[Rząd] o podatku od funduszu wynagrodzeń wypłacanych przez osoby zatrudniające

Marszałek: Jacek Żalek
Obradował w latach 2022-2026
Awatar użytkownika
Wincenty Nowak
Posty: 2498
Rejestracja: 07 lip 2015, 11:57

[Rząd] o podatku od funduszu wynagrodzeń wypłacanych przez osoby zatrudniające

Postautor: Wincenty Nowak » 03 cze 2017, 21:24

Marszałek Jacek Żalek:

Przechodzimy do debaty nad rządowym projektem o podatku od funduszu wynagrodzeń wypłacanych przez osoby zatrudniające.

Ustawa z dnia
xxx 2022 roku
o podatku od funduszu wynagrodzeń wypłacanych przez osoby zatrudniające


Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Art. 1. 1. Ustawa reguluje opodatkowanie wynagrodzeń wypłacanych przez osoby zatrudniające.
2. Dochody z podatku stanowią dochody budżetu państwa, Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz jednostek samorządu terytorialnego, w proporcji określonej w odrębnych przepisach.
Art. 2. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) Osobie zatrudniającej – rozumie się przez to osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, wypłacające wynagrodzenie osobie zatrudnionej, inne niż wynagrodzenie należne z tytułu prowadzonej przez osobę zatrudnioną działalności gospodarczej;
2) Wynagrodzeniu – rozumie się przez to wynagrodzenie pieniężne z tytułu umowy o pracę, wynagrodzenie pieniężne z tytułu umowy zlecenia, umowy o dzieło lub stosunku powołania oraz wynagrodzenie niepieniężne, bądź też każdej innej umowy z tytułu której osoba zatrudniona otrzymuje wynagrodzenie za wykonaną pracę;
3) Wynagrodzeniu pieniężnym z tytułu umowy o pracę – rozumie się przez to wszelkiego rodzaju przysporzenia pieniężne, uzyskiwane z tytułu stosunku pracy, bez względu na źródło i podmiot finansujący te wypłaty i świadczenia, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, dodatki i nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika;
4) Wynagrodzeniu pieniężnym z tytułu umowy zlecenia, umowy o dzieło lub stosunku powołania – rozumie się przez to wszelkiego rodzaju przysporzenia pieniężne, bez względu na źródło i podmiot finansujący te wypłaty i świadczenia, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, dodatki i nagrody, i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za osobę zatrudnioną, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych w wartości nieopłaconej, uzyskiwane:
a) z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, niezależnie od formy zawartej umowy;
b) z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;
c) z działalności duchownych, osiągane z innego tytułu niż pełnione funkcje o charakterze duszpasterskim;
d) z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi;
e) przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
f) otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek;
g) osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza wynagrodzenie biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej;
h) uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym wynagrodzenia z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej;
5) Wynagrodzenie niepieniężne – rozumie się przez to przysporzenie w postaci świadczeń w naturze, w szczególności: nieodpłatne towary i usługi, prawa majątkowe i wartości finansowe inne niż pieniądze, znaki legitymacyjne, jak również świadczenia częściowo odpłatne w wartości nieopłaconej przez osobę zatrudnioną, otrzymywane z tytułów o których mowa w pkt 3 lub 4;
6) Osobie zatrudnionej – rozumie się przez to osobę fizyczną otrzymującą wynagrodzenie;
7) Działalności gospodarczej – rozumie się przez to działalność wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, uprawianie sportu przez zawodników, działalność polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż oraz na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, mającą charakter zarobkowy, prowadzoną we własnym imieniu i na własne ryzyko, w sposób zorganizowany i ciągły, bez względu na jej rezultat;
Cool Osobie uprawnionej – rozumie się przez to osobę zatrudnioną lub osobę zatrudniającą, spełniająca warunki do korzystania z ulgi lub ulg podatkowych określonych w ustawie;
9) Wynagrodzeniu wypłaconym – wynagrodzenie wypłacone, postanowione do dyspozycji lub faktycznie przekazane lub udostępnione osobie zatrudnionej przez osobę zatrudniającą;
10) Portalu – portal internetowy prowadzony przez ministra właściwego do spraw publicznych, o którym mowa w art. 25.
Art. 3. Przepisów ustawy nie stosuje się do wynagrodzeń wynikających z czynności prawnie zabronionych, o ile czynności te nie stanowią konkurencji dla dopuszczonego prawem rynku.

Rozdział 2
Przedmiot opodatkowania
Art. 4. 1. Przedmiotem opodatkowania jest wynagrodzenie wypłacone osobie zatrudnionej przez osobę zatrudniającą.
2. Wynagrodzenie wypłacone osobie zatrudnionej, która nie ma miejsca zamieszkania na terytorium Polski podlega opodatkowaniu wyłącznie, jeżeli wynagrodzenie to jest osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Za wynagrodzenie osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w ust.
2, uważa się w wynagrodzenie wypłacone z tytułu umowy o pracę, zlecenie, o dzieło lub stosunku powołania, wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia.
4. Przepis ust. 2 i 3 stosuje się z uwzględnieniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Rozdział 3
Podatnik
Art. 5. 1. Podatnikami są wszelkie osoby zatrudniające, które posiadają siedzibę, miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Rzeczpospolitej Polski, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 6.
2. Osoby fizyczne są podatnikami z tytułu:
1) wynagrodzeń wypłacanych w ramach prowadzonej przez nich działalnością gospodarczą, lub
2) wynagrodzeń wypłacanych poza działalnością gospodarczą:
a) z tytułu umowy o pracę lub
b) z tytułu umowy zlecenia lub o dzieło, jeżeli wynagrodzenia te są wypłacane regularnie, tj. częściej niż trzykrotnie w roku kalendarzowym, a łączna wartość wynagrodzenia wypłaconego danej osobie zatrudnionej przekracza 2 400 zł w ciągu roku kalendarzowego.
3. Osoba zatrudniająca, która ma stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Rzeczpospolitej Polski jest podatnikiem, jeżeli wynagrodzenie jest wypłacane w związku z działalnością tego stałego miejsca prowadzenia działalności.
Art. 6. 1. Podatnikami są również osoby zatrudnione, jeżeli wynagrodzenie jest wypłacane przez osobę fizyczną lub podmiot zagraniczny nie będący podatnikiem w rozumieniu art. 5 ust. 1 lub 2.
2. Wolne od podatku są wynagrodzenia uzyskiwane przez członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz innych osób korzystających z przywilejów i immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych na podstawie umów lub powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych, jak również członków ich rodzin pozostających z nimi we wspólnocie domowej, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Rozdział 4
Podstawa opodatkowania
Art. 7. 1. Podstawą opodatkowania jest kwota wynagrodzenia brutto.
2. Przez kwotę wynagrodzenia brutto rozumie się kwotę wynagrodzenia wypłacanego powiększoną o należny podatek.
3. Podstawa opodatkowania obejmuje również kwotę równą kwocie składek na ubezpieczenie emerytalne oraz ubezpieczenie wypadkowe, która była finansowana w części lub w całości przez podatnika na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2023 r., jeżeli od 1 stycznia 2024 r. wynagrodzenie zatrudnionej osoby nie zostanie umownie powiększone o kwotę równą kwocie tych składek.
4. Podstawa opodatkowania wynagrodzenia niepieniężnego stanowi najniższą z następujących wartości: cena zakupu lub wytworzenia albo wartość rynkową, obejmujące wartość podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. Podstawa opodatkowania wynagrodzenia niepieniężnego w postaci prawa do użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych stanowi kwotę równą:
1) 15% miesięcznych kosztów: dzierżawy, najmu, leasingu, o którym mowa w art. 17b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, lub innej umowy o podobnym charakterze; albo
2) 0,4% ceny nabycia lub wytworzenia albo sumy opłat z tytułu leasingu, o którym mowa w art. 17f ustawy o której mowa w pkt 1, w części stanowiącej spłatę wartości początkowej;
- powiększoną o 15% nieuwzględnionych w kwotach powyżej kosztów serwisu oraz ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, poniesionych w danym miesiącu, przypadających na dane auto.
6. Jeżeli dany samochód służbowy jest wykorzystywany do celów prywatnych przez więcej niż jednego zatrudnionego, osoba zatrudniająca może odstąpić od przyporządkowania wartości wynagrodzenia niepieniężnego poszczególnym osobom zatrudnionym i opłacić podatek wskazując w deklaracji, o której mowa w art. 13. ust. 1 ustawy, zamiast danej PESEL osoby zatrudnionej, nr.
rejestracyjny samochodu.
Art. 8. Podatnik nie pomniejsza wypłacanego wynagrodzenia o kwotę podatku zapłaconego od podstawy opodatkowania określonej w art. 7 ust. 3.

Rozdział 5
Obowiązek podatkowy i termin płatności podatku
Art. 9. Obowiązek podatkowy powstaje w momencie wypłaty wynagrodzenia.
Art. 10. 1. Podatnik jest obowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne, w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.
2. Jeżeli jednostka sektora finansów publicznych, będąca podatnikiem, otrzymuje w jakiejkolwiek formie finansowanie z budżetu państwa, zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, wówczas jednostka ta wpłaca podatek poprzez kompensatę podatku ze środkami otrzymywanymi z dotacji z budżetu państwa.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w celu zapewnienia efektywnego obiegu albo wykorzystania środków publicznych, określi w drodze rozporządzenia szczegółowe zasady wpłaty podatku przez podatników o których mowa w ust. 2, określając w szczególności terminy dokonywania kompensat, sposób wyliczenia kwoty finansowania dla celów kompensaty.

Rozdział 6
Stawka podatku
Art. 11. Stawka podatku wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Art. 12. Stawka podatku w stosunku do wynagrodzeń:
- osób zatrudnionych, w stosunku do których zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin;
- osób zatrudnionych, w stosunku do których zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin;
- prokuratorów, w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze;
- sędziów sądów powszechnych, w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych, sędziów sądów administracyjnych, w rozumieniu ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o
ustroju sądów administracyjnych oraz sędziów sądów wojskowych, w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. Prawo o ustroju sądów wojskowych;
nie ulega zmianie w stosunku do dotychczasowych przepisów.

Rozdział 7
Deklaracje
Art. 13. 1. Podatnik składa deklaracje za okresy miesięczne, w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.
2. Podatnik nie składa deklaracji za okresy, w których nie powstał obowiązek podatkowy.
Art. 14. 1. Deklaracje są składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub w formie papierowej.
2. Wzór deklaracji przygotowuje minister właściwy do spraw finansów publicznych..
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w celu zapewnienia osobom zatrudniającym możliwie łatwe spełnienie obowiązków sprawozdawczych, o których mowa w ust. 1 przygotuje aplikacje webowe, na komputery stacjonarne i mobilne, dostępne nieodpłatnie na stronach internetowych ministerstwa.
Art. 15. 1. Podatnik przekazuje osobie zatrudnionej, najpóźniej do dnia upływu terminu złożenia deklaracji, o której mowa w art. 13 ust. 1, następujące informacje ujawnione w tej deklaracji:
imię i nazwisko, PESEL i gminę zamieszkania osoby zatrudnionej, miesiąc wypłaty wynagrodzenia, wynagrodzenie brutto, kwotę podatku, wynagrodzenie netto.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, może być przekazana osobie zatrudnionej w formie papierowej lub elektronicznej, w tym w formie krótkiej wiadomości tekstowej (SMS) lub w polu identyfikacji zobowiązania polecenia przelewu wypłaty wynagrodzenia osoby zatrudnionej.

Rozdział 8
Zwolnienia
Art. 16. Zwalnia się od podatku części wynagrodzenia określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Rozdział 9
Ulgi podatkowe
Art. 17. 1. Ulga podatkowa realizowana jest poprzez przyznanie osobie uprawnionej kwoty ulgi wyliczonej w oparciu o zasady określone w ustawie.
2. Wysokość ulgi przysługującej osobie uprawnionej określana jest w drodze decyzji naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla osoby uprawnionej, wyrażonej w formie:
a) zapisu elektronicznego na portalu i doręczanej w formie elektronicznej za pośrednictwem portalu lub
b) zapisu pisemnego doręczanego pocztą.
3. Decyzja, o której mowa w ust. 2, wydawana jest z mocy prawa lub na wniosek osoby uprawnionej, wyrażony za pośrednictwem portalu lub pisemnie. Wniosek złożony w danym miesiącu dotyczy tego miesiąca oraz miesięcy następujących po nim, dopóki osoba uprawniona nie zmieni lub nie wycofa swojego wniosku.
4. Podstawą do wyliczenia kwoty ulgi przysługującej za miesiąc powstania obowiązku podatkowego, jest kwota podatku:
- zadeklarowanego za miesiąc powstania obowiązku podatkowego lub miesiące poprzedzające oraz
- faktycznie wpłaconego do dnia, o którym mowa art. 13 ust. 1 ustawy.
5. Określenie wysokości kwoty ulgi przysługującej za miesiąc powstania obowiązku podatkowego, wydanie decyzji przez naczelnika urzędu skarbowego oraz postawienie kwoty ulgi do dyspozycji osoby uprawnionej za pośrednictwem portalu lub drogą pocztową następuje w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu powstania obowiązku podatkowego.
6. Na wniosek osoby uprawnionej przysługująca kwota ulgi jest wypłacana osobie uprawnionej. Osoba uprawniona wybiera formę wypłaty:
1) przelew na konto osoby uprawnionej; lub
2) przekaz pocztowy.
8. Wprowadza się następujące ulgi podatkowe:
1) Kwota zmniejszająca podatek;
2) Ulga na dziecko;
3) Ulga z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami, zwana dalej ulgą dla twórców;
4) Ulga z tytułu zatrudnienia osoby, która otrzymuje wynagrodzenie w miesiącu przypadającym w okresie od ukończenia 16. roku życia do ukończenia 24. roku życia, na podstawie umowy zlecenia lub o dzieło, innej niż umowa spełniająca kryteria wskazane w pkt 3, zwana dalej ulgą aktywizacyjną.
9. Podatek objęty prawem do ulgi dla twórców nie jest objęty pozostałymi ulgami.
Art. 18. 1. Osobą uprawnioną z mocy prawa do ulgi w formie kwoty zmniejszającej podatek jest osoba zatrudniona.
2. Kwota zmniejszająca podatek wynosi kwotę równą piętnastokrotności, ustalanego przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, średniorocznego minimum egzystencji dla jednoosobowego gospodarstwa pracowniczego w roku poprzedzającym o dwa lata rok podatkowy, za który oblicza się podatek, w każdym roku, podzielona na 12 przysługuje w każdym miesiącu.
3. Niewykorzystana w danym miesiącu kwota ulgi, o której mowa w ust. 1, jest wykorzystana w kolejnych 11 miesiącach.
Art. 19. 1. Osobą uprawnioną do ulgi na dziecko jest osoba zatrudniona.
2. Ulga na dziecko przysługuje na każde dziecko jeżeli osoba uprawniona:
1) jest ciężarna lub jest osobą prowadzącą gospodarstwo domowe z osobą ciężarną;
2) wykonuje władzę rodzicielską;
3) pełni funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkuje;
4) sprawowała opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
3. Ulga na dziecko, o której mowa w ust. 2 pkt 1 przysługuje od miesiąca poczęcia do miesiąca zakończenia ciąży, jeżeli kobieta pozostawała pod opieką medyczną nie później niż od 10 tygodnia ciąży do porodu.
4. Maksymalna wartość ulgi na dziecko wynosi 46 000 zł na każde dziecko i może być wykorzystana w okresie:
1) od miesiąca poczęcia dziecka do miesiąca zakończenia ciąży, w przypadku określonym w ust. 1 pkt 1 oraz
2) od miesiąca następującego po miesiącu spełnienia warunków określonych w ust. 1 pkt 2-4, do miesiąca następującego po zaprzestaniu pełnienia tych funkcji lub do miesiąca następującego po miesiącu ukończenia przez dziecko 25 roku życia.
5. Jeżeli obydwoje rodzice lub opiekunowie dziecka, o których mowa w ust. 1, są zatrudnionymi osobami, wówczas ulga podatkowa przysługuje po połowie na każdego z rodziców lub opiekunów. W przypadku, gdy kwota podatku od wynagrodzenia jednego z rodziców lub opiekunów nie wystarczy na realizację ulgi w danym miesiącu, wówczas ulga realizowana jest na rzecz drugiego rodzica lub opiekuna.
6. Na wniosek rodziców lub opiekunów, ulga na dziecko może być zrealizowana w innej proporcji niż wskazana w ust. 5, od miesiąca następującego po miesiącu złożenia wniosku.
7. Maksymalna wartość ulgi na dziecko do wykorzystania w ciągu kolejnych 12 miesięcy wynosi: 3 541,80 zł.
8. Informacja o kwocie niewykorzystanej ulgi na dziecko, w wysokości odpowiednio zrewaloryzowanej zgodnie z ust. 4, dostępna jest na portalu lub informacja o niej jest doręczana listownie.
9. Kwota ulgi wskazana w ust. 4 i 7 oraz wartość ulgi pozostała do wykorzystania podlega corocznej waloryzacji, zgodnie ze wskaźnikiem wzrostu cen towarów i usług, ogłaszanym przez Główny Urząd Statystyczny za poprzedni rok.
Art. 20. 1. Osobą uprawnioną z tytułu ulgi dla twórców jest osoba zatrudniona.
2. Wartość ulgi dla twórców wynosi 76,19% podatku, do wysokości 30 000 zł, do wykorzystania w ciągu każdych kolejnych 12 miesięcy. Powyżej tej kwoty ulga dla twórców wynosi 23,81% podatku.
3. Twórca może złożyć oświadczenie osobie zatrudniającej i upoważnić ją do wystąpienia w jego imieniu o ulgę dla twórców.
Art. 21. 1. Osobą uprawnioną z tytułu ulgi aktywizacyjnej jest osoba zatrudniająca.
2. Ulga aktywizacyjna z tytułu zatrudnienia osoby w wieku od ukończonych 16 lat do ukończonych 24 lat wynosi 52,18% podatku zapłaconego od wynagrodzenia wypłacanego.
3. Kwota ulgi aktywizacyjnej przysługującej za dany miesiąc jest zaliczana na poczet zobowiązania podatkowego z tytułu podatku za kolejne miesiące. Na wniosek osoby zatrudniającej może być zwrócona w sposób określony w art. 17 ust. 5.

Rozdział 10
Przekazanie podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego
Art. 22. 1. Naczelnik urzędu skarbowego właściwego dla osoby zatrudnionej na wniosek tej osoby zatrudnionej, przekazuje na rzecz organizacji pożytku publicznego działającej na podstawie
ustawy o działalności pożytku publicznego, wybranej przez zatrudnioną osobę z wykazu, o którym mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego, zwanej dalej "organizacją pożytku publicznego",
kwotę w wysokości nieprzekraczającej 1% jednej czwartej zapłaconego w danym miesiącu od wynagrodzenia tej osoby zatrudnionej, po jej zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w górę, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Osoba zatrudniona może wskazać maksymalnie 10 organizacji pożytku publicznego w każdym miesiącu, pomiędzy które rozdysponuje kwotę, o której mowa w ust. 1.
3. Za wniosek uważa się wskazanie przez osobę zatrudnioną organizacji pożytku publicznego poprzez podanie jej numeru wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego oraz kwoty do przekazania na rzecz tej organizacji, w wysokości nieprzekraczającej 1% jednej czwartej zapłaconego od wynagrodzenia tej osoby zatrudnionej w danym miesiącu.
4. Wniosek może być złożony przez osobę zatrudnioną do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wypłacone zostało mu wynagrodzenie.
5. Wniosek złożony po terminie, o którym mowa w ust. 4, traktowany jest jak wniosek dotyczący wynagrodzenia wypłaconego w kolejnym miesiącu. Jeżeli zadeklarowana kwota przekracza 1% kwoty jednej czwartej wpłaconego za ten kolejny miesiąc, kwota ta ulega zmniejszeniu do wysokości, o której mowa w ust. 1.
6. Jeżeli osoba zatrudniona nie złoży wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 4, kwota o której mowa w ust. 1 jest przekazywana zgodnie z uprzednio złożonym wnioskiem. Jeżeli uprzednio nie był złożony żaden wniosek, kwoty o której mowa w ust. 1, nie jest przekazywana.
7. Naczelnik urzędu skarbowego przekazuje kwotę, o której mowa w ust. 1, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wpłacony został podatek, na rachunek bankowy podany przez organizację pożytku publicznego zgodnie z przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego. Kwota ta jest pomniejszana o koszty przelewu bankowego.

Rozdział 11
Roczna informacja o stanie finansów publicznych i podatku
Art. 23. 1. Urząd skarbowy, właściwy dla zatrudnionego, w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku podatkowym wysyła do osoby zatrudnionej informację o rozliczeniu podatku oraz innych danych dotyczących finansów publicznych za poprzedni rok.
2. Wzór informacji stanowi załącznik nr 2 do ustawy.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w celu zapewnienia możliwie precyzyjnych informacji, określi w drodze rozporządzenia szczegółowe zasady i formuły wyliczenia danych, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy oraz źródła danych statystyki i finansów publicznych.

Rozdział 12
Portal
Art. 24. 1. Ustanawia się system teleinformatyczny zapewniający kompleksową obsługę rozliczania podatku za pomocą środków komunikacji elektronicznej, polegającą w szczególności na:
przesyłaniu deklaracji, składaniu wniosków i oświadczeń przez podatników oraz zatrudnione osoby oraz rozliczaniu ulg podatkowych.
2. Każda osoba zatrudniona oraz podatnik ma obowiązek założyć w ramach systemu teleinformatycznego, o którym mowa w ust. 1, swoje indywidualne konto zapewniające obsługę rozliczania podatku.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, określi w drodze rozporządzenia, sposób oraz warunki informacyjno-techniczne utworzenia systemu teleinformatycznego do obsługi podatku, uwzględniając potrzebę zapewnienia łatwości obsługi systemu przez pracodawców i zatrudnione osoby, minimalizację warunków formalnych niezbędnych do korzystania z systemu oraz wprowadzenie możliwie najprostszego sposobu uwierzytelniania użytkowników, niewymagającego stosowania szczególnych technologii.
4. Portal, zgodnie z odrębnymi przepisami, może służyć również do rozliczania systemu zabezpieczeń społecznych oraz systemu pomocy społecznej.

Rozdział 13
Odpowiedzialność osoby zatrudnionej za zaległość podatkową
Art. 25. 1. Osoba zatrudniona, która otrzymuje rzeczywiste wynagrodzenie w wysokości różniącej się od wynagrodzenie wskazanego w informacji, o której mowa w art. 24 ust. 1 ustawy, obowiązana jest zgłosić do urzędu skarbowego właściwego dla swojego miejsca zamieszkania do końca roku następującego po roku podatkowym, informację o przybliżonej kwocie nieścisłości lub o prawdopodobnym ich źródle.
2. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, osoba zatrudniona odpowiada solidarnie z podatnikiem za zaległość podatkową podatnika, która nie była objęta zgłoszeniem osoby zatrudnionej do urzędu skarbowego.
3. Odpowiedzialność solidarna osoby zatrudnionej, o której mowa w ust. 2, jest wyłączona, niezależnie od terminu zgłoszenia oraz roku wypłaty wynagrodzenia jeżeli, osoba zatrudniona zgłosi do wyczerpujące informacje o wartości wypłaconego wynagrodzenia oraz o ich źródle.
4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do osób otrzymujących wynagrodzenie a nie otrzymujących informacji, o której mowa w art. 23 ust. 1 ustawy.

Rozdział 14
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 26. 1. Przepisy ustawy wchodzą w życie w terminie 14 dni od dnia ich opublikowania.
2. Podatek ma zastosowanie do wynagrodzeń wypłaconych od 1 stycznia 2024 r.
3. Do wynagrodzeń wypłaconych przed 1 stycznia 2024 r. stosuje się przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
4. Z dniem 1 stycznia 2024 r. art. 20 ust. 2 otrzymuje następujące brzmienie: „Wartość ulgi dla twórców wynosi 68,75% podatku, do wysokości 30 000 zł, do wykorzystania w ciągu każdych kolejnych 12 miesięcy.”
5. Z dniem 1 stycznia 2024 r. art. 21 ust. 2 otrzymuje następujące brzmienie: „Ulga aktywizacyjna z tytułu zatrudnienia osoby w wieku od ukończonych 16 lat do ukończonych 24 lat wynosi 37,50% podatku zapłaconego od wynagrodzenia wypłacanego.”
6. Z dniem 1 stycznia 2025 r. art. 2 pkt 4 lit. h otrzymuje następujące brzmienie: „uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze;”
7. Decyzji o zaległościach osób zatrudniających jako płatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenie społeczne w okresie przed wejściem w życie ustawy nie wydaje się, o ile postępowanie kontrolne lub postępowanie podatkowe nie wykazało zaległości w podatku osoby zatrudniającej wyższej niż 15% za okres 12 miesięcy.


Rozdział 15
Zmiany pozostałych przepisów
Art. 27. 1. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa wprowadza się następujące zmiany:
1) Art. 211 otrzymuje następujące brzmienie: „Decyzję doręcza się stronie na piśmie lub w formie elektronicznej, jeżeli przepisy odrębnych ustaw tak stanowią, poprzez odpowiedni zapis elektroniczny na portalu e-podatek.”
2) W art. 144 dodaje się §2, w brzmieniu: „Organ podatkowy doręcza decyzję poprzez umieszczenie odpowiedniego zapisu elektronicznego na portalu e-podatek, jeżeli przepisy odrębnych ustaw tak stanowią.”
3) W art. 223 dodaje się §3, w brzmieniu: „W przypadku decyzji, o której mowa w art. 144 §2, termin na wniesienie odwołania wynosi 14 dni od dnia pierwszego zalogowania się na portal e-podatek po doręczeniu decyzji. Prawo do wniesienia odwołania od tej wygasa w terminie 5-ciu lat od dnia doręczenia decyzji.”
2. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza się następujące zmiany:
1) Art. 5a pkt 6 otrzymuje następujące brzmienie: „Działalności gospodarczej lub pozarolniczej działalności gospodarczej – rozumie się przez to działalność wytwórczą,
budowlaną, handlową, usługową, uprawianie sportu przez zawodników, działalność polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż oraz na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, mającą charakter zarobkowy, prowadzoną we własnym imieniu i na własne ryzyko, w sposób zorganizowany i ciągły, bez względu na jej rezultat.”
3. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wprowadza się następujące zmiany:
1) Art. 6 pkt 2 otrzymuje następujące brzmienie: „czynności prawnie zabronionych, o ile
czynności te nie stanowią konkurencji dla dopuszczonego prawem rynku.”
4. Znosi się obowiązek wpłacania składek emerytalnych, rentowych, zdrowotnych, chorobowych, na Fundusz Pracy i na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
5. . Likwiduje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Jego kompetencje przejmują Urzędy Skarbowe.
6. Likwiduje się podatek dochodowy od osób fizycznych, za wyjątkiem dochodów osiągniętych przez przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, a nie płacących podatku o którym mowa we wcześniejszych artykułach tej ustawy od własnego dochodu. W stosunku do nich, a także osób o których mowa w artykule 12 tej ustawy są stosowane dotychczasowe przepisy.






Załącznik nr 1 – Części wynagrodzenia zwolnione z podatku:

1) Okolicznościowe towary lub usługi wydawane w związku ze świętami państwowymi lub jubileuszami osoby zatrudniającej lub osoby zatrudnionej, do wysokości 500 zł rocznie;
2) odszkodowania za utratę lub uszkodzenie w związku z wypadkiem przy pracy przedmiotów osobistego użytku oraz przedmiotów niezbędnych do wykonywania pracy - należne od osoby zatrudniającej;
3) wartość ubioru służbowego (umundurowania), jeżeli jego używanie należy do obowiązków osoby zatrudnionej, lub ekwiwalentu pieniężnego za ten ubiór;
4) świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw;
5) świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, wynikające z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby, przysługujące osobom zatrudnionym, przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw;
6) wartość otrzymanych przez osobę zatrudnioną od podatnika bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do uzyskania na ich podstawie posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych, w przypadku gdy podatnik, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych;
7) ekwiwalenty pieniężne za używane przez osoby zatrudnione na umowę o pracę przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, stanowiące ich własność;
Cool kwoty otrzymywane przez osoby zatrudnione z tytułu zwrotu kosztów przeniesienia służbowego oraz zasiłków na zagospodarowanie i osiedlenie w związku z przeniesieniem służbowym, do wysokości 200% wynagrodzenia należnego za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie;
9) diety i inne należności za czas podróży służbowej osoby zatrudnionej do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju;
10) dodatek za rozłąkę przysługujący na podstawie odrębnych ustaw, przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw lub układów zbiorowych pracy, do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju, określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju;
11) wartość świadczeń ponoszonych przez podatnika z tytułu zakwaterowania osób zatrudnionych, jeżeli miejsce zamieszkania zatrudnionej osoby jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 500 zł;
12) część wynagrodzenia osób zatrudnionych przebywających czasowo za granicą, za każdy dzień pobytu za granicą, w którym osoba zatrudniona pozostawała w stosunku służbowym, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczym stosunku pracy, w kwocie odpowiadającej 30% diety, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju – o ile osoba zatrudniona ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;
13) zwrot kosztów poniesionych przez osobę zatrudnioną z tytułu używania pojazdów stanowiących własność osoby zatrudnionej, dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw - do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez osobę zatrudnioną;
14) zapomogi otrzymane od podatnika w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł;
15) świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł;
16) wynagrodzenia uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich
17) wartość rekompensaty pieniężnej otrzymanej na podstawie przepisów o zrekompensowaniu okresowego niepodwyższania płac w sferze budżetowej oraz utraty niektórych wzrostów lub dodatków do emerytur i rent;
1Cool świadczenie pieniężne oraz ryczałt energetyczny przyznane na podstawie ustawy z dnia 2 września 1994 r. o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianym w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach wydobywania rud uranu i batalionach budowlanych
19) wartość otrzymanych przez osobę zatrudnioną w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi;
20) świadczenia otrzymane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, związane z pobytem dzieci osób uprawnionych do tych świadczeń w żłobkach lub klubach dziecięcych;
21) dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:
a) z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
b) z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł;
22) uposażenia funkcjonariuszy Organizacji Narodów Zjednoczonych, organizacji wyspecjalizowanych oraz innych międzynarodowych instytucji i organizacji, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem i których statuty przewidują zwolnienie od podatku wypłacanych przez nie uposażeń, jeżeli funkcjonariusze znajdują się w wykazie Ministerstwa Spraw Zagranicznych;
23) wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez podatnika na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas zwolnienia z całości lub części dnia pracy oraz za czas urlopu szkoleniowego;
24) świadczenia otrzymane na podstawie odrębnych przepisów przez członków rodzin zmarłych osób zatrudnionych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł;
25) odsetki z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzenia;
26) wartość świadczeń przysługujących członkowi służby zagranicznej wykonującemu obowiązki służbowe w placówce zagranicznej oraz wartość świadczeń przysługujących pracownikom polskich jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, wynikających z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na ich podstawie, z wyjątkiem wynagrodzeń za pracę, ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, dodatku zagranicznego (należności zagranicznej);
27) zwrot kosztów dojazdu osoby zatrudnionej do zakładu pracy, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez podatnika wynika wprost z przepisów innych ustaw;



Załącznik nr 2 – Wzór informacji o wynagrodzeniu zatrudnionego, stanie finansów publicznych i
podatkach i prognozowanej emeryturze:
Szanowni Państwo!
Serdecznie dziękujemy za Pani/Pana wkład w rozwój gospodarki narodowej oraz udział w dochodach
budżetu państwa i samorządów.
A. Wypracowała Pani/Pan w poprzednim roku wynagrodzenie w wysokości: …...... zł
B. Wynagrodzenie to wygenerowało podatek w wysokości: ......... zł
C. Przyznana kwota ulg i zwrotu wyniosła: ......... zł
D. Wynagrodzenie netto (A-B+C): rocznie / średnio miesięcznie: ......... zł / ......... zł
E. Obciążenie podatkiem od wynagrodzeń (D/A): ......... %.

Pani/Pana kwota netto wynagrodzenia została statystycznie obciążona dalszymi podatkami:
F. Podatek od towarów i usług: ......... zł
G. Podatek akcyzowy: ......... zł
H. Podatki i opłaty lokalne: ......... zł
I. Suma podatków (B-C+F+G+H): ......... zł
J. Statystyczne opodatkowanie Pani/Pana wynagrodzenia (H/A) ......... %.

Z przykrością informujemy, że wysokość zebranych dochodów budżetowych nie wystarczyła na
pokrycie wszystkich potrzeb finansowych budżetu państwa i samorządów, zatem w poprzednim roku
wzrosło zadłużenie finansów publicznych.
K. Dodatkowe zadłużenie finansów publicznych na obywatela: ......... zł
L. Całkowite zadłużenie finansów publicznych na obywatela: ......... zł

Na Państwa koncie prowadzonym w ZUS, według stanu na dzień ......... r. zapisano:
M. Zwaloryzowany kapitał początkowy: ......... zł
N. Zwaloryzowane składki i odsetki za zwłokę ogółem na subkoncie: ......... zł
O. Prognozowana emerytura ......... zł
Jeżeli wartość wynagrodzenia wskazanego w niniejszym liście (lit. A) nie odpowiada wartości
faktycznie uzyskanych wynagrodzeń w poprzednim roku, jest Pani/Pan obowiązany do
poinformowania urzędu [osoba kontaktowa: ……………………., nr. telefonu: ……………………., adres e-maill: …………………….] o przybliżonej kwocie nieścisłości lub o prawdopodobnym ich źródle. Zgłoszenie
nieścisłości do końca bieżącego roku nie wiąże się dla Pana /Pani z żadnymi negatywnymi
konsekwencjami skarbowymi.
Z poważaniem

Ministerstwo Spraw Skarbowych


Uzasadnienie:
Projekt ustawy, który wprowadza podatek od funduszu wynagrodzeń, ma na celu uprościć system podatkowy oraz zmniejszyć czas przeznaczony przez pracowników na rozliczenie się z podatkiem dochodowym. Podatek od funduszu wynagrodzeń zastąpi podatek PIT dla dużej części pracowników. Ta zmiana zaspokoi też potrzebę ułatwienia pracy pracownikom urzędu skarbowego, którym rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych, według naszych szacunków, zajmuje 80% pracy. Wprowadzone zostaną 4 ulgi podatkowej: kwota zmniejszająca podatek, ulga na dzieci, ulga dla twórców i ulga aktywizacyjna. Ulga aktywizacyjna to ulga dla młodych pracowników. Dla osób w wieku od 16 do 24 lat zwrot podatku wynosić będzie 52,18%.

Dzięki ustawie płaca Polaków wzrośnie przynajmniej o 16%, dzięki czemu zwiększy się konsumpcja oraz poprawi się stan majątkowy dużej części Polaków. Wzrost konsumpcji spowoduje, że przedsiębiorstwa zanotują większe przychody, które mogą przeznaczyć na rozwój, czyli stworzyć kolejne miejsca pracy lub poprawić swoją efektywność i obniżyć koszta produkcji, dzięki czemu dostaniemy na rynku niższe ceny.

Według szacunków ZPP fundusz wynagrodzeń w 2022 roku wyniósł aż 680 miliardów złotych, czyli do budżetu może wpłynąć aż 170 miliardów złotych, z czego, według wstępnych planów, samorządy mogą dostać z tego około 48%. Przewidujemy też wzrost wpływów z podatków: akcyzowych, VATu i CITu.

Projekt ustawy jest zgodny z prawem UE. Projekt ustawy wpłynie dość pozytywnie na sytuację rodzin z dziećmi.


og: debata potrwa 48 godzin

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9037
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [Rząd] o podatku od funduszu wynagrodzeń wypłacanych przez osoby zatrudniające

Postautor: Laura » 04 cze 2017, 21:58

Na mównicę wchodzi poseł Olga Novak

Panie Marszałku
Wysoka Izbo

W uzasadnianiu projektu usłyszeliśmy, że projekt cytuję ,, wpłynie dość pozytywnie na sytuację rodzin z dziećmi'', co oznacza, że projektodawca ma świadomość oddziaływań negatywnych niniejszego projektu, o których nie wspomina, jakie zatem są przyczyny wedle wnioskodawców, że wpłynie ,, dość pozytywnie'' i dlaczego na etapie prac nad projektem nie wyeliminowano mankamentów?. Czy aby przyczyną tego nie jest selektywny charakter konsultacji i ograniczenie podmiotów z którymi konsultowano projekt do zwolenników ustawy w obecnie proponowanym kształcie?

Dziękuję
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Jan Radziwiłł
Posty: 554
Rejestracja: 14 maja 2015, 10:27

Re: [Rząd] o podatku od funduszu wynagrodzeń wypłacanych przez osoby zatrudniające

Postautor: Jan Radziwiłł » 05 cze 2017, 9:47

Na mównicę wchodzi poseł Victoria Tennyson-Radziwiłł.
"Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

Obecny Rząd mieni się mianem Prawicowego i Konserwatywnego. Pan Nowak razem z moim mężem tworzył RDN! i kładł podwaliny pod dzisiejszy ustrój. Zastanawiam się dlaczego rząd chce zastąpić jeden podatek drugim? Jeżeli naprawdę zależy wam na zarobkach Polaków powinniście złożyć projekt kasujący PIT i CIT.

Dziękuję."
Książe Jan Radziwiłł - Przewodniczący i założyciel Stronnictwa Szlachecko-Konserwatywnego.

Były wicepremier, Minister ds. wprowadzenia w Polsce monarchii, Przewodniczący Razem dla Najjaśniejszej!

Kosek wita.

Awatar użytkownika
Wincenty Nowak
Posty: 2498
Rejestracja: 07 lip 2015, 11:57

Re: [Rząd] o podatku od funduszu wynagrodzeń wypłacanych przez osoby zatrudniające

Postautor: Wincenty Nowak » 09 cze 2017, 10:51

*Na mównicę wchodzi minister spraw skarbowych Wincenty Nowak*

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

Szanowna Pani Posłanko Novak, ustawa będzie miała dobre skutki dla rodzin z dziećmi, ale oczywiście po wejściu ustawy zapewne wyjdą jakieś negatywne skutki, ale na których nie ucierpi większość, a nawet dotknie to bardzo mało rodzin. Mówiła Pani o mankamentach tej ustawy, ale niestety nie podała Pani tych mankamentów, więc nie będę tutaj nawiązywał dyskusji.

Szanowna Pani Posłanko Tennyson-Radziwiłł, zastępujemy jeden podatek drugim, ponieważ chcemy, żeby nie zadłużać Rzeczpospolitej. Ja wraz ze swoimi współpracownikami jako ministrowie dostaliśmy po poprzednich rządach trudny problem, którym jest zadłużenie i deficyt. Nie chcę, żeby za kilkanaście lat Polacy nie musieli płacić wielkich podatków, bo muszą spłacić zadłużenie, które stworzyli ministrowie, ponieważ chcieli tylko utrzymać się u władzy. Ten podatek jest o wiele lepszy dla Polaków niż podatek PIT.

Dziękuję.

*Minister schodzi z mównicy*

Awatar użytkownika
Dominik Święcicki
Posty: 560
Rejestracja: 30 kwie 2016, 19:19

Re: [Rząd] o podatku od funduszu wynagrodzeń wypłacanych przez osoby zatrudniające

Postautor: Dominik Święcicki » 09 cze 2017, 18:42

Święcicki pod nosem:
Jak to on nie chce by Polacy nie musieli płacić wielkich podatków?
Dominik Święcicki historyk, poseł na sejm II i III kadencji.

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9037
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [Rząd] o podatku od funduszu wynagrodzeń wypłacanych przez osoby zatrudniające

Postautor: Laura » 09 cze 2017, 19:10

Na mównicę wchodzi poseł Dorota Gardias

Panie Marszałku
Wysoka Izbo.

Czy podatek ma charakter liniowy?. Nie wiemy nic na temat przewidywanych wpływów do budżetu W efekcie ulg podatkowych i ewentualnego liniowego charakteru podatku mówicie państwo, że Polacy będą mieli więcej pieniędzy. Jednocześnie nie wspominacie, że będzie to równoznaczne z cięciami w służbie zdrowia, edukacji, brakiem podwyżek emerytur. Mniejsze wpływy do budżetu, to konieczność innego planowania wydatków. Rząd powinien mieć świadomość negatywnych skutków podatku dla rodzin z dziećmi na etapie projektowania ustawy, w tym podczas konsultacji.

Dziękuję
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Wincenty Nowak
Posty: 2498
Rejestracja: 07 lip 2015, 11:57

Re: [Rząd] o podatku od funduszu wynagrodzeń wypłacanych przez osoby zatrudniające

Postautor: Wincenty Nowak » 09 cze 2017, 20:46

*Na mównicę wchodzi minister spraw skarbowych Wincenty Nowak*

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

Szanowna Pani Posłanko Gardias, ten podatek będzie miał charakter liniowy. Nie wiem, czy Pani Posłanka czytała ze zrozumieniem uzasadnienie i projekt ustawy, ale jeśli nie to proszę przeczytać jeszcze raz, bo odpowie to Pani na wiele pytań. *brawa z ław PL-K* Niestety w zamian próbuje mi wkładać w usta, to że chcę ciąć wydatki na służbę zdrowia i na edukację, co jest wielką nie prawdą. Zmniejszymy wydatki na nie wtedy, gdy inni ministrowie zaczną realizować zadania postawione przed nimi. Wracając do wpływów z tego podatku do budżetu, już w pierwszym roku od wprowadzenia tego podatku wpływy z niego będą nie mniejsze niż z podatku PIT. Zaraz ktoś mi zarzuci, że bredzę, otóż nie. Zlikwidowanie drugiej stawki podatku od dochodu sprawi, że nie będzie miało sensu ukrywanie swojego zwiększonego dochodu, z obawy przed wkroczeniem do tej drugiej stawki. Smuci mnie jednak fakt, że lewica atakuje podatek, który podniesie pensje Polakom, a tym bardziej tym biedniejszy, gdzie każda złotówka jest bardzo ważna, ale nie dziwi mnie to.

Dziękuję.

*Minister schodzi z mównicy*

Awatar użytkownika
Jan Radziwiłł
Posty: 554
Rejestracja: 14 maja 2015, 10:27

Re: [Rząd] o podatku od funduszu wynagrodzeń wypłacanych przez osoby zatrudniające

Postautor: Jan Radziwiłł » 09 cze 2017, 23:03

Na mównicę wchodzi poseł Tenerowicz.

"Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

Panie Ministrze Nowak!

Proszę wyjaśnić mi jak więcej pieniędzy w kieszeni Polaków z tytułu braku PITu i CITu ma zadłużać państwo? Działał Pan jako prywatny przedsiębiorca. Dodatkowo w kilkunastu różnych branżach. Przeprowadzał pan operacji finansowe na ogromnych kwotach z punktu widzenia zwykłego obywatela. Wie pan zatem jak szkodliwe dla interesów są PIT i CIT.

Dając ludziom więcej pieniędzy sprawimy, że będą oni więcej wydawać. Nie oszukujmy się! Większość Polaków nie odlozy tych pieniędzy na tzw. Czarną Godzinę. Zamiast tego pójdzie do sklepów i je wyda! Obniżka VATu i akcyzy spowoduje tanienie produktów. Tańsze produkty i więcej pieniędzy w kieszeni Polaków spowoduje wzrost konsumpcji, a to wyrówna lub przewyższy wpływy do budżetu. Rozumiał bym gdybym musiał to tłumaczyć członkom PD lub ZLewu, ale żeby posłowie mieniący się prawicowymi konserwatystami, których partia korzenie ma w środowiskach wolnorynkowych nie wiedzieli tego! Wstyd!
Jeżeli rzeczywiście tak bardzo obawiacie się i budżet, to powinniście zająć się cofaniem działań PO sprzed 2015 roku. Ile firm zagranicznych dostało wtedy ulgi podatkowe na grube miliony, gdy polscy przedsiębiorcy byli dobijani?
Żaden rząd do tej pory nie zrobił nic w tej sprawie!

Odnośnie pytań posłanek Novak i Gardias.
Również jestem ciekaw jak wiele rodzin w ostatecznym rozrachunku straci dotychczasowe ulgi, z których korzystają w obecnym systemie podatkowym?

Na zakończenie radzę wziąć korepetycje z języka polskiego. Ja rozumiem, że był Pan kształcony w czasach PRL, ale nawet wtedy dostałby Pan dopuszczający za tą konstrukcje zdania:
" ustawa będzie miała dobre skutki dla rodzin z dziećmi, ale oczywiście po wejściu ustawy zapewne wyjdą jakieś negatywne skutki, ale na których nie ucierpi większość, a nawet dotknie to bardzo mało rodzin".

Jeżeli zgłasza się ustawę, to powinno się chociaż przygotować na tyle, by znać jej możliwe skutki, zarówno te pozytywne jak i negatywne, oraz być w stanie je podać.

Dziękuję!"
Książe Jan Radziwiłł - Przewodniczący i założyciel Stronnictwa Szlachecko-Konserwatywnego.

Były wicepremier, Minister ds. wprowadzenia w Polsce monarchii, Przewodniczący Razem dla Najjaśniejszej!

Kosek wita.

Awatar użytkownika
Anna Radziwiłł-Schmidt
Posty: 8238
Rejestracja: 22 kwie 2015, 15:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: [Rząd] o podatku od funduszu wynagrodzeń wypłacanych przez osoby zatrudniające

Postautor: Anna Radziwiłł-Schmidt » 09 cze 2017, 23:07

Oklaski z ław PD po ostatniej części wypowiedzi.
Anna Radziwiłł-Schmidt - sekretarz generalna NATO (od 2032).

Premier RP (2015-20; 2028-32), szefowa PE (2027-28), szefowa AFET (2024-2027), wicepremier, MSZ (2021-22), liderka PD (2021-24; 2030-32).

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9037
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [Rząd] o podatku od funduszu wynagrodzeń wypłacanych przez osoby zatrudniające

Postautor: Laura » 10 cze 2017, 0:54

Gardias wraca na mównicę

Panie Marszałku
Wysoka Izbo.

Pan minister Nowak próbuje mi zarzucić, że przeczytałam z niezrozumieniem uzasadnienie. W uzasadnieniu jest zawarty urzędowy optymizm, który wynika jedynie z tego, że to w pańskim resorcie powstał projekt tej ustawy. Mówił pan, iż zarzucę panu ,,bredzenie''. Nie, przez przypadek powiedział pan w części swego wystąpienia prawdę.

{bierze kartkę z wydrukiem wystąpienia i czyta]

,,Niestety w zamian próbuje mi wkładać w usta, to że chcę ciąć wydatki na służbę zdrowia i na edukację, co jest wielką nie prawdą. Zmniejszymy wydatki na nie wtedy, gdy inni ministrowie zaczną realizować zadania postawione przed nimi''

Czyli wydatki na edukację i służbę zdrowia zamierzacie państwo zmniejszyć, ale dopiero wtedy kiedy wasi ministrowie będą pracować. Na razie ponad połowa rządu nie robi kompletnie nic. Czyli paradoksalnie jest to właściwe, że ci ministrowie nie wykonują swoich zadań, gdyż jeśli zaczną to robić będzie mniej pieniędzy na służbę zdrowia i edukację. Taką argumentację słyszę w sejmie po raz pierwszy (brawa i śmiech z ław lewicy).

Dalej mówił pan

. ,,Wracając do wpływów z tego podatku do budżetu, już w pierwszym roku od wprowadzenia tego podatku wpływy z niego będą nie mniejsze niż z podatku PIT''
Nie przedstawił pan na to żadnych dowodów, nie wiadomo jakie będą wpływy w latach kolejnych. Mówi pan, że podatek podniesie pensje, jednocześnie zapowiada, że jak wasi ministrowie zaczną pracować, to zmniejszycie wydatki na służbę zdrowia i edukacje. Czyli, panie ministrze. Pracownikowi zostanie 100 złotych więcej, ale będzie musiał wydać na leczenie czy sprawy związane z edukacją 500?, ponieważ będą one niedofinansowane w efekcie złych zmian.

Dziękuję
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026


Wróć do „Sejm IV RP III kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

cron