[Prawica] o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Marszałek: Oliwia Popowska
Sejm w latach 2034-38
Awatar użytkownika
Renata Budzyńska
Posty: 1317
Rejestracja: 12 gru 2016, 18:04

[Prawica] o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Postautor: Renata Budzyńska » 26 lip 2024, 13:29

Marcin Mastalerek
Przechodzimy do debaty nad zgłoszonym przez Prawicę projekcie ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty:
Ustawa
z dnia ……………………………. 2027 r.
o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Art. 1. W ustawie z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty wprowadza się następujące zmiany:
1) po art. 34 dodaje się art. 34a w brzmieniu:
„art. 34a. 1. Przeprowadzenie zabiegu operacyjnego lub podjęcie innych działańmedycznych w celu uzyskania cech płciowych typowych dla płci przeciwnej względem męskiej albo żeńskiej płci pacjenta, rozpoznanej przy urodzeniu, w
szczególności:
a) usunięcie gruczołów płciowych,
b) stosowanie hormonów płciowych i ich analogów,
c) ingerowanie w funkcjonowanie gruczołów płciowych i działanie wytwarzanych przez nie hormonów płciowych
d) usunięcie lub wytworzenie drugorzędowych i trzeciorzędowych cech
płciowych,
jest niedopuszczalne w stosunku do pacjenta:
1) małoletniego,
2) ubezwłasnowolnionego częściowo lub całkowicie,
3) u którego stwierdzono zaburzenia neurorozwojowe, choroby lub zaburzenia psychiczne, w tym zaburzenia osobowości lub z innych
powodów niezdolnego do świadomego wyrażenia zgody, mimo pełnej zdolności do czynności prawnych.
2. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec pacjentów, o których mowa w ust. 1 preparatów hamujących czynność hormonalną gruczołów płciowych w celu przygotowania ich do zabiegu operacyjnego lub podjęcia innych działań medycznych zmierzających do uzyskania cech płciowych typowych dla płci przeciwnej względem męskiej albo żeńskiej płci pacjenta rozpoznanej przy urodzeniu.
3. Ograniczenia, o których mowa w ust. 1 i ust. 2, nie dotyczą sytuacji, w których u pacjenta stwierdzono występowanie wrodzonej wady rozwojowej narządów płciowych lub innych zaburzeń rozwoju płci.
2) w art. 58 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Kto przeprowadza zabieg operacyjny lub podejmuje inne działania medyczne określone w art. 34a, podlega podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.”.
Art. 2.Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Sprawozdawca: Przemysław Czarnek

Uzasadnienie:
W ostatnich latach, w wielu krajach na świecie, szczególnie w Europie i Ameryce Północnej obserwuje się drastyczny wzrost liczby osób małoletnich deklarujących identyfikację z płcią przeciwną względem ich płci urodzenia. Szczególnie alarmujące są statystyki zgłoszeń do specjalistycznych ośrodków medycznych dokonujących interwencji hormonalnych i chirurgicznych na dzieciach. Miarą zjawiska są wzrosty
skierowań liczone w tysiącach procentów w okresie kilu lat, tak, iż określa się je mianem „epidemicznego” Nie omija ono także Polski, stając się przedmiotem debaty publicznej.
Temu relatywnie nowemu – gdyż obserwowanemu od przełomu pierwszej i drugiej dekady obecnego wieku – zjawisku towarzyszył (poprzedzał je) wzrost popularności nowego modelu postępowania z takimi osobami, określanego mianem „terapii afirmującej płeć” (gender – affirmative treatment), afirmującego nie tyle płeć biologiczną (sex), co tożsamość płciową (gender identity). Zakłada on, jako rutynową procedurę,
wsparcie pacjentów deklarujących dysforię płciową (brak akceptacji własnej płci i wynikający z tego dyskomfort) w przyjęciu roli społecznej właściwej płci przeciwnej, następnie podawanie środków blokujących proces dojrzewania płciowego dziecka, hormonów płci przeciwnej oraz przeprowadzanie operacji chirurgicznych. Nieodwracalny charakter tych zabiegów, rosnąca liczba świadectw osób żałujących podjętej decyzji i liczne doniesienia o nadużyciach skłoniły szereg państw, wiodących ośrodków medycznych i naukowych oraz towarzystw lekarskich do gruntownego zbadania podstaw naukowych i zasadności przeprowadzania interwencji hormonalnych i chirurgicznych na dzieciach.
W efekcie przeprowadzonych analiz całej dostępnej literatury naukowej na ten temat (o czym dalej) stwierdzono m.in., iż jakość badan stojących za podejściem medycznym była niskiej jakości, a rzeczywiste ryzyka wynikające ze sztucznego zatrzymywania dojrzewania płciowego przewyższają potencjalne korzyści oraz że działania takie mają charakter eksperymentu.
W konsekwencji w Szwecji, Finlandii, Wielkiej Brytanii oraz w 19 Stanach USA zaprzestano lub radykalnie ograniczono podejmowania wobec osób małoletnich interwencji medycznych zmierzających do upodobnienia pacjenta do płci przeciwnej. W innych państwach zalecono daleko idącą ostrożność w ich stosowaniu, podkreślając eksperymentalny charakter powyższego modelu.
W świetle powyższego, istniejący w Polsce brak regulacji chroniących małoletnich przed działaniami zakłócającymi ich rozwój płciowy, mającymi znamiona eksperymentu i niosącymi nieodwracalne konsekwencji dla ich zdrowia i życia stwarza potrzebę
ingerencji ustawodawcy.
Celem projektu jest jednoznaczne rozstrzygniecie wątpliwości dotyczących działań medycznych polegających na (1) podawaniu środków blokujących wydzielanie gonadoliberyny (GnRH) odpowiedzialnej za dojrzewanie płciowe, (2) podawaniu hormonów maskulinizujących/feminizujących oraz (3) przeprowadzaniu zabiegów chirurgicznych wobec osób małoletnich w celu uzyskania cech płciowych typowych dla płci przeciwnej względem męskiej albo żeńskiej płci pacjenta rozpoznanej przy urodzeniu. Projekt przewiduje zakaz takich działań, z jednoczesnym wyłączeniem sytuacji, w których u pacjenta stwierdzono występowanie wrodzonej wady rozwojowej
narządów płciowych lub innych zaburzeń rozwoju płci.

Spośród dzieci deklarujących dysforię płciową, większość doświadczy reintegracji tożsamości płciowej z płcią biologiczną do czasu zakończenia dojrzewania, o ile nie doświadczy ukierunkowanej interwencji medycznej lub społecznej.67
Do tej pory przeprowadzono przynajmniej jedenaście badań naukowych wskazujących na wysoki wskaźnik samoistnego (bez interwencji medycznych) zanikania poczucia niezgodności płci u dzieci, następującego do późnego okresu dojrzewania lub wczesnej dorosłości. Wśród dzieci spełniających kryteria diagnostyczne „zaburzenia tożsamości płciowej” w DSM-IV (obecnie „dysforia płciowa” w DSM-5), 67%
nie odczuwało dysforii płciowej po wejściu w wiek dorosły; z kolei wśród dzieci, u których dysforia płci była istotna, ale poniżej progu diagnozy DSM, wskaźnik jej naturalnego ustąpienia wynosił aż 93%.

Powyższe przyznawało nawet WPATH w poprzedniej 7. wersji swoich Standardów Opieki, w których znaleźć można informację, iż „dysforia płciowa w dzieciństwie nie trwa nieuchronnie do dorosłości.” I utrzymuje się do dorosłości „jedynie u 6 do 23% dzieci” a inne badania „wykazały 12–27% wskaźnik utrzymywania się dysforii płciowej do okresu dorosłości.” Kolejne wydanie Standardów, być może z racji utrzymania ich w paradygmacie poszerzania dostępu młodzieży do terapii afirmującej gender, milczy na ten temat.
Niestety, każdy etap takiej terapii zakłóca naturalny tok rozwoju tożsamości jednostki.
Już sama tranzycja społeczna okazuje się być wejściem na swoistą równię pochyłą kolejnych etapów tranzycji. Jak tylko rodzice zgodzą się na ten etap, dalsze stają się kwestią czasu. Dzieci, które przechodzą tranzycję społeczną, z dużym prawdopodobieństwem utrzymają swoją transseksualną tożsamość, a większość z nich w okresie dojrzewania będzie szukać interwencji medycznej73. To sugeruje, że tranzycja
społeczna nie jest działaniem neutralnym, ale raczej interwencją psychospołeczną, która utrwala, w przeciwnym wypadku przejściową, tożsamość transpłciową.

Projekt ma pozytywny wpływ na sytuację rodzin z dziećmi. Skutkiem projektu będzie ochrona małoletnich przed działaniami zakłócającymi ich rozwój płciowy, mającymi znamiona eksperymentu i niosącymi nieodwracalne konsekwencji dla ich zdrowia i życia a polegającymi w praktyce na usuwaniu całkowicie zdrowych organów, amputacji piersi, ubezpłodnieniu i kastracji, uzależnianiu od hormonów i deformacji ciała.

Przedmiot regulacji projektu ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projekt nie generuje kosztów finansowych i nie wpływa na gospodarkę.

OG: Debata trwa do godziny 14:00 31 lipca.
baronowa Renata Budzyńska - poseł na Sejm I, II, III, IV, V, VI i VII kadencji.

Wicepremier (2022-24), MSWiA (2022-26), prezes PiS (2021-24), Wicemarszałek Sejmu IV kadencji (2026-2030), koordynator służb specjalnych (2032-2038)

Awatar użytkownika
Agata Rychter
Posty: 220
Rejestracja: 11 lip 2024, 14:17

Re: [Prawica] o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Postautor: Agata Rychter » 26 lip 2024, 16:05

Maria Ejchart-Dubois:

Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,

Transpłciowość to kwestia mająca wiele wymiarów społecznych, prawnych, psychologicznych czy medycznych. Jest również siłą rzeczy tematem politycznym – to w końcu polityka decyduje o przyjazności procesu prawnej tranzycji czy dostępie do wsparcia medycznego oraz psychologicznego. Jednak duża część politycznych dyskusji o transpłciowości nie toczy się dziś wokół tych spraw. Zwłaszcza konserwatywna część środowiska politycznego traktuje transpłciowość jako temat, którym można straszyć społeczeństwo, szczególnie jeśli chodzi o kwestię korekty płci u dzieci i nastolatków.

Zgodnie ze stanowiskiem Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego:
"U osób w wieku rozwojowym (młodzieży) nieleczona dysforia/niezgodność płciowa utrudnia lub wręcz czasami uniemożliwia osiąganie koniecznych etapów rozwojowych (np. osobistych i szkolnych). Jakkolwiek w środowisku profesjonalistów nie ma pełnej jednomyślności co do szczegółowych rozwiązań, np. wieku potencjalnego wprowadzenia wybranych interwencji medycznych (specjaliści są zgodni, że nie przeprowadza się ich u dzieci przed okresem dojrzewania), zakresu i czasu oceny diagnostycznej i przygotowania do tych interwencji, to dominująca większość specjalistów zajmujących się problematyką dysforii/niezgodności płciowej dopuszcza możliwość wprowadzenia MIAP (medyczne interwencje afirmujące płeć) u adolescentów po przeprowadzeniu odpowiedniego procesu oceny i kwalifikacji. Takie stanowisko zajmuje także WPATH (Światowe Stowarzyszenie Specjalistów ds. Zdrowia Osób Transpłciowych), a interwencje te określane są jako "medycznie konieczne"."

Jesteśmy głęboko przekonani, że młodzież doświadczająca uporczywej dysforii/niezgodności płciowej powinna mieć dostęp do wysoko wykwalikowanej opieki klinicznej. Rozwiązania skrajne, tj. z jednej strony niczym nieograniczony dostęp do tych interwencji bez właściwej oceny i przygotowania – biorąc pod uwagę złożoność problematyki osób w wieku rozwojowym – czy arbitralne całkowite uniemożliwienie włączenia tych interwencji – będących często kliniczną koniecznością – jest niezwykle groźnie i szkodliwe. Z kolei karanie specjalistów chcących udzielić wykwalifikowanej i adekwatnej pomocy klinicznej zgłaszającym się pacjentom jest rozwiązaniem haniebnym i nieprzyzwoitym.

Zamiast karać i represjonować specjalistów a młodym ludziom zamykać dostęp do profesjonalnej opieki zdrowotnej, jako stanowiący prawo powinniśmy dążyć do wypracowania rozsądnych ram, w których ta opieka mogłaby być świadczona na najwyższym możliwym poziomie. Nie możemy doprowadzić do dalszego osłabienia i tak już ograniczonej i borykającej się z licznymi trudnościami, opieki nad zdrowiem osób doświadczających dysforii/niezgodności płciowej!

Rządzić Inaczej zagłosuje przeciwko zgłoszonej ustawie i apeluję do wszystkich klubów parlamentarnych o jej odrzucenie.

Dziękuję.
Obrazek

Awatar użytkownika
Nikodem Kepp
Posty: 565
Rejestracja: 29 wrz 2022, 20:33

Re: [Prawica] o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Postautor: Nikodem Kepp » 01 sie 2024, 0:38

Jan Śpiewak
Zamykam debatę, przechodzimy do głosowania Kto jest za? Kto przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.
Og: 55h

Awatar użytkownika
Nikodem Kepp
Posty: 565
Rejestracja: 29 wrz 2022, 20:33

Re: [Prawica] o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Postautor: Nikodem Kepp » 01 sie 2024, 0:38

Przeciw.

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 2144
Rejestracja: 27 gru 2022, 16:50

Re: [Prawica] o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 01 sie 2024, 15:14

przeciw
Marta Fornero-Piotrowska - posłanka na Sejm RP (od 2034)

Premier RP (2020; 2032-37), minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), marszałek woj. pomorskiego (2026-32), przewodnicząca Postępowych Demokratów (2032-35) oraz KNDP (2035-36)

Awatar użytkownika
Agata Rychter
Posty: 220
Rejestracja: 11 lip 2024, 14:17

Re: [Prawica] o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Postautor: Agata Rychter » 01 sie 2024, 22:59

Przeciw
Obrazek

Awatar użytkownika
Renata Budzyńska
Posty: 1317
Rejestracja: 12 gru 2016, 18:04

Re: [Prawica] o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Postautor: Renata Budzyńska » 02 sie 2024, 16:23

za
baronowa Renata Budzyńska - poseł na Sejm I, II, III, IV, V, VI i VII kadencji.

Wicepremier (2022-24), MSWiA (2022-26), prezes PiS (2021-24), Wicemarszałek Sejmu IV kadencji (2026-2030), koordynator służb specjalnych (2032-2038)

Awatar użytkownika
Nikodem Kepp
Posty: 565
Rejestracja: 29 wrz 2022, 20:33

Re: [Prawica] o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Postautor: Nikodem Kepp » 02 sie 2024, 21:21

Jan Śpiewak
Zamykam głosowanie, dziękuje za głosy proszę o podanie wyników.

Administrator
Administrator
Posty: 22728
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: [Prawica] o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Postautor: Administrator » 03 sie 2024, 22:46

Wyniki głosowania:
Głosowało 241 posłów
Za 89
Przeciw 142
Wstrzymało się 10
Sejm ustawę odrzucił.

Awatar użytkownika
Agata Rychter
Posty: 220
Rejestracja: 11 lip 2024, 14:17

Re: [Prawica] o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Postautor: Agata Rychter » 03 sie 2024, 23:57

Oklaski z ław Rządzić Inaczej.
Obrazek


Wróć do „Sejm IV RP VI kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości