USTAWA
z dnia ... r.
o Królewskim Funduszu Rewaloryzacji Zabytków
W trosce o zachowanie i przywrócenie do dawnej świetności zabytków, stanowiących spuściznę narodową w dziedzinie dóbr kultury, oraz wychodząc naprzeciw społecznym inicjatywom gromadzenia na ten cel środków, stanowi się, co następuje:
Art. 1.
Tworzy się Królewski Fundusz Rewaloryzacji Zabytków, zwany dalej "Funduszem".
Art. 2.
Dochodami Funduszu są:
1) darowizny, dobrowolne wpłaty oraz zapisy osób fizycznych i prawnych, a także środki przekazane przez fundacje,
2) wpłaty z organizowanych na rzecz Funduszu zbiórek publicznych i imprez,
3) wpływy ze zwrotu kosztów robót wykonanych ze środków Funduszu w obiektach zabytkowych na podstawie przepisów o ochronie dóbr kultury i o muzeach, a także przepisów o remontach i odbudowie oraz wykańczaniu i nadbudowie budynków,
4) dotacje celowe z budżetu państwa,
5) środki przekazane z Centralnego Funduszu Rozwoju Kultury,
6) inne dochody ustalone przez Radę Ministrów.
Art. 3.
Środki Funduszu przeznacza się na finansowanie przedsięwzięć związanych z realizacją programów rewaloryzacji obiektów zabytkowych.
Art. 4.
Środki Funduszu nie wykorzystane w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.
Art. 5.
1. Środkami Funduszu dysponuje Królewski Komitet Odnowy Zabytków.
2. W skład Królewskiego Komitetu Odnowy Zabytków wchodzą: przewodniczący, zastępcy przewodniczącego, członkowie i sekretarz Komitetu, powoływani i odwoływani przez Króla Polski. Powołanie i odwołanie składu Komitetu nie wymaga dla swej ważności podpisu Prezesa Rady Ministrów.
3. Komitet działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
4. Obsługę organizacyjną i finansową Komitetu sprawuje Biuro Królewskiego Komitetu Odnowy Zabytków finansowane z budżetu państwa, w części dotyczącej Kancelarii Królewskiej.
5. Organizację i zakres działania oraz obsługi finansowej Biura Królewskiego Komitetu Odnowy Zabytków określa regulamin tego Biura, nadany przez Komitet.
Art. 6.
W sprawach nieunormowanych w niniejszej ustawie stosuje się przepisy o finansach publicznych.
Art. 7.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2039 r.
Sprawozdawca: Podskarbi Wielki Koronny hrabianka Amelia Badeni
Uzasadnienie:
Od 1985 roku działa Narodowy Fundusz Rewaloryzacji Zabytków Krakowa. Działa on pod ustawowym patronatem Królowej Polski. W ramach Funduszu sinansowano ok. 5000 przedsięwzięć rewaloryzacyjnych w ponad 600 obiektach zabytkowych, w tym najważniejszych dla polskiej kultury: Zamku Królewskim na Wawelu, archikatedrze na Wawelu, kościele Mariackim, Sukiennicach, Collegium Maius UJ, na Kopcu Kościuszki wraz z otoczeniem, w klasztorze benedyktynów w Tyńcu oraz w licznych zespołach pałacowych i dworskich, kolegiach uniwersyteckich, kościołach, klasztorach, synagogach i na zabytkowych cmentarzach różnych wyznań. Najistotniejszą część Funduszu stanowią środki z budżetu państwa wypłacane z części należącej do dyspozycji Kancelarii Królewskiej.
W budżecie na 2039 rok przewidziano rekordowe środki dla Kancelarii Królewskiej w kwocie ponad 1,3 mld zł. Środki te w dużej mierze mają być przeznaczone na rewitalizację zabytków. Wolą Królowej Moniki jest rozszerzenie możliwości dysponowania tym budżetem także na rewitalizację zabytków w innych częściach kraju, niż Kraków. Przez 53 lata działania NFRZK zabytki w Krakowie udało się już w większości doprowadzić do należytego stanu, w wielu miejscach w kraju znajdują się jednak również ważne dla historii i kultury polskiej obiekty, na których renowację brakuje środków. Wolą Królowej jest wsparcie działań w tym zakresie w ramach przyznanego jej budżetu.
Przedstawiony projekt ustawy stanowi odwzorowanie regulacji dotyczącej Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa. Królewski Fundusz Rewaloryzacji Zabytków będzie działał na analogicznych zasadach, a jego dysponentem będzie Królewski Komitet Odnowy Zabytków. Członków Komitetu będzie powoływała Królowa bez kontrasygnaty Prezesa Rady Ministrów.
Koszt administracyjnego działania Królewskiego Komitetu Odnowy Zabytków szacujemy na 5 mln zł, co jest związane z obsługą planowanych konkursów przeprowadzanych przez komitet, jak również wynagrodzeniami pracowników.
Sama wysokość środków przyznanych Funduszowi jest natomiast niezależna od niniejszej ustawy i będzie wynikała każdorazowo z ustawy budżetowej na dany rok. W ocenie projektodawców obecny poziom budżetu Kancelarii Królewskiej powinien pozwolić na dofinansowanie funduszu kwotą co najmniej 300 mln zł rocznie.
Ustawa jest zgodna z prawem UE, nie wpływa na sytuację rodzin z dziećmi.