Przez długi czas politycy, kandydaci Prawicy, wraz z ekspertami pracowali nad programem Prawicy, który ma odpowiedzieć na obecne problemy Polski. Efekt finalnych prac został właśnie przedstawiony na konwencji programowej. Z prac nad programem wyszła potrzeba odważnych reform, o których mówią kandydaci Prawicy. - Nie będziemy ukrywać, że jest to kontynuacja silnych reform, przeprowadzonych przez rząd PL-K i PiS, ale też wyciągnięcie wniosków z tych rządów, obecnego uczestnictwa Prawicy w rządzeniu państwem, ale także rozmów z Polakami - mówiła Scholastyka Kowalska, prezes PL-K.
- Hasło tego programu to "czas na mocniejsze reformy Ku Lepszej Polsce", co oddaje potrzeby Polski i Polaków. - mówił Michał Mastalerek. Dodawał, że Prawica pokazała to, że da radę takie reformy przeprowadzić. Skatalogowane części programu przedstawili poszczególni kandydaci.
PROGRAM PRAWICY
Czas na odważniejsze reformy. #KuLepszejPolsce
Przedmowa
Szanowni Państwo,
Nasz kraj wkroczył w niełatwy czas. Zwiększająca się inflacja, wyhamowanie wzrostu gospodarczego, wzrost ubóstwa. Rząd, który współtworzymy, podjął dobre decyzje dla Polaków, które osłaniają przed nimi. Przez tę kadencję Sejmu widzieliśmy, że w kluczowych kwestiach posłowie opozycyjni spowalniali ważne działania, takie jak obniżka VATu, poprzez brak działania, niepojawianie się.
W wyniku takich obrotów zdarzeń uważamy, że koniecznym jest przedstawienie tego programu odważnych reform, dzięki którym wyjdziemy z kryzysu i jeszcze na nim zyskamy jako kraj i jako Polacy. Reform, które sprawiają, że Polska będzie miała solidne podstawy m.in. energetyczne. Reformy zapewniające godne warunki do rozwoju dla mieszkańców i spokojnego życia. Tworząc ten program wsłuchaliśmy się w głos Polaków, konsultowaliśmy się z wieloma ekspertami, by cele, które stawiamy, zostały należycie zrealizowane.
#Damy Radę wejść na kurs #Ku Lepszej Polsce.
I Gospodarka
Najważniejszym krokiem ku celowi, który wyznaczamy, są działania w sferze gospodarczej. To one pozwolą na uporanie się z obecnymi problemami.
A. Reforma podatkowa II, Emerytalna
Będziemy kontynuować reformy podatkowe zapoczątkowane przez rząd PL-K i PiS, m.in. główny element wprowadzenie podatku od wynagrodzeń dla większości Polaków, który zastąpił w tej części podatek dochodowy od osób fizycznych, upraszczając wiele formalności z rozliczeniem się z podatku od swojego wynagrodzenia, a także wprowadzając przy tym ulgę dla zatrudniającego pracodawcy z tytułu zatrudnienia osoby w wieku 16-24 lata.
Zastąpimy podatek CIT, będący nieefektywną i powodującą nadużycia formą opodatkowania dużej działalności gospodarczej w Polsce, podatkiem przychodowym w wysokości 1%, co pozwoli na uczciwą konkurencję między podmiotami gospodarczymi na polskim rynku, przy jednoczesnym utrzymaniu wystarczających wpływów do budżetu.
Pozostałość podatku PIT zreorganizujemy w nowej ustawie i upraszczając wiele unormowań w niej zawartych, aby przedsiębiorcy, rozliczający się na podstawie podatku PIT, mogli zaoszczędzić czas i środki, która są poświęcane na rozliczenie podatkowe.
Powyższe reformy pozwolą na o wiele lepsze funkcjonowanie stworzonej przez nas reformy systemu ochrony zdrowia.
Przeprowadzimy mądrą reformę systemu emerytalnego, wprowadzając tzw. emeryturę obywatelską, czyli równe, przysługujące każdemu seniorowi świadczenie, finansowane z budżetu państwa, a reszta decyzji co przyszłości zabezpieczenia emerytalnego pozostawiając jego decyzjom.
Zrobimy recast reszty przepisów prawa podatkowego w celu uproszczenia i zlikwidowania zbędnych podatków i innych danin publicznych.
B. Prowadzenie działalności gospodarczej, Rynek Pracy
Wprowadzimy jasne i proste przepisy prowadzenia działalności gospodarczej. Zlikwidujemy wszelkie zbędne ograniczenia w tym zakresie, co umożliwi rozwój gospodarczy poprzez pobudzenie energii Polaków.
Będziemy dążyć do odformalizowania stosowania prawa pracy u pracodawców małych, wprowadzenie elastycznego czasu pracy, a także do nowej kodyfikacji prawa pracy.
II Nowoczesne państwo
Chcemy kontynuować działania w celu tworzenia nowoczesnego państwa. Za czasów swoich rządów, wprowadziliśmy wiele instytucji, które są jego podstawą, takich jak sędziowie pokoju, tzw. „referendum na żądanie”, instytucja odwołania posła.
A. Zielona Transformacja
Nowoczesne państwo musi sprostać wyzwaniu, które jest bardzo poważne, czyli zielona transformacja. Popieramy obecne dążenia rządu, który współtworzymy, jednakże uważamy, że powinna nastąpić i zostać poddana demokratycznemu mandatowi pewna korekta kierunku.
Popieramy rozwój Odnawialnych Źródeł Energii i będziemy w dalszym ciągu wspierać jego rozwój, jednakże nie uważamy do końca, że słusznym kierunkiem jest stabilizacja OŹE głównie na energii wytwarzanej z gazu, co poza jego emisyjnością, powoduje obecne turbulencje na rynku tego surowca. Będziemy dążyć, aby w Polsce powstała przynajmniej jedna „duża” elektrownia jądrowa, która jest prawie bezemisyjnym źródłem energii w porównaniu do węgla czy gazu. Poza tym, będziemy wspierać tworzenie się „małych” elektrowni jądrowych z reaktorami SMR, które pozwolą zdecentralizować system energetyczny. Energetyka jądrowa zwiększy dywersyfikację źródeł energii, zapewniając większą stabilność, a także zmniejszy zapotrzebowanie na gaz w energetyce, co pozwoli go wykorzystać w innych sektorach gospodarki.
Zwiększymy ponowne wykorzystywanie wody poprzez korzystne rozwiązania prawne i wsparcie finansowe. Stworzymy też normy obejmujące jakość wody dla bezpiecznego ponownego wykorzystania oczyszczonych ścieków komunalnych, częstotliwość i sposób monitorowania parametrów jakości wody, zarządzanie ryzykiem zagrożeń dla zdrowia ludzi i środowiska, wymagania dotyczące zezwoleń i ich przejrzystości. Będziemy wspierać także działania dla zwiększenia małej retencji rozproszonej, takich jak ogrody deszczowe, zielone dachy, miniparki retencyjne.
Ważnym elementem zielonej transformacji jest transport zbiorowy. Na początku trzeba podkreślić, że nie uważamy za sensowne walki z samochodami, ale dobrym kierunkiem jest rozwój transportu zbiorowego jako wygodnej i dostępnej alternatywy, która swoimi zaletami przekona do przesiadki z samochodów, a także wyrówna szanse na rynku i pozwoli na równomierny rozwój terytorium Polski.
W zakresie transportu szynowego przeniesiemy nacisk inwestycji z infrastruktury drogowej na infrastrukturę kolejową, co pozwoli budować nowe linie kolejowe, a nie tylko modernizować obecne. Zwiększymy też przepustowość linii kolejowych poprzez ich rozbudowę i rozwój bocznic kolejowych, sieci terminali intermodalnych. Wprowadzimy innowacyjne rozwiązania na kolej, takie jak oparte na technologii hyperloop, systemu będące następcami ETCS poziomu 2 i inne. Wprowadzimy rozwiązania prawne na rzecz ułatwienia wejścia na rynek przewozów pasażerskich dla większej grupy przewoźników. Rozpoczniemy działania na rzecz wywalczenia 0% VATu dla biletów transportu zbiorowego.
Sprawimy, że transport publiczny będziemy traktowany jako usługa publiczna, mająca zapewnić Polakom mobilność i równy dostęp do innych usług publicznych, rynków pracy czy dóbr kultury. Wprowadzimy stabilne narzędzia finansowania transportu publicznego dla samorządów w postaci „subwencji transportowej” uzależnionej od stopnia zagrożenia wykluczeniem transportowym; główne kryteria zagrożenia to m.in.: niska gęstość zaludnienia, wysoki wskaźnik obciążenia demograficznego, wysokie bezrobocie oraz niskie wskaźniki gęstości sieci komunikacyjnej. Określimy standardy komunikacyjne, jakie muszą być wypełnione w celu redukcji zagrożenia wykluczeniem komunikacyjnym (minimalna liczba bezpośrednich połączeń realizowanych co najmniej 6 dni w tygodniu pomiędzy miejscowościami oferującymi dostęp do usług publicznych i rynków pracy). Wprowadzimy także możliwość organizacji elastycznych form transportu publicznego (transport na żądanie, linie „giętkie”, przewozy realizowane pojazdami do 9 osób, lekka kolej, tramwaje dwusystemowe, itp.).
Umożliwimy finansowanie pozamiejskiej infrastruktury transportu szynowego nie będącego „dużą” koleją (tramwajów, kolei wąskotorowych itp.) ze źródeł centralnych.
B. Rolnictwo
W tym zakresie umożliwimy rozwój innowacyjności w zakresie rolnictwa, ich wprowadzanie. Zapewnimy też możliwość dokształcania się dla rolników i lepsze wykorzystanie zasobów poprzez stworzenie Polskiej Platformy Rolniczej i Rybackiej, która pozwoli na odbycie jakościowych kursów, przeszkoleń w formie zdalnej, uzyskaniu informacji o możliwościach, pomocy w pozyskaniu środków m.in. z funduszów UE. Zrobimy dogłębny i dokładny przegląd przepisów w porozumieniu nie tylko ze specjalistami w kontekście kształtowania ustroju rolnego czy produkcji rolnej, ale również bezpieczeństwa żywności, cyfryzacji, gospodarstw społecznych, zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Doprecyzujemy kompetencje poszczególnych inspekcji rolno-żywnościowych, wraz z określeniem ich ram współpracy instytucjonalnej i wytypowaniem organu, który niejako będzie zapewniał spójność i skuteczność prowadzonych przez nie działań oraz koordynował kontakty z UE. Będziemy działać na rzecz retencji wodnej i budowy systemów melioracji, w tym nowoczesnych systemów irygacyjnych.
C. Przystępne prawo
Uważamy, że potrzeba działań, aby prawo było przystępne, i podejmiemy je. Zmniejszymy ilość procedur biurokratycznych
Ważnym elementem tych zmian będzie stworzenie ustawy o części ogólnej prawa administracyjnego, która zapewni w tej bardzo zmiennej gałęzi, silne podstawy definicyjne, poprzez uporządkowanie obecnego chaosu terminologicznego, zasady załatwiania spraw administracyjnych. Rozszerzymy regułę, którą wprowadzamy w nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, że jeżeli nie ma przepisów przejściowych, sprawy w których postępowania zostały wszczęte przed wejściem w życie nowych przepisów prowadzi się w oparciu o przepisy dotychczasowe, z wyjątkiem przypadków, gdy nowe przepisy są korzystniejsze dla osób biorących udział w postępowaniu.
D. Rodzina, Edukacja i Kultura
Będziemy wspierać rodzinę jako podstawową grupę społeczną. Robiliśmy to wielokrotnie, wprowadzając nowe zasady ulgi na dzieci. Podejmiemy kolejne działania na rzecz rodziny, aby umożliwić dobre łączenie rodzicielstwa z partycypacją w innych aspektach życia.
Wprowadzimy zmiany w regulacjach dotyczących Punktów Dziennej Opieki, między innymi wprowadzając do ustawy przepis, który pozwoli funkcjonować tym punktom zarówno w lokalu mieszkalnym, jak i usługowym, dodając obowiązek wcześniejszego informowania sąsiadów, jeśli taki punkt miałby powstać w lokalu mieszkalnym, aby uniknąć problemów z nasyłaniem różnych inspekcji i ograniczając możliwości samorządów w zakresie wprowadzania dodatkowych, pozaustawowych przepisów regulujących funkcjonowanie Punktów Dziennej Opieki. Rozwój tej instytucji pozwoli na zwiększenie się możliwości opieki nad dziećmi do lat 3, będąc alternatywą dla żłobków/klubu dziecięcego, których tworzenie w niektórych lokalizacjach może nie mieć większego uzasadnienia ekonomicznego.
Będziemy dążyli do reformy szkolnictwa poprzez w odniesieniu do szkolnictwa podstawowego i średniego wprowadzenie systemu bonu oświatowego, czyli ustalenia jednolitej kwoty przypadającej na ucznia (ew. modyfikowanej z uwzględnieniem miejsca zamieszkania), o który konkurować ofertą edukacyjną powinny szkoły, prowadzone przez stowarzyszenia nauczycielskie, rodzicielskie czy związki wyznaniowe. Szanujemy decydujący głos rodziców i młodzieży w zakresie kierunku i zakresu edukacji, stąd też wymagania państwa wobec młodego Polaka ze strony systemu edukacyjnego powinny być określone w sposób ramowy, pozostawiając resztę szkole oraz rodzicom.
W związku z powyższym przeprowadzimy głęboką reformę szkolnictwa wyższego po wprowadzeniu bonu edukacyjnego. Uniwersytety powinny uzyskać głęboką autonomię w zakresie procedury naboru studentów, wykładanych treści czy zatrudniania kadry (umożliwiając wykładanie np. wybitnym specjalistom w danej dziedzinie, którzy niekoniecznie zawsze legitymują się formalnym tytułem naukowym, ale posiadają ogromną wiedzę w danej dziedzinie).
W obszarze kultury uważamy, że działania państwa powinny mieć charakter subsydiarny do działalności prywatnej.
III Bezpieczeństwo
A. Bezpieczeństwo wewnętrzne
Ważnym elementem dla zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego jak wynika z naszej pracy w ramach obecnego rządu jest reforma obrony cywilnej. Dokonamy tego, wprowadzając nowe uregulowania prawne, które to uporządkują i będą jasne. Oddzielimy obronę cywilną od straży pożarnej, jednakże pozostawiając szerokie pole do współpracy, aby pozwolić na zwiększenie uwagi na OC i jej rozwój, gdyż Obrona Cywilna zajmuje się innymi obszarami działania niż straż pożarna. Zapewnimy też środki na rozwój infrastruktury ochronnej dla ludności.
Będziemy podejmować kroki, które wzmocnią służby zapewniające bezpieczeństwo w kraju. Przede wszystkim będziemy działać na rzecz wzmocnień kadrowych, płacowych i technologicznych polskiej policji, jako podstawowego gwaranta bezpieczeństwa Polaków na ulicach.
B. Obronność
Uważamy, że silnej i nowoczesnej armii nie uzyska się bez sprawnego systemu zakupów uzbrojenia, dlatego też wprowadzimy Agencję Uzbrojenia i znowelizujemy procedury dot. zakupów sprzętu wojskowego. Agencja pozwoli na sprawne negocjacje i uzyskanie bardzo dobrych warunków m.in. offsetowych.
Ważnym elementem budowy nowoczesne i silnej armii powinna być budowa rezerw, a także dopływ specjalistów, poprzez stworzenie dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej. Uważamy też, że aby zatrzymać wartościowych żołnierzy, takich jak np. piloci samolotów wielozadaniowych, ale też ważnych specjalistów takich jak informatycy, wprowadzimy dodatki, które pozwolą na rywalizację z rynkiem cywilnym.
C. Polityka Zagraniczna
W polityce zagranicznej chcemy kierować się działaniami na rzecz realizacji polskich interesów. Popieramy obecny kierunek polityki zagranicznej. Będziemy też działać w celu intensyfikacji udziału w Nordyckim Banku Inwestycyjnym przez Polskę.