[KO]: o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody

Marszałek: Ilona Antoniszyn-Klik
Sejm w latach 2030-34
Awatar użytkownika
Anna Radziwiłł-Schmidt
Posty: 8238
Rejestracja: 22 kwie 2015, 15:05
Lokalizacja: Warszawa

[KO]: o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody

Postautor: Anna Radziwiłł-Schmidt » 04 cze 2022, 23:16

Wicemarszałek Radziwiłł:

Przechodzimy do debaty nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody, zgłoszonym przez grupę posłów klubu poselskiego Koalicji Obywatelskiej. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców, pana posła Franciszka Sterczewskiego.

Ustawa
z dnia 2030 roku
o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody


Art. 1. W ustawie z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2020 r. poz.1463, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 pkt 1 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) stanowiący rezerwat przyrody, park krajobrazowy lub wchodzący w skład parku narodowego, będący lasem ochronnym aglomeracji miejskiej albo";
2) w art. 7:
a) ust. 1 pkt 2 dodaje się lit. e w brzmieniu:
„e) zachowanie lasów ochronnych aglomeracji miejskich, które powołuje sejmik województwa na wniosek prezydentów miast na prawach powiatu lub grupy 1000 mieszkańców miasta na prawach powiatu, przy ustaleniu granic w porozumieniu z Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych.”;
b) w art. 7 ust. 2 dodaje się drugie zdanie w brzmieniu:
„W lasach ochronnych aglomeracji miejskich nie pozyskuje się drewna w celach komercyjnych, dopuszczalne są jedynie cięcia pielęgnacyjne.”;
3) po art. 20 dodaje się art. 20a w brzmieniu:
„Art. 20a. Plan urządzenia lasu nie obejmuje lasów ochronnych aglomeracji miejskich, poza zabiegami pielęgnacyjnymi.”
4) w art. 22:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister właściwy do spraw środowiska zatwierdza w drodze decyzji administracyjnej plan urządzenia lasu, po otrzymaniu uchwały właściwego terytorialnie Sejmiku województwa, zatwierdzającej plan urządzenia lasu dla lasów stanowiących własność Skarbu Państwa oraz uproszczone plany urządzenia lasu dla lasów wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Brak lub niezatwierdzenie przez Sejmik województwa Planu urządzenia lasu wstrzymuje wszelkie prace eksploatacyjne.”,
c) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Starosta po uzyskaniu opinii właściwego terytorialnie Marszałka Województwa, zatwierdza uproszczony plan urządzenia lasu.”.

Art. 2. W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55, 471, 1378, z późn. zm.) w art. 16 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
1. Park krajobrazowy obejmuje obszar chroniony ze względu na wartości przyrodnicze, historyczne i kulturowe oraz walory krajobrazowe w celu zachowania, popularyzacji tych wartości w warunkach zrównoważonego rozwoju. Prowadzenie wycinki drzew ze względu na cele gospodarcze na terenie parku krajobrazowego następuje po wyrażeniu zgody w drodze uchwały sejmiku województwa.".
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



Obrazek
Szanowna Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,

Projektowana ustawa o zmianie ustawy o lasach o ustawy o ochronie przyrody podyktowana jest koniecznością ochrony lasów w obrębie aglomeracji miejskich, w szczególności terenów parków krajobrazowych przed wycinką, a także wprowadza decentralizację sporządzania Planu urządzenia lasu wprowadzając samorząd województwa jako organ go zatwierdzający.

Przedstawiony projekt zmiany ustawy o lasach dodaje w art. 3 pkt 1 lit b do wyliczenia obszarów leśnych także park krajobrazowy oraz lasy ochronne aglomeracji miejskich. Dodanie do wyliczenia parku krajobrazowego i lasu ochronnego aglomeracji miejskiej spowoduje traktowanie tych lasów jako obszaru szczególnego, nie obszaru związanego z gospodarką leśną. Jest to odpowiedź na potrzebę wprowadzenia ochrony parków krajobrazowych i lasów ochronnych aglomeracji miejskich przed wycinką gospodarczą drzew. Ponadto projekt w ustawie o lasach zmienia art. 7. W ust. 1 w pkt 2 dodaje nowy lit. e, który wprowadza konieczność ochrony lasów ochronnych aglomeracji miejskich.

W czasach rosnącego zanieczyszczenia środowiska i ocieplenia klimatu, lasy ochronne aglomeracji miejskich pełnią bardzo ważną rolę w ekosystemie. Nieodpowiedzialna wycinka tych lasów w celach gospodarczych negatywnie wpływa na jakość powietrza i cały ekosystem aglomeracji miejskich. Projekt po art. 20 dodaje art. 20a, który wyłącza z Planu urządzenia lasu lasy ochronne aglomeracji miejskich, poza zabiegami pielęgnacyjnymi.

W art. 22 ustawy o lasach projekt wprowadza Sejmik województwa jako organ zatwierdzający Plan urządzenia lasu. Zapis ten spowoduje, że bez zgody Sejmiku województwa Minister właściwy do spraw środowiska nie będzie mógł zatwierdzić Planu urządzenia lasu dla danego województwa. Projekt zmienia brzmienie art. 16 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody. Do dotychczasowej definicji parku krajobrazowego dodaje nakaz uzyskania zgody sejmiku województwa na prowadzenie wycinki drzew w celach gospodarczych na terenie parku krajobrazowego. Proponowana zmiana ma na celu ochronę drzewostanu w parkach krajobrazowych.

Przedmiotu ustawy nie reguluje prawo Unii Europejskiej, nie przyniesie ona negatywnych skutków dla budżetu państwa ani jednostek samorządu terytorialnego, poza koniecznością utrzymania trzech dodatkowych posłów na Sejm (około 1,1 mln zł rocznie). Konieczność powiększenia Sejmu wynika jednak z art. 95 ust. 1 Konstytucji.

Ustawa nie wywołuje skutków finansowych. Ustawa nie ma wpływu na funkcjonowanie rodzin z dziećmi.

Dziękuję.
Anna Radziwiłł-Schmidt - sekretarz generalna NATO (od 2032).

Premier RP (2015-20; 2028-32), szefowa PE (2027-28), szefowa AFET (2024-2027), wicepremier, MSZ (2021-22), liderka PD (2021-24; 2030-32).

Awatar użytkownika
Fryderyk Skarbinski
Posty: 1066
Rejestracja: 26 lip 2017, 23:33

Re: [KO]: o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody

Postautor: Fryderyk Skarbinski » 06 cze 2022, 0:08

Katarzyna Jagiełło

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!
Drodzy wnioskodawcy!

W stosunku do przedstawionego projektu można powiedzieć w skrócie idea słuszna wykonanie nie do końca.

Pierwsza uwaga jest powiedziałabym techniczna, ale ma na celu uporządkowanie bałaganu, który próbują wprowadzić wnioskodawcy do ustawy. W art. 7 ustawy o lasach wskazane są podstawowe zasady zrównoważonej gospodarki leśnej dotyczące wszystkich lasów. Natomiast w art. 15 mamy definicję lasów szczególnie chronionych, w tym lasów ochronnych aglomeracji miejskich (art. 15 pkt 7 lit. a) oraz w art. 17 delegację ustawową dotycząca określenia sposobu ich powoływania i oraz prowadzenia w nich gospodarki leśnej w ramach rozporządzenia. Nowy art. 7 ust.1 pkt 2 stoi w sprzeczności z tymi zapisami dodatkowo nie definiując czym są lasy ochronne aglomeracji miejskich. W związku z tym proponuję, aby przenieść proponowane zapisy do Rozdziału 3 - Lasy ochronne, uwzględnić w nich objęcie nowymi zasadami wszystkich lasów ochronnych oraz w duchu proponowanej przez wnioskodawców decentralizacji zrobić jeszcze krok dalej i dać prawo do decyzji starostom na wniosek rady powiatu lub 1000 mieszkańców, po opiniowaniu przez właściciela lasu i odpowiednie rady gmin. To obejmuje poprawka nr 1.

Poprawka nr 1

1) art. 1 pkt 1 uzyskuje brzmienie:
"1) w art. 3 pkt 1 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) stanowiący rezerwat przyrody, park krajobrazowy, las ochronny lub wchodzący w skład parku narodowego albo";"

2) art. 1 pkt 2 uzyskuje brzmienie
"2) art. 16 i 17 uzyskują brzmienie:
"Art. 16.
1. Starosta, na wniosek rady powiatu lub grupy 1000 mieszkańców powiatu, po zasięgnięciu opinii właściciela lasu i właściwych terytorialnie rad gmin, w drodze decyzji administracyjnej, uznaje las za ochronny lub pozbawia go tego charakteru.
2. Właściciel lasu i rada gminy powinni wyrazić opinię wciągu 30 dni od dnia otrzymania wystąpienia o jej wyrażenie. W razie upływu tego terminu uważa się, że opiniujący nie zgłasza zastrzeżeń.
Art. 17. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i tryb uznawania lasów za ochronne oraz szczegółowe zasady prowadzenia w nich gospodarki leśnej, w tym dotyczące zakazu pozyskiwania z nich drewna.";"

3) art. 1 pkt 3 skreśla się


Podobnie proponuję uregulować kwestię planów zagospodarowania lasów przenosząc kompetencje wydawania decyzji w tym zakresie na poziom starosty. Aż prosi się, aby przy tej okazji uregulować też kwestię społecznej kontroli nad zagospodarowaniem lasów i w końcu zrealizować postanowienia Konwencji z Aarhus ratyfikowanej przez Polskę w 2003 roku co proponuję w poprawce nr 2.

Poprawka nr 2

Art. 1 pkt. 4 uzyskuje brzmienie:
"4) art. 22 uzyskuje brzmienie:
"1. Starosta, po uzyskaniu opinii właściwego terytorialnie nadleśniczego, zatwierdza plan urządzenia lasu i uproszczony plan urządzenia lasu.
2. Nadleśniczy powinien wyrazić opinię wciągu 30 dni od dnia otrzymania projektu planu. W razie upływu tego terminu uważa się, że nadleśniczy nie zgłasza zastrzeżeń.
3. Sporządzony projekt planu urządzenia lasu lub projekt planu uproszczonego urządzenia lasu wykłada się, przed przekazaniem go do zatwierdzenia przez starostę, do publicznego wglądu na okres 60 dni w siedzibie urzędów gmin, na obszarze których znajduje się nadleśnictwo. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) podaje do publicznej wiadomości informację o wyłożeniu projektu planu oraz ogłasza ją w prasie lokalnej i przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie.
4. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w czasie wyłożenia i przez okres 14 dni po zakończeniu okresu wyłożenia zbiera uwagi do projektu. Po zakończeniu zbierania uwagi do projektu przekazuje je staroście.
5. Starosta rozpatruje uwagi zgłoszone do projektu. Rozstrzygnięcie o sposobie rozpatrzenia uwag stanowi załącznik do decyzji o zatwierdzeniu planu urządzenia lasu lub uproszczonego planu urządzenia lasu.
6. Decyzja o zatwierdzeniu planu urządzenia lasu lub o zmianie planu urządzenia lasu podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego w terminie 30 dni od dnia opublikowania, jeśli może naruszać przepisy o ochronie przyrody.
7. Skarga do sądu administracyjnego, o której mowa w ust. 6, służy organizacji społecznej, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny, w szczególności, jeśli cele statutowe lub interes społeczny obejmują kwestie ochrony środowiska.
8. W przypadku wniesienia skargi, o której mowa w ust. 6, jeśli w toku postępowania wszczętego na jej podstawie straci ważność obowiązujący plan urządzenia lasu, gospodarkę leśną prowadzi się warunkowo na zasadach określonych w planie urządzenia lasu obowiązującego w momencie wniesienia skargi.
9. Minister właściwy w sprawach środowiska nadzoruje wykonanie planów urządzenia lasu dla lasów stanowiących własność Skarbu Państwa oraz wykonanie uproszczonych planów urządzenia lasu dla lasów wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.
10. Starosta nadzoruje wykonanie zatwierdzonych uproszczonych planów urządzenia lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa.";"


Mam nadzieję, że zaproponowane poprawki spotkają się z uznaniem wnioskodawców i Wysokiej Izby, a tym samym pozwolą rozszerzyć proponowaną ochronę na wszystkie lasy ochronne nie tylko te aglomeracji miejskich, wprowadza jeszcze głębszą decentralizację w zakresie zarządzania lasami i pozwolą na większą kontrolę społeczną.

Dziękuję.
Fryderyk Skarbiński - przewodniczący Stowarzyszenia "Rządzić Inaczej", ekonomista behawioralny, doktor ekonomii i psychologii, project manager, działacz społeczny
Obrazek

Awatar użytkownika
Anna Radziwiłł-Schmidt
Posty: 8238
Rejestracja: 22 kwie 2015, 15:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: [KO]: o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody

Postautor: Anna Radziwiłł-Schmidt » 08 cze 2022, 0:16

Wicemarszałek Radziwiłł:

Przechodzimy do głosowania. Wniesiono dwie poprawki do projektu ustawy. Głosujemy za, przeciw lub wstrzymując się.

1) Poprawka nr 1
2) Poprawka nr 2
3) Ustawa

og: 48h
Anna Radziwiłł-Schmidt - sekretarz generalna NATO (od 2032).

Premier RP (2015-20; 2028-32), szefowa PE (2027-28), szefowa AFET (2024-2027), wicepremier, MSZ (2021-22), liderka PD (2021-24; 2030-32).

Awatar użytkownika
Fryderyk Skarbinski
Posty: 1066
Rejestracja: 26 lip 2017, 23:33

Re: [KO]: o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody

Postautor: Fryderyk Skarbinski » 08 cze 2022, 19:18

1) za x8
2) za x8
3)
- jeśli przejdą obie poprawki za x8
- w innych przypadkach wstrzymuje się x4 i przeciw x4
Fryderyk Skarbiński - przewodniczący Stowarzyszenia "Rządzić Inaczej", ekonomista behawioralny, doktor ekonomii i psychologii, project manager, działacz społeczny
Obrazek

Awatar użytkownika
Anna Radziwiłł-Schmidt
Posty: 8238
Rejestracja: 22 kwie 2015, 15:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: [KO]: o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody

Postautor: Anna Radziwiłł-Schmidt » 11 cze 2022, 10:50

1) za x10 wstrzymuję się x8
2) za x12 wstrzymuję się x6
3) za x18
Anna Radziwiłł-Schmidt - sekretarz generalna NATO (od 2032).

Premier RP (2015-20; 2028-32), szefowa PE (2027-28), szefowa AFET (2024-2027), wicepremier, MSZ (2021-22), liderka PD (2021-24; 2030-32).

Awatar użytkownika
Aleksandra Olszańska
Posty: 324
Rejestracja: 14 lut 2017, 21:20

Re: [KO]: o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody

Postautor: Aleksandra Olszańska » 11 cze 2022, 13:46

1. wstrzymuję się
2. wstrzymuję się
3. za

Księżna Aleksandra Olszańska

Awatar użytkownika
Anna Bejca
Posty: 408
Rejestracja: 02 kwie 2016, 21:03

Re: [KO]: o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody

Postautor: Anna Bejca » 11 cze 2022, 13:48

1) wstrzymuję się
2) wstrzymuję się
3) za
Anna Bejca - minister kultury i dziedzictwa narodowego (od 2030), posłanka na Sejm VIII kadencji III RP oraz I, II, III, IV i V kadencji IV RP z ramienia Postępowych Demokratów, była Marszałek Sejmu I kadencji (2019-2020).

Awatar użytkownika
Iwona Malinowska
Posty: 255
Rejestracja: 08 kwie 2022, 5:27

Re: [KO]: o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody

Postautor: Iwona Malinowska » 11 cze 2022, 13:55

3x wstrzymuje się
Prezes Ruchu Konserwatywnego, wicemarszałek Sejmu RP, była wiceprzewodnicząca Sejmiku Województwa jurajsko-dąbrowskiego

Awatar użytkownika
Szamir DeLeon
Posty: 3831
Rejestracja: 23 lip 2017, 20:37

Re: [KO]: o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody

Postautor: Szamir DeLeon » 12 cze 2022, 19:18

1-3) za

Awatar użytkownika
Ignacy Schmidt
Posty: 1187
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:48

Re: [KO]: o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody

Postautor: Ignacy Schmidt » 13 cze 2022, 20:48

1) za
2) wstrzymuję się
3) za


Wróć do „Sejm RP V kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

cron