[SLD]:o świadczeniach pieniężnych dla ofiar transformacji ustrojowej przeprowadzonej w latach 1989 – 1992 oraz osób pok

Awatar użytkownika
Janina Dobrzyńska
Posty: 2749
Rejestracja: 01 maja 2015, 10:24

[SLD]:o świadczeniach pieniężnych dla ofiar transformacji ustrojowej przeprowadzonej w latach 1989 – 1992 oraz osób pok

Postautor: Janina Dobrzyńska » 06 lut 2016, 23:00

Przechodzimy do debaty nad projektem ustawy o świadczeniach pieniężnych dla ofiar transformacji ustrojowej przeprowadzonej w
latach 1989 – 1992 oraz osób pokrzywdzonych przez tzw. Plan Balcerowicza, która została złożona przez Klub SLD. W imieniu wnioskodawców głos zabierze pani poseł Paulina Piechna-Więckiewicz. Bardzo proszę, pani poseł.
Ustawa
z dnia …………….2018 r.
O świadczeniach pieniężnych dla ofiar transformacji ustrojowej przeprowadzonej w
latach 1989 – 1992 oraz osób pokrzywdzonych przez tzw. Plan Balcerowicza
Art. 1. Ustawa reguluje:
1) zasady nabywania statusu ofiary transformacji ustrojowej oraz osoby pokrzywdzonej
przez tzw. Plan Balcerowicza;
2) zasady przyznawania świadczeń pieniężnych ofiarom transformacji ustrojowej oraz
osobom pokrzywdzonym przez tzw. Plan Balcerowicza;
3) zadania i zasady działania organów Państwa w sprawach związanych z realizacją
uprawnień do świadczeń pieniężnych.
Art. 2. Prawo do świadczeń pieniężnych dotyczy osób, które w latach 1989-1992 były:
1) pracownikami zakładów przemysłowych będących własnością skarbu państwa, a które
zostały zlikwidowane, upadły, zostały przekształcone, sprywatyzowane a następnie
zlikwidowane lub też zostały w tych latach sprywatyzowane a dopiero następnie
przekształcone i zlikwidowane;
2) pracownikami zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę w Państwowych
Gospodarstwach Rolnych, których majątek został przejęty przez skarb państwa;
3) pracownikami spółdzielni pracy i spółdzielni inwalidów, które zostały zlikwidowane
lub upadły w latach 1989-1992.
Art. 3. 1. Świadczenie pieniężne przysługuje osobie uprawnionej, której aktualny dochód na
osobę w rodzinie osoby uprawnionej nie przekracza wysokości minimalnej emerytury.
2. Prawo do świadczenia pieniężnego nie przysługuje pracownikowi, który w związku
z likwidacją w latach 1989-1992 zakładu pracy, o którym mowa w art. 2, otrzymał
rekompensatę wyższą niż 12-krotność wynagrodzenia.
3. Świadczenie pieniężne przyznaje się w wysokości 400 zł miesięcznie przez okres 12
miesięcy, począwszy od miesiąca, w którym został złożony wniosek.
4. Kwota świadczenia pieniężnego , o której mowa w ust. 3 , podlega podwyższeniu
przy zastosowaniu wskaźnika waloryzacji emerytur i rent – od miesiąca, w którym jest
przeprowadzona waloryzacja.
5. W przypadku osób, które ukończyły 67 lat świadczenie pieniężne może być
przyznane na okres do 60 miesięcy, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach
bezterminowo.
6. Osoba uprawniona, której przyznano świadczenie pieniężne, może złożyć kolejny
wniosek, o przyznanie świadczenia nie wcześniej niż na 3 miesiące przed końcem
okresu, na jaki przyznano dotychczas pobierane świadczenie.
7. W przypadku, o którym mowa w ust. 6, świadczenie pieniężne przyznaje się
począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął okres na jaki
przyznano dotychczas pobierane świadczenie.
Art. 4.1. Dla celów realizacji niniejszej ustawy minister właściwy do spraw Skarbu Państwa
tworzy Fundusz Świadczeń Transformacji Ustrojowej.
2. Fundusz, o którym mowa w ust. 1, tworzony jest z:
a) części wpływów rocznych z prywatyzacji zasobów Skarbu Państwa ;
b) części wpływów z dywidend wypłacanych Skarbowi Państwa z tytułu posiadania
akcji i udziałów w przedsiębiorstwach.
Art. 5. 1. Potwierdzenie prawa do świadczenia pieniężnego następuje na wniosek osoby,
wymienionej w art. 2, złożony nie później niż do dnia 31 grudnia 2018 r.
2. Po upływie wymienionego w ust. 1 terminu uprawnienie do złożenia wniosku
wygasa.
3. Prawo do świadczenia pieniężnego potwierdza w drodze decyzji administracyjnej
wojewoda właściwy ze względu na miejsce położenia zakładu pracy, o którym mowa
w art. 2.
4. Organem wyższego stopnia w sprawach, o których mowa w ust. 3, jest minister
właściwy do spraw Skarbu Państwa.
Art. 6. Do wniosku, o którym mowa w art. 5 ust. 1, wnioskodawca dołącza dokumenty
poświadczające zatrudnienie w zakładzie pracy, o których mowa w art. 2, a także jego
sytuację materialną.

Art. 7. 1.Wojewoda,o którym mowa w art. 5 ust. 3, przy udziale ministra właściwego do spraw
Skarbu Państwa, sporządza listę zakładów zlikwidowanych lub przekształconych a
następnie zlikwidowanych w latach 1989 – 1992, o których mowa w art. 2, znajdujących
się w chwili likwidacji na obszarze obecnego województwa.
2. Wojewoda odtwarza dla celów prowadzonego postępowania listy pracowników
zakładów, o których mowa w ust. 1, w oparciu o akta znajdujące się w archiwach
państwowych.
3. Wojewoda, po wszczęciu postępowania, dokonuje oceny spełnienia warunków do
otrzymania świadczenia pieniężnego oraz potwierdza prawo do niego lub odmawia prawa
w formie decyzji administracyjnej, o której mowa w art. 5 ust. 3.
4. Przed wydaniem decyzji wojewoda zasięga opinii wojewódzkiej komisji dialogu
społecznego, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej
Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu
społecznego (Dz. U. z 2001 r. Nr 100, poz. 1080, z późn. zm.), co do sposobu załatwienia
wniosku.
5. Wojewoda prowadzi wykaz osób uprawnionych do świadczeń pieniężnych w oparciu
o wydane przez siebie decyzje.
Art. 8. 1. Po zakończeniu postępowania, o którym mowa w art. 7, wojewoda przesyła wykaz
osób uprawnionych do świadczenia pieniężnego do oddziału Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych właściwego dla miejsca zamieszkania osoby uprawnionej celem dokonania
wypłaty świadczenia.
2. Wypłata świadczeń, o której mowa w ust.1, dokonywana jest przez Oddział Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998
r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1442, tekst jednolity).
3. Wypłata świadczeń dokonywana jest ze środków przekazanych przez ministra
właściwego do spraw Skarbu Państwa z Funduszu Świadczeń Transformacji Ustrojowej,
o którym mowa w art. 4.
Art. 9. 1. Do świadczenia pieniężnego stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 12 marca
2014 r. o pomocy społecznej.
2. Jako kwotę dochodu, o którym mowa w art. 8 ust. 9 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o
pomocy społecznej, przyjmuje się kwotę ustaloną zgodnie z art. 9 ust. 6 tej ustawy.
3. Do dochodu nie wlicza się także pozostałych świadczeń pieniężnych, o których mowa
w art. 36 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, kwoty zasiłku
pielęgnacyjnego, o którym mowa w art. 16 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o
świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 114), kwoty dodatku pielęgnacyjnego,
o którym mowa w art. 75 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz świadczenia pieniężnego lub pomocy
społecznej.
Art. 10. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U.
z 2012 r. poz. 361, ze zm.) w art. 21 w ust. 1 po pkt 25c dodaje się pkt 25d w brzmieniu:
„25d) świadczenia pieniężne przyznane na podstawie przepisów ustawy z dnia ….. o
świadczeniach pieniężnych dla ofiar transformacji ustrojowej przeprowadzonej w latach
1989-1992 oraz osób pokrzywdzonych przez tzw. Plan Balcerowicza (Dz. U. z … poz.
…..);”
Art.11. W ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r.
poz. 966 984) w art. 3 ust. 3 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
„Do dochodu nie wlicza się świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, dodatków dla
sierot zupełnych, jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia dziecka, pomocy w
zakresie dożywiania, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy
społecznej, dodatku mieszkaniowego, zapomogi pieniężnej, o której mowa w przepisach
o pomocy pieniężnej dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających
świadczenie przedemerytalne albo zasiłek przedemerytalny 2007 r., świadczenia
pieniężnego i pomocy pieniężnej, o których mowa w przepisach ustawy z dnia …. o
działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów
politycznych (Dz. U. z… poz. …. ), oraz świadczenia pieniężnego, o którym mowa w
przepisach ustawy z dnia … o świadczeniach pieniężnych dla ofiar transformacji
ustrojowe przeprowadzonej w latach 1989- 1992 oraz osób przez tzw. Plan Balcerowicza
(Dz. U. z … poz. …) ”.
Art. 12. W ustawie z dnia 28 listopada 2003 o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2013 r. poz.
1456, ze. zm.) w art. 3 w pkt 1 w lit c w tiret dwudziestym dziewiątym średnik zastępuje
się przecinkiem oraz dodaje tiret trzydzieste w brzmieniu:
„świadczenia pieniężne określone ustawie z dnia o świadczeniach pieniężnych dla ofiar
transformacji ustrojowej przeprowadzonej w latach 989-1992 oraz osób pokrzywdzonych
przez tzw. Plan Balcerowicza (Dz. U. z … poz. ….);”.
Art. 13. W ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1182,
ze zm.) w art. 8 w ust. 4 dodaje się pkt 5b w brzmieniu:
„5b) świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia …. o świadczeniach
pieniężnych dla ofiar transformacji ustrojowej przeprowadzonej w latach 1989-1992 oraz
osób pokrzywdzonych przez tzw. Plan Balcerowicza (Dz. U. z ..,poz. … );”
Art. 14. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 maja 2018 r.

Uzasadnienie

1. Potrzeba i cel wydania ustawy. Przedstawienie rzeczywistego stanu w regulowanej
dziedzinie. Wykazanie różnicy pomiędzy stanem dotychczasowym a
projektowanym stanem prawnym. Przedstawienie przewidywanych skutków
społecznych, gospodarczych, finansowych i prawnych.
Koszty transformacji przeprowadzonej w Polsce w latach 1989-1992 r. a w
szczególności wdrożenie planu wicepremiera Leszka Balcerowicza były dla milionów
Polaków katastrofalne. Szokowe wdrożenie planu Balcerowicza, choć doprowadziło
do zmniejszenia poziomu inflacji oraz przekształcenia gospodarki centralnie
planowanej na rynkową, równocześnie wywołało negatywne skutki na rynku pracy. W
pierwszym okresie transformacji ponad dwukrotnie wzrósł odsetek osób żyjących
poniżej minimum socjalnego, gdyż ponad milion pracowników straciło pracę lub
dochody pracujących spadły o kilkadziesiąt procent. W latach 1989-1992 zlikwidowano
około 700 zakładów pracy wskutek czego pracę straciło około 850 tysięcy ludzi.
Kolejne 435 tysięcy osób straciło pracę wskutek systemowej likwidacji PGR-ów. W
zamian nie powstały żadne nowe zakłady pracy. Jeśli przeciętna rodzina liczyło 4
osoby, oznacza to, że w krótkim czasie około 5 mln osób znalazło się na „garnuszku”
ośrodków pomocy społecznej. Przez wiele lat nikt a zwłaszcza państwo, nie zajmował
się tymi ludźmi, w szczególności zaś pracownikami b. PGR-ów. Wskutek tego
bezrobocie i bieda stały się dziedziczne w popegeerowskich miejscowościach. Zdaniem
wnioskodawców nadszedł czas by państwo polskie tym pokrzywdzonym ludziom
udzieliło wsparcia, zwłaszcza jeśli znajdują się oni w bardzo ciężkim położeniu
materialnym.
Stąd przedkładany projekt ustawy przewiduje wsparcie w formie świadczenia
pieniężnego w wysokości 400 zł miesięcznie przez okres 12 miesięcy dla osoby
uprawnionej, gdy aktualny dochód na osobę w rodzinie osoby uprawnionej nie
przekracza wysokości minimalnej emerytury. Dla osób powyżej 67 roku życia
świadczenie wyłoby wypłacane przez 5 lat. Wypłacanie tych świadczeń mogłoby być
kontynuowane przez kolejny okres, o ile warunki dochodowe nie zmieniłyby się na
korzyść tej osoby.
By otrzymać świadczenie osoba wnioskująca musi wystąpić najpóźniej do dnia
31 grudnia 2018 r. z wnioskiem do wojewody właściwego dla zlikwidowanego zakładu
pracy o potwierdzenie prawa do świadczenia pieniężnego załączając stosowne
dokumenty, w szczególności dotyczące pracy w zlikwidowanym zakładzie pracy oraz
swojej aktualnej sytuacji materialnej.
Wojewoda, po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, wyda
decyzję potwierdzającą lub odmowną, co do prawa do świadczenia. Decyzję
prawomocną następnie przekaże do oddziału ZUS właściwego dla miejsca
zamieszkania uprawnionego, celem wypłaty świadczenia. Świadczenia będą
wypłacane przez ZUS, na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998
r. o systemie ubezpieczeń społecznych, ze środków specjalnego Funduszu Świadczeń
Transformacji Ustrojowej prowadzonego przez Ministra Skarbu Państwa.
Dzięki wejściu w życie projektowanej ustawy dojdzie do symbolicznego
wypłacenia „odszkodowania” przez państwo polskie obywatelom, których w okresie
transformacji, pozostawiło w tragicznej sytuacji bez jakiejkolwiek pomocy.
Będzie więc to swoisty akt sprawiedliwości dziejowej. Należy zauważyć, że w
ostatnim okresie czasu różne grupy społeczne uzyskały już podobną pomoc ze strony
państwa. Nie będzie to więc jakieś wyjątkowe działanie legislacyjne.
Wnioskodawcy oceniają, że wejście w życie ustawy wywoła bardzo korzystne
skutki społeczne, prawne i gospodarcze.
2. Wskazanie źródeł finansowania, jeżeli projekt pociąga za sobą obciążenie
budżetu państwa.
W latach 1989-1992 zlikwidowano około 700 zakładów pracy, w wyniku czego
straciło pracę około 850 tys. pracowników. Nadto szacuje się, że w 1989 r. w
Państwowych Gospodarstwach Rolnych pracowało około 430 tysięcy osób. Razem
więc utraciło w czasie transformacji oraz reform Balcerowicza około 1.3 mln osób.
Ustawa przewiduje jednakże kryterium dochodowe otrzymania świadczenia
pieniężnego, którym jest dochód na członka rodziny nie przekraczający minimalnej
emerytury, w związku z czym ilość osób-beneficjentów ustawy będzie znacząco
mniejsza. Wyliczenia wnioskodawców wskazują na skutki budżetowe w kwocie około
2,8 mld zł rocznie.
Wymienione koszty wejścia w życie ustawy byłyby pokryte przez część wpływów rocznych z prywatyzacji zasobów Skarbu Państwa oraz część wpływów z dywidend wypłacanych Skarbowi Państwa z tytułu posiadania
akcji i udziałów w przedsiębiorstwach.
3. Przedstawienie założeń podstawowych aktów wykonawczych.
Projekt ustawy nie przewiduje wydania aktów wykonawczych.
4. Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.
Wnioskodawcy oświadczają, że projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii
Europejskiej.
5. Wyniki przeprowadzonych konsultacji względem projektu ustawy.
Wnioskodawcy oświadczają, ze w stosunku do projektu ustawy nie przeprowadzono
konsultacji.
6. Projekt ustawy nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
Ostatnio zmieniony 06 lut 2016, 23:28 przez Janina Dobrzyńska, łącznie zmieniany 1 raz.
Janina Dobrzyńska- Sojusz Lewicy Demokratycznej

Poseł na sejm IV, V, VI, VIII

2011-2017 przewodnicząca struktur SLD na pomorzu
2015-2020 przewodnicząca SLD
2015-2019 wiceprzewodnicząca KP SLD
2015-2019 wicemarszałek Sejmu
2015-2020 liderka ZL

Awatar użytkownika
Janina Dobrzyńska
Posty: 2749
Rejestracja: 01 maja 2015, 10:24

Re: [SLD]:o świadczeniach pieniężnych dla ofiar transformacji ustrojowej przeprowadzonej w latach 1989 – 1992 oraz osób

Postautor: Janina Dobrzyńska » 06 lut 2016, 23:06

Poseł Paulina Piechna-Więckiewicz

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

Koszty transformacji przeprowadzonej w Polsce w latach 1989-1992 r. a w
szczególności wdrożenie planu wicepremiera Leszka Balcerowicza były dla milionów
Polaków katastrofalne. Szokowe wdrożenie planu Balcerowicza, choć doprowadziło
do zmniejszenia poziomu inflacji oraz przekształcenia gospodarki centralnie
planowanej na rynkową, równocześnie wywołało negatywne skutki na rynku pracy. W
pierwszym okresie transformacji ponad dwukrotnie wzrósł odsetek osób żyjących
poniżej minimum socjalnego, gdyż ponad milion pracowników straciło pracę lub
dochody pracujących spadły o kilkadziesiąt procent. W latach 1989-1992 zlikwidowano
około 700 zakładów pracy wskutek czego pracę straciło około 850 tysięcy ludzi.
Kolejne 435 tysięcy osób straciło pracę wskutek systemowej likwidacji PGR-ów. W
zamian nie powstały żadne nowe zakłady pracy. Jeśli przeciętna rodzina liczyło 4
osoby, oznacza to, że w krótkim czasie około 5 mln osób znalazło się na „garnuszku”
ośrodków pomocy społecznej. Przez wiele lat nikt a zwłaszcza państwo, nie zajmował
się tymi ludźmi, w szczególności zaś pracownikami b. PGR-ów. Wskutek tego
bezrobocie i bieda stały się dziedziczne w popegeerowskich miejscowościach. Zdaniem
wnioskodawców nadszedł czas by państwo polskie tym pokrzywdzonym ludziom
udzieliło wsparcia, zwłaszcza jeśli znajdują się oni w bardzo ciężkim położeniu
materialnym.
Stąd przedkładany projekt ustawy przewiduje wsparcie w formie świadczenia
pieniężnego w wysokości 400 zł miesięcznie przez okres 12 miesięcy dla osoby
uprawnionej, gdy aktualny dochód na osobę w rodzinie osoby uprawnionej nie
przekracza wysokości minimalnej emerytury. Dla osób powyżej 67 roku życia
świadczenie wyłoby wypłacane przez 5 lat. Wypłacanie tych świadczeń mogłoby być
kontynuowane przez kolejny okres, o ile warunki dochodowe nie zmieniłyby się na
korzyść tej osoby.
By otrzymać świadczenie osoba wnioskująca musi wystąpić najpóźniej do dnia
31 grudnia 2018 r. z wnioskiem do wojewody właściwego dla zlikwidowanego zakładu
pracy o potwierdzenie prawa do świadczenia pieniężnego załączając stosowne
dokumenty, w szczególności dotyczące pracy w zlikwidowanym zakładzie pracy oraz
swojej aktualnej sytuacji materialnej.
Wojewoda, po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, wyda
decyzję potwierdzającą lub odmowną, co do prawa do świadczenia. Decyzję
prawomocną następnie przekaże do oddziału ZUS właściwego dla miejsca
zamieszkania uprawnionego, celem wypłaty świadczenia. Świadczenia będą
wypłacane przez ZUS, na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998
r. o systemie ubezpieczeń społecznych, ze środków specjalnego Funduszu Świadczeń
Transformacji Ustrojowej prowadzonego przez Ministra Skarbu Państwa.
Dzięki wejściu w życie projektowanej ustawy dojdzie do symbolicznego
wypłacenia „odszkodowania” przez państwo polskie obywatelom, których w okresie
transformacji, pozostawiło w tragicznej sytuacji bez jakiejkolwiek pomocy.
Będzie więc to swoisty akt sprawiedliwości dziejowej. Należy zauważyć, że w
ostatnim okresie czasu różne grupy społeczne uzyskały już podobną pomoc ze strony
państwa. Nie będzie to więc jakieś wyjątkowe działanie legislacyjne.
Wnioskodawcy oceniają, że wejście w życie ustawy wywoła bardzo korzystne
skutki społeczne, prawne i gospodarcze.
Apeluję więc do wszystkich posłów na tej sali o zagłosowanie za naszym projektem

Dziękuję

Og: debata potrwa do poniedziałku do godz. 22
Janina Dobrzyńska- Sojusz Lewicy Demokratycznej

Poseł na sejm IV, V, VI, VIII

2011-2017 przewodnicząca struktur SLD na pomorzu
2015-2020 przewodnicząca SLD
2015-2019 wiceprzewodnicząca KP SLD
2015-2019 wicemarszałek Sejmu
2015-2020 liderka ZL

Awatar użytkownika
Leo_Been-Hacker
Posty: 1000
Rejestracja: 11 sie 2015, 13:39

Re: [SLD]:o świadczeniach pieniężnych dla ofiar transformacji ustrojowej przeprowadzonej w latach 1989 – 1992 oraz osób

Postautor: Leo_Been-Hacker » 07 lut 2016, 12:29

Na mównicę wchodzi poseł Arkady Fiedler:
Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

Transformacja i Plan Balcerowicza był generalnie rzecz biorąc korzystna dla Polski. Oczywiście były też grupy pokrzywdzone, ale nie tylko ci, o których mówi SLD. Taki postulat to czysty populizm, bo potrzeba rozwiązań systemowych, skierowanych w ogóle do najbiedniejszych i najbardziej potrzebujących, a nie dla ściśle określonej, już historycznej grupy ludzi.
Przypomnę, że ci, którzy ucierpieli na planie Balcerowicza, również z PGR mogli przechodzić choćby na wcześniejsze emerytury. Dla tych, którzy stracili pracę, uruchomiono całą masę świadczeń. Choć przyznaję, ich poziom życia mógł się obniżyć, ale dla gospodarki była to rozsądna decyzja, która pozytywnie wpłynęła na przyszłość Polski.
Plan reform Balcerowicza poparli posłowie klubu PZPR, przekształconego później w Parlamentarny Klub Lewicy Demokratycznej. SLD miała kiedyś większość w parlamencie, która mogła przeprowadzić odszkodowania dla ofiar planu Balcerowicza. Dlaczego tego nie zrobiła? Dlaczego teraz chcą, po ponad 25 latach tym poszkodowanym pomagać, gdy większość z nich już sobie poradziła?

Dziękuję
Leo Beenhakker - wiceprzewodniczący Inicjatywy Wolność

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9037
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [SLD]:o świadczeniach pieniężnych dla ofiar transformacji ustrojowej przeprowadzonej w latach 1989 – 1992 oraz osób

Postautor: Laura » 07 lut 2016, 16:07

Na mównicę wchodzi poseł Jakub Kwaśny

Pani Marszałek
Wysoka Izbo

Nie wiem na jakiej postawie stwierdza pan, że większość sobie poradziła. Naszym zdaniem Plan Balcerowicza nie był korzystny. Nie wziął pod uwagę choćby PGR-ów, wobec których polityka powinna być prowadzona w inny sposób. Propozycja odszkodowań za terapię szokową, której pańska formacja jest obrońcą stanowi akt zadośćuczynienia dla tych, którzy stracili w procesie transformacji. Zarazem poprzez uregulowanie tej kwestii obywatele będą wiedzieli, że państwo stoi po ich stronie i potrafi przyznać się do błędu, wyciągnąć wnioski i zadośćuczynić. Warmia i Mazury do dziś nie poradziły sobie z szokiem post transformacyjnym. Poza tym słowo populizm jest w Polsce stosowane jako figura retoryczna, a pan użył go w niewłaściwym kontekście.

Dziękuję
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Leo_Been-Hacker
Posty: 1000
Rejestracja: 11 sie 2015, 13:39

Re: [SLD]:o świadczeniach pieniężnych dla ofiar transformacji ustrojowej przeprowadzonej w latach 1989 – 1992 oraz osób

Postautor: Leo_Been-Hacker » 07 lut 2016, 21:23

Na mównicę wraca poseł Arkady Fiedler:
Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

Tak, większość społeczeństwa sobie z tym poradziła, czyli jakieś 60- 70 proc. Pozostałe 30- 40 proc. niestety nie. To są właśnie ofiary o których mówimy. Część z tych 30- 40 procent nie załapie się na te świadczenia, bo ich dochody są trochę wyższe. Gdyby nie ten plan i inne ustawy, jak ustawa Wilczka mielibyśmy w Polsce taką sytuację gospodarczą jak na Białorusi czy na Ukrainie.
Może to będą ostre słowa, ale niektórzy mają w życiu szczęście, drudzy mają pecha i to nie zawsze jest wynikiem czyjejś złej woli. Po prostu tak się zdarza. Nie ma takiej sprawiedliwości, która faktycznie mogłaby to wszystko wyrównać.
Po uchwaleniu tej ustawy Polacy nie będą uważać, że państwo stoi po ich stronie, bo ta ustawa pomaga tylko tym, którzy stracili w latach 89- 92, a nie wszystkim potrzebującym. Jeśli chcemy pomagać to pomóżmy najbiedniejszym lub dajmy im szansę np. aktywizując zawodowo.
Nadal nie wiemy czemu dopiero teraz SLD wychodzi z takim postulatem, ale liczymy, że odpowiedź dostaniemy.
Jeszcze à propos populizmu to czemu użyłem tego słowa w niewłaściwym kontekście? Rozumiem, że mówienie o czymś populistyczne to jak zamknięcie się we własnej ideologii, ale to niestety w mojej opinii takie jest, bo odnosi się do woli ludu. Oczywiście, jeśli popełniłem błąd to przepraszam, jestem już człowiekiem starej daty i chodziłem do starych szkół.
Dziękuję
Leo Beenhakker - wiceprzewodniczący Inicjatywy Wolność

Awatar użytkownika
Wincenty Nowak
Posty: 2498
Rejestracja: 07 lip 2015, 11:57

Re: [SLD]:o świadczeniach pieniężnych dla ofiar transformacji ustrojowej przeprowadzonej w latach 1989 – 1992 oraz osób

Postautor: Wincenty Nowak » 07 lut 2016, 23:12

*Na mównicę wchodzi, poseł RdN!, Jan Lubomirski-Lanckoroński*

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

Projekt ustawy zgłoszonej przez KP SLD pokazuje, że Klub Parlamentarny Sojusz Lewicy Demokratycznej składa się z samych hipokrytów. Chcecie dać odszkodowania ,,ofiarą transformacji ustrojowej" jak to zwiecie, ale nie chcecie, żeby oddać majątki szlachcicom. Dodatkowo z pieniędzy, które ciężko zarobią podatnicy, chcecie dać odszkodowania. Oni stracili przez przemiany ustrojowe, a nie ukradli im. To jest różnica. Klub Parlamentarny Razem dla Najjaśniejszej! nie chce, żeby to podatnicy finansowali odszkodowania dla ,,ofiar transformacji ustrojowej", więc zagłosujemy Przeciw.

*Poseł schodzi z mównicy*

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9037
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [SLD]:o świadczeniach pieniężnych dla ofiar transformacji ustrojowej przeprowadzonej w latach 1989 – 1992 oraz osób

Postautor: Laura » 08 lut 2016, 0:51

Na mównicę wchodzi poseł
Jakub Kwaśny

Pani Marszałek
Wysoka Izbo
Szlachcicom jak się Pan poseł wyraził już oddaliście. Chyba nie chce Pan powiedzieć, że po 1945 roku nie było przemian ustrojowych, czy nacjonalizacja, niezależnie od jej oceny nie była przemianami?. Plan Balcerowicza uważamy za zło, które trzeba naprawić panie pośle. Wasze krzyki tego nie zmienią. Jeśli podejmiecie merytoryczną debatę wówczas możemy dyskutować, ale z pańskiej wypowiedzi wnioskuję, że nie macie zamiaru debatować nad projektem złożonym przez SLD.
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Wincenty Nowak
Posty: 2498
Rejestracja: 07 lip 2015, 11:57

Re: [SLD]:o świadczeniach pieniężnych dla ofiar transformacji ustrojowej przeprowadzonej w latach 1989 – 1992 oraz osób

Postautor: Wincenty Nowak » 08 lut 2016, 16:33

*Na mównicę wchodzi, poseł RdN!, Jan Lubomirski-Lanckoroński*

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!
Panie pośle Jakubie Kwaśny!

Ale nikt tym ,,ofiarom transformacji ustrojowej" nie kradł, mówiąc, że zabiera, majątków. To jest różnica ci szlachcice to byli ofiary kradzieży komunistów lub nazistów, a nie ,,ofiary transformacji ustrojowej". Nasze mówienie, a nie krzyki. Wy krzyczycie jak to nie wasze, ale może polepszyć sytuacje w Polsce.

*Poseł schodzi z mównicy*

Awatar użytkownika
Janina Dobrzyńska
Posty: 2749
Rejestracja: 01 maja 2015, 10:24

Re: [SLD]:o świadczeniach pieniężnych dla ofiar transformacji ustrojowej przeprowadzonej w latach 1989 – 1992 oraz osób

Postautor: Janina Dobrzyńska » 09 lut 2016, 16:22

Zamykam debatę. Przechodzimy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem projektu ustawy zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk?
Dziękuję.
Kto jest przeciw?
Dziękuję.
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
Janina Dobrzyńska- Sojusz Lewicy Demokratycznej

Poseł na sejm IV, V, VI, VIII

2011-2017 przewodnicząca struktur SLD na pomorzu
2015-2020 przewodnicząca SLD
2015-2019 wiceprzewodnicząca KP SLD
2015-2019 wicemarszałek Sejmu
2015-2020 liderka ZL

Awatar użytkownika
Janina Dobrzyńska
Posty: 2749
Rejestracja: 01 maja 2015, 10:24

Re: [SLD]:o świadczeniach pieniężnych dla ofiar transformacji ustrojowej przeprowadzonej w latach 1989 – 1992 oraz osób

Postautor: Janina Dobrzyńska » 09 lut 2016, 16:22

Za
Janina Dobrzyńska- Sojusz Lewicy Demokratycznej

Poseł na sejm IV, V, VI, VIII

2011-2017 przewodnicząca struktur SLD na pomorzu
2015-2020 przewodnicząca SLD
2015-2019 wiceprzewodnicząca KP SLD
2015-2019 wicemarszałek Sejmu
2015-2020 liderka ZL


Wróć do „Sejm III RP VIII kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 26 gości

cron