Przechodzimy do debaty nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Proszę o zabranie głosu przedstawicielkę wnioskodawców, panią minister Aleksandrę Gajewską.
Ustawa
z dnia ... 2037 r.
o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
Art. 1. W ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w art. 44c dodaje się ust. 10 w brzmieniu:
"10. Sejmik województwa i rada powiatu zapewniają w swoich budżetach środki finansowe na realizację zadań wojewódzkiej rady i powiatowej rady.".
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 września 2037 r.
Uzasadnienie
Sprawozdawca: Aleksandra Gajewska, Minister Pracy i Polityki Społecznej
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Celem projektowanej ustawy jest ustawowe zagwarantowanie środków finansowych na funkcjonowanie wojewódzkich społecznych rad do spraw osób niepełnosprawnych i powiatowych społecznych rad do spraw osób niepełnosprawnych.
Wojewódzkie społeczne rady do spraw osób niepełnosprawnych działają jako organy opiniodawczo-doradcze marszałków województw, a powiatowe społeczne rady do spraw osób niepełnosprawnych działają jako organy opiniodawczo-doradcze starostów. To te podmioty władz wykonawczych samorządu województw i powiatów powinny więc zapewnić materialno-techniczne warunki realizacji zakresu działania tychże rad społecznych określonych przepisami ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Członkowie rad i wchodzący w ich skład przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz samorządowcy wskazują na potrzebę zapewnienia tym radom w budżetach województwa i powiatu środków finansowych, które umożliwiłyby pełniejszą realizację nałożonych na nie zadań i rzeczywisty wpływ na powierzone im sprawy. Ustawowa gwarancja środków finansowych na realizację zadań przez ciało doradcze, które jednak jest powoływane na podstawie przepisów ustawowych, wydaje się być naturalnym rozwiązaniem, dopełniającym zasady tworzenia i działania tych rad.
Zasadniczym skutkiem społecznym i prawnym projektowanej ustawy będzie ustawowa gwarancja finansowania, przynajmniej na minimalnym poziomie, kosztów funkcjonowania wojewódzkich społecznych rad do spraw osób niepełnosprawnych i powiatowych społecznych rad do spraw osób niepełnosprawnych (jak np. wymienione w ustawie koszty podróży członków rad, koszty obsługi administracyjnej, ewentualne koszty uczestnictwa w obradach osób niebędących członkami rady, których obecność jest niezbędna dla realizacji zadań rady). W ten sposób można będzie uniknąć rozwiązań fikcyjnych, w których rada jest powołana, ale faktycznie jej możliwości działania i zapewnienia realnego doradztwa są bardzo ograniczone.
Ustawa nie prowadzi bezpośrednio do wywołania dodatkowych skutków finansowych nawet w tych województwach i powiatach, w których dotychczas finansowanie działalności rad było ograniczone. Ustawa wymaga jedynie, aby środki na funkcjonowanie rad zostały zabezpieczone w budżetach powiatów i województw. Ponieważ utworzenie rady jest dla województw i powiatów obowiązkowe, należy założyć, że te rady już działają i są finansowane. To od samorządów zależy natomiast, czy środki zostaną zabezpieczone w budżecie w kwocie dotychczas przeznaczanej na działalność rady czy innej.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej, nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
Dziękuję.
og: 48h