Media regionalne

Najważniejsze newsy z kraju. Telewizja, radio, internet.
Administrator
Administrator
Posty: 22694
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Media regionalne

Postautor: Administrator » 05 lip 2024, 21:36

Obrazek
Porozumienie w sprawie integracji taryfowo-biletowej w Małopolsce
Obrazek
Podróżowanie po Małopolsce będzie jeszcze łatwiejsze. Województwo Małopolskie, Gmina Miejska Kraków oraz Spółka „Koleje Małopolskie” sp. z o.o. podpisały Porozumienie w sprawie integracji taryfowo-biletowej polegającej na uruchomieniu sprzedaży wzajemnie honorowanych ofert biletowych.

- Nowe bilety dla mieszkańców Małopolski to efekt bardzo dobrej współpracy zarządu województwa i samorządowców, wszystko z myślą o pasażerach podróżujących po naszym regionie. Dzięki tej integracji z naszej propozycji skorzystają również odwiedzający nas turyści poruszający się publicznym transportem zbiorowym. Małopolskie rozwiązanie jest jednym z najbardziej atrakcyjnych w Polsce - mówił marszałek województwa małopolskiego Robert Maciaszek.

Już od sierpnia mieszkańcy województwa małopolskiego będą mogli podróżować na jednym bilecie autobusami, tramwajami i pociągami. Wszystko dzięki nowej ofercie taryfowej wprowadzonej z myślą o pasażerach, którym zależy na szybkim i sprawnym przemieszczaniu się po Małopolsce różnymi środkami transportu. Bilet Metropolitalny i Małopolski Bilet Zintegrowany pozwoli zaoszczędzić nie tylko czas, ale i pieniądze. Jeden bilet = wiele możliwości podróży.

Przygotowywana jest także zintegrowana oferta dla pasażerów spoza podstawowego obszaru – Małopolski Bilet Zintegrowany. Dzięki niej pasażerowie dojeżdżający pociągami do Krakowa z dalszych obszarów Małopolski również – na podstawie jednego biletu – będą mieli możliwość podróżowania środkami Komunikacji Miejskiej w Krakowie.

Z myślą o pasażerach nie korzystających na co dzień z publicznego transportu zbiorowego, a także odwiedzających nasz region turystach, przygotowywana jest także specjalna oferta biletów krótkookresowych obowiązujących przez 24h, 72h, weekendowych oraz 7-dniowych. - Bilet Metropolitalny i Małopolski Bilet Zintegrowany to pierwsza tego typu oferta biletów zintegrowanych w Małopolsce. Została tak zaprojektowana, by podróżni mogli ją maksymalnie dopasować do swoich potrzeb. Stąd też do wyboru są opcje obejmujące różnego rodzaju strefy – dodała wicemarszałek Dorota Pietrzyk-Reeves.

Co ważne, w ramach oferty obowiązują ulgi ustawowe. Pasażerowie, którzy korzystają z transportu kolejowego i są zadowoleni z obecnej oferty przewozowej wciąż będą mogli z niej korzystać. Warto jednak rozważyć zmianę i wybrać bilet zintegrowany, szczególnie jeśli zależy nam na wygodzie i oszczędności. Oferta została przygotowana dzięki współpracy Województwa Małopolskiego, Gminy Miejskiej Kraków, Stowarzyszenia Metropolia Krakowska oraz gmin wchodzących w skład ww. Stowarzyszenia.

Miesięczne bilety zintegrowane będą obowiązywać we wszystkich pojazdach krakowskiej Komunikacji Miejskiej, w systemie publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez Województwo Małopolskie, a także komunikacji organizowanej przez gminy: Michałowice, Niepołomice, Skawina, Wieliczka, Wielka Wieś i Zielonki. Wszystkie "Bilety Możliwości" będzie można zakupić w systemie Małopolska Karta Aglomeracyjna (także w aplikacji iMKA), a okresowy Bilet Metropolitalny będzie także dostępny w kanałach sprzedaży Komunikacji Miejskiej w Krakowie.

Administrator
Administrator
Posty: 22694
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Media regionalne

Postautor: Administrator » 18 lip 2024, 12:12

Obrazek
Ruszają prace nad najdłuższą linią metra w stolicy
Obrazek
Prace przedprojektowe dla IV linii warszawskiego metra wykona firma Metroprojekt. Zwycięzca przetargu przygotuje również koncepcję przebiegu linii M4 i dokumentację niezbędną do realizacji kolejnych etapów planowanej inwestycji. Wyniki tych prac będą znane w 2027 roku.

Najwyżej ocenioną ofertę w przetargu na prace przedprojektowe dla IV linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową złożyła firma Metroprojekt sp. z o.o. Zaproponowana kwota wynosi 52,2 mln zł.

- Konsekwentnie realizujemy plan budowy – złożonego z pięciu linii – systemu metra w Warszawie do 2055 roku. Dziś wykonaliśmy kolejny ważny krok na tej drodze. Wybraliśmy firmę, która zrealizuje prace przedprojektowe dla linii M4. Rozbudowa transportu publicznego w stolicy to niezmiennie jeden z moich priorytetów. W czasie dwóch pierwszych lat mojej kadencji rozpoczęliśmy prace nad budową trzeciej linii metra, nie zwalniamy tempa – powiedziała prezydent Warszawy Helena Leszczyńska.

Postępowanie zostało ogłoszone w kwietniu br. W międzyczasie wszystkie zgłoszone oferty badała komisja składająca się z przedstawicieli biur i jednostek miejskich oraz reprezentantów dzielnic. Dodatkowo procedurę przetargową w zakresie odwołań od nieodtajnienia tajemnicy przedsiębiorstwa rozstrzygnęła Krajowa Izba Odwoławcza, która swoje orzeczenie wydała 27 sierpnia.

Kolejnym etapem w przygotowaniu koncepcji linii M4 będzie podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu. Gdy to się stanie, rozpoczną się prace. Opracowany zostanie między innymi projekt koncepcyjny z licznymi analizami, przygotowana będzie też dokumentacja hydrogeologiczna i geologiczno-inżynierska. Prace przedprojektowe mają również dać odpowiedzi na pytania, czy możliwe będzie zastosowanie prowadzenia ruchu pojazdów autonomicznych (poruszających się bez udziału maszynisty) oraz zastosowanie na stacjach systemu drzwi peronowych.

Linia M4 połączy Tarchomin z Wilanowem. Według przyjętych założeń będzie najdłuższą w Warszawie – ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje. Osiem przystanków zostanie wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka powinna powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia.

Administrator
Administrator
Posty: 22694
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Media regionalne

Postautor: Administrator » 02 sie 2024, 16:13

Obrazek
Zakład recyklingu tworzyw sztucznych w Krakowie na rozruchu
Obrazek
Miejskie Centrum Recyklingu Odpadów Komunalnych powstaje na terenie Kombinatu Huty ArcelorMittal, w rejonie ulic Igołomskiej i Cementowej w Krakowie. Zakończył się pierwszy etap inwestycji – gotowy jest zakład recyklingu odpadów sztucznych. Obiekt jest obecnie na rozruchu, pracę pełną parą ma rozpocząć wczesną zimą tego roku. Novum, które będzie rozbudowane o kolejne segmenty będzie miało ogromny wpływ na gospodarowanie odpadami w mieście.

Centrum Recyklingu w Nowej Hucie ma przyczynić się do znaczącej redukcji ilości śmieci komunalnych w Krakowie, a także do promowania ekologii wśród mieszkańców. Od przełomu czerwca i lipca trwają testy i kalibracja urządzeń technologicznych w obiekcie wzniesionym w I etapie inwestycji. Dzięki nowej instalacji Kraków będzie mógł przetwarzać rocznie ok. 20 tys. ton tworzyw sztucznych plastiku (przede wszystkim woreczków foliowych) - na granulat, plastik który zostanie ponownie spożytkowany, na różne sposoby (nawet do celów spożywczych, do produkcji opakowań itp.).

- Centrum Recyklingu Tworzyw Sztucznych zostanie uruchomione najprawdopodobniej na przełomie grudnia i stycznia. Jest to pierwsza tego typu inwestycja w Polsce. Z punktu widzenia gminy nowy obiekt jest szansą na zwiększenie poziomu recyklingu odpadów w mieście. Pozwoli gminie na wejście w zupełnie nową rolę – recyklera, oraz przyczyni się do postawienia kolejnego kroku w zwiększaniu skuteczności gospodarki odpadami w obiegu zamkniętym – powiedział nam Piotr Odorczuk, rzecznik prasowy krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania, które realizuje budowę Centrum Recyklingu Odpadów Komunalnych.

Miejskie Centrum Recyklingu Odpadów Komunalnych ulokowano wewnątrz Kombinatu Huty ArcelorMittal Poland SA, na działce mającej prawie siedem hektarów, którą Kraków zakupił na takie potrzeby przed kilku laty. W ramach właśnie zakończonego pierwszego etapu przedsięwzięcia powstał obiekt złożony z zakładu recyklingu tworzyw sztucznych (m.in. instalacja przygotowania do recyklingu folii z tworzyw sztucznych, odzyskiwanych w procesach sortowania odpadów komunalnych, oraz instalację wytwarzania granulatu polietylenu, poprzez rozdrabnianie folii, mycie i granulację), a także hali magazynowej odpadów komunalnych, budynków zaplecza socjalnego i administracyjno-biurowego oraz portierni.

Centrum Recyklingu Tworzyw Sztucznych w Nowej Hucie jest pierwszym w Polsce tak nowoczesnym tego typu zakładem. Natomiast w skali Europy są obecnie tylko 2-3 obiekty o standardzie porównywalnym do będącego na rozruchu krakowskiego CRTS. Docelowo Centrum Recyklingu Odpadów Komunalnych w Nowej Hucie będzie złożone z czterech części. Prócz tworzyw sztucznych zaplanowano tam przetwarzanie m.in. starych mebli, różnych odpadów wielkogabarytowych, sprzętu RTV (m.in. radia i telewizory), a także odzyskiwanie metalu.

Projekt obejmuje ponadto montaż instalacji fotowoltaicznej na dachach wszystkich budynków, co będzie plusem zarówno dla środowiska naturalnego (produkcja energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych), jak i finansów (pozwoli na obniżenie kosztów eksploatacyjnych instalacji).

Administrator
Administrator
Posty: 22694
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Media regionalne

Postautor: Administrator » 03 sie 2024, 22:38

Obrazek
Wielka inwestycja nad Wartą. Połączyła dwie części miasta
Obrazek
Budowa Mostów Berdychowskich w Poznaniu weszła w widowiskową fazę. Przęsła nośne połączyły już brzegi rzeki, teraz trwa uzupełnianie ich o konstrukcję stalową, która będzie podtrzymywać samą nawierzchnię. Pieszo-rowerowy trakt sprawi, że poznaniacy będą mogli szybciej i sprawniej się przemieszać pomiędzy okolicami kampusu Politechniki Poznańskiej a południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym Starym Rynkiem.

Nad Wartą i Cybińskim Kanałem Ulgi w Poznaniu powstają dwa mosty o długości 165 i 117 metrów. Całkowita masa mostu nad Wartą wynosi ponad 1,5 tys. ton. Jego długość to 165 m, a szerokość w środku rozpiętości - 12 m. Elementy wielkiej konstrukcji są montowane na podporach tymczasowych w nurcie rzeki. W pracach wykorzystywany jest żuraw o udźwigu 1200 ton który, jak podaje jego wykonawca, jest największym na świecie w tej kategorii.

Jeszcze bardziej zaawansowana jest budowa drugiego mostu, którego długość wynosi 117 metrów. Między Ostrowem Tumskim a Berdychowem stopniowo montowane są kolejne elementy pomostu na podstawie, jaką jest stalowa konstrukcja łuku. Jak informują urzędnicy, prace prowadzone są nie tylko nad kanałem Ulgi, ale także nad wyłączonym ze względów bezpieczeństwa odcinku Wartostrady. Oprócz tego po stronie Berdychowa powstaje pochylnia, która to będzie prowadziła na most.

Dzięki Mostom Berdychowskim poznaniacy będą mogli szybciej i sprawniej przemieszczać się pomiędzy okolicami kampusu Politechniki Poznańskiej a południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym Starym Rynkiem. Oprócz mostów, w ramach inwestycji nad Wartą powstaną też chodniki, pochylnie, schody, oświetlenie i tzw. mała architektura. Nowe mosty mają być gotowe już w przyszłym roku.

- Inwestycja jest potrzebna przede wszystkim dla rozwoju Poznania, ruchu pieszego i rowerowego i dla rozwoju turystycznego, ale też gospodarczego, ponieważ mosty połączą bardzo cenne tereny miasta – mówi prezydent Poznania Andrzej Prendke. W ramach inwestycji powstaną też m.in. szklane balustrady, oświetlenie i chodniki. Przez mosty będzie można się nie tylko poruszać, ale także usiąść na nich i zrelaksować się. Inwestycja ma być gotowa wiosną przyszłego roku. Jej koszt to ponad 156 milionów złotych.

Administrator
Administrator
Posty: 22694
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Media regionalne

Postautor: Administrator » 05 sie 2024, 17:25

Obrazek
Coraz mniej betonu w Warszawie. Stolica zastępuje go roślinnością
Obrazek
Ponad 31 tys. m kw. - tyle betonu usunęły w Warszawie przez ostatni rok miejskie jednostki i zastąpiły go roślinnością. Efekty tych działań można zobaczyć na placach, skwerach, w parkach, przy ulicach i na podwórkach.

Plac Bankowy, skwer Integrator na Bielanach, park Pole Mokotowskie, skwer Jacka Kaczmarskiego - to tylko kilka lokalizacji, w których w zeszłym roku w wybetonowanych dotychczas miejscach pojawiła się zieleń. Powierzchnie nieprzepuszczalne likwidowano również na miejskich podwórkach, np. w Śródmieściu. Łącznie w ciągu ostatnich 12 miesięcy miejskie jednostki usunęły ponad 31 tys. m kw. betonu. Jego miejsce zajęła różnorodna roślinność: drzewa, krzewy, byliny czy trawy ozdobne.

- Zieleń rozkwita w miejscach, gdzie wcześniej był beton - mówi Karolina Kwiecień-Łukaszewska, rzeczniczka Zarządu Zieleni Warszawy. Dzięki realizacji 5 zeszłorocznych projektów z budżetu obywatelskiego nowa roślinność pojawiła się w sześciu warszawskich dzielnicach: na Białołęce (ul. Światowida), Bielanach (ul. Żeromskiego), Mokotowie (ul. Chełmska), Pradze-Południe (ul. Grochowska), Pradze-Północ (ul. Jagiellońska) i w Śródmieściu (ul. Świętokrzyska i wybrane skrzyżowania na Muranowie). Pomysły mieszkańców zrealizował właśnie Zarząd Zieleni Warszawy.

W ramach tych projektów miejscy ogrodnicy usunęli betonowe płyty o łącznej powierzchni niemal 900 m kw. Na utworzonych dzięki temu rabatach posadzono m.in. irgę błyszczącą, różę, rogownicę kutnerowatą, śmiałka darniowego, kocimiętkę, szałwię omszoną, trzcinnika ostrokwiatowego, seslerię jesienną, czosnek ozdobny, miskant chiński i różne rodzaje tulipanów.

Na samej ul. Chełmskiej przybyło 30 nowych olsz. W wybranych miejscach pojawiły się też nowe ławki i kosze. Działania związane z odbetonowaniem miasta są kontynuowane przez Zarząd Zieleni Warszawy także w tym roku. Na 2038 rok podobne projekty ma zaplanowane też Zarząd Dróg Miejskich. Drzewa, krzewy i kwiaty zastąpią beton na placu Wilsona, nowa zieleń ma się też pojawić na ul. Saskiej. - Kolejne edycje budżetu obywatelskiego potwierdzają, że mieszkańcom mocno zależy na tym, by w stolicy było coraz bardziej zielono - przekonują stołeczni urzędnicy.

Administrator
Administrator
Posty: 22694
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Media regionalne

Postautor: Administrator » 09 sie 2024, 20:01

Obrazek
Gorzów Wielkopolski stawia na innowacje
Obrazek
W czwartek w siedzibie Gorzowskiego Ośrodka Technologicznego odbyło się spotkanie władz Gorzowa z wicemarszałek województwa lubuskiego Justyną Karpisiak dotyczące możliwości realizacji Centrum Badawczo-Technologicznego, a także innych miejskich projektów.

- Spotkanie dotyczyło możliwości pozyskania środków europejskich na inwestycje realizowane w mieście. Przygotowujemy m.in. projekty dotyczące rozbudowy Gorzowskiego Ośrodka Technologicznego, ale także wiele innych z programu regionalnego, jak np. projekty w niskoemisyjny transport, rewitalizację. Mamy nadzieję na dobrą współpracę z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego – poinformowała prezydent Iwona Olek.

Podczas spotkania poruszono także m.in. kwestię dofinansowania działalności Areny Gorzów. Gorzowski Ośrodek Technologiczny ma zamiar utworzyć Gorzowskie Centrum Innowacji. Ma być to odpowiedź na potrzeby regionu w zakresie rozwoju nowoczesnych technologii. Nowy obiekt stanowiłoby ofertę dla dzieci, młodzieży, studentów i przedsiębiorców. W ramach inwestycji powstałoby m.in. Centrum Badawczo – Technologiczne.

- Gorzowski Ośrodek Technologiczny to niezwykle ciekawe i wartościowe miejsce. Chcemy pomóc ośrodkowi rozwinąć skrzydła. Zarząd ma bardzo interesującą koncepcję dotyczącą edukacji dzieci i młodzieży oraz wspierania wszystkiego tego, co wiąże z nowoczesnymi technologiami i wspieraniem biznesu. Nawiązaliśmy współpracę, która będzie skutkowała konkretnymi rozwiązaniami. Mam nadzieje, że co najmniej część z tych projektów zostanie zrealizowana – podkreśliła wicemarszałek województwa lubuskiego Justyna Karpisiak.

- Mamy bardzo szerokie plany i chcielibyśmy je wdrożyć jak najszybciej. Widzimy, jak rozwija się inkubator przedsiębiorczości, w którym już teraz działa 41 podmiotów. Przedsiębiorcy coraz częściej pytają o możliwość wykonywania badań, czy zlecenie usług w Gorzowie – poinformował Jacek Gumowski, prezes GOT.

W ramach rozbudowy GOT mają powstać trzy nowe bloki: Klub Młodego Wynalazcy (m.in. prototypowanie i druk 3D, automatyka i robotyka, ekologia, zdrowie i ratownictwo medyczne, bus innowacji), Blok Let’s create (strefa start’up, strefa filmowa, strefa gier, strefa warsztatów nowych technogii, strefa tworzenia mediów) oraz blok Centrum technologiczne (m.in. strefy: Data Center i bezpieczeństwa danych, robotyczna, alternatywnych źródeł energii, zastosowania sztucznej inteligencji), co wiąże się z nowymi inwestycjami (w tym budową nowych obiektów za kilkadziesiąt milionów złotych).

Administrator
Administrator
Posty: 22694
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Media regionalne

Postautor: Administrator » 10 sie 2024, 22:17

Obrazek
Nowy Sącz: Ruszają dwie nowe inwestycje drogowe
Obrazek
Prezydent Nowego Sącza, Ludomir Handzel, podpisał umowy na realizację dwóch kolejnych inwestycji drogowych, które mają na celu poprawę infrastruktury i bezpieczeństwa w mieście. Chodzi o budowę ronda na skrzyżowaniu ulic Mała Poręba, Juranda i Stadnickich oraz modernizację ulicy Traugutta na odcinku od ul. Nawojowskiej do ul. Freislera, w tym budowę mini ronda na skrzyżowaniu z ulicami Krokowskiego i Żulińskiego.

Projekt modernizacji ul. Traugutta obejmuje kompleksową wymianę nawierzchni i podbudowy ulicy, budowę ścieżki pieszo-rowerowej oraz montaż nowoczesnego oświetlenia. Na skrzyżowaniu z ulicami Żulińskiego i Krokowskiego powstanie mini rondo, które ma poprawić płynność ruchu w tym rejonie. Inwestycja ta ma na celu nie tylko poprawę stanu technicznego drogi, ale także zwiększenie bezpieczeństwa zarówno dla kierowców, jak i pieszych oraz rowerzystów.

Drugą ważną inwestycją jest budowa ronda na skrzyżowaniu ulic Mała Poręba, Juranda i Stadnickich. – To dynamiczne rozwijające się osiedle, powstaje tu dużo domostw, rozwija się szkoła. Ruch będzie coraz większy, dlatego to przyszłościowa inwestycja – wyjaśnia prezydent Handzel.

Realizacją obu inwestycji zajmie się firma Zibud z Kamienicy. Budowa ronda na osiedlu Poręba Mała będzie kosztować 6,4 mln zł. Z kolei koszt przebudowy ul. Traugutta to 3,9 mln zł, z czego połowa tej kwoty pochodzi ze środków europejskich.

