[Rząd] o opodatkowaniu dochodów przeznaczanych na cele osobiste osób fizycznych

Marszałek: Michał Zacharski
Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 1127
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

[Rząd] o opodatkowaniu dochodów przeznaczanych na cele osobiste osób fizycznych

Postautor: Aleksander Sternicki » 29 lis 2024, 14:45

Michał Zacharski

Przechodzimy do debaty nad rządowym projektem ustawy o opodatkowaniu dochodów przeznaczanych na cele osobiste osób fizycznych. Proszę o zabranie głosu panią wiceminister finansów Karolinę Tetłak.

Ustawa

o opodatkowaniu dochodów przeznaczanych na cele osobiste osób fizycznych


Art. 1. Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodów przeznaczanych na cele osobiste osób fizycznych prowadzących działalność zarobkową.

Art. 2.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) dostawca - dostawca usług płatniczych, o którym mowa w art. 4 ustawy o usługach płatniczych,
2) działalność zarobkowa - działalność prowadzona w celu osiągnięcia dochodu, rozumianego jako nadwyżka przychodów nad koszytami tej działalności,
3) przedsiębiorca - osoba fizyczna wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą na zasadach określonych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej,
4) rachunek rozliczeniowy - rachunek bankowy, o którym mowa w art. 49 ust. 2 pkt 3 ustawy - Prawo Bankowe.

Art. 3.
1. Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
2. Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
3. Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Art. 4.
1. Osoba fizyczna lub osoby fizyczne wspólnie prowadzące działalność zarobkową na własny rachunek są zobowiązane do posiadania rachunku rozliczeniowego.
2. Dostawcy oferujący usługi związane z prowadzeniem rachunków rozliczeniowych są obowiązani do świadczenia usługi prowadzenia rachunku rozliczeniowego do celów podatkowych na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
3. Dostawca prowadzi rachunek rozliczeniowy w zakresie rozliczeń podatkowych nieodpłatnie.
4. Rachunek rozliczeniowy prowadzony jest w złotych.
5. Z rachunku rozliczeniowego można dokonywać lub przyjmować tylko płatności związane z wykonywaną działalnością zarobkową oraz dokonywać wypłat na cele osobiste właścicieli rachunku.

Art. 5.
1. W przypadku przedsiębiorców rachunek rozliczeniowy może być otwarty wraz z wnioskiem o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
2. Bank dokonuje w imieniu przedsiębiorcy wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
3. W przypadku przedsiębiorców podejmujących działalność gospodarczą wiążącą się z obowiązkiem uzyskania przez przedsiębiorcę wpisu w rejestrze działalności regulowanej, przedsiębiorca może złożyć wniosek wraz z oświadczeniem, o którym mowa w art. 65 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wraz z wnioskiem o otwarcie rachunku rozliczeniowego wskazując organ prowadzący rejestr działalności regulowanej.
4. Rachunek jest uruchamiany w momencie potwierdzenia wpisu do ewidencji.
5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia szczegółowe wytyczne dla procesu otwarcia rachunków rozliczeniowych, o których mowa w ust. 1.

Art. 6.
1. Opodatkowaniu podatkiem od dochodów przeznaczanych na cele osobiste podlegają wszelkiego rodzaju dochody osób fizycznych przeznaczane na cele osobiste, z wyjątkiem dochodów:
1) o których mowa w ustawie z 13 września 2023 roku o podatku od wynagrodzeń,
2) od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku,
3) uzyskiwanych przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowane podatkiem rolnym,
4) z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach,
5) podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn,
6) wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy,
2. Dochodem przeznaczonym na cele osobiste jest wypłata gotówkowa lub transakcja wychodząca z rachunku rozliczeniowego na rachunek prywatny osoby prowadzącej działalność zarobkową.
3. Jeśli wypłata gotówkowa związana byłą z prowadzoną działalnością zarobkową należy udokumentować jej przeznaczenie.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia szczegółowe wytyczne dotyczące sposobu dokumentowania, o którym mowa w ust. 3 i procesowania tych dokumentów przez bank, w tym udostępniania ich organom administracji podatkowej.

Art. 7.
1. Podatek dochodowy wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Art. 8.
1. Płatnikiem podatku jest bank prowadzący rachunek rozliczeniowy.
2. Płatnik pobiera należny podatek na koniec miesiąca kalendarzowego.

Art. 9.
Dochody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w dochodzie oraz łączy się z pozostałymi dochodami. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w dochodzie są równe.

Art. 10.
1. Do podatku od dochodów przeznaczanych na cele osobiste stosuje się ulgi, o których mowa w art. 16 ust. 8 pkt 1-2 ustawy o podatku od wynagrodzeń.
2. Osobą uprawnioną do ulgi w formie kwoty zmniejszającej podatek oraz ulgi na dziecko jest także osoba fizyczna prowadząca działalność zarobkową na własny rachunek.
3. Do osób określonych w ust. 2 stosuje się odpowiednio przepisy art. 17 i art. 18 ustawy o podatku od wynagrodzeń.
4. Bank prowadzących rachunek rozliczeniowy uwzględnia ulgi, o których mowa w ust. 2 na wniosek osoby uprawnionej.
5. Jeżeli osoba uprawniona uzyskuje dochody z różnych źródeł ulga przysługuje od sumy dochodów podlegających opodatkowaniu.

Art. 11.
1. Osoby fizyczne prowadzące działalność zarobkową na własny rachunek mogą przekazać część należnego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego.
2. Do osób określonych w ust. 1. stosuje się odpowiednio przepisy art. 21 ustawy o podatku od wyagrodzeń.

Art. 12.
1. Wpływy z podatku stanowią dochody budżetu państwa i dochody jednostek samorządu terytorialnego w proporcjach określonych w odrębnych przepisach.

Art. 13. W ustawie o swobodzie działalności gospodarczej art. 22 uzyskuje brzmienie:
"Art. 22.
1. Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku rozliczeniowego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca.
2. Szef Krajowej Administracji Skarbowej prowadzi w postaci elektronicznej wykaz podmiotów:
1) będących podatnikami podatku dochodowego od dochodów osób fizycznych lub podatku dochodowego od osób prawnych;
2) w odniesieniu do których naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał rejestracji albo które wykreślił z rejestru jako podatników VAT;
3) zarejestrowanych jako podatnicy VAT, w tym podmiotów, których rejestracja jako podatników VAT została przywrócona.
3. Wykaz jest udostępniany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych w sposób umożliwiający sprawdzenie, w tym automatycznie, czy podmiot znajduje się w wykazie na wybrany dzień, przypadający nie wcześniej niż w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym podmiot jest sprawdzany. Dane tego podmiotu są udostępniane według stanu na wybrany dzień.
4. Minister właściwy do spraw finansów określi w drodze rozporządzenia dane podmiotów, o których mowa w ust. 1, które znajdą się w wykazie uwzględniając możliwość zweryfikowania właściwego numeru rachunku podmiotu.
5. Podanie do publicznej wiadomości danych zawartych w wykazie nie narusza przepisów o tajemnicy skarbowej.

Art. 14. W ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 3 ust. 2 uzyskuje brzmienie:
"2. W rozumieniu ustawy dochodami własnymi jednostek samorządu terytorialnego są również udziały we wpływach z podatku od dochodów przeznaczanych na cele osobiste, z podatku dochodowego od osób prawnych oraz z podatku od wynagrodzeń.";
2) art. 4 ust. 2 uzyskuje brzmienie:
"2. Wysokość udziału we wpływach z podatku od dochodów przeznaczanych na cele osobiste osób fizycznych, od podatników tego podatku zamieszkałych na obszarze gminy wynosi 50%, z zastrzeżeniem art. 89.";
3) art. 5 ust. 2 uzyskuje brzmienie:
"2. Wysokość udziału we wpływach z podatku od dochodów przeznaczanych na cele osobiste osób fizycznych, od podatników tego podatku zamieszkałych na obszarze powiatu wynosi 12%.";
4) art. 6 ust. 2 uzyskuje brzmienie:
"2. Wysokość udziału we wpływach z podatku od dochodów przeznaczanych na cele osobiste osób fizycznych, od podatników tego podatku zamieszkałych na obszarze województwa wynosi 3%.".

Art. 15. Tracą moc ustawy:
1) z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych,
2) z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
3) z dnia 24 sierpnia 2006 roku o podatku tonażowym.

Art. 16. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2039 roku.


Karolina Tetłak

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

Kiedy w 2023 roku wprowadzany był podatek od wynagrodzeń zamiast PIT dla osób zatrudnionych wydawało się, że kolejnym krokiem reform podatkowym będzie uporządkowanie opodatkowania osób fizycznych uzyskujących dochody z innych źródeł. Przez 15 lat jednak nic w tym obszarze się nie zadziało i przede wszystkim przedsiębiorcy tkwią nadal w skomplikowanym systemie z różnymi stawkami, ulgami, sposobami rozliczeń, wyjątkami i zawiłościami. Podatnicy dziś mogą wybierać pomiędzy podatkiem według skali, formami zryczałtowanymi czy kartą podatkową.

W związku z tym podjęliśmy decyzję, aby zastąpić dotychczasowe opodatkowanie osób fizycznych uzyskujących dochody z innych źródeł niż wynagrodzenie nowym podatkiem w formie podatku od dochodów przeznaczanych na cele osobiste. Założenie tej regulacji jest tożsame z podatkiem od dywidend, a mianowicie tak długo jak środki inwestowane są w prowadzoną działalność nie podlegają opodatkowaniu. Dopiero w momencie wyciągnięcia ich z działalności i przeznaczenia na cele prywatne osoby prowadzącej działalność zarobkową dochody te podlegają opodatkowaniu.

Co kluczowe po raz pierwszy w polskim ustawodawstwie zdecydowaliśmy się na zdefiniowanie działalności zarobkowej, która zgodnie z art. 2 pkt 2 oznacza działalność prowadzoną w celu osiągnięcia dochodu, rozumianego jako nadwyżka przychodów nad kosztami tej działalności. Taka definicja jest zgodna ze stanowiskiem utrwalonym w polskim orzecznictwie.

Zakładamy, podobnie jak przy podatku od wynagrodzeń, że płatnikiem podatku nie będzie podatnik, ale w tym wypadku bank prowadzący rachunek rozliczeniowy do celów podatkowych. To bank będzie odpowiedzialny za odprowadzenie podatku i uwzględnienie wszelkich ulg, co zdejmie z podatników znaczną część obowiązków związanych z rozliczaniem podatków. Co do zasady opodatkowane będą wszystkie wypłaty gotówkowe i przelewy na rachunek osobisty podatnika, chyba że podatnik udokumentuje, że dana wypłata była związana z prowadzeniem działalności i dostarczy taki dokument do banku. Dokumentacja ta będzie udostępniana organom administracji podatkowej.

Stawka podatku została ustalona analogicznie jak dla opodatkowania wynagrodzeń w wysokości 25% podstawy opodatkowania. Uwzględnione zostały także ulgi w kwocie wolnej od podatku oraz na dzieci, które są dostępne dla osób uzyskujących dochody z tytułu wynagrodzenia. Zachowana została także możliwość przekazania części podatku na organizacje pożytku publicznego. Dzięki temu dziś podatnicy nie objęci takimi przepisami zyskają możliwość korzystania z ulg i 1%.

Pozostawione zostały także zasady przekazywania części podatku na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, ale zwiększone zostały udziały poszczególnych jednostek samorządowych o ok. 10 p.p. dla gmin, 2 p.p. dla powiatów i 1 p.p. dla województw. To zapewni, że ustawa nie tylko nie będzie obciążeniem dla samorządów, ale wręcz zwiększy ich dochody z tytułu podatku PIT i tym samym pozwoli zmniejszyć proporcjonalnie część dotacji i subwencji przekazywanych z budżetu państwa.

Oszacowanie potencjalnych wpływów do budżetu z tytułu tego podatku nastręcza nieco trudności ze względu na brak danych o faktycznych dochodach osób prowadzących działalność zarobkową przeznaczanych na cele prywatne. W swoich kalkulacja przyjęliśmy, że średnia wysokość wypłacanych przez przedsiębiorców części zysków na cele prywatne jest zbliżona do średniej płacy osób uzyskujących dochody z wynagrodzeń do tego dodana została kwota przychodów z najmu i innych źródeł opodatkowanych podatkiem PIT w obecnym systemie dając łącznie podstawę opodatkowania wielkości prawie 410 miliardów złotych.

Po uwzględnieniu wpływu ulg i udziału samorządów w podatku szacujemy, że w 2039 roku wpływy z nowego podatku wyniosą nieco ponad 25 miliardów złotych. Wpływy do budżetu centralnego będą więc zbliżone do wpływów z obecnego podatku PIT, ale przy jednoczesnym większym udziale samorządów. Możliwe to będzie dzięki po pierwsze zrównaniu opodatkowania dla różnych form uzyskiwania dochodu z działalności zarobkowej i tym samym skończenia z nierównym traktowaniem podatników. Po drugie uproszczony system opodatkowania połączony z koniecznością prowadzenia rachunku do celów podatkowych przez podatników tego podatku pozwoli zmniejszyć znacząco szarą strefę.

Dodatkową zaletą tego podatku jest jego proinwestycyjny charakter w odniesieniu do wszelkich źródeł dochodu z działalności zarobkowej. Poprzez mechanizm zapewniający, że opodatkowanie następuje dopiero w momencie wyciągnięcia środków z prowadzonej działalności inwestycje objęte są efektywnie zerową stawką podatku. Oznacza to, że nie tylko przedsiębiorcy, ale także na przykład wynajmujący inwestujący w lokal będący przedmiotem najmu będzie mógł korzystać z zerowej stawki podatku na te inwestycje. Poprzez ujednolicenie opodatkowania zysków z różnych typów inwestycji państwo nie będzie różnymi stawkami i podstawami opodatkowania zniekształcać bodźców na rynku.

Wraz z wejściem w życie ustawy tracą moc ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i o podatku tonażowym, które zostaną zastąpione nowym podatkiem.

Ustawa wpłynie pozytywnie na sytuację finansów publicznych, poprzez pobudzenie inwestycji i wzrostu gospodarczego. Ułatwienie rozliczeń podatków dla osób uzyskujących dochody z działalności zarobkowej stworzy także zachętę do podejmowania tego typu działalności i pozytywnie wpłynie na wzrost przedsiębiorczości w społeczeństwie. Całość korzyści wpłynie także na poprawę sytuacji rodzin z dziećmi.

Ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.

Dziękuję.


OG: 48h

Awatar użytkownika
Renata Budzyńska
Posty: 1450
Rejestracja: 12 gru 2016, 17:04

Re: [Rząd] o opodatkowaniu dochodów przeznaczanych na cele osobiste osób fizycznych

Postautor: Renata Budzyńska » 29 lis 2024, 23:02

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo,

Prawica zasadniczo popiera założenia przedłożonego projektu. Upraszczanie prawa podatkowego to inicjatywa warta uznania. Mamy jednak kilka poważnych uwag.
Pierwsza uwaga ma charakter techniczno-językowy. W naszej ocenie zaproponowany podatek powinien nazywać się "podatek od przeznaczanych na cele osobiste dochodów osób fizycznych prowadzących działalność zarobkową". Nazwa zaproponowana w projekcie sugeruje, jakoby to osoby fizyczne miały być przeznaczane na cele osobiste, a nie ich dochody.

W art. 6 jest mowa o podatku od spadków i darowizn. Chciałabym jednak zwrócić uwagę, że podatek ten został zlikwidowany z dniem 1 stycznia 2022 roku na podstawie ustawy z dnia 15 marca 2021 r. o uchyleniu ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Nasze największe wątpliwości budzi jednak to, kto będzie podatnikiem i jakie dochody objęte będą podatkiem. Proponowana ustawa obejmuje obowiązkiem podatkowym osoby fizyczne prowadzące działalność zarobkową. Działalność zarobkowa w ustawie jest przy tym pojęciem szerszym od działalności gospodarczej, która jest zdefiniowana ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Czy wprowadzenie nowego pojęcia działalności zarobkowej nie wprowadzi pewnego zamętu? Rozumiemy, że zasadniczo celem wnioskodawców jest objęcie podatkiem wszystkich osiąganych dochodów, które obecnie są objęte podatkiem PIT. Czy jednak nie lepiej byłoby pozostawić obecne przykładowe wyliczenie dochodów z art. 3 ust. 2b ustawy o PIT? Nowa definicja działalności zarobkowej może budzić wątpliwości.
Co przykładowo z osobami, które poza swoją główną działalnością osiągają pewne dochody niejako okazjonalnie? Chociażby wynajmując mieszkanie, sprzedając samochód czy stare meble? Czy one będą musiały zakładać rachunek rozliczeniowy. Co prawda jednorazowej transakcji nie sposób uznać za działalność, ale jeżeli takich transakcji będzie więcej, np: ktoś będzie sprzedawał więcej przedmiotów przy okazji zmiany wyposażenia mieszkania, może to już budzić wątpliwości.
Ponadto, jak będą opodatkowane dochody uzyskiwane w gotówce? Nie ma przecież obowiązku wpłacania uzyskanych środków na rachunek rozliczeniowy. Czy rząd nie obawia się, że podatnicy będą omijać w ten sposób opodatkowanie? W końcu obowiązek podatkowy powstanie w momencie wypłaty środków z rachunku rozliczeniowego, a jeśli one w ogóle nie zostaną tam wpłacone, podatku de facto w ogóle nie będzie trzeba płacić.
Wątpliwości budzi także wprowadzenie obowiązku dokonywania transakcji pomiędzy przedsiębiorcami za pośrednictwem rachunku bankowego. Zdajemy sobie sprawę, że celem projektowanego przepisu jest uniknięcie nadużyć, taki wymóg przy niewielkich transakcjach jest jednak wątpliwy, a i tak nie spowoduje, że możliwość nadużyć i tak nie zniknie np: przy transakcjach w gotówce z innymi osobami, niż przedsiębiorcy.

Nasze wątpliwości budzi także stawka podatku. Obecnie mamy dwie stawki podatku PIT - 16% i 30%, do tego liniowa stawka 19% dla przedsiębiorców i szereg innych specjalnych stawek. Zdajemy sobie sprawę, że stawka 25% odpowiada stawce podatku od funduszu wynagrodzeń. W wielu przypadkach będzie ona jednak znacznie wyższa od stawek obecnych.
W związku z powyższym nasuwa się też pytanie, czy odpowiednie jest ustalenie, iż ustawa wejdzie w życie już od początku przyszłego roku. Vacatio legis będzie wyjątkowo krótkie, tymczasem utrwalone jest orzecznictwo TK, że podatnicy nie powinni być zaskakiwani zmianami podatkowymi. Być może część osób w związku ze zmianami będzie chciała dokonać pewnych zmian w formie prowadzenia swojej działalności, powinni mieć na to więcej czasu niż kilka tygodni.

Dziękuję.
baronowa Renata Budzyńska - poseł na Sejm I, II, III, IV, V, VI i VII kadencji.

Wicepremier (2022-24), MSWiA (2022-26), prezes PiS (2021-24), Wicemarszałek Sejmu IV kadencji (2026-2030), koordynator służb specjalnych (2032-2038)

Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 1127
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

Re: [Rząd] o opodatkowaniu dochodów przeznaczanych na cele osobiste osób fizycznych

Postautor: Aleksander Sternicki » 30 lis 2024, 0:52

Karolina Tetłak

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

Zacznę od wyjaśnienia pojęcia działalności zarobkowej, bo ono jest kluczowe w zrozumieniu założeń ustawy. Nie jest też tak, że jest to nowe pojęcie, bo funkcjonuje już w polskim prawie choć nie było dotychczas zdefiniowane w żadnej ustawie. Chociażby przywoływana ustawa o swobodzie działalności gospodarczej mówi o tym, że działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. W art. 2 pkt 2 definiujemy działalność zarobkową jako działalność prowadzoną w celu osiągnięcia dochodu. Jeśli sprzedajemy stare meble nawet w dużej ilości to nie robimy tego w celu osiągnięcia dochodu, bo jeśli są używane to straciły na wartości i sprzedajemy je ze stratą w stosunku do ceny zakupu. Podobnie ze sprzedażą samochodu, którego używaliśmy. Wynajem mieszkania nawet okazjonalny jest już jednak formą działalności zarobkowej w celu osiągnięcia dochodu. Rozróżnienie jest jasne, zgodne z dotychczasowym utrwalonym w orzecznictwie stanowiskiem. Pozostawienie zamkniętego katalogu dochodów objętych podatkiem utrudnia elastyczne reagowanie administracji podatkowej na zmiany gospodarcze i technologiczne powodujące pojawianie się nowych form działalności zarobkowej. Naszym zdaniem praktyczniejsza jest bardziej otwarta definicja wskazująca dochody objęte podatkiem.

Konstrukcja podatku nie nakłada na podatnika obowiązku wpłacania na rachunek rozliczeniowy wszystkich osiągniętych przychodów. Wynika to z faktu, że podatek nie jest naliczany od różnicy między przychodami a kosztami z prowadzonej działalności zarobkowej, a jedynie z części przeznaczanej na cele prywatne. W związku z tym przychód uzyskany w gotówce nie podlega automatycznie opodatkowaniu i nie będzie jako taki interesował administracji podatkowej. Należy pamiętać o tym, że przedsiębiorcy zobowiązani są przepisami Ordynacji podatkowej do wystawiania rachunków i prowadzenia ewidencji księgowej, a dodatkowo paragony na mocy wprowadzanej nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług trafiają do Rejestru Cyfrowych Faktur i Paragonów. W związku z tym próba ukrycia części z przychodów w gotówce, które zostałyby przeznaczone na cele prywatne byłoby działaniem krótkowzrocznym i spotka się z sankcjami wynikającymi z Ordynacji podatkowej. Co więcej ukrywanie przychodów przed fiskusem nie jest już tak atrakcyjne jak w starym systemie bo wysokość przychodu nie wpływa bezpośrednio na wysokość płaconego podatku. Wymogiem jest natomiast aby część dochodów przeznaczanych na cele prywatne została zaewidencjonowana poprzez transakcję na rachunku rozliczeniowym. To znaczy jeśli chcemy wyciągnąć środki z naszej działalności na cele prywatne to możemy to zrobić wypłacając środki z rachunku lub przelewając je na nasz rachunek prywatny.

Mówi pani, że wątpliwości budzi obowiązek dokonywania transakcji między przedsiębiorcami za pośrednictwem rachunku bankowego, ale nie wskazuje pani jakiego rodzaju to wątpliwości. Wygoda i różnorodność form płatności udostępnianych przez instytucje finansowe sprawiają, że transakcje te są dziś o wiele łatwiejsze niż płatności gotówką. Chociażby przelew na telefon, który można zrobić w kilka sekund za pomocą smartphone, który dzisiaj każdy z nas ma w kieszeni. Nie podzielam tych nie do końca sprecyzowanych wątpliwości.

W naszej opinii różnorodne stawki i formy opodatkowania tak jak wskazaliśmy w uzasadnieniu w szkodliwy sposób różnicują podatników, powodują skomplikowanie i niejasność systemu podatkowego. Należy pamiętać, że zmienia się podstawa opodatkowania z obecnej, którą są wszelkie dochody podatnika na węższą obejmującą tylko dochody przeznaczane na cele prywatne. Dodatkowo wprowadzone są dwie ulgi dla wszystkich podatników. W związku z tym efektywna stawka podatku w nowym systemie będzie niższa dla podatników, którzy dotychczas uczciwie płacili należne podatki. Dodatkową zaletą dla przedsiębiorców będzie znaczne uproszczenie i zmniejszenie obowiązków podatkowych.

Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego wskazuje, że dla zmian w ustawach podatkowych odpowiedni jest przynajmniej miesięczny okres vacatio legis. Mamy początek września więc uprawnione jest założenie, że ustawa zostanie opublikowana w Dzienniku Ustaw przed 30 listopada tego roku. Ponadto podatnicy mają czas wcześniej zapoznać się z wprowadzanymi regulacjami. Ustawa trafiła już wcześniej do konsultacji publicznych. Dodatkowo wprowadzane zmiany odciążają przedsiębiorców ze znacznej części biurokracji podatkowej i będą dla wielu z nich zdecydowanie mniej uciążliwe. Ponadto wprowadzają zerową stawkę podatku na dochody przeznaczane na inwestycje w działalność co jest rozwiązaniem niezwykle korzystnym dla podatników. W związku z tym, że ustawa przyniesie korzyści dla podatników zasadne jest szybkie wprowadzenie tych przepisów nawet kosztem krótszego vacatio legis. Te donioślejsze wartości przemawiają za skróceniem vacatio legis.

Co do uwagi techniczno-językowej nie jestem ekspertką, ale konstrukcja tytułu wydaje się prawidłowa. Podmiot czyli "dochodów" łączy się z orzeczeniem czyli czasownikiem "przeznaczanych" i dalej mamy dopełnienie zdania przez wskazanie na co przeznaczane są te dochody przez formę "na cele osobiste osób fizycznych".

Uwaga dotycząca podatków od spadków i darowizn jest oczywiście słuszna w związku z tym zgłaszamy autopoprawkę do art. 6 ust. 1:

1. Opodatkowaniu podatkiem od dochodów przeznaczanych na cele osobiste podlegają wszelkiego rodzaju dochody osób fizycznych przeznaczane na cele osobiste, z wyjątkiem dochodów:
1) o których mowa w ustawie z 13 września 2023 roku o podatku od wynagrodzeń,
2) od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku,
3) uzyskiwanych przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowane podatkiem rolnym,
4) z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach,
5) wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.


Dziękuję.

Awatar użytkownika
Renata Budzyńska
Posty: 1450
Rejestracja: 12 gru 2016, 17:04

Re: [Rząd] o opodatkowaniu dochodów przeznaczanych na cele osobiste osób fizycznych

Postautor: Renata Budzyńska » 30 lis 2024, 16:39

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!
Pani Minister,
wciąż mam pewne wątpliwości. Skoro płatnikiem podatku będzie bank, co w sytuacji, gdy ktoś będzie chciał przeznaczyć na cele prywatne bezpośrednio zarobioną gotówkę. Czy będzie musiał taką gotówkę wpłacić na rachunek rozliczeniowy i potem z niego wypłacić?
Co z przekazaniem dotychczasowych środków trwałych na cele osobiste? Załóżmy, że kupujemy na firmę samochód, a po pewnym czasie chcemy go już wykorzystywać wyłącznie do celów prywatnych. Czy od takiego transferu zapłacimy podatek?

Nie zawsze sprzedawane przez nas stare meble tracą na wartości. Mogą być to w końcu chociażby antyki. Również w przypadku sprzedaży samochodu czasem może się zdarzyć, że zyskamy na takiej sprzedaży, część starszych samochodów, jeśli są dobrze utrzymywane, z czasem zaczyna zyskiwać na wartości. Czy takie dochody będą opodatkowane?

Co do wątpliwości w kwestii obowiązkowych płatności ze pośrednictwem rachunku bankowego chodzi mi o to, że obecnie często płatność gotówką ułatwia prowadzenie działalności. Czasem przedsiębiorcy zlecają dokonanie jakiejś transakcji pracownikowi, który nie ma dostępu do rachunku firmowego. Na przykład polecają pracownikowi odpowiedzialnemu za sprzątanie zakup środków czystości, zlecają praktykantowi zakup kawy do ekspresu. Obecnie mogą mu dać pieniądze na ten cel w gotówce, po wejściu w życie proponowanych przepisów będzie to niemożliwe, albo przedsiębiorca będzie zmuszony sam dokonać takich zakupów, albo będzie musiał udostępniać kartę firmową każdemu podwładnemu odpowiedzialnemu za zakupy.

Dziękuję.
baronowa Renata Budzyńska - poseł na Sejm I, II, III, IV, V, VI i VII kadencji.

Wicepremier (2022-24), MSWiA (2022-26), prezes PiS (2021-24), Wicemarszałek Sejmu IV kadencji (2026-2030), koordynator służb specjalnych (2032-2038)

Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 1127
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

Re: [Rząd] o opodatkowaniu dochodów przeznaczanych na cele osobiste osób fizycznych

Postautor: Aleksander Sternicki » 01 gru 2024, 23:33

Karolina Tetłak

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!
Pani Premier!

Zgodnie z proponowanym projektem przekazanie środków z działalności na wydatki osobiste możliwe jest za pomocą wypłaty lub przelewu na rachunek prywatny z rachunku rozliczeniowego tej działalności. W związku z tym faktycznie pojawia się taki obowiązek dla przedsiębiorców, aby środki zarobione w gotówce wpłacić na rachunek jeśli chcemy je wycofać z działalności. Możliwe jest oczywiście zamiast tego przekazanie środków już dostępnych na rachunku, a zainwestowanie gotówki w działalność co w tej sytuacji wydaje się rozwiązaniem prostszym dla podatnika. Należy pamiętać, że zdecydowana większość transakcji jest obecnie wykonywana w sposób bezgotówkowy więc sytuacja ta dotknie niewielkiego grona podatników. Zważywszy na inne korzystne rozwiązania zarówno jeśli chodzi o obciążenia podatkowe, ale także związaną z podatkami biurokrację jest to w mojej opinii niewielki koszt dla podatników.

Przedmiotem opodatkowania zgodnie z art. 6 projektu jest dochód w związku z tym nieodpłatne przekazanie środka trwałego na cele osobiste w związku z tym, że nie generuje przychodu nie podlega również opodatkowaniu, co jest zgodne z rozwiązaniami funkcjonującymi w obecnym systemie PIT. Należy jednak podkreślić, że w tej sytuacji mogą wystąpić obowiązki podatkowe na gruncie innych podatków, a w szczególności podatku VAT. Jeśli na przykład przy zakupie przedsiębiorca dokonał odliczenia podatku VAT, przekazanie środka trwałego na cele osobiste będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jeśli chodzi o sprzedaż antyków lub samochodu z zyskiem to należy podkreślić to o czym już wspominałam, a mianowicie intencję podatnika czyli czy od początku pierwotny zakup tych towarów był realizowany w celu uzyskania dochodów czy nie. Jeśli ktoś kupuje stare meble w celu ich odsprzedaży z zyskiem to jest to działalność zarobkowa, jeśli natomiast ktoś kupił antyczne meble w celu ich użytkowania, a w momencie ich wymiany okazało się, że są więcej warte to nie jest to działalność zarobkowa. Podobnie będzie w przypadku samochodu. Z tym, że pozwolę sobie na polemikę co do samoistnego wzrostu jego wartości. Zazwyczaj jeśli wartość pojazdu rośnie wynika to jak sama pani wspomniała z pewnej dbałości o jego utrzymanie co wymaga też pewnych inwestycji. Per saldo jest to pewnie jakiś przypadek brzegowy, gdy cena zakupionego samochodu plus środki inwestowane w niego w trakcie użytkowania są mniejsze od ceny po której ten samochód sprzedajemy po okresie użytkowania. Więc znów nie mamy tutaj działalności, której celem jest uzyskanie dochodu.

W kwestii płatności gotówkowych należy zauważyć, że jest to bardzo marginalny odsetek transakcji w obecnych czasach. Takie obawy byłyby pewnie dużo bardziej uzasadnione dwie, no może jeszcze dekadę temu. Dziś w czasach rozkwitu prostych form płatności bezgotówkowych, w tym takich które pozwalają udostępnić swoje środki osobom trzecim, w tym pracownikom, jak czeki BLIK, czy płatności QR kodem naprawdę nie ma potrzeby przekazywania pracownikowi gotówki. To są powszechnie stosowane i akceptowane formy płatności wypierające już praktycznie gotówkę z transakcji między firmami. Dodatkowo przedsiębiorca ma pełną kontrolę nad tymi środkami, wie na co i w jakiej firmie zostały wydane oraz może dodatkowo zabezpieczyć transakcję wymaganą przez siebie autoryzacją.

Dziękuję.

Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 1127
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

Re: [Rząd] o opodatkowaniu dochodów przeznaczanych na cele osobiste osób fizycznych

Postautor: Aleksander Sternicki » 04 gru 2024, 0:35

Michał Zacharski

Dziękuję za debatę. Przechodzimy do głosowania.

Kto jest za?
Dziękuję.
Kto jest przeciw?
Dziękuję.
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.

OG: 48h


Awatar użytkownika
Renata Budzyńska
Posty: 1450
Rejestracja: 12 gru 2016, 17:04

Re: [Rząd] o opodatkowaniu dochodów przeznaczanych na cele osobiste osób fizycznych

Postautor: Renata Budzyńska » 04 gru 2024, 14:53

Przeciw
baronowa Renata Budzyńska - poseł na Sejm I, II, III, IV, V, VI i VII kadencji.

Wicepremier (2022-24), MSWiA (2022-26), prezes PiS (2021-24), Wicemarszałek Sejmu IV kadencji (2026-2030), koordynator służb specjalnych (2032-2038)

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 3004
Rejestracja: 27 gru 2022, 15:50

Re: [Rząd] o opodatkowaniu dochodów przeznaczanych na cele osobiste osób fizycznych

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 04 gru 2024, 21:55

wstrzymuję się
Marta Fornero-Piotrowska - przewodnicząca Parlamentu Europejskiego XIII kadencji (od 2039)

Premier RP (2020; 2032-37), minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm (2034-39), marszałek woj. pomorskiego (2026-32)

Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 1127
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

Re: [Rząd] o opodatkowaniu dochodów przeznaczanych na cele osobiste osób fizycznych

Postautor: Aleksander Sternicki » 06 gru 2024, 10:39

Michał Zacharski

Dziękuję za głosowanie. Proszę o podanie wyników.


Wróć do „Sejm RP”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości