Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!
Panie pośle Malinowski!
Oczywiście jest pan uprawniony do posiadania własnego zdania, nikt panu tego nie broni. W naszej opinii jednak funkcjonujące od kilku lat ograniczenie kadencji prezydentów i burmistrzów do trzech jest dobrym rozwiązaniem. W miastach często wprowadza się reformy, które potrzebują więcej niż dwóch kadencji, są długofalowe. Tak jak powiedziałam, wszyscy pracownicy muszą mieć zagwarantowane te same prawa pracownicze. Panie pośle, wrzucanie do jednego worka umów na czas określony i umów cywilnoprawnych nie jest w pełni uzasadnione, ponieważ wobec tych pierwszych stosuje się przepisy Kodeksu pracy. Głównym problemem nie jest sama konstrukcja tych umów, tylko ich skala. Odnośnie pytania o darmowy internet - zwolnione zostaną MUX5 i 6, a także w związku z tym nastąpi zmiana nadawania multipleksów. Zmiany te potrwają do 2030 roku.
Panie pośle Szwed!
Zwiększymy składkę opcjonalną do Europejskiej Agencji Kosmicznej. Potrzebujemy satelitów przemysłowych m.in do monitorowania ruchu morskiego, telekomunikacyjnych - łączność dla wojska, a także meteorologicznego. Zwiększymy też współpracę z Europejską Agencją Kosmiczną, Polska będzie aktywna w wykonywaniu prac w ramach Ramowego Planu Europejskiej Aktywności Kosmicznej 2030-2060, między innymi w działaniach na rzecz sprzątania tzw. kosmicznych śmieci. W kwietniu w Poznaniu zostanie otworzony oddział terenowy Polskiej Agencji Kosmicznej ds. przemysłu.
Rozumiem, że "po drugie", to pana osobista opinia? Bo nie bardzo rozumiem, jak mam odpowiedzieć. Odnośnie pytania trzeciego, być może pan tego nie wie, ale już obecnie w gimnazjach i liceach są minimum trzy godziny angielskiego i, choć polscy uczniowie bardzo dobrze wypadają w rankingach, to nie ulega wątpliwości, że może być jeszcze lepiej, stąd ta zmiana - chcemy jeszcze bardziej poszerzyć program nauki języka angielskiego, by młodzi ludzie nie czuli się "ubogimi krewnymi" swoich kolegów z Europy.
Nadal rozwijana będzie siatka dróg krajowych, ekspresowych i autostrad. To są inwestycje długofalowe, zaplanowane jeszcze przez moich poprzedników. Ponad to będziemy stwarzać narzędzia systemowe, które ułatwią życie osobom niepełnosprawnym. Mimo sporych ułatwień, wciąż te osoby są dyskryminowane. Jeżeli chodzi o aborcję i eutanazję - nasz rząd odłożył na bok sprawy światopoglądowe, to pytanie proponuję skierować do rzeczników partii wchodzących w skład koalicji. Jeżeli pan poseł nie słyszał, to powtórzę - tak jak powiedziałam w expose, program sztucznego zapłodnienia in vitro będzie nadal finansowany z budżetu państwa.
Panie pośle Handzel!
Regulacyjna piaskownica jest pomysłem dość ciekawym i godnym rozważenia. Mogłaby być szansą na wsparcie finansowych startupów, zwłaszcza jeśli towarzyszyłaby jej jasna wizja drogi wyjścia na "szeroki rynek". Obecnie wpływ wirtualnych walut na stabilność cen jest ograniczony, ponieważ tworzone są one w drodze konwersji z pieniądza realnego. Może pojawić się jednak efekt wypierania realnego pieniądza przez wirtualną walutę. Gdyby zaistniała taka sytuacja i wirtualna waluta zastąpiłaby w codziennych transakcjach pieniądz realny to bilans banku centralnego mógłby ulec zmniejszeniu, a w konsekwencji mógłby wpłynąć to na jego zdolności do prowadzenia polityki monetarnej. Odnośnie systemu emerytalnego - wprowadzimy mechanizmy wyrównywania emerytur przysługujących kobietom z emeryturami pobieranymi przez mężczyzn, będziemy chcieli ochrony systemu emerytalnego poprzez zwiększanie liczby Polaków zatrudnianych na podstawie umowy o pracę i odprowadzających składki emerytalne, a także umożliwimy przechodzenie na emeryturę po 40 latach pracy bez względu na wiek.
Nie tylko w Polsce toczy się debata na temat skrócenia czasu pracy. Już w dwutysięcznym roku skrócono czas pracy we Francji do siedmiu godzin, w krajach skandynawskich od lat testuje się różne rozwiązania, wprowadzając nawet pięcio- czy sześciogodzinny dzień pracy. Kiedy sto lat temu wprowadzono ośmiogodzinny czas pracy, przeciwni nowym regulacjom ekonomiści także mówili, że gospodarka upadnie, ale nic takiego się nie stało. Wręcz przeciwnie: przez to, że ludzie pracowali krócej, pracowali wydajniej, mieli więcej czasu dla siebie, dla rodziny, na wypoczynek, na regenerację - i cała gospodarka na tym skorzystała. Badania pokazują, że pracownicy, którzy pracują krócej są zdrowsi, w związku z czym rzadziej chodzą na L4 i są bardziej wydajni.
Jest szereg badań, które pokazują, że w wielu sektorach - tak zróżnicowanych jak przetwórstwo przemysłowe, usługi IT i call-center - pojawią się możliwości poprawy wydajności pracy. Co oznacza, że owszem, trzeba będzie zatrudnić nowych pracowników aby utrzymać dany poziom produkcji. Ale ubytek np. jednej czwartej godzin pracy dziennie nie przełoży się na wzrost kosztów o jedną czwartą - nie będzie tak duży. Nastąpi bowiem poprawa wydajności i jakości pracy, zmniejszy się liczba błędów.
Narodowy budżet obywatelski byłby niesamowitym krokiem naprzód w uczestnictwie obywateli w demokracji. Pomysł jest bardzo dobry, postulowaliśmy to już kilka lat temu. Jednak to wymaga dużych nakładów pieniężnych, dlatego będziemy wdrażać krajowy budżet obywatelski powoli. Pierwszym krokiem będzie wprowadzenie budżetu kulturalnego, następnie będziemy rozszerzać budżet o kolejne kategorie. Jeśli jest pan chętny do pomocy w tym zakresie - zapraszam, polski rząd jest dla wszystkich obywateli i wszystkie dobre inicjatywy będziemy wspierać.
Odnośnie przygotowania Polski na wyzwania związane z czwartą rewolucją przemysłową - jako rząd będziemy aktywnie wspierać naszych przedsiębiorców, byśmy mogli wspólnie stać się liderami tej rewolucji. Będziemy pracować nad projektem Platformy Przemysłu Przyszłości, która pełniłaby rolę integratora i przyśpieszyła transformację polskiej gospodarki w kierunku Przemysłu 4.0. W efekcie skupionych wokół Platformy działań będzie rosnąć zdolność polskiego przemysłu do sprostania globalnej konkurencji. Zwiększymy nakłady na badania, rozwój i inwestycje w naukę, będziemy wspierać współpracę przemysłu z nauką, a także wprowadzimy możliwość przekazania 1% CIT na wybraną instytucję naukową.
Dotychczasowe doświadczenia związane z funkcjonowaniem Wspólnej Polityki Rolnej, a także stan debaty nad kwestią przyszłości WPR, wykazały, że istnieje konieczność stworzenia silnej polityki, która zapewni społeczeństwu bezpieczeństwo żywnościowe, rolnictwu europejskiemu rozwój a także konkurencyjność na rynku globalnym, a wszystkim rolnikom europejskim równe warunki konkurencji w ramach jednolitego rynku Wspólnotowego i wzmocnienie ich pozycji w łańcuchu żywnościowym. Jeżeli chodzi o Siły Zbrojne, postawimy na wzmocnienie kompleksu przemysłowego wytwarzającego na potrzeby wojska i pozostałych służb mundurowych, a także będziemy chcieli modernizacji i rozwoju Sił Zbrojnych w oparciu o rodzimy przemysł.
Będziemy chcieli przeniesienia ciężaru kontroli z małych i średnich przedsiębiorstw na duże korporacje uchylające się od płacenia podatków w Polsce. Jeżeli chodzi o samorządy, będziemy chcieli przekazania większych uprawnień w ręce zarządów województw. Odnośnie wejścia do strefy Euro - fundamentalne znaczenie mają pogłębione analizy i dyskusje z uwzględnieniem następstw pozytywnych i negatywnych, krótko- i długookresowych. Z pewnością te pierwsze w długim okresie będą dominujące. Umacniać się bowiem będzie pozycja Polski w UE i stopień politycznego oraz gospodarczego zintegrowania naszego kraju z Unią, co zarazem zwiększa bezpieczeństwo międzynarodowe.
Panele obywatelskie na poziomie samorządów były już z sukcesem przeprowadzane w kilku miastach i myślę, że to jest dobre rozwiązane, które powinno być stosowane także w innych. Niewątpliwie udział obywateli w podejmowaniu decyzji, tych które wpływają na ich codzienne życie, powinien być zwiększany. Odnośnie decentralizacji instytucji - należy pójść za przykładem krajów zachodnich i podjąć próbę ich dyslokacji. Czas, w którym siedzibą wszystkich instytucji jest Warszawa powinien się skończyć.
Dziękuję.