Przechodzimy do debaty nad rządowym projektem ustawy o likwidacji Polskiej Organizacji Turystycznej. Proszę o zabranie głosu wiceministra Piotra Palutkiewicza.
Ustawa
o likwidacji Polskiej Organizacji Turystycznej
Art. 1. Z dniem 1 lipca 2039 r. likwiduje się Polską Organizację Turystyczną utworzoną na mocy ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o Polskiej Organizacji Turystycznej zwaną dalej Organizacją.
Art. 2.
1. Minister właściwy do spraw turystyki powołuje likwidatora Organizacji i nadzoruje jego działalność.
2. Likwidator sporządza bilans zamknięcia na dzień 30 czerwca 2039 r.
3. Likwidator przejmuje kompetencje organów Organizacji.
Art. 3.
1. Minister właściwy do spraw turystyki przejmuje mienie Organizacji.
2. Minister właściwy do spraw turystyki z mocy samego prawa przejmuje zobowiązania i należności Organizacji i z mocy samego prawa staje się stroną wszelkich umów i porozumień zawartych przez Organizację.
3. Wartość księgowa netto środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz innych składników mienia przejętego od Organizacji wchodzi w skład budżetu ministra właściwego do spraw turystyki.
Art. 4. Traci moc ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o Polskiej Organizacji Turystycznej.
Piotr Palutkiewicz
Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!
Polska Organizacja Turystyczna rozpoczęła działalność z dniem 1 stycznia 2000 r., a jej głównym zadaniem jest szeroko rozumiana promocja Polski jako kraju atrakcyjnego turystycznie. W praktyce POT dubluje jednak w dużej mierze zadania Departamentu Turystki, który funkcjonuje w resorcie ministra właściwego ds. turystyki obecnie w ramach Ministerstwa Wolności Gospodarczej. Brak jest więc jakiegokolwiek uzasadnienia dla utrzymywania dwóch instytucji zajmujących się praktycznie tą samą tematyką.
W obecnym stanie finansów publicznych oraz przy długu publicznym przekraczającym 5 bilionów złotych utrzymywanie instytucji takich jak POT jest niedopuszczalne. W związku z tym proponowana jest całkowita likwidacja POT. Projekt ustawy przewiduje rozpoczęcie procesu likwidacji z dniem wejścia w życie ustawy, czyniąc odpowiedzialnego za nią ministra właściwego do spraw turystyki. Ostateczne rozwiązanie POT przewidziane jest na dzień 1 lipca 2039 r. Konieczne jest też uchylenie ustawy z 1999 r., na podstawie której POT została utworzona.
Przyglądając się strukturze zatrudnienia oraz wynagrodzeniom w tej jednostce można stwierdzić, że Polska Organizacja Turystyczna stanowi ekskluzywne „biuro podróży” dla urzędników, za które płacą polscy podatnicy. Na podróże służbowe pracowników POT wydawane jest ponad milion złotych rocznie. Zwraca uwagę także fakt, że przy zatrudnieniu poniżej 120 osób, na stanowiskach kierowniczych pracuje ponad 30 osób, co stanowi ok. 1/4 wszystkich pracowników.
Podstawowym zarzutem w kierunku POT-u jest to, że działa po prostu nieskutecznie. W przekazywanych sprawozdaniach widoczny jest brak znaczących sukcesów POT od samego początku jego powstania. Na podstawie analizy działań widać, że organizacja z budżetem bliskim 100 milionów złotych nie jest w stanie wygenerować zasięgu przekraczającego możliwości przeciętnej organizacji pozarządowej, dysponującej znacznie skromniejszymi środkami finansowymi. Zasięg promocji Polski osiągany przez POT jest więc marginalny i całkowicie nieproporcjonalny do
budżetu, jakim dysponuje ten urząd. W lepszy i nowocześniejszy sposób Polskę mogliby promować nawet najbardziej znani półamatorscy „youtuberzy”, których filmiki osiągają wyniki sięgające kilku milionów wyświetleń, nie dysponując takimi pieniędzmi pochodzącymi ze środków publicznych.
Dane dotyczące skali marnotrawstwa środków publicznych w związku z samym istnieniem i funkcjonowaniem Polskiej Organizacji Turystycznej stanowią bezsporny argument za potrzebą likwidacji tej instytucji.
Ustawa przyniesie pozytywne skutki finansowe dla budżetu państwa. Ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej. Ustawa nie wpływa na sytuację rodzin z dziećmi. Ustawa nie nakłada nowych obciążeń administracyjnych na przedsiębiorców.
Dziękuję.