Ustawa
z 2023 roku
o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw
Art. 1.
W ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. 1998 r. Nr 162 poz. 1118 ze zm.) po art. 75 dodaje się art. 75a w następującym brzmieniu:
"Art. 75a
1. Osobie, która była co najmniej przez 20 lat czynnym członkiem ochotniczej straży pożarnej, przysługuje dodatek do emerytury.
1a. Osobie, która była co najmniej przez 15 lat czynnym członkiem ochotniczej straży pożarnej, przysługuje dodatek do emerytury.
1b. Osobie, która była co najmniej przez 10 lat czynnym członkiem ochotniczej straży pożarnej, przysługuje dodatek do emerytury.
2. Dodatek, o którym mowa w ust. 1, wynosi 20 zł za każdy udokumentowany rok bycia czynnym członkiem ochotniczej straży pożarnej.
2a. Dodatek, o którym mowa w ust. 1a, wynosi 15 zł za każdy udokumentowany rok bycia czynnym członkiem ochotniczej straży pożarnej.
2b. Dodatek, o którym mowa w ust. 1b, wynosi 10 zł za każdy udokumentowany rok bycia czynnym członkiem ochotniczej straży pożarnej.
3. Przez czynne członkostwo w ochotniczej straży pożarnej należy rozumieć członkostwo trwającą łącznie 20 lat podczas której ubezpieczony brał bezpośredni udział w działaniach ratowniczych, posiadający aktualne badania lekarskie dopuszczające do udziału w działaniach ratowniczych oraz posiadając szkolenie pożarnicze uprawniające do udziału w działaniach ratowniczych.
4. Wójt gminy (burmistrz, prezydent miasta) właściwy dla siedziby jednostki ochotniczej straży pożarnej, której ubezpieczony był członkiem, na wniosek ubezpieczonego wydaje zaświadczenie o spełnieniu przez ubezpieczonego wymogów określonych w ust. 3.
5. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego w drodze rozporządzenia określi formularz informacji składanej przez ubezpieczonego o przysługującym mu dodatku o którym mowa w art. 75a mając na względzie zapewnienie prawidłowego naliczenia wysokości emerytury."
Art. 2.
W ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz.U.1991 Nr 7 poz. 24) w art. 27 po ust. 5 dodaje się ust. 6, 7, 8, 9 oraz 10 w następującym brzmieniu:
"6. Osobie, która była co najmniej przez 20 lat czynnym członkiem ochotniczej straży pożarnej, przysługuje dodatek do emerytury.
7. Dodatek, o którym mowa w ust. 1, wynosi 20 zł za każdy udokumentowany rok bycia czynnym członkiem ochotniczej straży pożarnej.
7a. Dodatek, o którym mowa w ust. 1a.,wynosi 15 zł za każdy udokumentowany rok bycia czynnym członkiem ochotniczej straży pożarnej.
7b. Dodatek, o którym mowa w ust. 1b, wynosi 10 zł za każdy udokumentowany rok bycia czynnym członkiem ochotniczej straży pożarnej.
8. Przez czynne członkostwo w ochotniczej straży pożarnej należy rozumieć członkostwo trwającą łącznie 20 lat podczas której ubezpieczony brał bezpośredni udział w działaniach ratowniczych, posiadający aktualne badania lekarskie dopuszczające do udziału w działaniach ratowniczych oraz posiadając szkolenie pożarnicze uprawniające do udziału w działaniach ratowniczych.
9. Wójt gminy (burmistrz, prezydent miasta) właściwy dla siedziby jednostki ochotniczej straży pożarnej, której ubezpieczony był członkiem, na wniosek ubezpieczonego wydaje zaświadczenie o spełnieniu przez ubezpieczonego wymogów określonych w ust. 8.
10. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego w drodze rozporządzenia określi formularz informacji składanej przez ubezpieczonego o przysługującym mu dodatku o którym mowa w art. 27 mając na względzie zapewnienie prawidłowego naliczenia wysokości
emerytury."
Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.
[/quote]Uzasadnienie
Poseł sprawozdawca: Felicja Maciejewska
Panie Marszałek!
Wysoka Izbo!
Funkcjonowanie ochotniczych straży pożarnych na stałe wpisane jest w system ochrony przeciwpożarowej w Polsce. OSP prowadzi działalności mającą na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowymi i innymi podmiotami. Strażacy biorą udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska, wypadkach a także innych klęskach i zdarzeniach.
Działalność ochotniczych straży pożarnych nie ogranicza się tylko do ochrony przeciwpożarowej, spełniają one także istotną rolę w rozwoju kultury na terenach wiejskiej. Ich działania służą upowszechnianiu kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenia działalności oświatowej. Nadrzędnym celem OSP było i jest niesienie pomoc ludziom. Nie do przecenienie pozostaje ich rolna na terenie wiejskim, gdzie w wielu zagrożeniach wyręczają służby Państwowej Straży Pożarnej. Należy wskazać ponadto, że system funkcjonowania OSP jest niezwykle rozbudowany, o czym najlepiej świadczy fakt, że w 16 tysiącach istniejących w Polsce Ochotniczych Straży Pożarnych zrzeszonych jest ponad 690 tysięcy Polaków.
Doceniając doniosłą rolę i odpowiedzialne zadania, które wykonują strażacy OSP, projektodawcy postulują wprowadzić wymierne, dodatkowe wynagrodzenie dla członków ochotniczych straży pożarnych. Podstawowym celem niniejszej nowelizacji jest przyznanie członkom ochotniczych straży pożarnych, którzy przez co najmniej 20 lat byli czynnymi członkami OSP dodatku do emerytury. Proponujemy przyznanie dodatku w wysokości 20 zł za każdy rok czynnej służby. Przez czynne członkostwo należy rozumieć okres, w którym strażak był ubezpieczony, brał bezpośredni udział w działaniach ratowniczych, posiadała aktualne badania lekarskie dopuszczające do udziału w działaniach ratowniczych oraz posiadał szkolenie pożarnicze uprawniające do udziału w działaniach ratowniczych.
Powyższe warunki stanowią enumeratywne wyliczenie, które warunkować będzie możliwość ubiegania się o ww. dodatek. Należy pamiętać, że w przeciwieństwie do Państwowej Straży Pożarnej działalność strażaków ochotników ma charakter działalności wolontariackiej, a nie służby. Na wniosek ubezpieczonego strażaka właściwy wójt gminy (burmistrz, prezydent miasta) zostaje zobowiązany do wydania zaświadczenie o spełnieniu przez ubezpieczonego wymogów określonych w przedmiotowej nowelizacji. Zgodnie z intencją projektodawców minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego w drodze rozporządzenia określi formularz informacji składanej przez ubezpieczonego, który wnioskuje o przyznanie dodatku do emerytury.
Wejście w życie ustawy pociągnie za sobą konsekwencje dla budżetu państwa. W ocenie wnioskodawców skutki finansowe nie powinny być wyższe niż 150 mln zł. Nie można określić jak duża liczba członków ochotniczych straży pożarnych spełnia wymagania określone w projekcie oraz nie można dokładnie wskazać liczby osób, które złożą odpowiedni wniosek. Skutki finansowe można określić jedynie w przybliżeniu.
Projekt ustawy nie powoduje skutków finansowych w budżetach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej, nie wpłynie także negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
Dziękuję.
OG: Debata trwa do godziny 18:00 19 czerwca.