Postautor: Anna Radziwiłł-Schmidt » 28 maja 2022, 17:48
Premier Radziwiłł-Schmidt wraca na mównicę:
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Szanowny panie pośle Beski!
Nie znam pracy tych ekonomistów, ale spróbuję się z nią zapoznać. Jest bardzo wiele państw, w których ten wskaźnik jest niższy, a mają podatek bankowy. Banki w każdej chwili mogą wymagać wsparcia przez państwo. Wprowadzanie podatku po kryzysie bankowym albo w trakcie byłoby bardzo nieadekwatne. Mechanizmy zastosowane w ramach podatku bankowego w jeszcze większym stopniu ograniczą ryzykowne praktyki instytucji finansowych. Jednocześnie podatek w niewielkim stopniu, ale będzie również elementem polityki fiskalnej.
Odnośnie do Eurokorpusu, to w najbliższych latach nie zamierzamy dołączać, zachowujemy w nim status państwa stowarzyszonego. Obecnie w kwestii sojuszy chcemy skupić się na powrocie do misji ONZ. Tworzeniu już w praktyce korpusu lekarzy-żołnierzy, by mógł on w razie konieczności wykonywać swoje zadania. System wsparcia jest właściwy, polega na współodpowiedzialności. Każde z państw wybrało obszary kluczowe. Pozwala to na transfer, sprzedaż technologii, na rozbudowę infrastruktury, czy budowę od podstaw części rzeczy. Przykładowo Niger - jeden z kluczowych eksporterów uranu - między innymi za pieniądze z tego rozwija eksploatację węgla, co przyczynia się do elektryfikacji kraju. Państwa takie jak Hiszpania, Francja transferują technologie uzdatniania wody.
Szanowna pani poseł Michalak!
CO2 traktujemy jako surowiec istotny między innymi przy produkcji paliwa. Prowadzona jest w tym obszarze współpraca z Norwegią i Chile. W przypadku drugiego z partnerów ma nadal wymiar bardziej badawczy. Natomiast PGE podjęła współpracę na rzecz produkcji paliwa z CO2 z przedsiębiorstwem Norsk e Fuel.
Szanowna pani poseł Rudzińska-Bluszcz!
Bardzo ogólnikowo pyta pani o wszystkie te trzy obszary. Stanowisko rządu na temat inwigilacji jest jasne - nie jesteśmy za ingerencję w życie prywatne obywatelek i obywateli. Służby państwowe powinny mieć taką możliwość tylko i wyłącznie w sytuacji, w której istnieje uzasadnione ryzyko. Odnośnie polityki antynarkotykowej, będziemy wyznawać zasadę mniej restrykcji, więcej ochrony i pomocy. Przeprowadzimy szerokie konsultacje na temat legalizacji marihuany. Jest to kwestia łączenia wiedzy i doświadczeń, ale także bardzo otwartego odnoszenia się do zastrzeżeń i wątpliwości. Przyjrzymy się możliwości wprowadzenia kontrolowanej dystrybucji marihuany wśród osób dorosłych w celach konsumpcyjnych w licencjonowanych sklepach. Umożliwiłoby to kontrolę jakości, zapobiegnie przenoszeniu skażonych substancji i zapewni ochronę nieletnich.
W zakresie więziennictwa najważniejsze obszary, na których należy się skupić, to rozszerzenie pracy więźniów, rozwój dozoru elektronicznego, koniec z ignorowaniem kary więzienia, likwidacja przywilejów w korzystaniu przez skazanych z opieki zdrowotnej, wzmocnienie bezpieczeństwa w zakładach karnych, lepsze wyszkolenie i skuteczność Służby Więziennej.
Szanowny panie pośle Skarbiński!
Dialog z obywatelami na każdym szczeblu będzie podstawą wszelkich decyzji dotyczących rozwoju Polski. Zapewnimy realny udział w nim ruchom obywatelskim i społecznym oraz organizacjom dbającym o prawa człowieka i obywatela. Organizacjom społeczeństwa obywatelskiego powierzymy realizację ważnych zadań i projektów. Bardzo ważną funkcję spełniają konsultacje społeczne przy tworzeniu prawa. Tak jak mówiłam, odnośnie inicjatywy obniżenia podpisów pod referendum na żądanie - nie będzie to jedna sztywna liczba, a będzie ona uzależniona od frekwencji wyborczej w poprzednich wyborach do Sejmu. Jeśli frekwencja jest niska, oznacza ona niski mandat społeczny, a więc mniejszą liczbę podpisów pod takim wnioskiem. I o ile zgadzam się, że w skali kraju obecna liczba miliona podpisów jest za wysoka i dla przeciętnego Kowalskiego raczej poza zasięgiem, to już jej obniżenie o ponad połowę, do przedziału pomiędzy 100 a 500 tys. podpisów jest realna do osiągnięcia, zwłaszcza przy dobrej organizacji społecznej. Oczywiście odnośnie partycypacji lokalnej, będziemy rozwijać takie narzędzia jak budżety obywatelskie, czy panele obywatelskie. Polki i Polacy mają już dzisiaj bardzo duży, realny wpływ na samorządy.
Szanowny panie pośle Staroń!
W odróżnieniu od obecnego systemu, w którym to politycy decydują o podstawie programowej, która jest nauczana w danym roku szkolnym, Komisja Edukacji Narodowej działałby z ograniczonym do minimum wpływem, polityków. Tak jak powiedziałam w expose, przeorganizowanie szkoły musi następować we współpracy z ekspertami, samorządowcami, nauczycielami i rodzicami. Tak, żeby wypracować jak najlepszy program. Proponujemy demokratyczną szkołę, w której decyzje podejmowane są wspólnie właśnie przez te osoby. Szkoła powinna świadczyć kompleksową usługę, tak żeby dziecko, które przychodzi do szkoły o poranku i wychodzi w późnych godzinach popołudniowych, nie tylko otrzymało dobrą edukację, ale także dawkę sportu, dobre żywienie i zajęcia dodatkowe.
Proponujemy szkołę, w której Rada Szkoły i Walne Zgromadzenie Szkoły będą podejmować decyzje wypracowane w otwartym dialogu i zaangażowaniu wszystkich stron: uczniów, nauczycieli, rodziców, samorządowców, otoczenia społeczno-gospodarczego. Szkoła skupi się na nauce praktycznej. Będzie przyjazna, ciekawa i bezpieczna. Szkoła ma dać dziecku możliwość identyfikowania i rozwijania talentów, nadrabiania zaległości przy wydajnej pomocy nauczycieli. Szkoła będzie świadczyć pełną usługę edukacyjną, zapewniając: naukę, wychowanie, opiekę, żywienie, sport, rozwijanie talentów i zainteresowań, wyrównywanie szans.
Szkoła będzie dostępna dla każdego potrzebującego ucznia przez 8–9 godzin dziennie. Oprócz zajęć obowiązkowych (w zespołach klasowych) uczniowie będą uczestniczyć w grupowych zajęciach rozwijających zdolności, uzupełniających braki, korygujących dysfunkcje, przygotowujących do aktywności w życiu kulturalnym i społecznym. W ramach godzin dodatkowych uczniowie mieliby zapewnione wsparcie w odrabianiu prac domowych i nauce - także ze strony nauczycieli, którzy stracili pracę, i mogliby wrócić na rynek pracy, a rodzice nie musieli opłacać korepetycji. Długi pobyt w szkole obliguje do wspólnego ciepłego posiłku, co jest okazją do wykształcenia nawyków zdrowego żywienia, walki z otyłością i innymi współczesnymi chorobami żywieniowymi. Na tym polega szkoła kompleksowa.
Szanowna pani poseł Szyszko!
Inicjatywa ustawodawcza przysługuje obecnie grupie 10 posłów. Uważamy, że jest to optymalna liczba przy obecnej wielkości polskiego Sejmu. Zabezpiecza ona także Sejm przed Nasze plany dotyczą zwiększenia partycypacji obywatelskiej.
Na pytania odnośnie mediów przedstawiciele mojego rządu mieli okazję odpowiadać już pod koniec poprzedniej kadencji, w tej kwestii nic się nie zmieniło - Rada Ministrów nie jest odpowiednim organem do udzielenia odpowiedzi na te pytania. Zapytania powinny zostać skierowane do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Tak jak wspomniałam w expose, strategia likwidacji miejsc niebezpiecznych w Polsce obejmie przebudowę skrzyżowań, wybudowanie chodników i zatok autobusowych, przebudowę lub wybudowanie lewo- i prawoskrętów czy powstanie ścieżek rowerowych. Pozwoli to na ograniczenie liczby wypadków. Będziemy nadal dynamicznie rozwijać sieć dróg krajowych i autostrad w Polsce, a także obwodnic w dużych miastach, tak aby odciążyć centra tych miast od dużego ruchu samochodów osobowych i ciężarowych.
Szanowny panie pośle Kobosko!
Unia Europejska nie jest skończoną całością daną raz na zawsze – to proces. Nie stoi w miejscu. Musi wprowadzać reformy, aby sprostać nowym okolicznościom i nowym wyzwaniom – zdrowotnym, gospodarczym, demograficznym, a nawet militarnym. Unia będzie się zmieniać. A Polska musi być w te przemiany aktywnie zaangażowana.
Dziękuję!
og: prosimy o wyrozumiałość - na wszystkie pytania pojawią się odpowiedzi pisemne, w późniejszym terminie
Anna Radziwiłł-Schmidt - sekretarz generalna NATO (od 2032).
Premier RP (2015-20; 2028-32), szefowa PE (2027-28), szefowa AFET (2024-2027), wicepremier, MSZ (2021-22), liderka PD (2021-24; 2030-32).