Przechodzimy do debaty nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska, zgłoszonym przez grupę posłów klubu Razem dla Polski - Demokracja i Postęp. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców, pana posła Radosława Witkowskiego.
Ustawa
z dnia
o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska
Art. 1. W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska w art. 404 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Gminy i powiaty, których dochody z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, są większe niż 15-krotność średniej krajowej dochodów z roku poprzedniego przypadających na jednego mieszkańca, liczonej odpowiednio dla gmin i powiatów, przekazują nadwyżkę z tytułu tych dochodów do właściwego wojewódzkiego funduszu.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2041 r.
Uzasadnienie
Sprawozdawca: Radosław Witkowski
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
celem projektowanej ustawy jest dokonanie zmian w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, aby umożliwić gminom i powiatom uzyskującym dochody z tytułu opłat i kar określonych w art. 402 ust. 4, 5 i 6 ustawy pozostawienie kwoty środków w ich dyspozycji dostosowanej do realnych potrzeb, w sposób uwzględniający obserwowaną w ciągu wielu ostatnich lat tendencję zmniejszania się kwoty pozostawionej do dyspozycji gmin i powiatów.
Proponuje się zwiększenie (z obecnie obowiązującej 10-krotności do 15-krotności średniej krajowej dochodów na jednego mieszkańca) limitu, od którego obowiązuje nakaz przekazywania przez gminy i powiaty nadwyżek z tytułu uzyskiwanych opłat i kar do wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Podwyższenie limitu prowadziłoby do bardziej sprawiedliwego podziału środków z tytułu opłat i kar środowiskowych pomiędzy gminy i powiaty a wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Zasadniczym skutkiem społecznym i prawnym projektowanej ustawy będzie bardziej sprawiedliwy podział środków pozyskiwanych z tytułu opłat i kar środowiskowych, co pozwoli gminom i powiatom na większe, a tym samym bardziej skuteczne finansowanie przedsięwzięć związanych z ochroną środowiska w miejscu gdzie powstają szkody. Z punktu widzenia celu omawianych przepisów (jakim jest przeznaczenie środków pozyskanych z tytułu opłat i kar określonych w art. 402 ust. 4, 5 i 6 ustawy na potrzeby ochrony środowiska) można uznać, że projektowana ustawa nie wywoła skutków finansowych, ponieważ kwota środków przeznaczonych na finansowanie przedsięwzięć związanych z ochroną środowiska nie ulegnie zmianie.
W porównaniu do stanu obecnego nastąpi natomiast przesunięcie pomiędzy podmiotami dysponującymi tymi środkami – zwiększą się środki w dyspozycji niektórych gmin i powiatów, zmaleją środki w dyspozycji wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej, nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
Dziękuję.
og: 48h