Przechodzimy do debaty nad projektem ustawy o zmianie ustawy - Kodeks Wyborczy wniesionej przez Klub Parlamentarny Rządzić Inaczej. Proszę posła sprawozdawcę o zabranie głosu, Pana Jacka Sutryka.
Ustawa
z dnia ... 2031
o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy
Art. 1. W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy skreśla się art. 472a.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Jacek Sutryk
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo.
Celem ustawy jest likwidacja ograniczenia sprawowania urzędu wójta, burmistrza, prezydenta, oraz marszałka województwa do trzech kadencji. Nakładanie ograniczeń na ilość kadencji osobom pełniącym samorządowe funkcje publiczne jest odznaką braku zaufania do obywateli, czy potrafią dokonywać rozsądnych decyzji w kwestii wyboru danego kandydata na chociażby czwartą kadencję, oprócz tego, jest także pokazem hipokryzji i dyskryminacji, gdyż radni miejscy, powiatowi, wojewódzcy, posłowie, senatorowie nie mają limitu kadencji, a żadna opcja polityczna nie neguje sensu możliwości wyboru wieloletnich parlamentarzystów. Przez to, w ostatnich wyborach samorządowych zgłoszony przez Demokratyczne Porozumienie Samorządowe marszałek województwa świętokrzyskiego, Krystian Jarubas, musiał wycofać się z kandydowania, a ewentualni wyborcy musieli głosować na kandydatów, którzy nie byli przez ich preferowani.
Argument podnoszony przy uchwalaniu obecnych regulacji, jakoby miałoby ograniczyć powstawanie korupcyjnych klik, jest błędny, po pierwsze, nagle ta zasada nie miałaby dotyczyć szczebla ogólnokrajowego, oraz radnych. Po drugie, jeśli faktycznie istnieje zepsuta lokalna grupa polityczna, to ona starego burmistrza zastąpi po prostu nowym, nadal zachowując swoje wpływy.
Również analizy potwierdzają tezę o nieskuteczności kadencyjności. Analiza Alexandra Fouirnaiesa i Andrewa B. Halla, „ How Do Electoral Incentives Affect Legislator Behavior?” wskazuje, że stanowi członkowie władzy ustawodawczej ograniczeni kadencją w swoich ostatnich latach sprawowania stanowiska składają mniej ustaw, mniej chętnie uczestniczą w pracach komisji oraz na posiedzeniach rad miejskich. Istnieją również wstępne przesłanki do uznania, że w swojej ostatniej kadencji prowadzą mniej odpowiedzialną politykę budżetową. W swojej pracy „Electoral Accountability and Corruption: Evidence from the Audits of Local Governments” Claudio Ferraz i Frederico Finan wykazali, że w brazylijskich gminach, gdzie jest możliwość reelekcji, zjawisko korupcji jest o 27% mniejsze niż w gminach bez możliwości ponownego ubiegania się o stanowisko. Z kolei Kimberly Nalder w pracy „The Effect of State Legislative Term Limits on Voter Turnout” wskazuje, że kadencyjność w Kalifornii na szczeblu samorządowym doprowadziła do obniżenia poziomu frekwencji wyborczej.
Wysoka Izbo, biorąc pod uwagę te argumenty wnosimy o uchwalenie tej ustawy. Ustawa nie jest objęta prawem Unii Europejskiej, nie wpływa także na sytuację rodzin z dziećmi.
Dziękuję.
Og: 48h