[RI] o podatku od dochodów dystrybuowanych osób prawnych

Marszałek: Ilona Antoniszyn-Klik
Sejm w latach 2030-34
Awatar użytkownika
Fryderyk Skarbinski
Posty: 1066
Rejestracja: 26 lip 2017, 23:33

[RI] o podatku od dochodów dystrybuowanych osób prawnych

Postautor: Fryderyk Skarbinski » 07 cze 2022, 23:35

Sylwia Gregorczyk-Abram

Przechodzimy do debaty nad poselskim projektem ustawy o podatku od dochodów dystrybuowanych przedłożonym przez Klub Poselski Rządzić Inaczej. Proszę posła sprawozdawcę Sławomira Dudka o przedstawienie projektu.

OG: debata 72h

Ustawa

o podatku od dochodów dystrybuowanych osób prawnych


Art. 1. Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem od dochodów dystrybuowanych osób prawnych, spółek kapitałowych w organizacji, spółek komandytowych, spółek komandytowo-akcyjnych i spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Art. 2. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej i spółek niemających osobowości prawnej.

Art.3.
1. Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
2. Podatnik ma zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej między innymi, gdy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są prowadzone w sposób zorganizowany i ciągły bieżące sprawy tego podatnika.

Art. 4. Ilekroć w niniejszej Ustawie jest mowa o:
1) podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto – oznacza to podział lub pokrycie wyniku finansowego netto, o których mowa w przepisach o rachunkowości;
2) wyniku finansowym netto – oznacza to wynik finansowy netto ustalany na podstawie przepisów o rachunkowości;
3) zysku (stracie) netto – oznacza to zysk (stratę) netto ustalany na podstawie przepisów o rachunkowości;
4) rozdysponowanym dochodzie z tytułu zysku netto – oznacza to część dochodu z tytułu zysku netto, która została przeznaczona do dystrybucji w jakiejkolwiek formie, w tym do wypłaty wspólnikom, na pokrycie strat powstałych w okresie innym niż okres opodatkowania ryczałtem, na wypłatę wynagrodzeń związanych z udziałami, na podwyższenie kapitału zakładowego;

Art. 5. Rokiem podatkowym jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.

Art. 6.
1. Opodatkowaniu podatkiem od dochodów dystrybuowanych podlega dochód odpowiadający:
1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku);
2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3) wysokości kosztów poniesionych przez podatnika będącego spółką w związku ze świadczeniem wykonanym przez podmiot powiązany w z tą spółką lub ze wspólnikiem tej spółki, jeżeli poniesienie tego kosztu stanowi ukrytą dywidendę (dochód z tytułu ukrytej dywidendy);
4) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
5) nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) – w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).
2. Przepis ust.1 pkt 1 stosuje się odpowiednio do wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku).
3. Przez ukryte zyski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem.

Art. 7. Podatnicy podatku od dochodów dystrybuowanych są zobowiązani na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego wejście w życie ustawy wyodrębnić w kapitale własnym spółki zgodnie z przepisami o rachunkowości:
a) kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających oraz
b) kwotę niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających.

Art. 8.
1. Podstawę opodatkowania podatkiem od dochodów dystrybuowanych stanowi:
1) suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w miesiącu, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto;
2) suma dochodu z tytułu ukrytych zysków, dochodu z tytułu ukrytej dywidendy i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą ustalona w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku;
3) dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku osiągnięty w miesiącu, w którym nastąpiło łączenie, podział, przekształcenie podmiotów lub wniesienie wkładu niepieniężnego;
4) dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych osiągnięty w roku podatkowym.
2. Podział lub pokrycie wyniku finansowego netto podatnika są dokonywane do końca szóstego miesiąca następującego po ostatnim dniu roku podatkowego, za który sporządzone jest sprawozdanie finansowe. Jeżeli uchwała o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto podjęta zostanie w terminie późniejszym, przyjmuje się, że uchwała ta została podjęta ostatniego dnia tego szóstego miesiąca.
3. Przy obliczaniu podstawy opodatkowania podatnik uwzględnia zdarzenia zaistniałe przed pierwszym rokiem opodatkowania podatkiem od dochodów dystrybuowanych, jeżeli rozliczenie tych zdarzeń jest kontynuowane zgodnie z przyjętymi przez tego podatnika zasadami rachunkowości.
4.Jeżeli podatnik osiągnął w roku podatkowym przychody (dochody) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyłączone lub wolne od podatku na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, podstawa opodatkowania, o której mowa w ust.1 pkt 1, podlega obniżeniu owartość tych przychodów oraz podwyższeniu o sumę kosztów związanych z tymi przychodami i kwoty równej podatkowi zapłaconemu od tych przychodów (dochodów) w obcym państwie, jeżeli wartości te zostały uwzględnione w wyniku finansowym netto w jakiejkolwiek formie.
5.Jeżeli podatnik osiągnął w roku podatkowym przychody(dochody) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej inne niż przychody (dochody), o których mowa w ust. 4, podstawę opodatkowania, o której mowa w ust.1 pkt 1, podwyższa się o kwotę równą podatkowi zapłaconemu od tych przychodów (dochodów) w obcym państwie, jeżeli podatek ten obniżył wynik finansowy netto w jakiejkolwiek formie.
6.Jeżeli dochód stanowiący podstawę opodatkowania, o której mowa w ust.1 pkt 1, nie odpowiada pełnej wysokości zysku netto osiągniętego za rok podatkowy, obniżenia i podwyższenia, o których mowa odpowiednio w ust. 4 i 5, dokonuje się proporcjonalnie do udziału tego dochodu w zysku netto.
7.Przepisy ust. 4–6 stosuje się odpowiednio do podatnika w zakresie działalności prowadzonej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej za pośrednictwem zagranicznego zakładu.

Art. 9. Stawka podatku wynosi:
1) 20% podstawy opodatkowania - jeśli podatnik w każdym z ostatnich trzech lat uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczył do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom część zysku, do wysokości średniorocznej wartości dochodu z tytułu podzielonego zysku za ten okres;
2) 25% podstawy opodatkowania - w pozostałych przypadkach.

Art. 10.
1. Do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego podatnik jest obowiązany złożyć do urzędu skarbowego deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego za poprzedni rok podatkowy.
2.Deklarację, o której mowa w ust.1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

Art. 11.
1. Podatnik jest obowiązany do zapłaty:
1) podatku od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat – do 20. dnia siódmego miesiąca roku podatkowego;
2) podatku od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto – do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano w całości lub w części wypłaty tego dochodu lub rozdysponowano nim w jakiejkolwiek innej formie, nie później niż do 20. dnia siódmego miesiąca roku podatkowego, w którym dokonano tej dyspozycji;
3) podatku od dochodu z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych – do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym przychody lub koszty powinny zostać zarachowane;
4) podatku od dochodu z tytułu ukrytych zysków, dochodu z tytułu ukrytej dywidendy i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą – do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wypłaty, wydatku lub wykonania świadczenia;
5) podatku od dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku – do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu przejęcia, przekształcenia lub wniesienia wkładu niepieniężnego.
2. Jeżeli przed terminem zapłaty podatku, o którym mowa w ust.1 pkt 2, podatnik zostanie postawiony w stan likwidacji albo upadłości, zostanie przejęty przez inny podmiot lub zaprzestanie prowadzenia działalności z jakiejkolwiek innej przyczyny, albo znacznie ograniczy zakres tej działalności, termin zapłaty tego podatku upływa z dniem poprzedzającym dzień zaistnienia jednego z tych zdarzeń.

Art. 12. W ustawie z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wprowadza się następujące zmiany:
1) 1) art. 3 ust. 2 uzyskuje brzmienie:
"2. W rozumieniu ustawy dochodami własnymi jednostek samorządu terytorialnego są również udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, z podatku od dochodów dystrybuowanych osób prawnych oraz z podatku od wynagrodzeń.";
2) art. 4 ust. 3 uzyskuje brzmienie:
"3. Wysokość udziału we wpływach z podatku od dochodów dystrybuowanych osób prawnych, od podatników tego podatku, posiadających siedzibę na obszarze gminy, wynosi 20%.";
3) art. 5. ust. 3 uzyskuje brzmienie:
"3. Wysokość udziału we wpływach z podatku od dochodów dystrybuowanych osób prawnych, od podatników tego podatku, posiadających siedzibę na obszarze powiatu, wynosi 3%.";
4) art. 6 ust. 3 uzyskuje brzmienie:
"3. Wysokość udziału we wpływach z podatku od dochodów dystrybuowanych osób prawnych, od podatników tego podatku, posiadających siedzibę na obszarze województwa, wynosi 17%.".

Art. 13. W ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości wprowadza się następujące zmiany:
1) W Załączniku nr 1 w części "Bilans" w "Pasywa":
a) w poz. II dodaje się tiret drugie w brzmieniu:
" - kwota wypracowanego zysku"
b) w poz.IV dodaje się dodaje się tiret trzecie w brzmieniu:
"- kwota wypracowanego zysku"
c) w poz. V dodaje się dodaje się tiret drugie i trzecie w brzmieniu:
" kwota niepodzielonych zysków"
- kwota niepokrytych strat";
2) W Załączniku nr 2 w części "Bilans" w "Pasywa":
a) w poz. XIII po słowie "zapasowy" dodaje się przecinek i słowa "w tym:" oraz dodaje się tiret pierwsze w brzmieniu:
" - kwota wypracowanego zysku"
b) w poz. XV pkt 2 uzyskuje brzmienie:
"2. kwota wypracowanego zysku"
c) w poz. XV dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
"3. Pozostałe
c) w poz. XVI dodaje się dodaje się po słowie "ubiegłych" dodaje się przecinek i słowa "w tym:" oraz dodaje się tiret pierwsze i drugie w brzmieniu:
"- kwota niepodzielonych zysków
- kwota niepokrytych strat";
3) W Załączniku nr 3 w części "Bilans" w "Pasywa":
a) w poz. II po słowie "zapasowy" dodaje się przecinek i słowa "w tym:" oraz dodaje się tiret pierwsze w brzmieniu:
" - kwota wypracowanego zysku"
b) w poz. IV po słowie "rezerwowe" dodaje się przecinek i słowa "w tym:" oraz dodaje się tiret pierwsze w brzmieniu:
"- kwota wypracowanego zysku"
c) w poz. V po słowie "ubiegłych" dodaje się przecinek i słowa "w tym:" oraz dodaje się tiret pierwsze i drugie w brzmieniu:
"- kwota niepodzielonych zysków
- kwota niepokrytych strat"
4) W Załączniku nr 4 w części "Bilans" w "Pasywa":
a) lit. A uzyskuje brzmienie:
"A. Kapitał (fundusz) własny, w tym:
I. Kapitał (fundusz) podstawowy
II. Kapitał (fundusz) zapasowy, w tym:
- kwota wypracowanego zysku
b) dodaje się lit. C w brzmieniu:
"C. Zysk (strata) z lat ubiegłych, w tym:
- kwota niepodzielonych zysków w latach opodatkowania ryczałtem
- kwota niepokrytych strat poniesionych w latach opodatkowania ryczałtem";
5) W Załączniku nr 5 w części "Bilans" w "Pasywa":
a) w poz. II dodaje się tiret drugie w brzmieniu:
" - kwota wypracowanego zysku"
b) w poz. IV po słowie "rezerwowe" dodaje się przecinek i słowa "w tym:" oraz dodaje się tiret pierwsze w brzmieniu:
"- kwota wypracowanego zysku"
c) w poz. V po słowie "ubiegłych" dodaje się przecinek i słowa "w tym:" oraz dodaje się tiret pierwsze i drugie w brzmieniu:
"- kwota niepodzielonych zysków
- kwota niepokrytych strat".

Art. 14. Traci moc ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Art. 15. Ustawa wchodzi w życie od 1 stycznia 2031 roku.


Sławomir Dudek

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

Podatek dochodowy od zysków przedsiębiorstw popularnie nazywany podatkiem CIT jest powszechnie uważany za jeden z głównych czynników osłabiających wzrost gospodarczy. W zestawieniu przygotowanym przez OECD przedstawiającym ranking podatków pod względem szkodliwości dla wzrostu gospodarczego, na pierwszym miejscu znalazły się podatki od kapitału razem z podatkiem od dochodów przedsiębiorstw. Im wyższa stawka tego podatku, tym – jak pokazują badania – niższe tempo wzrostu gospodarczego. Podatek ten ma szczególnie negatywny wpływ na małe i średnie firmy oraz firmy we wczesnych fazach rozwoju, które mają utrudniony dostęp do rynku kapitałowego i muszą w większym stopniu finansować inwestycje kapitałem własnym.

W związku z tym proponujemy zastąpienie obecnego podatku CIT podatkiem od dochodów dystrybuowanych. Ten model opodatkowania obciąża zyski przedsiębiorstw nie w fazie ich tworzenia, ale w fazie ich wydatkowania w postaci wypłat dla właścicieli. Ponieważ podatek jest nałożony na zyski, które opuszczają sferę przedsiębiorstwa i mogą przekształcić się w konsumpcję akcjonariusza czy udziałowca, tworzy to zachętę do pozostawiania zysków w spółce. Dodatkową zaletą jest prostota tego podatku i jednolite zasady opodatkowania dla wszystkich osób prawnych – spółek kapitałowych i osobowych, dużych i małych firm, przedsiębiorców krajowych i zagranicznych.

Proponujemy w ustawie szereg mechanizmów uniemożliwiających zaniżanie podstawy opodatkowania poprzez wskazane w art. 6 rodzaje dochodów podlegających opodatkowaniu, w których zawierają się także m.in. ukryte zyski, ukryte dywidendy i wydatki nie związane z działalnością gospodarczą. Maksymalnie prostej konstrukcja podatku, z wyłączeniem wyjątków, zwolnień czy specjalnych reżimów ma na celu obniżanie kosztów administracji oraz ograniczanie możliwości planowania podatkowego. Podatek ten jest zatem prostszy nie tylko dla przedsiębiorców, ale także dla administracji podatkowej. Obsługa rozliczeń podatku od dochodów dystrybuowanych jest o wiele łatwiejsza niż w przypadku tradycyjnego podatku dochodowego. Powiązanie obowiązku podatkowego z dystrybucją zysków i prostota systemu są też ułatwieniem dla kontroli podatkowych, gdyż te mają bardziej skoncentrowany zakres.

W tym systemie nie ma zachęty ani powodu, by zaniżać zyski, ponieważ i tak nie są one opodatkowane dopóki nie zostaną dystrybuowane. Nie prowadzi się osobnej ewidencji podatkowej – wystarcza rachunkowość finansowa. Księgowi rozliczający podatek od dochodów dystrybuowanych nie znają wpływu amortyzacji na zapłacony podatek dochodowy, ponieważ obowiązek podatkowy powstaje w momencie wypłaty dywidend, a nie w wyniku sztuczek ze stawkami amortyzacji. Dzięki temu podatek ten tworzy silną podstawę do inwestowania, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Badania empiryczne w krajach, które zdecydowały się na wprowadzenie takiego podatku dowodzą, że przedsiębiorstwa objęte tym systemem mają więcej płynnych aktywów, niższe zadłużenie i więcej inwestują. W analizach na poziomie makroekonomicznym zaobserwowano umiarkowany pozytywny wpływ na produkcję i konsumpcję. W przypadku konsumpcji, kiedy płaci się niższy podatek, jest więcej pieniędzy na inwestycje. Kiedy zaś jest więcej inwestycji, tworzy się więcej miejsc pracy, a co za tym idzie rosną podatki związane z wynagrodzeniami i fundusz płac. W konsekwencji rośnie konsumpcja i podatki konsumpcyjne. W naturalny sposób obniżyła się dystrybucja zysków, zmniejszyło się także finansowanie zewnętrzne, ponieważ firmy mają solidne podstawy, solidny kapitał własny, czasami wręcz nadmiar gotówki. W Estonii na przykład po zastąpieniu CIT podatkiem od dywidend wskaźnik zysków zatrzymanych wzrósł przeciętnie wg różnych badań od 4 do 8 p.p., a w przypadku małych firm nawet o 12 p.p.

Jednym z parametrów, który bezpośrednio przekłada się na wzrost gospodarczy, są inwestycje prywatne. W okresie po wprowadzeniu podatku od dochodów dystrybuowanych w Estonii odnotowano zwiększenie inwestycji. Nastąpił wzrost aktywów o 6,1%, według różnych badań naukowcy oszacowali wzrost inwestycji na poziomie 10-18 p.p., a w grupie najmniejszych podmiotów nawet o ponad 60%. W Polsce wskaźnik inwestycji w relacji do PKB jest zdecydowanie niższy niż naszych sąsiadów z Unii Europejskiej i plasuje się daleko poniżej średniej unijnej. Szczególnie niepokojący jest niski poziom inwestycji w produkty związane z własnością intelektualną, jak oprogramowanie czy patenty. Wprowadzenie podatku od zysków dystrybuowanych zamiast CIT pozytywnie wpłynie na wskaźnik inwestycji, dlatego pożądane jest jego wprowadzenie w Polsce.

Konkurencyjność tego modelu opodatkowania jest widoczna także w rankingach dotyczących konkurencyjności systemów podatkowych. International Tax Competitiveness Index przygotowywany przez Tax Foundation mierzy stopień, w jakim systemy podatkowe krajów OECD promują konkurencyjność poprzez niskie obciążenia podatkowe w zakresie inwestycji korporacyjnych i neutralność poprzez dobrze skonstruowane regulacje podatkowe. W zakresie opodatkowania osób prawnych Łotwa i Estonia, które wprowadziły podatek od dywidend zajmują co roku 1 i 2 miejsce w tym rankingu, a Polska plasuje się w drugiej dziesiątce.

Proponowana konstrukcja podatku wpłynie również na zmniejszenie obciążeń administracyjnych związanych z rozliczaniem podatku. Na czynności związane z rozliczaniem podatku CIT polskie firmy poświęcają blisko 60 godzin rocznie, a w przypadku podatku od dochodów dystrybuowanych szacujemy, że czas potrzebny na wszelkie rozliczenia to jedynie 5 godzin. Prostota rozliczeń polega na tym, że podatnik nie musi prowadzić odrębnej ewidencji podatkowej i nie dokonuje w ogóle rozliczeń z fiskusem, jeśli nie powstały zobowiązania podatkowe wynikające z dystrybucji zysku przez spółkę.

Konstrukcja podatku wpłynie również pozytywnie na środowisko biznesowe dla powstawania start-upów poprzez prorozwojowy i prosty system podatkowy. Statystyki wskazują, że w Estonii na jeden mld euro PKB jest 15 razy więcej start-upów niż w Polsce.

Proponujemy wprowadzenie dwóch stawek podatkowych, które pozwolą, aby także dla przedsiębiorstw, które regularnie dystrybuują znaczną część swojego zysku system był również konkurencyjny. Podstawowa stawka podatku wyniesie 25%. Natomiast w przypadku przedsiębiorstw, które w ostatnich trzech latach podzieliły się swoim zyskiem do wysokości średniorocznej wartości zysku rozdystrybuowanego będzie możliwe zastosowanie obniżonej stawki w wysokości 20%.

Na bazie danych GUS z lat ubiegłych szacujemy wartość dochodu podzielonego przedsiębiorstw i instytucji finansowych na rok 2031 w granicach 200-240 mld złotych. Na bazie doświadczeń Estonii pozostałe źródła dochodów stanowiących podstawę opodatkowania przynoszą nie więcej niż 20% zysków podzielonych. W związku z tym całkowita podstawa opodatkowania wyniesie w granicach 220-288 mld złotych. Co przy założeniu, że ok. 1/4 dochodów podlegać będzie niższej stawce podatkowej daje wpływy budżetowe z tytułu nowego podatku na poziomie 52-68 mld. złotych przy prognozowanych wpływach z CIT w kolejnym roku na poziomie 100 mld. złotych.

Sięgając znów do przykładu estońskiego można założyć, że wpływy z podatku CIT zostaną odbudowane w czwartym roku funkcjonowania nowego systemu podatkowego. Zwłaszcza, że udział podatku od dywidend w Estonii i obecnego podatku CIT w Polsce w stosunku do PKB jest na porównywalnym poziomie. Co pokazuje, że nasz obecny system poprzez swoje skomplikowanie, możliwości optymalizacji podatkowej, liczne ulgi oraz ucieczkę firm za granicę przynosi stosunkowo niewielkie wpływy podatkowe w porównaniu do innych krajów o podobnym systemie opodatkowania spółek handlowych.

Nasza prognoza przychodów z tytułu podatku od dochodów dystrybuowanych osób prawnych kształtuje się na najbliższe trzy lata następująco:
2031 - 60 mld. PLN
2032 - 75 mld. PLN
2033 - 90 mld. PLN

Należy przy tym podkreślić, że zmiana systemu podatkowego przyniesie szereg efektów równoważących mniejsze wpływy z opodatkowania spółek handlowych. Zatrzymany zysk zostanie w dużej mierze przeznaczony na wydatki inwestycyjne przedsiębiorstw, a tym samym zwiększy podstawę opodatkowania podatkiem VAT i przyniesie dodatkowe dochody z tytułu tego podatku w pierwszym roku szacowane przez nas na 8 mld. złotych.

Poprzez wzrost inwestycji prywatnych zmiany wpłyną też pozytywnie na poziom bezrobocia i wzrost gospodarczy. Szacujemy, że bezrobocie będzie niższe o 0,2 p.p. niż w scenariuszu bez reformy, a wzrost gospodarczy wyższy o 0,3 p.p. Efekty podatkowe w wyniku tych pozytywnych skutków dla gospodarki według naszych wyliczeń w pierwszym roku dadzą dodatkowe 1 mld. złotych wpływu z podatku od wynagrodzeń, 0,6 mld. złotych wpływu z podatku PIT, 7,5 mld. złotych z podatku VAT oraz 3 mld. złotych z akcyzy.

W związku z tym łączny efekt dla finansów publicznych w pierwszym roku to wpływy mniejsze o 19,9 mld. złotych niż w scenariuszu bez reformy. Efekty te jednak szybko zostaną zrównoważone i w 2033 roku finanse publiczne wrócą do poziomu dochodów jak w scenariuszu bez reformy, a od kolejnego roku efekty reformy spowodują wyższe wpływy podatkowe. W celu zabezpieczenia dochodów samorządów terytorialnych proponujemy zwiększenie ich udziału w podatku od osób prawnych z obecnych 24% do 40%. Lukę w dochodach budżetu państwa w pierwszych latach proponujemy sfinansować z bieżącej nadwyżki budżetowej, nadwyżki z lat ubiegłych, która nie została skonsumowana oraz prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Ustawa powinna też przynieść oszczędności w funkcjonowaniu administracji podatkowej.

Ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej. Przyniesie pozytywne skutki dla rodzin z dziećmi poprzez ogólną poprawę sytuacji gospodarczej, a co za tym idzie również zmniejszenie bezrobocia i wzrost płac. Ustawa zmniejsza też znacząco obciążenia administracyjne nakładane na spółki prawa handlowego związane z rozliczeniami podatkowymi. Ustawa będzie neutralna dla budżetów samorządów w pierwszym roku funkcjonowania systemu, a w kolejnych przyniesie wzrost wpływów z podatku od osób prawnych dla JST. Ustawa wpłynie negatywnie na wysokość wpływów podatkowych budżetu państwa w pierwszych trzech latach od wprowadzania nowego podatku.

Dziękuję.
Fryderyk Skarbiński - przewodniczący Stowarzyszenia "Rządzić Inaczej", ekonomista behawioralny, doktor ekonomii i psychologii, project manager, działacz społeczny
Obrazek

Awatar użytkownika
Szamir DeLeon
Posty: 3831
Rejestracja: 23 lip 2017, 20:37

Re: [RI] o podatku od dochodów dystrybuowanych osób prawnych

Postautor: Szamir DeLeon » 09 cze 2022, 23:23

Aleksandra Trosa:

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

Wnoszę o przedłużenie debaty.

Dziękuję

og; do piątku za tydzień byłoby świetnie

Awatar użytkownika
Fryderyk Skarbinski
Posty: 1066
Rejestracja: 26 lip 2017, 23:33

Re: [RI] o podatku od dochodów dystrybuowanych osób prawnych

Postautor: Fryderyk Skarbinski » 16 cze 2022, 10:39

Sylwia Gregorczyk-Abram

Przychylam się do wniosku posła Trosy o przedłużenie debaty.

OG: do piątku do 23:59 czas na ewentualne stanowiska względem ustawy, jeśli rozwinie się z tego dyskusja to pociągnijmy ją do niedzieli do 23:59
Fryderyk Skarbiński - przewodniczący Stowarzyszenia "Rządzić Inaczej", ekonomista behawioralny, doktor ekonomii i psychologii, project manager, działacz społeczny
Obrazek

Awatar użytkownika
Fryderyk Skarbinski
Posty: 1066
Rejestracja: 26 lip 2017, 23:33

Re: [RI] o podatku od dochodów dystrybuowanych osób prawnych

Postautor: Fryderyk Skarbinski » 21 cze 2022, 1:33

Sylwia Gregorczyk-Abram

Mimo wniosku o przedłużenie debaty posłanki Trosy nikt nie zgłasza się do zabrania głosu. W związku z tym zamykam debatę i przechodzimy do głosowania. Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem ustawy?
Dziękuję.
Kto jest przeciw?
Dziękuję.
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.

OG: 48h
Fryderyk Skarbiński - przewodniczący Stowarzyszenia "Rządzić Inaczej", ekonomista behawioralny, doktor ekonomii i psychologii, project manager, działacz społeczny
Obrazek

Awatar użytkownika
Renata Budzyńska
Posty: 1310
Rejestracja: 12 gru 2016, 18:04

Re: [RI] o podatku od dochodów dystrybuowanych osób prawnych

Postautor: Renata Budzyńska » 21 cze 2022, 17:44

za
baronowa Renata Budzyńska - poseł na Sejm I, II, III, IV, V, VI i VII kadencji.

Wicepremier (2022-24), MSWiA (2022-26), prezes PiS (2021-24), Wicemarszałek Sejmu IV kadencji (2026-2030), koordynator służb specjalnych (2032-2038)

Awatar użytkownika
Fryderyk Skarbinski
Posty: 1066
Rejestracja: 26 lip 2017, 23:33

Re: [RI] o podatku od dochodów dystrybuowanych osób prawnych

Postautor: Fryderyk Skarbinski » 21 cze 2022, 20:07

za
Fryderyk Skarbiński - przewodniczący Stowarzyszenia "Rządzić Inaczej", ekonomista behawioralny, doktor ekonomii i psychologii, project manager, działacz społeczny
Obrazek

Awatar użytkownika
Fryderyk Skarbinski
Posty: 1066
Rejestracja: 26 lip 2017, 23:33

Re: [RI] o podatku od dochodów dystrybuowanych osób prawnych

Postautor: Fryderyk Skarbinski » 27 cze 2022, 0:17

Sylwia Gregorczyk-Abram

Dziękuję za oddane głosy. Proszę o podanie wyników głosowania.
Fryderyk Skarbiński - przewodniczący Stowarzyszenia "Rządzić Inaczej", ekonomista behawioralny, doktor ekonomii i psychologii, project manager, działacz społeczny
Obrazek

Administrator
Administrator
Posty: 22724
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: [RI] o podatku od dochodów dystrybuowanych osób prawnych

Postautor: Administrator » 27 cze 2022, 10:23

Wyniki głosowania:
Głosowało 113 posłów
Brak kworum.


Wróć do „Sejm RP V kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości