Rząd chce usprawnić selektywną zbiórkę odpadówMinisterstwo Klimatu i Środowiska chce, aby producenci opakowań umieszczali na nich obowiązkowo oznaczenie frakcji, do której dane opakowanie powinno trafić. Rozwiązanie ma m.in. usprawnić selektywną zbiórkę odpadów.Przygotowany przez ministerstwo klimatu i środowiska projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami ma na celu zobowiązanie przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach, wytwarzających opakowania lub importujących opakowania do umieszczania na nich oznakowań wskazujących na frakcję odpadów, do której dane opakowanie winno trafić i frakcję odpadów, do której winny trafić odpady zawartego w opakowaniu produktu.
Jak podkreślała na konferencji prasowej wicepremier i minister klimatu i środowiska Urszula Zielińska, regulacja jest reakcją na sygnały płynące od obywateli, którzy mają problem z poprawną segregacją śmieci. Według badań GUS przeciętny Polak produkuje rocznie 325 kg odpadów komunalnych, z których tylko 94 kg zostaje odebranych lub zebranych selektywnie. Wiceszefowa rządu zwracała uwagę, że wymaga to prowadzenia ze strony samorządów w sposób ciągły szeroko zakrojonych akcji edukacyjnych, wydawania ulotek i instrukcji segregacji śmieci, a także aktywnego szukania informacji przez samych mieszkańców. W efekcie duża liczba mieszkańców rezygnuje z tego powodu z segregacji odpadów w ogóle bądź robi to w sposób nieprawidłowy.
- Z uwagi na złożoność zagadnienia, spowodowaną m.in. złożonością procesu utylizacji i odzysku odpadów oraz różnorodnością materiałów, z których wykonane są produkty i ich opakowania, w tym opakowania i produkty wielomateriałowe, stanowiące później odpad trudno segregowalny, wprowadzenie obowiązku oznaczeń na opakowaniu frakcji, do jakiej winien trafić odpad po danym produkcie czy opakowaniu, w sposób znaczący ułatwi spełnienie obowiązku segregacji odpadów mieszkańcom, a tym samym zwiększy poziom odzysku surowców wtórnych - mówiła Zielińska.
Jej zdaniem informacja na opakowaniu o tym, że dany produkt lub opakowanie nie podlega recyklingowi wpłynie także na wybory dokonywane przez konsumentów, a tym samym stworzy rynkową presję na producentów w celu eliminacji produktów i opakowań najbardziej szkodliwych dla środowiska.