[RI] o zmianie ustawy - Kodeks Wyborczy

Marszałek: Ilona Antoniszyn-Klik
Sejm w latach 2030-34
Awatar użytkownika
Fryderyk Skarbinski
Posty: 1066
Rejestracja: 26 lip 2017, 23:33

[RI] o zmianie ustawy - Kodeks Wyborczy

Postautor: Fryderyk Skarbinski » 04 lip 2022, 2:43

Sylwia Gregorczyk-Abram

Przechodzimy do debaty nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy Kodeks Wyborczy wniesionej przez Klub Parlamentarny Rządzić Inaczej. Proszę posła sprawozdawcę o zabranie głosu.

Ustawa

o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy


Art. 1. W ustawie Kodeks Wyborczy z dnia 5 stycznia 2011 roku wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 211 § 4 i § 4a skreśla się;
2) w art. 425 § 3 skreśla się;
3) w art. 457 § 2a skreśla się;

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.


Maria Muś

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

Wysiłki dążące do doprowadzenia do równości płci od lat koncentrują się na objawach nierówności raczej niż na jej przyczynach. Ustawodawcy wychodząc z takiego błędnego założenia uznali, że właściwe jest dzielenie kandydatów w wyborach według arbitralnie wybranej cechy demograficznej, którą jest płeć wprowadzając parytety i tzw. suwak na listach wyborczych.

Zasada równości wobec prawa nie może być jednak utożsamiana z obowiązkiem zapewnienia faktycznej równości. W orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego podkreślano, że nakaz równości dotyczy tylko tych podmiotów, które są obdarzone określoną cechą relewantną z punktu widzenia danej sfery stosunków prawnych. Ustanawianie uprzywilejowań wyrównawczych w odniesieniu do wolności i praw o charakterze politycznym nie jest uzasadnione, gdyż biologiczne i społeczne odrębności kobiet w stosunku do mężczyzn nie przemawiają za tym, aby traktować kobiety, jako podmioty różne od mężczyzn w tym obszarze.

Trybunał w sprawie P 2/87 badając wprowadzenie równych limitów przyjęć kobiet i mężczyzn na studia medyczne orzekł, że różna liczba kandydatów każdej płci oznacza wprowadzenie dla każdej z nich innych wymagań dostępu na studia wyższe. W wyroku Trybunał wskazał również, że limity mogą powodować, że lepiej zdająca studentka niż student ze względu na podział limitów z punktu widzenia płci, nie dostanie się na wydział lekarski. To samo można odnieść do list wyborczych i często lepszy kandydat ze względu na wprowadzenie parytetu nie znajdzie się lub znajdzie się na niższym miejscu na liście wyborczej. Prowadzi to też do tego, że wymagania w stosunku do mężczyzn chcących znaleźć się na listach wyborczych mogą być wyższe ze względu na większą ilość męskich kandydatów ubiegających się o te miejsca. Z drugiej strony chcąc osiągnąć faktyczną równość parytet nie jest odpowiednim narzędziem w przypadku płci ze względu na różną ilość kobiet i mężczyzn (kobiety stanowią ponad 52% populacji w Polsce).

Stosowanie parytetu płci zawsze, mniej lub bardziej, zawęża ramy wolnej gry wyborczej, gdyż oznacza uprzywilejowanie w procesie wyborczym określonej grupy społecznej. Zamiast swobodnej selekcji kandydatów ma miejsce ich dopasowanie do narzuconych kwot i wręcz odrębna selekcja dla kandydatów dla każdej płci. Obecne przepisy bez wątpienia ograniczają autonomię partii politycznych w tym zakresie, w jakim podmioty te uprawnione są do samodzielnego decydowania o tym kogo i w jakiej kolejności chcą zaproponować jako kandydata do objęcia mandatu. Jest to kwestia, która bez wątpienia może być pozostawiona do regulacji statutowej a nawet pozostawiona wręcz wewnętrznej praktyce partyjnej. Tym bardziej, że można sobie wyobrazić partie, w których działają same lub w większości kobiety mieliśmy przecież w historii Partię Kobiet.

Parytety i suwak manipulują też samym głosowaniem. Zamiast prawdziwie odzwierciedlać polityczną równowagę sztucznie zmieniają listę kandydatów. Tym samym wyborcy decydują pomiędzy kandydatami dopasowanymi do konkretnych ról ograniczając możliwość całkowicie wolnego wyboru przez wyborców.

Obecne przepisy są też szkodliwe dla samej sprawy równouprawnienia. Wprowadzenie parytetu sugeruje, że kobiety nie mogą być wybrane na bazie swoich kompetencji więc potrzebują rządowej lub partyjnej preferencji przy układaniu list żeby odnieść sukces w polityce. To nie tylko delegitymizuje kandydatki, które dostały się na listy dzięki parytetom ale także te które znalazły się tam bez pomocy parytetów.

W końcu poważne wątpliwości, z punktu widzenia równouprawnienia różnych grup społecznych, budzi objęcie parytetami tylko płci, a pominięcie innych cech które mogą być nawet bardziej istotne z punktu widzenia głosowania wyborczego. Dlaczego idąc tym tropem nie wprowadzić proporcjonalnych do udziału poszczególnych grup w społeczeństwie np. kwot dla osób niepełnosprawnych, mniejszości narodowych czy seniorów? Te cechy można mnożyć w nieskończoność doprowadzając całą sprawę do granic absurdu.

W związku z tym postulujemy przywrócenie wolności w doborze kandydatów na listach wyborczych i likwidację absurdalnych przepisów wprowadzających parytety i suwak.

Ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej. Ustawa nie generuje kosztów dla budżetu państwa i samorządów. Ustawa nie wpływa na sytuację rodzin z dziećmi i nie wprowadza nowych obciążeń administracyjnych.

Dziękuję.

OG: 48h
Fryderyk Skarbiński - przewodniczący Stowarzyszenia "Rządzić Inaczej", ekonomista behawioralny, doktor ekonomii i psychologii, project manager, działacz społeczny
Obrazek

Awatar użytkownika
Anna Radziwiłł-Schmidt
Posty: 8237
Rejestracja: 22 kwie 2015, 15:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: [RI] o zmianie ustawy - Kodeks Wyborczy

Postautor: Anna Radziwiłł-Schmidt » 04 lip 2022, 13:44

Maria Radziwiłł:
Obrazek
Szanowna Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,

Gabriela Balicka, Jadwiga Dziubińska, Irena Kosmowska, Maria Moczydłowska, Zofia Moraczewska, Anna Piasecka, Zofia Sokolnicka, Franciszka Wilczkowiakowa. To imiona pierwszych kobiet, które wybrane zostały w skład polskiego parlamentu, uzyskując pełnię praw wyborczych w 1918 roku. Jednym z najdłużej utrzymujących się cenzusów występujących na gruncie prawa wyborczego był cenzus płci. Wykluczenie kobiet z udziału w życiu publicznym miało przede wszystkim podłoże kulturowe i było konsekwencją powszechnie akceptowanych wówczas poglądów przyjmujących tradycyjną rolę kobiety w społeczeństwie.

Wiele się od tamtych czasów zmieniło. Polki na stałe zapisały się w historię polskiego życia politycznego. Suwak na listach wyborczych, nie tylko na liście krajowej do Sejmu, ale także na listach do sejmików województw, rad miast i innych organów zapewnił równe traktowanie kobiet i mężczyzn. Kiedy wcześniej funkcjonował system kwotowy, kobiety w większości przypadków otrzymywały dalekie, "niebiorące" miejsca, żeby tylko zapełnić listę i wypełnić te kwoty. Suwak to zmienił i dał kobietom realną szansę na udział w życiu politycznym, bez dyskryminacji. Polki nie muszą martwić się o to, że chcąc brać udział w życiu politycznym swojej społeczności zostaną zepchnięte na margines.

Dzisiaj Rządzić Inaczej chce kobietom odebrać tą szansę, chce powrócić do dyskryminacji, równość nazywając absurdem. Koalicja Obywatelska nie wyraża na to zgody, dlatego będziemy głosować przeciwko wniesionej ustawie.

Dziękuję.
Anna Radziwiłł-Schmidt - sekretarz generalna NATO (od 2032).

Premier RP (2015-20; 2028-32), szefowa PE (2027-28), szefowa AFET (2024-2027), wicepremier, MSZ (2021-22), liderka PD (2021-24; 2030-32).

Awatar użytkownika
Fryderyk Skarbinski
Posty: 1066
Rejestracja: 26 lip 2017, 23:33

Re: [RI] o zmianie ustawy - Kodeks Wyborczy

Postautor: Fryderyk Skarbinski » 06 lip 2022, 0:14

Maria Muś

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!
Pani poseł Radziwiłł!

Nie rozumiem co przywoływanie cenzusu płci ma do obecnej debaty. Po wprowadzeniu proponowanej nowelizacji Kodeksu Wyborczego kobiety i mężczyźni nadal będą mieli takie same prawa dotyczące startu w wyborach. Nie wiem czego się w związku z tym pani obawia.

Dzisiaj mówienie o dalekich niebiorących miejscach to trochę argument jak to się mówi kulą w płot. Większość mandatów jest rozdzielana w JOW-ach, gdzie nie ma żadnego parytetu, a jednak w JOW w PD niemal połowa to kobiety, w JOW w RI znalazło się 108 kandydatek. Gdzie tutaj spychanie na margines? Czy brak parytetu w JOW-ach to pani zdaniem nie jest dyskryminacja?

Parytet to żadna równość. Chce pani powiedzieć, że np. seniorzy są dzisiaj dyskryminowani przy układaniu list wyborczych bo nie ma systemu kwotowego uwzględniającego ich udział w społeczeństwie? albo pracownicy najemni? A co z matkami/ojcami samotnie wychowującymi dzieci? Co singlami? Co z rozwodnikami? Co z niepełnosprawnymi? Co z rudymi? Czy oni też nie są traktowani równo, bo nie mają zapewnionych miejsc na listach proporcjonalnie do swojego udziału w społeczeństwie? Czy faktycznie cechy osób powinny być kluczowe do obsady list? Moim zdaniem nie, a każda partia powinna układać swoje listy według klucza ideowego i merytorycznego.

Konstytucja mówi o równych prawach, a nie o równości formalnej. Kobiety i mężczyźni mają równe prawo ubiegać się o miejsca na listach wyborczych. Jednak zmuszanie partii politycznych czy komitetów wyborczych żeby w danym okręgu wystawiali naprzemiennie kobiety i mężczyzn to właśnie prowadzi do absurdów. Co jeśli koło partii w danym okręgu składa się z samych kobiet? Skąd partia ma wytrzasnąć mężczyznę na listę wyborczą? Co jeśli żaden mężczyzna chcący się zaangażować w politykę w tym okręgu nie podziela poglądów tej partii? Partia ma odmówić startu swoim działaczkom, bo nie jest w stanie zapewnić mężczyzn, którzy wypełnią listy?

Proszę nie używać pustosłowia jak "spychanie na margines" czy "realna szansa na udział w życiu politycznym", bo one nie odnoszą się do żadnych merytorycznych argumentów w tej debacie.

Dziękuję.
Fryderyk Skarbiński - przewodniczący Stowarzyszenia "Rządzić Inaczej", ekonomista behawioralny, doktor ekonomii i psychologii, project manager, działacz społeczny
Obrazek

Awatar użytkownika
Fryderyk Skarbinski
Posty: 1066
Rejestracja: 26 lip 2017, 23:33

Re: [RI] o zmianie ustawy - Kodeks Wyborczy

Postautor: Fryderyk Skarbinski » 15 lip 2022, 23:48

Sylwia Gregorczyk-Abram

Nie widzę chętnych do odpowiedzenia na kontrargumenty wnioskodawców ani do zabrania głosu w dyskusji. W związku z tym zamykam debatę i przechodzimy do głosowania. Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem ustawy?
Dziękuję.
Kto jest przeciw?
Dziękuję.
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.

og: 48h
Ostatnio zmieniony 15 lip 2022, 23:48 przez Fryderyk Skarbinski, łącznie zmieniany 1 raz.
Fryderyk Skarbiński - przewodniczący Stowarzyszenia "Rządzić Inaczej", ekonomista behawioralny, doktor ekonomii i psychologii, project manager, działacz społeczny
Obrazek

Awatar użytkownika
Fryderyk Skarbinski
Posty: 1066
Rejestracja: 26 lip 2017, 23:33

Re: [RI] o zmianie ustawy - Kodeks Wyborczy

Postautor: Fryderyk Skarbinski » 15 lip 2022, 23:48

za
Fryderyk Skarbiński - przewodniczący Stowarzyszenia "Rządzić Inaczej", ekonomista behawioralny, doktor ekonomii i psychologii, project manager, działacz społeczny
Obrazek

Awatar użytkownika
Aleksander Beski
Posty: 2028
Rejestracja: 31 lip 2017, 20:30
Lokalizacja: Częstochowa

Re: [RI] o zmianie ustawy - Kodeks Wyborczy

Postautor: Aleksander Beski » 16 lip 2022, 12:52

Za
Aleksander Beski - Poseł IV kadencji, członek Rządzić Inaczej.

Awatar użytkownika
Anna Radziwiłł-Schmidt
Posty: 8237
Rejestracja: 22 kwie 2015, 15:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: [RI] o zmianie ustawy - Kodeks Wyborczy

Postautor: Anna Radziwiłł-Schmidt » 16 lip 2022, 13:02

przeciw
Anna Radziwiłł-Schmidt - sekretarz generalna NATO (od 2032).

Premier RP (2015-20; 2028-32), szefowa PE (2027-28), szefowa AFET (2024-2027), wicepremier, MSZ (2021-22), liderka PD (2021-24; 2030-32).

Awatar użytkownika
Ignacy Schmidt
Posty: 1183
Rejestracja: 25 lip 2018, 19:48

Re: [RI] o zmianie ustawy - Kodeks Wyborczy

Postautor: Ignacy Schmidt » 17 lip 2022, 2:45

Wstrzymuję się

Awatar użytkownika
Fryderyk Skarbinski
Posty: 1066
Rejestracja: 26 lip 2017, 23:33

Re: [RI] o zmianie ustawy - Kodeks Wyborczy

Postautor: Fryderyk Skarbinski » 21 lip 2022, 1:27

Sylwia Gregorczyk-Abram

Dziękuję za wszystkie oddane głosy. Proszę o podanie wyników.
Fryderyk Skarbiński - przewodniczący Stowarzyszenia "Rządzić Inaczej", ekonomista behawioralny, doktor ekonomii i psychologii, project manager, działacz społeczny
Obrazek

Administrator
Administrator
Posty: 21909
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: [RI] o zmianie ustawy - Kodeks Wyborczy

Postautor: Administrator » 21 lip 2022, 18:43

Wyniki głosowania:
Głosowało 238 posłów
Za 89
Przeciw 119
Wstrzymało się 30
Sejm ustawę odrzucił.


Wróć do „Sejm RP V kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości