składania oświadczeń. W konsekwencji wyłączamy też ochronę BOR dla tych osób oraz obiektów im służących zmieniając stosowne przepisy ustawy o Biurze Ochrony Rządu.

Proponujemy także zmiany w ustawie o rodzinie królewskiej, które ograniczają dyskrecjonalne ustalanie członków rodziny królewskiej przez panującego wprowadzając w przypadku nadania i odebrania statusu członka rodziny królewskiej konieczność wyrażenia zgody przez Sejm większością kwalifikowaną 3/5 głosów. Proponowane zmiany obejmują także usunięcie art. 21 przyznającego niepełnoletnim członkom rodziny królewskiej, którzy ukończyli 13 lat kieszonkowego ze środków publicznych. Naszym zdaniem przyznanie kieszonkowego i ustalenie jego wysokości powinno być prawem rodziców nastolatka. W konsekwencji zniesienia zasad wynagradzania członków rodziny królewskiej usunięte zostały także artykuły 18 i 19. Należy pamiętać, że zgodnie z art. 17 ustawy o rodzinie królewskiej je członkom przysługuje zwrot kosztów poniesionych w związku z wykonywaniem obowiązków powierzonych im przez panującego.

Zmiany te przyniosą oszczędności dla budżetu państwa w kwocie kilkunastu milionów złotych rocznie. Projekt ustawy nie dotyczy kwestii regulowanych prawem Unii Europejskiej, nie wprowadza nowych obciążeń administracyjnych, ani nie wpływa na sytuację rodzin z dziećmi.

Dziękuję.

Awatar użytkownika
Renata Budzyńska
Posty: 1450
Rejestracja: 12 gru 2016, 17:04

Re: [RZO] o zmianie ustawy o wynagrodzeniach osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe i niektórych innych ustaw

Postautor: Renata Budzyńska » 03 sty 2025, 22:35

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

Mamy do czynienia z kolejnym populistycznym projektem ustawy rządzących wymierzonym w rodzinę królewską. Ledwie kilka tygodni temu królowa Monika wyciągnęła rękę w kierunku rządu i premiera akceptując ograniczenie budżetu dla Kancelarii Królewskiej. Dziś RZO tę rękę odtrąca i proponuje odebranie wynagrodzenia członkom rodziny królewskiej.

Uzasadnienie projektu opiera się na szeregu przekłamań i insynuacji. Wynagrodzenie członka rodziny królewskiej w obecnym kształcie jedynie rekompensuje fakt, że osoba taka nie może realnie podjąć innego zatrudnienia. Podstawowa wysokość wynagrodzenia na przyszły rok to 13 200 zł, która to kwota może być zwiększona o dodatek za wysługę lat do kwoty maksymalnie 15 840 zł. Są to kwoty brutto, na rękę członek rodziny królewskiej zarabia około 10 000 zł. To naprawdę nie są żadne kokosy, jak sugerują rządzący. Zgodnie z budżetem na rok 2039 przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej ma wynieść 13 758 zł.

Należy pamiętać, że członkowie rodziny królewskiej wykonują szereg obowiązków powierzanych im przez królową, reprezentują Polskę zagranicą i na różnych wydarzeniach krajowych. Wbrew informacjom podawanym przez wnioskodawców nie mogą uzyskiwać szerszych dochodów - zakazane jest w zasadzie prowadzenie przez nich działalności gospodarczej, są także ograniczone w możliwości zatrudnienia.
Z samej Konstytucji wynika, że królowa może powierzać wykonywanie części swoich obowiązków następcy tronu. Państwo proponujecie, aby te obowiązki były przez niego wykonywane bez prawa do jakiegokolwiek wynagrodzenia. To jest oczywista dyskryminacja i niepoważne traktowanie osób, które całe swoje życie poświęcają Rzeczypospolitej.

Proponowane przepisy nie tylko zakładają odebranie członkom rodziny królewskiej wynagrodzenia, ale też de facto zakładają pozbawienie ich prawa do emerytury. Obecnie od wynagrodzeń nie są odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne, ustawa o rodzinie królewskiej zakłada jednak specjalny mechanizm uiszczenia tych składek na wypadek utraty statusu członka rodziny. Państwo proponujecie uchylenie tego mechanizmu.

Kolejnym przekłamaniem jest informacja, jakoby możliwość nadawania statusu członka rodziny królewskiej przez panującego powodowała rozszerzenie listy członków rodziny. Jest wręcz przeciwnie, od wejścia w życie ustawy o rodzinie królewskiej królowa Monika ani raz nie skorzystała z prerogatywy do rozszerzenia listy członków rodziny, za to kilku członków rodziny z tego statusu zrezygnowało, ostatnio książę Jerzy Stern. Możliwość rozszerzenia listy członków rodziny królewskiej decyzją królowej została przewidziana na wypadek sytuacji nieprzewidzianych, gdy na przykład panujący potrzebowałby wsparcia w wykonywaniu obowiązków monarszych od dalszego członka rodziny, którego koligacja z monarchą nie została wprost wymieniona w ustawie. Możliwa jest także sytuacja, w której jeden z członków rodziny królewskiej pozostawał będzie w związku partnerskim. Wówczas taki partner, choć realnie będzie pozostawał częścią rodziny, będzie dyskryminowany na polu formalnej przynależności do rodziny królewskiej.

Nierozsądne jest także pozbawianie członków rodziny królewskiej ochrony BOR. Oczywistym jest, że rodzina królewska jest szczególnie narażona na wszelkie ataki i konieczna jest jej ochrona. To także kwestia bezpieczeństwa państwa, nie chcielibyśmy chyba, aby następca tronu bądź inny krewny królowej Moniki zginął w zamachu czy został porwany. Brak zapewnienia bezpieczeństwa członkom rodziny królewskiej mógłby doprowadzić do trudnych do przewidzenia konsekwencji.

Przechodząc do szczególnych rozwiązań należy stwierdzić, że proponowany projekt zakłada także dyskryminację króla Michała II i królowej Marii. Już dziś przysługuje im wynagrodzenie w wysokości wynagrodzenia zwykłego członka rodziny królewskiej, podczas gdy byłe republikańskie głowy państwa mają prawo do uposażenia w o wiele wyższej wysokości 75% wynagrodzenia królowej. Prawo do pobierania takiego specjalnego uposażenia w wysokości wynagrodzenia członka rodziny królewskiej mają także byłe pierwsze damy, które w trakcie wykonywania funkcji prezydenta przez swoich mężów pozbawione były realnie możliwości pracy. Teraz proponujecie Państwo pozbawienie króla Michała II i królowej Marii prawa do wynagrodzenia, de facto prawa do emerytury.

Wbrew twierdzeniom zawartym w uzasadnieniu przyjęcie ustawy nie przyniesie kilkunastu milionów oszczędności w budżecie państwa. Obecnie często członkowie rodziny królewskiej pełnią inne stanowiska państwowe, najczęściej senatorów. Po pozbawieniu wynagrodzenia członka rodziny królewskiej pozostanie im prawo do wynagrodzenia z tytułu pracy w Senacie, obecne przepisy pozwalają na pobieranie tylko jednego z nich. Często zresztą już dziś wynagrodzenie senackie jest wyższe od wynagrodzenia członka rodziny królewskiej. Realnie ustawa pozbawi zatem wynagrodzenia matkę królowej Moniki - księżną Martę, króla-seniora Michała II, królową Marię, księżną Ksenię, królewnę Matyldę, królewnę Zofię, królewnę Danutę i królewnę Jagodę. W mojej ocenie realne zmniejszenie wydatków budżetowych w wyniku wprowadzenia ustawy to około milion złotych rocznie.

Apeluję o odrzucenie tego szkodliwego projektu.

Dziękuję.
baronowa Renata Budzyńska - poseł na Sejm I, II, III, IV, V, VI i VII kadencji.

Wicepremier (2022-24), MSWiA (2022-26), prezes PiS (2021-24), Wicemarszałek Sejmu IV kadencji (2026-2030), koordynator służb specjalnych (2032-2038)

Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 1127
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

Re: [RZO] o zmianie ustawy o wynagrodzeniach osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe i niektórych innych ustaw

Postautor: Aleksander Sternicki » 05 sty 2025, 3:13

Sylwia Wilkos

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

Debatowaliśmy w Sejmie o poważnych reformach podatków dla firm, debatowaliśmy o przebudowie systemu podatku VAT, debatowaliśmy o wprowadzeniu instytucji demokracji deliberatywnej i o wielu innych istotnych dla obywateli ustawach i w żadnej z tych dyskusji nie zabrała głosu Prawica. Co więcej w wielu wypadkach głosowała przeciw rządowym projektom jednocześnie nie zgłaszając do nich żadnych uwag. Gdy jednak pojawiają się inicjatywy mające ograniczyć przywileje monarchii to Prawica jest pierwsza do zabrania głosu. Słyszymy z ich ust o populiźmie, o przekłamaniach czy insynuacjach. Nie ma wątpliwości czyjego interesu broni dzisiaj Prawica. Nie jest to interes obywateli. Prawica broni dziś tylko i wyłącznie interesu rodziny królewskiej.

Przede wszystkim członkowie rodziny królewskiej nie zajmują żadnych kierowniczych stanowisk państwowych, jedyne czym kierują to swoje opłacane z pieniędzy podatników rezydencje. Mimo wszystko ustawodawcy zdecydowali się dopisać ich do listy osób na kierowniczych stanowiskach państwowych i przyznać im wynagrodzenie. Należy podkreślić przy tym, że Królowa dysponuje szerokim aparatem urzędników zatrudnionych w Kancelarii Królewskiej, który jest odpowiednio przygotowany do wspierania monarchini. Czy to, że książę Franciszek Liściowski wspierał na wiecu wyborczym jedną z partii obecnej opozycji to jest to reprezentowanie Królowej za które płacą podatnicy?

Pani premier Budzyńska martwi się, że członkowie rodziny królewskiej mają dzisiaj ograniczone możliwości uzyskiwania dochodów, ale to Wy do tego doprowadziliście zrównując osoby nie pełniące żadnych stanowisk państwowych w tych ograniczeniach z Marszałkiem Sejmu czy ministrami. My chcemy im otworzyć możliwość swobodnego podejmowania pracy takiej jaką chcą znosząc te ograniczenia. Pani premier zwraca także uwagę na to, że Królowa może powierzać część swoich obowiązków następcy tronu ale zapomina, że oprócz wynagrodzenia członkom rodziny królewskiej przysługuje zwrot wszelkich kosztów poniesionych w związku z wykonywaniem tych zadań. Te przepisy pozostają w mocy.

Nie pozbawiamy nikogo prawa do emerytury, każdy z członków rodziny królewskiej może zapracować na tą emeryturę pracując lub prowadząc działalność gospodarczą. Nie ma żadnych przeciwskazań do tego, aby tak jak każdy obywatel naszego kraju uzyskali oni uprawnienia emerytalne.

Manipulacją jest mówienie, że Królowa Monika nie rozszerzała listy członków rodziny królewskiej choć rzeczywiście nie miało to miejsca po wprowadzeniu ustawy o rodzinie królewskiej lecz wcześniej na mocy przepisów o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Nadal pozostaje możliwość rozszerzania tej listy, ale już nie dyskrecjonalną decyzją monarchy, ale za zgodą demokratycznie wybranego Sejmu. Pani premier przywołuje w tym kontekście konieczność zapewnienia wsparcia monarsze, ale to wsparcie jest zapewnione w szerokim zakresie przez Kancelarię Królewską, dwór czy członków rodziny królewskiej, którzy stają się nimi z mocy ustawy. Na żadnym innym kluczowym stanowisku w państwie nie przewiduje się dowolnego wciągania na listę płac państwowych członków rodziny dla wsparcia wykonywania swoich obowiązków. Nie ma takich uprawnień choćby Premier, nie ma Marszałek Sejmu, nie ma Prezes NBP. Jeśli Państwa zdaniem monarcha ma zbyt dużo obowiązków i potrzebuje wsparcia, to jesteśmy otwarci na ograniczenie tych obowiązków skoro musi sięgać po dalekich członków swojej rodziny.

Jeśli mowa o manipulacjach to oczywistą jest zarzut dyskryminacji partnera członka rodziny królewskiej. Jeszcze raz podkreślę, że mechanizm rozszerzania listy członków rodziny królewskiej pozostaje, a jedyne co się zmienia to to, że rozszerzenie odbywa się za zgodą Sejmu.

Jeśli zdaniem pani premier nierozsądne jest pozbawienie członków rodziny królewskiej ochrony BOR, to dlaczego nie chroni się w ten sposób członków rodzin innych kluczowych osób w państwie? Oczywistym jest, że mogą oni być równie narażeni jak członkowie rodziny królewskiej. Ustawa o BOR daje możliwość zapewnienia ochrony "innych osób ze względu na dobro państwa" i jeśli taka ochrona ze względu na realne niebezpieczeństwo wobec któregoś z członków rodziny królewskiej byłaby potrzebna to oczywiście na mocy tych przepisów można ją zapewnić.

W żaden sposób nie dyskryminujemy króla i królowej. Należy pamiętać, że Król Michał abdykował z własnej woli i sam pozbawił się swojej funkcji. To jakby czynić zarzut z tego, że prezes firmy nie otrzymuje dłużej wynagrodzenia od firmy po tym jak zrezygnował ze stanowiska. Królowa Maria świetnie radzi sobie na rynku pracy, pełni obecnie funkcję Rzeczniczki Praw Dziecka. Nie ma obawy, że nie będzie miała wynagrodzenia czy prawa do emerytury. Sami państwo przyjęliście przepisy, które nie gwarantują wynagrodzenia dla byłych Królów i Królowych, ani ich małżonków czy partnerów. Teraz czynicie z tego zarzut. Nie ma problemu, aby objąć ich takimi samymi uprawnieniami jak byłych Prezydentów. Zachęcam do zgłaszania odpowiednich poprawek, jeśli uważają Państwo to za niezbędne. Nie widzę przeciwskazań żeby klub RZO poparł taką poprawkę.

Nie sposób zgodzić się z tym, że ustawa przyniesie tylko milion złotych oszczędności. Zapomina pani premier o tym, że oprócz wynagrodzeń ta ustawa likwiduje inne przywileje takie jak wspominana wcześniej ochrona BOR czy możliwość zajmowania lokali do potrzeb mieszkaniowych i reprezentacyjnych. Stąd nasza kalkulacja oszczędności.

Apeluję do Wysokie Izby o poparcie tego projektu i zakończenie niesprawiedliwego uprzywilejowania jednej rodziny kosztem reszty społeczeństwa. Nie dajmy się manipulować politykom, których jedynym celem w tej kadencji jest działanie zgodnie z interesem monarchii.

Dziękuję.

Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 1127
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

Re: [RZO] o zmianie ustawy o wynagrodzeniach osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe i niektórych innych ustaw

Postautor: Aleksander Sternicki » 07 sty 2025, 0:21

Wanda Buk

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

Z Konstytucji RP nie wynika tak szeroka rola rodziny królewską jaka została określona w ustawach przyjętych przez parlament. Jedyną osobą z rodziny królewskiej, która zajmuje szczególną rolę w naszym ustroju jest następca tronu, który może wykonywać część obowiązków królewskich i ponosi odpowiedzialność konstytucyjną przed Trybunałem Stanu. Nasze ustawodawstwo powinno odpowiadać tym wytycznym konstytucyjnym i tym samym inni członkowie rodziny królewskiej nie powinni mieć przyznanych przywilejów jakie pod wpływem lobbingu dworu zostały przez lata ustanowione. Obywatele przyjęli w referendum Konstytucję w obecnym kształcie, która nie nadanie rodzinie królewskiej żadnej szczególnej roli w naszym ustroju.

W celu odzwierciedlenia konstrukcji ustrojowej przyjętej w Konstytucji proponuję następującą poprawkę, która pozostawia jako osobę uprawnioną do otrzymania wynagrodzenia następcę tronu:

Poprawka nr 1

1. W art. 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) w art. 2 pkt 1 uzyskuje brzmienie:
"1) Króla Polski, Królowej Polski, następcy tronu;";"

2. W art. 1 pkt 2 uzyskuje brzmienie:
"2) w art. 3a skreśla się ust. 2;"

3. W art. 2 pkt 1-2 uzyskują brzmienie:
"1) w art. 8. ust. 3 po słowach "Król Polski" stawia się przecinek i dodaje słowa "Królowa Polski, następca tronu" oraz skreśla się wyrazy "członkowie Rodziny Królewskiej";
2) w art. 10 ust. 5 po słowach "Król Polski" stawia się przecinek i dodaje słowa "Królowa Polski, następca tronu" oraz skreśla się wyrazy "członkowie Rodziny Królewskiej".


Druga poprawka jaką chciałabym przedstawić jest odpowiedzią na wątpliwości pani premier Budzyńskiej dotyczące praw emerytalnych rodziny królewskiej. W celu zabezpieczenia ich składek za okres kiedy pobierali wynagrodzenie proponuję zastosować przepisy art. 19 ust. 2-4 ustawy o rodzinie królewskiej.

Poprawka nr 2

Dodaje się art. 4a w brzmieniu:
"Art. 4a. Członkom rodziny królewskiej, którzy pobierali wynagrodzenie zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o rodzinie królewskiej przekazuje się składki na ubezpieczenie społeczne na zasadach określonych w art. 19 ust. 2-4 ustawy o rodzinie królewskiej jak dla sytuacji utraty statusu członka rodziny królewskiej."


Ostatnia poprawka dotyczy nie przewidzianej w dotychczasowych przepisach, a przywołanej przez premier Budzyńską sytuacji byłych monarchów i ich małżonków. Oczywiście powinniśmy docenić ich służbę dla kraju w ten sam sposób, jak doceniamy służbę byłych prezydentów i ich małżonków. Temu służy trzecia poprawka, którą chciałabym przedstawić Wysokiej Izbie:

Poprawka nr 3

Dodaje się art. 4b w brzmieniu:
"Art. 4b. W ustawie z dnia 30 maja 1996 r. o uposażeniu byłego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz jego małżonka, wprowadza się następujące zmiany:
1) tytuł ustawy otrzymuje brzmienie: „o uposażeniu byłego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, byłego Króla Rzeczypospolitej Polskiej oraz ich małżonków”;
2) w art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Ustawa określa uprawnienia byłego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej "byłym Prezydentem", wybranego poczynając od 1989 r. w wyborach powszechnych, byłego Króla Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej "byłym Królem", oraz ich małżonków.”;
3) w art. 1 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
"2a. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, przysługują w przypadku zrzeczenia się tronu przez Króla."
4) użyte w ustawie w kolejnych artykułach po art. 1 słowami "byłego Prezydenta" zastępuje się użytymi w tej samej formie słowami "byłego Prezydenta lub byłego Króla", a słowa "Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej" zastępuje się słowami "Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej lub Króla Rzeczypospolitej Polskiej".


Mam nadzieję, że poprawki te uzyskają poparcie Wysokiej Izby wprowadzając pewien kompromis pomiędzy bezwarunkowymi zwolennikami obecnych rozwiązań a zwolennikami daleko idącego ograniczenia przywilejów monarchii. Jednocześnie poprawki te, w szczególności poprawka nr 1, są zgodne z konstytucyjnym modelem ustroju, który Polacy przyjęli w referendum akceptując nową Konstytucję.

Dziękuję.

Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 1127
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

Re: [RZO] o zmianie ustawy o wynagrodzeniach osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe i niektórych innych ustaw

Postautor: Aleksander Sternicki » 07 sty 2025, 0:51

Michał Zacharski

Dziękuję za debatę. Przechodzimy do głosowania.

Kto jest za?
Dziękuję.
Kto jest przeciw?
Dziękuję.
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.

1) Poprawka 1
2) Poprawka 2
3) Poprawka 3
4) ustawa

OG: 48h



Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 3004
Rejestracja: 27 gru 2022, 15:50

Re: [RZO] o zmianie ustawy o wynagrodzeniach osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe i niektórych innych ustaw

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 08 sty 2025, 13:26

1-3) za
4) przeciw
Marta Fornero-Piotrowska - przewodnicząca Parlamentu Europejskiego XIII kadencji (od 2039)

Premier RP (2020; 2032-37), minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm (2034-39), marszałek woj. pomorskiego (2026-32)

Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 1127
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

Re: [RZO] o zmianie ustawy o wynagrodzeniach osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe i niektórych innych ustaw

Postautor: Aleksander Sternicki » 09 sty 2025, 15:20

Michał Zacharski

Dziękuję za głosowanie. Proszę o podanie wyników.

Administrator
Administrator
Posty: 24076
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: [RZO] o zmianie ustawy o wynagrodzeniach osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe i niektórych innych ustaw

Postautor: Administrator » 09 sty 2025, 18:44

Wyniki głosowania:
Głosowało 235 posłów
1-3) Za 235
4) Za 160
Przeciw 75

Sejm przyjął ustawę z poprawkami.


Wróć do „Sejm RP”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości