Wysoka Izbo! Przechodzimy do debaty nad projektem ustawy budżetowej na rok 2027.
Sprawozdawca: Minister Finansów i Gospodarki, Luiza Fronczewska
Ustawa budżetowa na rok 2027 z dnia ... r.
Art. 1. 1. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 1. łączną kwotę dochodów budżetu państwa na 551 968 158 tys. zł
2. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 2. łączną kwotę wydatków budżetu państwa na 551 863 860 tys. zł
3. Nadwyżkę budżetu państwa na dzień 31 grudnia 2027 ustala się na kwotę nie mniejszą niż 104 298 tys. zł.
Art. 2. Tworzy się ogólną rezerwę budżetową w wysokości 500 000 tys. zł
Art. 3. Prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych wynosi 101,6%
Art. 4. Prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wynosi 6 263 zł
Art. 5. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2027 roku.
Załącznik nr 1
Dochody Budżetu Państwa w 2027 r.
I. DOCHODY OGÓŁEM (w tysiącach złotych) 551 968 158
1. Dochody podatkowe 518 277 896
1.1. Podatki pośrednie 348 771 097
z tego:
Podatek od towarów i usług 232 210 110
Podatek akcyzowy 114 393 575
Podatek od gier 2 167 412
1.2. Podatek dochodowy od osób prawnych 63 929 942
1.3. Podatek dochodowy od osób fizycznych 10 012 109
1.4. Podatek od funduszu wynagrodzeń 91 043 225
1.5. Podatek tonażowy 10
1.6. Podatek od wydobycia niektórych kopalin 4 521 513
2. Dochody niepodatkowe 32 330 831
2.1. Dywidendy 5 874 108
2.2. Wpłaty z zysku z Narodowego Banku Polskiego 1 000
2.3. Cło 2 842 313
2.4. Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe 20 891 031
2.5. Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego 2 722 379
3. Środki z Unii Europejskiej i innych źródeł 1 359 431
Załącznik nr 2
Wydatki Budżetu Państwa na rok 2027
Zestawienie zbiorcze według działów
II. OGÓŁEM (w tysiącach złotych) 551 863 860
010 Rolnictwo i łowiectwo 10 414 300
020 Leśnictwo 357 025
050 Rybołówstwo i rybactwo 425 500
100 Górnictwo i kopalnictwo 890 550
150 Przetwórstwo przemysłowe 1 060 500
500 Handel 952 300
550 Hotele i restauracje 47 200
600 Transport i łączność 14 712 500
630 Turystyka 63 300
700 Gospodarka mieszkaniowa 7 919 685
710 Działalność usługowa 1 142 400
720 Informatyka 649 900
730 Nauka 10 696 250
750 Administracja publiczna 11 979 560
751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa 3 602 900
752 Obrona narodowa 72 656 000
753 Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne 123 394 100
754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa 21 424 600
755 Wymiar sprawiedliwości 18 600 200
757 Obsługa długu publicznego 41 900 000
758 Różne rozliczenia 102 077 300
801 Oświata i wychowanie 14 550 400
803 Szkolnictwo wyższe 19 090 225
851 Ochrona zdrowia 15 915 800
852 Pomoc społeczna 22 930 865
853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej 27 209 000
854 Edukacyjna opieka wychowawcza 453 800
900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska 650 600
921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego 5 237 250
925 Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody 340 000
926 Kultura fizyczna 519 850
Uzasadnienie:
1. Założenia makroekonomiczne
wzrost PKB - 4,8%
inflacja - 1,6%
przeciętne wynagrodzenie - 6 263 zł
bezrobocie - 6,5%
2. Przewidywane saldo i dług sektora finansów publicznych
Przewidujemy, że PKB w cenach bieżących wyniesie w 2027 r. 3632,79 mld zł.
Deficyt sektora finansów publicznych wyniesie 0,1% PKB.
Państwowy Dług Publiczny w dniu 31 grudnia 2027 wyniesie 1 279,1 mld zł, czyli 35,2% PKB
3. Omówienie dochodów budżetu państwa
Wzrost dochodów budżetu państwa w 2027 r. z jednej strony będzie generowany przez prognozowany wzrost gospodarczy - przy jednoczesnym powrocie umiarkowanej inflacji, z drugiej strony będzie efektem już wdrożonych i aktualnie przygotowywanych zmian systemowych. Rozwój sytuacji gospodarczej zdeterminowany jest przede wszystkim szacunkiem następujących czynników makroekonomicznych: wzrostem PKB, średniorocznym wzrostem cen towarów i usług konsumpcyjnych, nominalnym wzrostem wynagrodzeń w gospodarce narodowej, wzrostem zatrudnienia w gospodarce narodowej oraz wzrostem spożycia prywatnego. W zakresie dochodów niepodatkowych budżet zgromadzi niższe wpływy zgodnie z Planem Finansowym NBP niższą wpłatą z zysku banku centralnego w 2027 roku.
Rozpoczęto kompleksowe działania uszczelniające system podatkowy. Kwestię priorytetową stanowi zwiększenie poboru podatku od towarów i usług oraz zwalczanie oszustw związanych z tym podatkiem. Najistotniejsze z realizowanych i planowanych działań obejmują m.in. informatyzacja kontroli ksiąg podatkowych (implementacja Jednolitego Pliku Kontrolnego), utworzenie systemu monitorowania drogowego przewozu towarów i wprowadzenie tzw. mechanizmu podzielonej płatności (split payment).
Czynnikami wspierającymi popyt inwestycyjny sektora prywatnego będą między innymi utrzymująca się dobra sytuacja finansowa polskich przedsiębiorstw czy wysoki stopień wykorzystania mocy produkcyjnych. Wsparciem potencjalnego wzrostu polskiej gospodarki będzie prognozowany dalszy spadek stopy bezrobocia równowagi, który będzie łagodzić wpływ negatywnych tendencji demograficznych. W przypadku inwestycji w sektorze rynkowym przewiduje się, że trend udziału inwestycji sektora instytucji rządowych i samorządowych w PKB sprzed 2020 roku będzie kontynuowany, chociaż z uwagi na istotny wzrost ryzyka w otoczeniu zewnętrznym, w wolniejszym tempie. Czynnikami wspierającymi popyt inwestycyjny sektora prywatnego pomimo oczekiwanego pogorszenia koniunktury w otoczeniu zewnętrznym będą: utrzymujący się na niskim poziomie koszt kapitału (w związku z niskimi stopami procentowymi) oraz relatywnie szybki wzrost popytu konsumpcyjnego na rynku krajowym.
Realny wzrost spożycia publicznego uwarunkowany będzie działaniami Rządu ukierunkowanymi na przestrzeganie obowiązujących reguł fiskalnych i dążenie do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego.
Utrzymujące się niskie ceny surowców energetycznych i brak presji na ich silny wzrost w związku m.in. ze spowolnieniem wzrostu gospodarczego w krajach rozwijających się i potencjałem zwiększenia podaży na rynki globalne przez producentów istotnie ograniczają koszty w gospodarce polskiej. Wciąż niskie pozostają też ceny żywności. W całym prognozowanym okresie oczekuje się słabej tendencji aprecjacyjnej złotego. Umacnianiu się polskiej waluty powinny sprzyjać silne fundamenty polskiej gospodarki, w tym niewielki deficyt rachunku bieżącego, napływ inwestycji zagranicznych oraz stopniowy spadek premii za ryzyko związany z determinacją Rządu w utrzymaniu deficytu sektora finansów publicznych na bezpiecznym poziomie, niezagrażającym stabilności w średnim i długim okresie.
Prezentowany wyżej scenariusz wzrostu gospodarczego w Polsce jest spójny z przyjętymi przez Radę Ministrów w czerwcu br. Założeniami projektu budżetu państwa na rok 2027.
4. Omówienie wydatków budżetu państwa
W ramach projektu ustawy budżetowej na rok 2027 zapewniono niezbędne środki finansowe zarówno na kontynuację dotychczasowych priorytetów Rządu, jak również na realizację nowych zadań. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2027 zapewniono niezbędne środki na między innymi efektywniejsze finansowanie zadań w obszarze mieszkalnictwa, wzrost wynagrodzeń osób zatrudnionych m.in. w szkolnictwie, służbie zdrowia, służbach mundurowych, realizację programów wieloletnich wsparcia finansowego inwestycji w infrastrukturę w ochronie zdrowia czy finansowanie Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej.
Wzrost wydatków przewiduje się w niemal każdym dziale. Dotychczasowe przekazywanie takich samych środków dla niektórych działów budżetu państwa jak w latach poprzednich doprowadziło faktycznie do zmniejszenia wydatków w tych sektorach, a co za tym idzie- zmniejszeniem możliwości wykonywania zadań państwa.
Należy podkreślić, iż wydatki zaplanowane w danym dziale budżetu państwa nie odzwierciedlają wszystkich nakładów zaplanowanych do poniesienia na realizację zadań z zakresu określonej dziedziny działalności państwa. Nakłady te ponoszone są także z budżetu środków europejskich oraz w ramach planów finansowych jednostek sektora finansów publicznych: agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej, państwowych funduszy celowych, państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych.
Przewiduje się mniejsze wydatki na obsługę długu publicznego m.in. przez elastyczniejsze podejście do kształtowania struktury finansowania pod względem wyboru rynku, waluty i instrumentów przy ograniczeniach wynikających z przyjętych poziomów ryzyka oraz możliwego wpływu na politykę pieniężną oraz politykę emisyjną zakładającą tworzenie płynnych serii obligacji benchmarkowych.
og; 66h