Prace na osiedlu Poręba Mała oraz modernizacja ul. Traugutta powinna być ukończona do marca przyszłego roku.

Administrator
Administrator
Posty: 22694
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Media regionalne

Postautor: Administrator » 14 sie 2024, 12:43

Obrazek
Tunel pod stacją Warszawa Zachodnia przebity. Połączył Wolę z Ochotą
Obrazek
W czwartek na Dworcu Zachodnim koparka połączyła nowy tunel dla pasażerów ze starym przejściem podziemnym. Tym samym w lipcu przyszłego roku Wola zyska nowe podziemne połączenie z Ochotą.

Pasażerowie zyskają dogodne dojście do pociągów, a mieszkańcy nowe połączenie Woli z Ochotą. Nowe przejście będzie szersze i dłuższe, dzięki czemu znajdzie się w nim miejsce na lokale usługowe, gastronomiczne, kasy i poczekalnie. - Dla pasażerów tunel będzie dostępny w lipcu 2038 r., kiedy większość tej inwestycji będzie już się kończyła. Zakładam, że wtedy ten tunel zostanie uruchomiony - powiedział prezes PKP PLK Piotr Wyborski. Zaznaczył, że jest to termin udostępnienie tunelu od strony Woli. Zostanie jeszcze część od strony Ochoty, związana z segmentem Tramwajów Warszawskich.

W tej chwili, jak przekazali kolejarze, na dworcu budowane są perony 1, 2 i 3, a nad nimi zadaszenie. Od kolejnej korekty rozkładu jazdy podróżni będą mogli skorzystać już ze wszystkich peronów. Gotowa jest konstrukcja nowego budynku dworca od strony ul. Tunelowej. W środku prowadzone są prace wykończeniowe.

W obrębie stacji układane są nowe tory i elementy sieci trakcyjnej. Montowane są nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na zmodernizowanych peronach 4-8 działają windy. - Przed Bożym Narodzeniem planowane jest uruchomienie windy technicznej od strony Alei Jerozolimskich, co będzie ułatwieniem dla pasażerów z ciężkim bagażem, wózkami dziecięcymi i osób z ograniczoną możliwością poruszania się - zapewnili kolejarze.

Po przebudowie wszystkie perony na Dworcu Zachodnim będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji i szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Zakończenie układania torów i przebudowy peronów przewidziano na początek 2038 r.

Administrator
Administrator
Posty: 22694
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Media regionalne

Postautor: Administrator » 16 sie 2024, 18:13

Obrazek
Rusza wielka budowa przy ul. Leonharda
Obrazek
Olsztyn przygotowuje się do kolejnej znaczącej inwestycji, która ma na celu poprawę infrastruktury miejskiej i rozwiązanie problemów z parkowaniem w okolicach centrum. W pobliżu stadionu Stomilu, przy zbiegu ulic Leonharda i alei Piłsudskiego, powstanie nowoczesny, wielopoziomowy parking.

Miejsce, na którym powstanie parking, od lat czekało na zagospodarowanie. Działka o powierzchni ponad 13 tysięcy metrów kwadratowych, będąca kiedyś miejscem, gdzie rozstawiano cyrkowe namioty, zmieniła właściciela. Transakcja sprzedaży terenu za kwotę około 7,2 miliona złotych była jedną z największych w historii gospodarowania gruntami gminnymi. Od tamtego czasu, teren ten nie miał konkretnego przeznaczenia i był wykorzystywany m.in. jako składowisko ziemi podczas budowy linii tramwajowej. Obecnie właścicielem działki jest spółka Cezal, która w ostatnim czasie złożyła wniosek do ratusza o zatwierdzenie projektu zagospodarowania terenu. Władze miasta wydały pozytywną decyzję, dając zielone światło do budowy nowoczesnego wielopoziomowego garażu.

Zgodnie z planem, na działce powstanie sześciokondygnacyjny, otwarty garaż, który pomieści aż 247 pojazdów. To znaczące wzmocnienie dla olsztyńskiej infrastruktury, zwłaszcza w kontekście problemów z parkowaniem w centralnej części miasta. Rozpoczęcie budowy planowane jest na 2038 rok.

Warto zaznaczyć, że to nie jedyny projekt dotyczący parkingów wielopoziomowych w Olsztynie. Podobna inwestycja już istnieje na osiedlu Nagórki przy ulicy Barcza, a władze miasta przymierzają się do budowy kolejnego parkingu w okolicy Wysokiej Bramy. W zależności od ostatecznej koncepcji, ten nowy parking ma pomieścić od 90 do 250 pojazdów, co również znacząco poprawi dostępność miejsc postojowych w ścisłym centrum miasta.

- Budowa wielopoziomowego parkingu przy ulicy Leonharda i alei Piłsudskiego to krok w stronę rozwiązania problemów związanych z parkowaniem w Olsztynie - powiedziała prezydent miasta Beata Bublewicz.

Administrator
Administrator
Posty: 22694
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Media regionalne

Postautor: Administrator » 21 sie 2024, 22:01

Obrazek
Częstochowa stawia na elektryki. Zyskała nowe autobusy
Obrazek
W częstochowskiej zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego zaprezentowano pięć nowych autobusów o napędzie elektrycznym. Nowy tabor zasili już posiadaną przez przewoźnika elektryczną flotę.

Mieszkańcy Częstochowy będą mogli wkrótce podróżować nowymi autobusami elektrycznymi, które niedawno przyjechały z fabryki Autosanu w Sanoku. Nowy tabor, a dokładnie 5 autobusów elektrycznych, został sfinansowany ze środków unijnych. Prezentacja autobusów odbyła się w zajezdni MPK przy alei Niepodległości. – Rozwijając zeroemisyjny transport publiczny w naszym mieście staramy się przekonywać mieszkańców, że komunikacja publiczna może być dobrą i nieuciążliwą dla środowiska alternatywą do podróżowania po Częstochowie samochodem - mówi prezydent miasta Andrzej Szewiński.

Przetarg na autobusy wygrał sanocki Autosan. Zamówienie – oprócz autobusów – objęło też dwie stacje ładowania "elektryków". - To kolejne autobusy elektryczne, które trafiły do naszej zajezdni. W tej chwili będzie ich 30. Wcześniej dotarły do nas autobusy tego samego producenta tylko, że 12-metrowe. Teraz mamy do czynienia z 10,5-metrowymi. Dzięki temu będzie dłuższy zasięg ich pracy, a tym samym będą mogły jeździć na każdej linii obsługiwanej w mieście przez MPK - mówił prezes MPK Mariusz Sikora.

Niskopodłogowe, klimatyzowane pojazdy EV (typu M12LF) o długości 10 metrów cechują się przestronnym wnętrzem, wyposażonym w porty USB, WiFi oraz monitoring. Są także dostosowane do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Charakteryzują się dobrymi osiągami – na jednym ładowaniu powinny przejechać ok. 240 km. - Zadeklarowaliśmy w przetargu, że nowe autobusy będą mogły przejechać na jednym ładowaniu 250 km. Jesteśmy pewni, że ten wynik będzie znacząco lepszy. Wystarczy powiedzieć, że autobusy przyjechały na własnych kołach z Sanoka do Częstochowy bez konieczności ładowania, a średnia dostępność baterii wyniosła jeszcze 40 proc. - mówił prezes Autosanu, Maciej Borecki.

Już od blisko dwóch i pół roku po częstochowskich ulicach kursuje 25 elektrycznych autobusów Sancity 12LFE. W skład floty miejskiego przewoźnika – po niezbędnych technologicznych modyfikacjach – wchodzi też kilkanaście gazowo-elektrycznych hybryd zakupionych w całości dzięki środkom z programu zielonych inwestycji.

Obecnie w liczącej 132 pojazdy flocie częstochowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego jest już 70 autobusów z napędem innym niż spalinowy – 30 z elektrycznym, 20 z hybrydowym i 20 z napędem CNG (czyli na sprężony gaz ziemny). Szukając kolejnych innowacyjnych rozwiązań w zakresie "czystego" transportu zbiorowego MPK testowało w tym roku także autobus z innowacyjnym napędem wodorowym, dodatkowo spełniający funkcję oczyszczania powietrza (wychodząca z niego para jest czystsza niż powietrze, które pojazd pobiera, łącząc je z "zatankowanym" wodorem w celu napędzania silnika elektrycznego). Do 2039 roku w Częstochowie ma powstać stacja napełniania pojazdów wodorem, docelowo obsługująca zarówno miejskie autobusy, jak i właścicieli prywatnych aut o takim napędzie.


Wróć do „Wiadomości z kraju”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 23 gości

cron