[RdP/DiP]: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych

Marszałek: Michał Zacharski
Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 3006
Rejestracja: 27 gru 2022, 15:50

[RdP/DiP]: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 30 kwie 2025, 12:02

Kwiecień:

Przechodzimy do debaty nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, zgłoszonym przez grupę posłów klubu Razem dla Polski - Demokracja i Postęp. Proszę o zabranie głosu przedstawicielkę wnioskodawców, panią posłankę Gabrielę Morawską-Stanecką.

Ustawa
z dnia
o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych


Art. 1. W ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 147 § 4 otrzymuje brzmienie:
„§ 4. W sądach mogą być zatrudniani asystenci sędziów na stanowiskach młodszego asystenta sędziego, asystenta sędziego i starszego asystenta sędziego (stanowiska asystenckie). Ilekroć w przepisach jest mowa o asystentach sędziów, rozumie się przez to osoby zatrudnione na stanowiskach młodszego asystenta sędziego, asystenta sędziego i starszego asystenta sędziego.”;
2) w art. 155:
a) po § 1 dodaje się § 1a–1c w brzmieniu:
„§ 1a. Na stanowisku młodszego asystenta sędziego może być zatrudniony ten, kto:
1) jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich;
2) jest nieskazitelnego charakteru;
3) jest studentem jednolitych studiów magisterskich na kierunku prawo i ukończył trzeci rok tych studiów;
4) ukończył 20 lat.
§ 1b. Na stanowisku asystenta sędziego może być zatrudniony ten, kto spełnia wymagania określone w § 1a pkt 1, 2 i 4 oraz ukończył wyższe studia prawnicze w Polsce i uzyskał tytuł magistra lub zagraniczne uznane w Polsce.
§ 1c. Na stanowisku starszego asystenta sędziego może być zatrudniony ten, kto spełnia wymagania określone w § 1a pkt 1, 2 i 4, ukończył wyższe studia prawnicze w Polsce i uzyskał tytuł magistra lub zagraniczne uznane w Polsce oraz:
1) zajmował stanowisko młodszego asystenta sędziego lub asystenta sędziego przez co najmniej dziesięć lat i uzyskiwał pozytywne okresowe oceny, albo
2) złożył egzamin sędziowski lub egzamin prokuratorski.”,
b) uchyla się § 2,
c) uchyla się § 3b,
d) po § 3b dodaje się § 3c–3e w brzmieniu:
„§ 3c. Asystenta sędziego zatrudnia się:
1) na stanowisku młodszego asystenta sędziego – na podstawie umowy o pracę na czas określony nie dłuższy niż 33 miesiące;
2) na stanowisku asystenta sędziego – na podstawie umowy o pracę na czas określony.
§ 3d. Asystenta sędziego zatrudnionego na stanowisku młodszego asystenta sędziego, który ukończył wyższe studia prawnicze w Polsce i uzyskał tytuł magistra lub zagraniczne uznane w Polsce oraz ukończył staż asystencki, przenosi się na stanowisko asystenta sędziego i zawiera z nim umowę o pracę na czas nieokreślony.
§ 3e. Z asystentem sędziego zatrudnionym na stanowisku asystenta sędziego, który ukończył staż asystencki albo jest zwolniony z obowiązku jego odbycia, można zawrzeć umowę o pracę na czas nieokreślony.”,
e) § 6 otrzymuje brzmienie:
„§ 6. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, minimalną i maksymalną wysokość wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziów zajmujących stanowiska młodszego asystenta sędziego, asystenta sędziego i starszego asystenta sędziego, biorąc pod uwagę kwalifikacje i doświadczenie zawodowe oraz rodzaj i charakter czynności wykonywanych przez asystentów sędziów.”;
3) w art. 155a w § 6 wyrazy „asystenta sędziego” zastępuje się wyrazami „młodszego asystenta sędziego, asystenta sędziego lub starszego asystenta sędziego”;
4) w art. 155ca uchyla się § 2;
5) w art. 155d:
a) w § 1 wyrazy „asystenta sędziego” zastępuje się wyrazem „asystenckie”,
b) w § 2 wyrazy „asystenta sędziego” zastępuje się wyrazem „asystenckiego”;
6) w art. 155e w § 3 w zdaniu pierwszym po wyrazach „asystenta sędziego” dodaje się wyrazy „zajmującego stanowisko asystenta sędziego albo starszego asystenta sędziego”.

Art. 2. Dotychczasowe stanowiska asystenta sędziego i starszego asystenta sędziego stają się odpowiednio stanowiskami asystenta sędziego i starszego asystenta sędziego w rozumieniu ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art. 3. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 155 § 6 ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 155 § 6 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż przez 3 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Uzasadnienie:
Sprawozdawca: Gabriela Morawska-Stanecka

Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,

Projektowana ustawa ma na celu wprowadzenie zmian w zakresie regulacji dotyczących zawodu asystenta sędziego, obejmujących:
1) utworzenie nowego stanowiska młodszego asystenta sędziego;
2) wprowadzenie nowych zasad kształtowania wysokości wynagrodzeń asystentów sędziów.

Projekt zakłada utworzenie stanowiska młodszego asystenta sędziego jako dodatkowego, najniższego stanowiska w grupie stanowisk asystenckich, na którym będą mogli być zatrudniani studenci studiów prawniczych po ukończeniu III roku i złożeniu z wynikiem pozytywnym wszystkich egzaminów przewidzianych zwykłym programem I, II oraz III roku studiów.

Od kilku lat, zwłaszcza w dużych ośrodkach miejskich, obserwuje się trudności w obsadzaniu stanowisk asystenckich w sądach. Kandydaci posiadający odpowiednie kwalifikacje i predyspozycje preferują zatrudnienie w wolnych zawodach prawniczych lub sektorze prywatnym. Duże ośrodki miejskie, w których występuje problem pozyskania odpowiednich kandydatów na stanowiska asystenckie, są jednocześnie ośrodkami akademickim, kształcącymi przyszłych prawników, którzy w celu zdobycia cenionego na rynku prawniczym doświadczenia już podczas studiów podejmują zatrudnienie w kancelariach prawnych, jak również w sądach czy prokuraturze – lecz jedynie na stanowiskach pomocniczych lub wspomagających. W ocenie projektodawcy zasadne jest ustanowienie regulacji umożliwiających wykorzystanie potencjału intelektualnego studentów prawa dla dobra wymiaru sprawiedliwości i umożliwienie im zatrudnienia w sądach na stanowiskach merytorycznych, tj. właśnie na proponowanym stanowisku młodszego asystenta sędziego.

Jednocześnie wymaga podkreślenia, że kandydaci na stanowiska asystenckie, bez względu na to, czy będą studentami, czy absolwentami prawa, będą ubiegać się o zatrudnienie w postępowaniu konkursowym, w toku którego ich wiedza oraz predyspozycje zostaną zweryfikowane. Eliminuje to zagrożenie, że pojawienie się studentów na stanowiskach asystenckich doprowadzi do obniżenia jakości pracy asystentów sędziów. Przeciwnie, jest to szansa na pozyskanie szczególnie wyróżniających się wiedzą młodych ludzi, z założeniem, że umożliwienie im podjęcia pracy asystenta sędziego jeszcze podczas studiów zachęci ich do kontynuowania kariery w tym zawodzie również po uzyskaniu tytułu magistra na kierunku prawo, co miałoby pozytywny wpływ na funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości, zmagającego się z brakami kadrowymi w obszarze personelu asystenckiego.

Należy odnotować, że na większości kierunków studiów odstąpiono od tradycyjnej ścieżki edukacji, która polegała na odbyciu pięcioletnich jednolitych studiów magisterskich, na rzecz trzyletnich studiów licencjackich. Uznaje się bowiem, że osoba, która ukończyła trzyletnie studia pierwszego stopnia, jest dostatecznie przygotowana do podejmowania zatrudnienia przy pracach umysłowych, wymagających specjalistycznych kwalifikacji. Studia prawnicze w Polsce zachowały wprawdzie status jednolitych studiów magisterskich, jednak należy uznać, że ukończenie III roku studiów jest momentem, w którym student nabywa kluczowe umiejętności i zyskuje wiedzę, którą potrafi już zastosować w praktyce. Zasadne jest wykorzystanie tego potencjału i umożliwienie zatrudniania w sądach na stanowiskach młodszych asystentów studentów prawa, którzy w postępowaniu konkursowym wykażą odpowiedni poziom przygotowania merytorycznego.

Warto zwrócić uwagę, że rozwiązanie takie nie odbiegałoby od standardów przyjętych w Europie. Dla przykładu w Wielkiej Brytanii studia prawnicze funkcjonują jako studia licencjackie 3-letnie i prowadzą do uzyskania tytułu LLB (Bachelor of Laws). Po ich odbyciu absolwent może podejmować zatrudnienie w charakterze asystenta prawnego (paralegal).

Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.

Dziękuję.


og: 48h
Marta Fornero-Piotrowska - przewodnicząca Parlamentu Europejskiego XIII kadencji (od 2039)

Premier RP (2020; 2032-37), minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm (2034-39), marszałek woj. pomorskiego (2026-32)

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9266
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [RdP/DiP]: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych

Postautor: Laura » 30 kwie 2025, 17:49

Alena Kobiałko

Pani Marszałek
Wysoka Izbo,

Proszę o przybliżenie zadań jakie w swojej pracy wykonywałby młodszy asystent sędziego. Czy autorzy projektu oszacowali na ile takich stanowisk jest zapotrzebowanie, gdyż podkreślono braki kadrowe głównie w dużych miastach.

Dziękuję
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Agata Feiss
Posty: 478
Rejestracja: 03 mar 2025, 14:35

Re: [RdP/DiP]: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych

Postautor: Agata Feiss » 30 kwie 2025, 18:34

Magda Malinowska

Pani Marszałek, Panie i Panowie Posłowie,

Jestem dzisiaj w tej Izbie, aby wyrazić stanowisko Radykalnej Lewicy wobec zaprezentowanej przez rząd ustawy, której celem jest zmiana zasad zatrudniania asystentów sędziów. Zanim jednak przejdę do oceny poszczególnych propozycji zawartych w tym projekcie, chciałabym zwrócić uwagę na jedno podstawowe zagadnienie: czy ta ustawa rzeczywiście odpowiada na realne potrzeby polskiego wymiaru sprawiedliwości, czy jest tylko powierzchowną reakcją na problem braku kadry w sądach?

Zmiany, które proponuje rząd, dotyczą utworzenia nowych stanowisk w sądach – stanowiska młodszego asystenta sędziego, oraz wprowadzenia nowych zasad zatrudniania asystentów na różnych poziomach. Z jednej strony jest to odpowiedź na problemy kadrowe, które rzeczywiście dotykają wymiar sprawiedliwości, szczególnie w dużych miastach. Brakuje nam rąk do pracy, a system nie radzi sobie z tak ogromnym przeciążeniem. Z drugiej strony jednak, zmiany te – szczególnie propozycja zatrudniania studentów prawa już po trzecim roku studiów – budzą poważne wątpliwości.

Jako Radykalna Lewica nie jesteśmy przeciwni młodym, ambitnym ludziom, którzy chcą pracować w wymiarze sprawiedliwości. Uważamy jednak, że nie możemy pozwolić, by chęć „oszczędności” kosztem jakości usług publicznych prowadziła do sytuacji, w której studenci bez pełnej wiedzy i doświadczenia będą podejmować odpowiedzialne decyzje w ramach wymiaru sprawiedliwości. Uważamy, że wprowadzenie stanowiska młodszego asystenta sędziego, które przewiduje zatrudnianie osób po ukończeniu tylko trzeciego roku studiów prawniczych, to niezrozumiałe obniżenie standardów, które odbije się na jakości pracy sądów i zaufaniu obywateli do wymiaru sprawiedliwości.

Wprowadzenie takich stanowisk nie może odbywać się kosztem jakości pracy w sądach. Dlatego naszą wątpliwością jest sposób, w jaki rząd proponuje zwiększenie liczby asystentów – przy równoczesnym obniżeniu wymagań merytorycznych. Widzimy, że młodszy asystent sędziego nie tylko będzie posiadał ograniczoną wiedzę prawniczą, ale także będzie zatrudniany na czas określony, co nie daje mu stabilności zawodowej. Nie można wprowadzać tak ważnych zmian, nie zastanawiając się, jak odbiją się one na stabilności i sprawności wymiaru sprawiedliwości w Polsce.

Dodatkowo, nie zgadzamy się z podejściem, które wprowadza system umów na czas określony dla młodszych asystentów sędziów. To tworzy kolejny etap niestabilności na rynku pracy, gdzie młodzi ludzie nie mają żadnych gwarancji dalszego rozwoju zawodowego, ani dbałości o własne interesy zawodowe i życiowe.

W tej ustawie nie chodzi o rozwój i poprawę jakości wymiaru sprawiedliwości. W rzeczywistości, jest to kolejna próba wprowadzenia rozwiązań technokratycznych, które nie biorą pod uwagę społecznego kontekstu wymiaru sprawiedliwości. To kolejna reforma, która może tylko pogłębić nierówności, bo z jednej strony daje szansę zatrudnienia młodym ludziom, ale z drugiej strony nie zapewnia im odpowiednich warunków rozwoju zawodowego i stabilności.

Radykalna Lewica proponuje zmiany, które nie tylko reagują na kryzys kadrowy w sądach, ale przede wszystkim mają na celu wzmocnienie i poprawę jakości wymiaru sprawiedliwości. Dlatego apelujemy o zwiększenie liczby stanowisk dla asystentów sędziów, z pełnym poszanowaniem ich roli w systemie prawnym, a także stworzenie odpowiednich mechanizmów rozwoju kariery dla młodych ludzi, którzy chcą związać swoje życie zawodowe z wymiarem sprawiedliwości. Zatrudnienie studentów na stanowiskach asystentów, nawet jeśli wymaga to zmiany przepisów, powinno iść w parze z realnym wsparciem rozwoju ich wiedzy i doświadczenia, a nie tylko szukaniem taniej siły roboczej.

Dziękuję.

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 3006
Rejestracja: 27 gru 2022, 15:50

Re: [RdP/DiP]: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 07 maja 2025, 21:36

Morawska-Stanecka:

Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,

asystent sędziego "wykonuje czynności zmierzające do przygotowania spraw sądowych do rozpoznania oraz czynności z zakresu działalności administracyjnej sądów" dotyczących wewnętrznego urzędowania w zakresie sprawowania wymiaru sprawiedliwości i ochrony prawnej. Obowiązki i uprawnienia młodszych asystentów będą identyczne jak asystentów i starszych asystentów, aczkolwiek konkretne zadania byłyby przydzielane według indywidualnych kompetencji.

Zgodnie z naszą propozycją młodszy asystent sędziego będzie zatrudniany po konkursie na umowę o pracę na czas określony nie przekraczający 33 miesięcy, zaś po ukończeniu studiów i uzyskaniu tytułu magistra młodszy asystent miałby być przenoszony na stanowisko asystenta "zwykłego" i zawierana z nim umowa o pracę na czas określony.

Co do oszacowania zapotrzebowania na takie stanowiska, autorzy projektu podkreślają głównie braki kadrowe, zwłaszcza w dużych miastach. Można przypuszczać, że w dużych ośrodkach, gdzie obciążenie pracą jest największe, zapotrzebowanie na asystentów jest znaczne. W mniejszych miejscowościach może być to mniej pilne, choć oczywiście zależy to od konkretnej sytuacji w danym sądzie.

Nie wiem, dlaczego pani poseł Malinowska przypisuje przygotowanie tego projektu rządowi, ale chciałabym ją poprawić, że przygotowali go posłowie i posłanki klubu poselskiego RdP - Demokracja i Postęp. Jego celem jest przede wszystkim rozwiązanie problemów związanych z przeciążeniem pracą i koniecznością odciążenia sędziów, co może wskazywać na potrzebę zwiększenia liczby takich stanowisk właśnie tam, gdzie jest to najbardziej potrzebne.

Dziękuję.
Marta Fornero-Piotrowska - przewodnicząca Parlamentu Europejskiego XIII kadencji (od 2039)

Premier RP (2020; 2032-37), minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm (2034-39), marszałek woj. pomorskiego (2026-32)

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 3006
Rejestracja: 27 gru 2022, 15:50

Re: [RdP/DiP]: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 07 maja 2025, 21:37

Kwiecień:

Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem ustawy zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk?
Dziękuję.
Kto jest przeciw?
Dziękuję.
Kto się wstrzymał
Dziękuję.

og: 48h
Marta Fornero-Piotrowska - przewodnicząca Parlamentu Europejskiego XIII kadencji (od 2039)

Premier RP (2020; 2032-37), minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm (2034-39), marszałek woj. pomorskiego (2026-32)

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 3006
Rejestracja: 27 gru 2022, 15:50

Re: [RdP/DiP]: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 07 maja 2025, 21:37

za
Marta Fornero-Piotrowska - przewodnicząca Parlamentu Europejskiego XIII kadencji (od 2039)

Premier RP (2020; 2032-37), minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm (2034-39), marszałek woj. pomorskiego (2026-32)

Awatar użytkownika
Eliza Wiejak
Posty: 124
Rejestracja: 07 lut 2025, 19:53

Re: [RdP/DiP]: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych

Postautor: Eliza Wiejak » 07 maja 2025, 21:39

Za.

Awatar użytkownika
Agata Rychter
Posty: 604
Rejestracja: 11 lip 2024, 14:17

Re: [RdP/DiP]: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych

Postautor: Agata Rychter » 08 maja 2025, 12:27

Za
Obrazek

Awatar użytkownika
Agata Feiss
Posty: 478
Rejestracja: 03 mar 2025, 14:35

Re: [RdP/DiP]: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych

Postautor: Agata Feiss » 08 maja 2025, 15:28

przeciw

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9266
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [RdP/DiP]: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych

Postautor: Laura » 10 maja 2025, 14:01

wstrzymuje się
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026


Wróć do „Sejm RP”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości