Przechodzimy do debaty nad przedstawionym przez Radę Ministrów projektem budżetu na rok 2037:
Ustawa budżetowa na rok 2037
z 2036 roku
Art. 1. 1. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 1. łączną kwotę dochodów budżetu państwa na 1 165 978 758 tys. zł
2. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 2. łączną kwotę wydatków budżetu państwa na 1 269 349 058 tys. zł
3. Deficyt budżetu państwa na dzień 31 grudnia 2037 ustala się na kwotę nie wyższą niż 103 370 300 tys. zł
Art. 2. Tworzy się ogólną rezerwę budżetową w wysokości 1 000 000 tys. zł
Art. 3. Prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych wynosi 103,5%.
Art. 4. Prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wynosi 12 361 zł.
Art. 5. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od 1 stycznia 2037 roku.Dochody:
I. Ogółem 1 165 978 758 (w tysiącach złotych)
I Dochody podatkowe 1 077 097 739
1.1. Podatki pośrednie 712 825 374
z tego:
Podatek od towarów i usług 479 931 311
Podatek akcyzowy 226 890 017
Podatek od gier 6 004 046
1.2. Podatek dochodowy od osób prawnych 127 928 783
1.3. Podatek dochodowy od osób fizycznych 22 067 581
1.4. Podatek od funduszu wynagrodzeń 206 022 688
1.5. Podatek tonażowy 11
1.6. Podatek od wydobycia niektórych kopalin 8 253 302
2. Dochody niepodatkowe 75 686 296
2.1. Dywidendy 15 031 932
2.2. Wpłaty z zysku z Narodowego Banku Polskiego 1 074
2.3. Cło 9 684 630
2.4. Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe 40 515 244
2.5. Wpłaty Jednostek Samorządu Terytorialnego 10 453 416
3. Środki z Unii Europejskiej i innych źródeł 13 194 723Wydatki:
II. Ogółem 1 269 349 058 (w tysiącach złotych)
010 Rolnictwo i łowiectwo 12 665 000
020 Leśnictwo 183 000
050 Rybołówstwo i rybactwo 379 000
100 Górnictwo i kopalnictwo 1 895 458
150 Przetwórstwo przemysłowe 1 569 000
500 Handel 1 495 000
550 Hotele i restauracje 57 000
600 Transport i łączność 22 989 000
630 Turystyka 79 000
700 Gospodarka mieszkaniowa 19 000 000
710 Działalność usługowa 1 560 000
720 Informatyka 1 195 000
730 Nauka 23 800 000
750 Administracja publiczna 24 900 000
751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa 4 510 600
752 Obrona narodowa 181 260 000
753 Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne 166 000 000
754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa 33 000 000
755 Wymiar sprawiedliwości 25 000 000
757 Obsługa długu publicznego 50 000 000
758 Różne rozliczenia 193 000 000
801 Oświata i wychowanie 22 800 000
803 Szkolnictwo wyższe 26 500 000
851 Ochrona zdrowia 362 520 000
852 Pomoc społeczna 40 000 000
853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej 40 000 000
854 Edukacyjna opieka wychowawcza 674 000
900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska 2 200 000
921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego 7 922 000
925 Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody 1 000 000
926 Kultura fizyczna 1 196 000
UZASADNIENIE
Sprawozdawca: Paweł Pudłowski, minister finansów
1. Założenia makroekonomiczne
wzrost PKB – 3,9%
inflacja – 3,5%
przeciętne wynagrodzenie – 12 361 zł
bezrobocie – 5,4%
2. Przewidywane saldo i dług sektora finansów publicznych
Przewidujemy, że PKB w cenach bieżących wyniesie w 2037 r. 9 063 mld zł.
Deficyt sektora finansów publicznych wyniesie 2,3% PKB.
Państwowy Dług Publiczny w dniu 31 grudnia 2036 wyniesie 1 689 mld zł, czyli 18,6% PKB.
3. Omówienie dochodów budżetu państwa
W skutek inflacji przewidujemy zwiększenie się dochodu budżetu, zwłaszcza powiązanych z konsumpcją i wartością surowców, których cena wzrasta. Zakładana niższa niż w poprzednich latach stopa inflacji powoduje jednak, że również wzrost dochodów będzie w tym zakresie niższy, niż w latach poprzednich. Wpływ na zwiększenie dochodów będzie miał także wzrost Produktu Krajowego Brutto, polskiej współpracy międzynarodowej w zakresie polityki gospodarczej, w tym wymiany handlowej, inwestycji zagranicznych. Na prognozowane zwiększenie się dochodów ma wpływ także bliższe danym GUSu założenia makroekonomiczne. W związku z wzrostem płac i utrzymującym się niskim bezrobociem zakładamy zwiększenie dochodów z podatku od funduszu wynagrodzeń.
Zakładany jest także dodatkowy wzrost dochodów z podatku VAT w związku z wprowadzeniem systemu KseF.
4. Omówienie wydatków budżetu państwa
W większości działów planowane jest zwiększenie wydatków kwoty zliżone do śródrocznej inflacji, z wyjątkiem:
- wydatki w dziale Obrona narodowa zostają utrzymane na poziomie 2% PKB,
- wydatki w dziale Ochrona zdrowia wzrastają do 4% PKB,
- wydatki w dziale Różne rozliczenia (w tym subwencje samorządowe), Administracja publiczna, Szkolnictwo wyższe, Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, Wymiar sprawiedliwości wzrastają dodatkowo w związku z planowanymi podwyżkami dla pracowników sfery budżetowej, m. in. nauczycieli i pracowników administracji publicznej,
- przewodywany jest spadek wydatków na obsługę długu publicznego co jest związane ze spłatą części zobowiązań dłuigoterminowych oraz spadkiem inflacji.
Przewidywany jest znaczny wzrost deficytu pulicznego co jest uzasadnione koniecznością zwiększenia wydatków na służbę zdrowia oraz wzrost wynagrodzeń pracowników sfery budżetowej, a także w innych działach, w których w ostatnich latach były one zamrożone.
OG: Debata potrwa do godziny 19:00 9 marca.