[RadLew] o minimalnych standardach zatrudnienia i finansowania instytucji opiekuńczych

Marszałek: Michał Zacharski
Awatar użytkownika
Agata Feiss
Posty: 478
Rejestracja: 03 mar 2025, 14:35

[RadLew] o minimalnych standardach zatrudnienia i finansowania instytucji opiekuńczych

Postautor: Agata Feiss » 25 cze 2025, 17:59

Ustawa z dnia (...) o minimalnych standardach zatrudnienia i finansowania instytucji opiekuńczych

Art. 1 Ustawa określa minimalne standardy zatrudnienia pracowników opieki oraz zasady finansowania działalności domów pomocy społecznej i zakładów opiekuńczo-leczniczych ze środków publicznych.

Art. 2 Ilekroć w ustawie jest mowa o:

placówce opiekuńczej – rozumie się przez to dom pomocy społecznej w rozumieniu ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz zakład opiekuńczo-leczniczy w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;

pracownikach opieki bezpośredniej – rozumie się przez to osoby zatrudnione w placówce opiekuńczej na stanowiskach opiekuna, pielęgniarki, terapeuty zajęciowego, fizjoterapeuty, psychologa lub innego personelu świadczącego usługi opiekuńcze lub pielęgnacyjne bezpośrednio na rzecz mieszkańców.

Art. 3 W każdej placówce opiekuńczej zapewnia się zatrudnienie pracowników opieki bezpośredniej w liczbie nie mniejszej niż:

1 etat na każde rozpoczęte 6 miejsc opiekuńczych – w przypadku domów pomocy społecznej,

1 etat na każde rozpoczęte 5 miejsc opiekuńczych – w przypadku zakładów opiekuńczo-leczniczych.

Do etatów, o których mowa w ust. 1, nie wlicza się personelu technicznego, administracyjnego ani kierowniczego.

Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego oraz minister właściwy do spraw zdrowia, w drodze rozporządzenia, określą szczegółowe standardy zatrudnienia w zależności od rodzaju i stanu zdrowia mieszkańców oraz zakresu udzielanych świadczeń opiekuńczych.

Art. 4 Koszty działalności placówek opiekuńczych finansowane są w co najmniej:

70% ze środków publicznych – w przypadku domów pomocy społecznej,

80% ze środków publicznych – w przypadku zakładów opiekuńczo-leczniczych.

Środkami publicznymi, o których mowa w ust. 1, są w szczególności:

dotacje z budżetu państwa,

środki jednostek samorządu terytorialnego,

środki Narodowego Funduszu Zdrowia,

środki z funduszy europejskich i innych źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi.

Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, określić mechanizm korekcyjny w przypadku zmian demograficznych lub finansowych wpływających na zdolność JST do realizacji obowiązków określonych w ustawie.

Art. 5 Kierownicy placówek opiekuńczych są obowiązani do składania corocznego sprawozdania o poziomie zatrudnienia oraz strukturze źródeł finansowania działalności placówki.

Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, przekazuje się odpowiednio do wojewody oraz do właściwego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia, w terminie do dnia 31 marca każdego roku.

Wojewoda oraz NFZ prowadzą kontrolę zgodności działania placówek z minimalnymi normami określonymi w ustawie.

Art. 6.
Jednostki prowadzące placówki opiekuńcze mają obowiązek dostosowania poziomu zatrudnienia do wymogów niniejszej ustawy w terminie 12 miesięcy od dnia jej wejścia w życie.

W przypadku niedostosowania poziomu zatrudnienia w terminie, wojewoda może nałożyć obowiązek naprawczy wraz z określeniem terminu jego wykonania.

Art. 7. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 3, który wchodzi w życie po 12 miesiącach od dnia ogłoszenia.


Uzasadnienie:

Projekt ustawy ma na celu uregulowanie minimalnych standardów zatrudnienia pracowników opieki bezpośredniej w domach pomocy społecznej oraz zakładach opiekuńczo-leczniczych, a także zagwarantowanie określonego poziomu udziału środków publicznych w finansowaniu działalności tych placówek.

Obecny system opieki instytucjonalnej w Polsce cechuje się istotnym deficytem kadrowym oraz niewystarczającym finansowaniem ze środków publicznych, co ma negatywny wpływ na jakość i dostępność usług opiekuńczych dla osób starszych, chorych i z niepełnosprawnościami. Brak ustawowych norm zatrudnienia skutkuje przeciążeniem personelu oraz obniżeniem standardów opieki.

Celem regulacji jest ustalenie przejrzystych i jednolitych zasad dotyczących:

minimalnych proporcji liczby pracowników do liczby mieszkańców w placówkach opiekuńczych,

minimalnego udziału środków publicznych w kosztach ich działalności,

mechanizmów sprawozdawczych i kontrolnych w zakresie realizacji ustawowych standardów.

Skutki społeczne
Regulacja przyczyni się do poprawy jakości opieki długoterminowej oraz zwiększenia bezpieczeństwa i godności mieszkańców placówek. Ustalenie minimalnych norm zatrudnienia umożliwi racjonalne planowanie kadrowe i ograniczy ryzyko niewłaściwego wykonywania świadczeń opiekuńczych.

Ustawa promuje udział środków publicznych jako podstawowego źródła finansowania systemu opieki, co odciąży mieszkańców i ich rodziny z nadmiernych kosztów oraz zmniejszy nierówności terytorialne.

Skutki finansowe
Wzrost poziomu zatrudnienia i zwiększenie udziału środków publicznych wiąże się z dodatkowymi kosztami ponoszonymi przez budżet państwa, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz jednostki samorządu terytorialnego. Jednocześnie, poprzez wprowadzenie mechanizmu korekcyjnego (art. 4 ust. 3), projekt daje możliwość dostosowywania finansowania do aktualnych uwarunkowań demograficznych i budżetowych.

Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z zasadą pomocniczości, polityką spójności społeczeństw europejskich oraz dokumentami wskazującymi na konieczność poprawy jakości usług opiekuńczych w starzejących się społeczeństwach.

Przewidywany termin wejścia w życie
Z uwagi na konieczność zapewnienia czasu na dostosowanie struktur kadrowych i planów finansowych, art. 3 dotyczący norm zatrudnienia wchodzi w życie po 12 miesiącach od ogłoszenia ustawy. Pozostałe przepisy wchodzą w życie po 30 dniach.


Podpisy pod projektem:
Alicja Kaczmarska
Wojciech Konieczny
Caroline Hantzsch
Anna Górska
Maria Magdalena Malinowska
Oliwia Bartosiewicz


og: potrzeba jeszcze 9 podpisów

Awatar użytkownika
Eliza Wiejak
Posty: 124
Rejestracja: 07 lut 2025, 19:53

Re: [RadLew] o minimalnych standardach zatrudnienia i finansowania instytucji opiekuńczych

Postautor: Eliza Wiejak » 26 cze 2025, 0:35

Pod projektem podpisują się posłowie SLD.

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 3006
Rejestracja: 27 gru 2022, 15:50

Re: [RadLew] o minimalnych standardach zatrudnienia i finansowania instytucji opiekuńczych

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 26 cze 2025, 16:17

Hanna Kwiecień:

Otwieram debatę.

og: 48h
Marta Fornero-Piotrowska - przewodnicząca Parlamentu Europejskiego XIII kadencji (od 2039)

Premier RP (2020; 2032-37), minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm (2034-39), marszałek woj. pomorskiego (2026-32)

Awatar użytkownika
Agata Feiss
Posty: 478
Rejestracja: 03 mar 2025, 14:35

Re: [RadLew] o minimalnych standardach zatrudnienia i finansowania instytucji opiekuńczych

Postautor: Agata Feiss » 26 cze 2025, 16:31

Anna Górska

Szanowna Pani Marszałek, Wysoka Izbo,

Dziś mamy szansę przyjąć ustawę, która realnie poprawi warunki życia i opieki nad najbardziej potrzebującymi — osobami starszymi, chorymi oraz niepełnosprawnymi, mieszkającymi w domach pomocy społecznej i zakładach opiekuńczo-leczniczych.

Przez lata słyszeliśmy o dramatycznym niedoborze personelu, przeciążeniu pracowników oraz braku odpowiedniego finansowania tych placówek. To problemy, które prowadzą do obniżenia jakości opieki, a w efekcie – do pogorszenia zdrowia i godności podopiecznych.

Projekt ustawy gwarantuje minimalne standardy zatrudnienia, które są podstawą do zapewnienia bezpiecznej, profesjonalnej i godnej opieki. 1 etat pracownika opieki bezpośredniej na 5 lub 6 mieszkańców to wciąż wartość minimalna, a jednak daleko wyprzedza aktualne standardy, które często są dramatycznie niższe.

Podkreślamy też znaczenie zwiększenia udziału finansowania publicznego – 70% kosztów DPS i aż 80% kosztów ZOL mają pochodzić ze środków publicznych. To ważne, by odpowiedzialność za opiekę nad najsłabszymi obywatelami była współdzielona przez państwo i samorządy, a nie przerzucana na rodziny czy samych podopiecznych.

Nasza ustawa to inwestycja w zdrowie publiczne, w stabilność zawodową pracowników opieki, a przede wszystkim – w godność i bezpieczeństwo osób korzystających z tych usług.

Radykalna Lewica stoi na stanowisku, że opieka to prawo, a nie przywilej. Dlatego wzywam do jednogłośnego poparcia tego projektu, bo jest to krok ku społeczeństwu bardziej sprawiedliwemu i solidarnościowemu.

Dziękuję bardzo.

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 3006
Rejestracja: 27 gru 2022, 15:50

Re: [RadLew] o minimalnych standardach zatrudnienia i finansowania instytucji opiekuńczych

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 06 lip 2025, 12:09

Kwiecień:

Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem ustawy zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk?
Dziękuję.
Kto jest przeciw?
Dziękuję.
Kto się wstrzymał
Dziękuję.

og: 48h
Marta Fornero-Piotrowska - przewodnicząca Parlamentu Europejskiego XIII kadencji (od 2039)

Premier RP (2020; 2032-37), minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm (2034-39), marszałek woj. pomorskiego (2026-32)




Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 3006
Rejestracja: 27 gru 2022, 15:50

Re: [RadLew] o minimalnych standardach zatrudnienia i finansowania instytucji opiekuńczych

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 07 lip 2025, 15:28

za
Marta Fornero-Piotrowska - przewodnicząca Parlamentu Europejskiego XIII kadencji (od 2039)

Premier RP (2020; 2032-37), minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm (2034-39), marszałek woj. pomorskiego (2026-32)

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9266
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [RadLew] o minimalnych standardach zatrudnienia i finansowania instytucji opiekuńczych

Postautor: Laura » 08 lip 2025, 17:40

Za
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026


Wróć do „Sejm RP”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości