Sygnatura akt Kp 1/39

Warszawa, 30 kwietnia 2040 roku
Trybunał Konstytucyjny w składzie:
Artur Ławniczak - przewodniczący
Maciej Szpunar
Anna Młynarska-Sobaczewska
Monika Jagielska
Aleksander Stępkowski
Monika Bogucka-Felczak
Beata Górska
Hanna Knysiak-Sudyka
Julia Wojnowska-Radzińska
Sławomir Steinborn
Cezary Błaszczyk
Zbigniew Gromek
Monika Florczak-Wątor - sprawozdawca
Fryderyk Zoll
po rozpoznaniu z udziałem przedstawicieli wnioskodawcy, Sejmu RP i Prokurator Generalnej
na rozprawie w dniu 30 kwietnia 2040 roku
wniosku Królowej Polski o stwierdzenie niezgodności art. 2 ustawy z dnia 15 marca 2039 roku
o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 sierpnia 2017 r.
o r z e k a:
I art. 2 ustawy z dnia 15 marca 2039 roku o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym w części przewidującej wejście w życie art. 1 pkt 1 ustawy z dniem 1 marca 2039 roku jest niezgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 sierpnia 2017 r.;
II art. 2 ustawy z dnia 15 marca 2039 roku o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym w pozostałej części jest zgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 sierpnia 2017 r.;
III przepis wymieniony w pkt I w części uznanej za niezgodną z Konstytucją nie jest nierozerwalnie związany z całą ustawą.
Orzeczenie zapadło jednogłośnie.
podpisy sędziówUzasadnienie:Wnioskiem z 25 kwietnia 2039 roku Królowa Polski wniosła o zbadanie zgodności z Konstytucją art. 2 ustawy z dnia 15 marca 2039 roku o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Ustawie tej zarzuciła niezgodność z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
W ocenie Królowej przepis art. 2 zakwestionowanej ustawy jest niezgodny z zasadą
lex retro non agit, czyli zakazem działania prawa wstecz. Ustawa miałaby bowiem obowiązywać od 1 marca, mimo że została uchwalona po tej dacie.
Prokurator Generalna wniosła o stwierdzenie, że art. 2 zaskarżonej ustawy jest niezgodny z art. 2 Konstytucji i orzeczenie, że przepis ten nie jest nierozerwalnie związany z pozostałymi przepisami ustawy.
Przedstawiciel Sejmu RP przychylił się do stanowiska przedstawionego przez Prokurator Generalną.
Przedmiot kontroli.Przedmiotową ustawą ustawodawca przewidział wprowadzenie w ustawie - Prawo o ruchu drogowym obowiązku utworzenia przez kierującego pojazdem "korytarza życia" na m.in. drogach szybkiego ruchu, określił sposób tworzenia korytarza oraz wprowadził zakaz korzystania z tak utworzonej drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez kierujących pojazdem innym niż uprzywilejowany, z wyjątkiem pojazdu zarządcy drogi lub pomocy drogowej. Ustawodawca wprowadził również obowiązek oraz określił metodę tworzenia przez kierujących pojazdami tzw. "jazdy na suwak" dającej możliwość zmiany pasa ruchu, kiedy na jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu w jednym kierunku co najmniej jeden z pasów np. kończy się (zanika).
Zgodnie z zakwestionowanym art. 2 ustawy regulacja dotycząca tzw. korytarza życia miała wejść w życie z dniem 1 marca 2039 roku, regulacja dotycząca jazdy n a suwak miała natomiast wejść w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia ustawy.
Trybunał zważył, co następuje.Wniosek Królowej Polski okazał się częściowo zasadny.
W dotychczasowym orzecznictwie Trybunał wielokrotnie wypowiadał się na temat wypływającej z art. 2 Konstytucji, tj. zasady demokratycznego państwa prawnego, konieczności zapewnienia w uchwalanych ustawach odpowiedniej
vacatio legis. "Odpowiedniość" nie ma przy tym charakteru ścisłego i różni się w zależności od materii, jakiej dotyczy ustawa. Szczególną uwagę do zapewnienia odpowiedniej
vacatio legis ustawodawca powinien przykładać w przypadku przepisów dotyczących prawa daninowego i karnego, jak również nakładania nowych obowiązków na obywateli. Jedynie wyjątkowo, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jest przy tym możliwe złamanie zasady
lex retro non agit.
Zakwestionowany art. 2 ustawy ustawodawca przewidział dwa odrębne terminy wejścia w życie dla poszczególnych przepisów ustawy. Przebieg prac legislacyjnych nie pozwala na ustalenie powodu, dla którego zdecydowano się na ten zabieg. Kwestia
vacatio legis nie była poruszana w uzasadnieniu do projektu ustawy, jak również w trakcie debat parlamentarnych. W ocenie Trybunału fakt, iż przepisy dotyczące tzw. korytarza życia miały wejść w życie z mocą wsteczną, tj. 1 marca 2039 roku nie wynikają z zamierzenia ustawodawcy, a są wynikiem niedopatrzenia.
Nie ulega wątpliwości zasadność jak najszybszego wejścia w życie przepisów obligujących kierujących pojazdami do tworzenia korytarzy życia. Tworzenie korytarzy życia jest od lat praktyką większości kierowców. Fakt, iż część z nich do tej praktyki się nie dostosowuje, powoduje jednak, że niejednokrotnie pomoc do ofiar wypadków dociera z opóźnieniem. Konieczność wprowadzenia regulacji wymuszającej na kierujących tworzenia korytarzy życia można wprost połączyć z wynikającą z art. 37 Konstytucji zasadą prawnej ochrony życia. Z tego względu, w ocenie Trybunału, w pełni uzasadnione jest zastosowanie dla regulacji dotyczącej korytarza życia krótkiego
vacatio legis.
Powyższe nie powoduje jednak, że dopuszczalne jest wprowadzenie tego rodzaju regulacji z mocą wsteczną, objęcie nią zdarzeń z przeszłości. Każdy kierujący musi mieć bowiem możliwość zapoznania się z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego, nie może być zaskakiwany wprowadzaniem nowych regulacji z dnia na dzień. Tym bardziej nie jest dopuszczalne wprowadzanie takich regulacji z mocą wsteczną. Niestosowanie się przez kierującego do nakazu tworzenia korytarza życia będzie bowiem skutkowało możliwością pociągnięcia go do odpowiedzialności karnej lub wykroczeniowej, w zależności od skutków takiego zachowania.
Z uwagi na powyższe art. 2 ustawy z dnia 15 marca 2039 roku o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym w części przewidującej wejście w życie art. 1 pkt 1 ustawy z dniem 1 marca 2039 roku Trybunał uznał za niezgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Trybunał nie dopatrzył się natomiast niezgodności zakwestionowanego w pozostałej części normatywnej art. 2 ustawy z art. 2 Konstytucji. Za w pełni dopuszczalne należy uznać 60-cio dniowe vacatio legis dla przepisów wprowadzających obowiązek tzw. jazdy na suwak. Okres ten jest w pełni wystarczający dla zapoznania się z kierujących z nową regulacją i przestrzegania jej w ruchu drogowym. Należy bowiem zwrócić uwagę, że jazda na suwak jest od lat dobrą praktyką przyjętą przez większość kierujących.
Trybunał uznał także, że przepis art. 2 ustawy w zakwestionowanej części nie jest nierozerwalnie związany z ustawą. Choć wprowadzanie do ustaw przepisów o wejściu w życie jest dobrą praktyką ustawodawcy, nie jest ono konieczne. Art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych przewiduje bowiem jako zasadę wejście w życie ustawy po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia. Brak przepisu o wejściu w życie regulacji dotyczącej korytarza życia będzie powodował jedynie, iż w przypadku ogłoszenia ustawy, wejdzie ona w życie z czternastodniowym
vacatio legis.
Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 120 ust. 4 zd. 2 Konstytucji to od decyzji Królowej będzie zależało, czy podpisze ona ustawę z pominięciem zakwestionowanej części przepisu, czy też zdecyduje się na zwrócenie ustawy Sejmowi w celu usunięcia niezgodności.
Z uwagi na powyższe Trybunał orzekł jak w sentencji.
podpisy sędziów