Sprawa Kp 1/36

Prezes: Artur Ławniczak
Administrator
Administrator
Posty: 22431
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Sprawa Kp 1/36

Postautor: Administrator » 09 lip 2024, 22:36

Podmiot inicjujący postępowanie: Królowa Monika
Data: 5 września 2037 roku. godz.: 9.00

Trybunał Konstytucyjny rozpoznaje wniosek królowej Moniki o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją ustawy z dnia 5 czerwca 2036 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw.

Na podstawie art. 120 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej Królowa wniosła o zbadanie zgodności z Konstytucją w. w. ustawy. Ustawie tej zarzuca niezgodność z art. 168 ust. 1 i art. 15 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
W ocenie Królowej w świetle przepisów ustawy samorządom nie zapewnia się dochodów na realizację zadań, które ustawa na nie nakłada. Zgodnie z art. 168 ust. 4 Konstytucji RP "Zmiany w zakresie zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego następują wraz z odpowiednimi zmianami w podziale dochodów publicznych." W ustawie brak jest wskazania źródeł finansowania tych zadań.
W ujęciu systemowym obarczanie przez władzę centralną samorządu nowymi zadaniami, bez zapewnienia ich finansowania, może być sprzeczne z art 15 ust. 2 Konstytucji RP, zgodnie z którym "Samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej. Przysługującą mu w ramach ustaw istotną część zadań publicznych samorząd wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.".

Ustawa
z dnia 5 czerwca 2036 roku
o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw


Art. 1. W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 po pkt 9 dodaje się pkt 9a w brzmieniu:
„9a) miejskim planie adaptacji – rozumie się przez to dokument o charakterze strategiczno-wdrożeniowym obejmujący swoim zakresem obszar danego miasta, mający na celu zmniejszenie podatności miasta na zmiany klimatu, w tym poprawę zdolności przystosowania miasta do zmian klimatu;”;
2) w art. 14 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Polityka ochrony środowiska jest prowadzona również za pomocą wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska oraz miejskich planów adaptacji.”;
3) w tytule I w dziale III po art. 18 dodaje się art. 18a w brzmieniu:
„Art. 18a. 1. Dla miasta o liczbie mieszkańców równej 20 tysięcy lub większej sporządza się miejski plan adaptacji.
2. Rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia miejskiego planu adaptacji.
3. Uchwałę, o której mowa w ust. 2, rada gminy podejmuje z własnej inicjatywy albo na wniosek burmistrza albo prezydenta miasta.
4. Burmistrz albo prezydent miasta, o którym mowa w ust. 1, po podjęciu przez radę gminy uchwały, o której mowa w ust. 2, sporządza projekt miejskiego planu adaptacji w celu realizacji polityki ochrony środowiska, w szczególności wdrażania działań adaptacyjnych do zmian klimatu, oraz realizacji celów zawartych w strategiach rozwoju, programach i dokumentach programowych.
5. Miejski plan adaptacji zawiera co najmniej:
1) część analityczną, w tym:
a) analizę zjawisk meteorologicznych i hydrologicznych oraz ich pochodnych,
b) scenariusze zmian klimatu,
c) opis głównych zagrożeń klimatycznych dla miasta wynikających z analizy i scenariuszy, o których mowa w lit. a oraz b,
d) ocenę wrażliwości miasta na zmiany klimatu,
e) ocenę potencjału adaptacyjnego miasta do zmian klimatu,
f) analizę podatności miasta na zmiany klimatu,
g) analizę ryzyka związanego ze zmianami klimatu i szans wynikających z tych zmian;
2) zbiór danych przestrzennych, w tym część graficzną zawierającą przedstawienie wyników analiz, o których mowa w pkt 1 lit. a, f oraz g; 3) część programową, w tym:
a) szczegółowe cele planu, określone na podstawie pkt 1 i 2, wraz z ich miernikami,
b) działania adaptacyjne do zmian klimatu, określone na podstawie pkt 1 i 2, w tym opis, wskaźniki oraz harmonogram rzeczowo-finansowy tych działań,
c) wskazanie podmiotów i organów biorących udział w opracowaniu planu oraz sposobach ich włączenia w opracowanie tego planu; 4) sposób wdrażania planu, w tym:
a) wskazanie podmiotów i organów odpowiedzialnych za wdrożenie działań adaptacyjnych do zmian klimatu,
b) monitorowanie wdrażania działań adaptacyjnych do zmian klimatu z wykorzystaniem wskaźników, o których mowa w pkt 3 lit. b; 5) wnioski i rekomendacje sporządzone na podstawie pkt 3.
6. Miejski plan adaptacji jest przyjmowany przez radę gminy w drodze uchwały.
7. Miejski plan adaptacji nie jest aktem prawa miejscowego.
8. Burmistrz albo prezydent miasta, o którym mowa w ust. 1, przekazuje Instytutowi Ochrony Środowiska – Państwowemu Instytutowi Badawczemu, zwanemu dalej „Instytutem Ochrony Środowiska”, za pośrednictwem systemu elektronicznego udostępnianego przez ten Instytut, uchwałę w sprawie przyjęcia miejskiego planu adaptacji wraz z tym planem w terminie 30 dni od dnia podjęcia uchwały.
9. Burmistrz albo prezydent miasta, o którym mowa w ust. 1, monitoruje wdrażanie działań adaptacyjnych do zmian klimatu, o których mowa w ust. 5 pkt 3 lit. b, przez podmioty i organy, o których mowa w ust. 5 pkt 4 lit. a.
10. Burmistrz albo prezydent miasta, o którym mowa w ust. 1, sporządza co 2 lata od dnia przyjęcia miejskiego planu adaptacji sprawozdanie z monitorowania wdrażania działań adaptacyjnych do zmian klimatu, o którym mowa w ust. 9, i przedstawia je radzie gminy.
11. Sprawozdanie z monitorowania, o którym mowa w ust. 10, zawiera w szczególności następujące informacje:
1) dane dotyczące miasta, dla którego jest sporządzane sprawozdanie;
2) o osiągniętych miernikach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 lit. a;
3) o działaniach adaptacyjnych do zmian klimatu, o których mowa w ust. 5 pkt 3 lit. b.
12. Sprawozdanie z monitorowania, o którym mowa w ust. 10, sporządza się zgodnie ze wzorem określonym w przepisach wydanych na podstawie ust. 18.
13. Po przedstawieniu sprawozdania z monitorowania, o którym mowa w ust. 10, radzie gminy burmistrz albo prezydent miasta, o którym mowa w ust. 1, przekazuje je Instytutowi Ochrony Środowiska w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po okresie, którego ono dotyczy, za pośrednictwem systemu elektronicznego udostępnianego przez ten Instytut.
14. Burmistrz albo prezydent miasta, o którym mowa w ust. 1, zapewnia możliwość udziału społeczeństwa, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w postępowaniu, którego przedmiotem jest sporządzenie miejskiego planu adaptacji.
15. Burmistrz albo prezydent miasta, o którym mowa w ust. 1, jeżeli jest to niezbędne do poznania potrzeb, zebrania stanowisk i pomysłów interesariuszy oraz ich oceny tych stanowisk i pomysłów lub rozwijania dialogu między interesariuszami w ramach kształtowania i prowadzenia polityki adaptacyjnej, może wymagać od interesariuszy uczestniczących w postępowaniu, o którym mowa w ust. 14, podania imienia i nazwiska albo nazwy, adresu zamieszkania lub siedziby oraz adresu poczty elektronicznej, o ile interesariusz ją posiada.
16. Instytut Ochrony Środowiska weryfikuje i analizuje sprawozdania z monitorowania, o których mowa w ust. 10, oraz sporządza i przekazuje w terminie do dnia 30 listopada roku sprawozdawczego ministrowi właściwemu do spraw klimatu podsumowanie tych sprawozdań.
17. Zadania Instytutu Ochrony Środowiska, o których mowa w ust. 16, są finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach celu określonego w art. 400a ust. 1 pkt 16.
18. Minister właściwy do spraw klimatu określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza sprawozdania z monitorowania, o którym mowa w ust. 10, oraz szczegółowy sposób przekazywania tego sprawozdania, mając na uwadze potrzebę ujednolicenia zakresu informacji przekazywanych przez burmistrzów albo prezydentów miast, o których mowa w ust. 1, oraz sprawnego przekazywania tych informacji Instytutowi Ochrony Środowiska.
19. Miejski plan adaptacji aktualizuje się, uwzględniając sprawozdania z monitorowania, o których mowa w ust. 10, nie rzadziej niż raz na 6 lat.
20. Przepisy dotyczące miejskiego planu adaptacji, o których mowa w ust. 2–8, stosuje się odpowiednio do jego aktualizacji.”;
4) w art. 71 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. W gminach, które posiadają miejski plan adaptacji, przy sporządzaniu i aktualizacji strategii rozwoju gminy, planów ogólnych gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględnia się wnioski i rekomendacje, o których mowa w art. 18a ust. 5 pkt 5.”;
5) w art. 72 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Wymagania, o których mowa w ust. 1–3, określa się na podstawie opracowań ekofizjograficznych, stosownie do rodzaju sporządzanego dokumentu, cech poszczególnych elementów przyrodniczych i ich wzajemnych powiązań, a dla miast, które posiadają miejskie plany adaptacji – także na podstawie wniosków i rekomendacji, o których mowa w art. 18a ust. 5 pkt 5.”; 6) w art. 88 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Modelowanie matematyczne transportu i przemian substancji w powietrzu oraz analizy wyników tego modelowania wykonuje Instytut Ochrony Środowiska.”; 7) w art. 91 ust. 9c otrzymuje brzmienie:
„9c. W przypadku stref, dla których programy ochrony powietrza zostały uchwalone, a poziomy dopuszczalne lub docelowe lub pułap stężenia ekspozycji są przekraczane w kolejnych latach, zarząd województwa jest obowiązany opracować projekt aktualizacji programu w terminie 4 lat od dnia wejścia w życie uchwały sejmiku województwa w sprawie programu ochrony powietrza, określając w nim działania ochronne dla grup ludności wrażliwych na przekroczenie, obejmujących w szczególności osoby starsze i dzieci. Sejmik województwa w terminie 3 miesięcy od dnia opracowania projektu aktualizacji programu ochrony powietrza określa, w drodze uchwały, aktualizację programu.”;
8) w art. 400h w ust. 1 w pkt 3 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) w przypadku pożyczki lub dotacji z wojewódzkiego funduszu – 1% przychodów uzyskanych przez ten fundusz w roku poprzednim;”; 9) w art. 403:
a) ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych lub jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.
5. Rada gminy albo rada powiatu określi, w drodze uchwały, zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące:
1) kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania;
2) tryb weryfikacji spełnienia kryteriów, o których mowa w pkt 1;
3) tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania.”,
b) po ust. 5 dodaje się ust. 5a i 5b w brzmieniu:
„5a. Rada gminy albo rada powiatu w uchwale, o której mowa w ust. 5, może określić:
1) kategorie podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych uprawnionych do otrzymania dotacji;
2) dodatkowe kryteria lub warunki, jakie będą musiały zostać spełnione przez podmiot lub jednostkę ubiegające się o udzielenie dotacji, w tym kryteria lub warunki wynikające z wymagań określonych w przepisach odrębnych lub w umowie zawartej przez gminę albo powiat z Narodowym Funduszem albo wojewódzkim funduszem, w ramach której gmina albo powiat otrzymuje dotację, o której mowa w art. 411 ust. 1 pkt 2;
3) tryb weryfikacji spełnienia kryteriów lub warunków, o których mowa w pkt 2.
5b. W przypadku gdy uchwała, o której mowa w ust. 5, określa kryteria lub warunki, o których mowa w ust. 5a pkt 2, dotyczące dochodów osoby fizycznej ubiegającej się o udzielenie dotacji celowej z budżetu gminy albo budżetu powiatu, przepisy art. 411 ust. 10g–10r i 10sa stosuje się odpowiednio.”,
c) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Udzielenie dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, następuje na podstawie umowy zawartej z podmiotem niezaliczonym do sektora finansów publicznych albo jednostką, o których mowa w ust. 4. W przypadku gdy dotacja celowa stanowi pomoc publiczną lub pomoc de minimis jej udzielenie następuje z uwzględnieniem warunków dopuszczalności tej pomocy określonych w przepisach prawa Unii
Europejskiej.”; 10) w art. 411:
a) ust. 10l otrzymuje brzmienie:
„10l. Do ustalania wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu, o którym mowa w ust. 10g, z gospodarstwa rolnego stosuje się przepisy art. 5 ust. 8–9 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, przy czym:
1) ilekroć w tych przepisach jest mowa o:
a) rodzinie – rozumie się przez to gospodarstwo domowe, o którym mowa w
ust. 10j,
b) gospodarstwie rolnym – rozumie się przez to gospodarstwo rolne, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym;
2) wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu, o którym mowa w ust. 10g, z gospodarstwa rolnego jest ustalana na podstawie dochodów osiągniętych w:
a) przedostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono żądanie wydania zaświadczenia, o którym mowa w ust. 10g – w przypadku żądania złożonego w okresie od dnia 1 stycznia danego roku do dnia ogłoszenia w danym roku, w drodze obwieszczenia, przez Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego,
b) ostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono żądanie wydania zaświadczenia, o którym mowa w ust. 10g – w przypadku żądania złożonego w okresie od dnia następującego po dniu ogłoszenia w danym roku, w drodze obwieszczenia, o którym mowa w lit. a, wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego do dnia 31 grudnia danego roku.”,
b) dodaje się ust. 12 w brzmieniu:
„12. Wojewódzkie fundusze – w zakresie, w jakim są zaangażowane w realizację inwestycji w rozumieniu art. 14la pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – udostępniają, w formie pisemnej w postaci papierowej lub elektronicznej, niezbędne dane osobowe osób fizycznych przetwarzane w związku z realizacją tej inwestycji:
1) Narodowemu Funduszowi jako ostatecznemu odbiorcy wsparcia w rozumieniu art. 14la pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo jako jednostce wspierającej plan rozwojowy w rozumieniu art. 14la pkt 4 tej ustawy – na jego żądanie,
2) ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego, instytucji odpowiedzialnej za realizację reformy, instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej oraz właściwym jednostkom organizacyjnym Krajowej Administracji Skarbowej, Komisji Europejskiej, Europejskiemu Urzędowi do spraw Zwalczania Nadużyć Finansowych, Europejskiemu Trybunałowi Obrachunkowemu i Prokuraturze Europejskiej – na ich żądanie
– w celu realizacji, kontroli, audytu i ewaluacji reform i inwestycji na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju lub w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.”.

Art. 2. W ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 5a po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. W ramach środków wydatkowanych na realizację budżetu obywatelskiego wyodrębnia się pulę przeznaczoną na realizację projektów związanych z ochroną miejskiego środowiska przyrodniczego, których realizacja ma prowadzić do zwiększania powierzchni biologicznie czynnej oraz retencji wód opadowych i roztopowych.ˮ; 2) w art. 10e w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) cele strategiczne rozwoju w wymiarze społecznym, gospodarczym, przestrzennym i klimatyczno-środowiskowym;ˮ;
3) w art. 10f w ust. 5 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„Strategia rozwoju gminy podlega aktualizacji, jeżeli wymaga tego sytuacja społeczna, gospodarcza, przestrzenna lub klimatyczno-środowiskowa gminy albo gdy jest to konieczne dla zachowania jej spójności ze strategią rozwoju ponadlokalnego lub strategią rozwoju województwa.”;
4) w art. 10g w ust. 9 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„Strategia rozwoju ponadlokalnego podlega aktualizacji, jeżeli wymaga tego sytuacja społeczna, gospodarcza, przestrzenna lub klimatyczno-środowiskowa obszaru objętego strategią albo gdy jest to konieczne dla zachowania jej spójności ze strategią rozwoju województwa.”.

Art. 3. W ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 29:
a) w ust. 1 po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:
„6a) zbiorników bezodpływowych na wody opadowe lub roztopowe o pojemności większej niż 5 m3 i nie większej niż 15 m3;”,
b) w ust. 2 w pkt 33 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 34 w brzmieniu:
„34) zbiorników bezodpływowych na wody opadowe lub roztopowe o pojemności nie większej niż 5 m3.”;
2) w art. 43 ust. 1aa otrzymuje brzmienie:
„1aa. Obowiązkowi geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, o której mowa w ust. 1, podlegają budynki, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 16 lit. b, stacje ładowania, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 25, oraz obiekty budowlane, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 6a i ust. 2 pkt 34.ˮ.

Art. 4. W ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa w art. 11 w ust. 2 po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) tworzenie warunków do prowadzenia działań na rzecz ochrony klimatu oraz wdrażania działań adaptacyjnych do zmian klimatu;ˮ.

Art. 5. W ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) wymagania ochrony środowiska, w tym:
a) gospodarowania wodami,
b) ochrony gruntów rolnych i leśnych,
c) ochrony złóż kopalin,
d) zmniejszania podatności na zmiany klimatu;”; 2) w art. 13b po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) wnioski i rekomendacje zawarte w miejskim planie adaptacji;”; 3) w art. 39 w ust. 3 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) zasady prowadzenia działań na rzecz ochrony klimatu oraz działań adaptacyjnych do zmian klimatu, które zmniejszają podatność regionu na zmiany klimatu;”; 4) w art. 52 w ust. 2 w pkt 2 lit. c otrzymuje brzmienie:
„c) określenie charakterystycznych parametrów technicznych inwestycji oraz dane charakteryzujące jej wpływ na środowisko, w tym jej podatność na zmiany klimatu;”;
5) w art. 54 w ust. 1 pkt 2 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) ochrony środowiska, w tym podatność na zmiany klimatu, ochrony zdrowia ludzi oraz ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej,”.

Art. 6. W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody w art. 78 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 i 3 w brzmieniu:
„2. Przy zakładaniu terenu zieleni w pierwszej kolejności należy wykorzystywać zasoby przyrodnicze tego terenu, w tym zachować istniejącą roślinność rodzimą, oraz zapewnić, aby powierzchnia biologicznie czynna zajmowała co najmniej 95% powierzchni tego terenu zieleni.
3. Przy utrzymywaniu terenu zieleni w pierwszej kolejności należy wzmacniać funkcje przyrodnicze tego terenu, w tym przez ekstensywną pielęgnację zieleni oraz pozostawienie części terenu do naturalnej wegetacji, oraz należy dążyć do tego, aby jak największy udział w powierzchni tego terenu miała powierzchnia biologicznie czynna.”.

Art. 7. W ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw po art. 3a dodaje się art. 3b w brzmieniu:
„Art. 3b. 1. Biomasa pozyskana z drzew i krzewów, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c, wprowadzana do obrotu lub obejmowana procedurą celną dopuszczenia do obrotu w postaci brykietu lub peletu z przeznaczeniem, o którym mowa w art. 1 ust. 2, spełnia wymagania jakościowe określone dla tego rodzaju paliwa ze względu na ochronę środowiska, wpływ na zdrowie ludzi oraz interesy konsumentów.
2. Minister właściwy do spraw energii oraz minister właściwy do spraw klimatu określą, w drodze rozporządzenia, wymagania jakościowe dla biomasy pozyskanej z drzew i krzewów, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c, wprowadzanej do obrotu lub obejmowanej procedurą celną dopuszczenia do obrotu w postaci brykietu lub peletu z przeznaczeniem, o którym mowa w art. 1 ust. 2, biorąc pod uwagę stan wiedzy technicznej w tym zakresie wynikający z badań tych paliw, a także doświadczeń w ich stosowaniu, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby poprawy jakości powietrza, w tym ograniczenia emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji.”.

Art. 8. W ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 10a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podmiot opracowujący projekt strategii rozwoju, projekt polityki publicznej, projekt programu rozwoju lub projekt programu służącego realizacji umowy partnerstwa przygotowuje diagnozę sytuacji społecznej, gospodarczej, przestrzennej i klimatycznośrodowiskowej z uwzględnieniem obszarów funkcjonalnych, w tym miejskich obszarów funkcjonalnych.”;
2) w art. 24g ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Środki Funduszu przeznacza się na:
1) wzmacnianie zdolności inwestycyjnych miast i miejskich obszarów funkcjonalnych ukierunkowanych na zieloną transformację, w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej, przy jednoczesnej dbałości o jakość środowiska przyrodniczego i jednoczesnym nieograniczaniu potencjału do rozwoju społeczno-gospodarczego, w tym na:
a) wsparcie projektów inwestycyjnych,
b) zapewnienie zdolności instytucjonalnej jednostek samorządu terytorialnego do realizowania projektów,
c) zintegrowanie z procedurami planowania przestrzennego,
d) zapewnienie partycypacji społecznej przez organizację konsultacji;
2) wdrażanie projektów lub inwestycji wynikających z kluczowych dokumentów strategicznych w obszarze krajowej polityki regionalnej lub polityki miejskiej;
3) realizację zadań polegających na wsparciu działań w zakresie organizacji lub promocji inicjatyw służących promowaniu społeczno-gospodarczego, regionalnego i przestrzennego rozwoju kraju;
4) realizację zadań polegających na rozwoju społeczności lokalnych lub wzmacnianiu społeczeństwa obywatelskiego.”.
w tym zakresie wynikający z badań tych paliw, a także doświadczeń w ich stosowaniu, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby poprawy jakości powietrza, w tym ograniczenia emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji.”.

Art. 9. W ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 10a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podmiot opracowujący projekt strategii rozwoju, projekt polityki publicznej, projekt programu rozwoju lub projekt programu służącego realizacji umowy partnerstwa przygotowuje diagnozę sytuacji społecznej, gospodarczej, przestrzennej i klimatycznośrodowiskowej z uwzględnieniem obszarów funkcjonalnych, w tym miejskich obszarów funkcjonalnych.”;
2) w art. 24g ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Środki Funduszu przeznacza się na:
1) wzmacnianie zdolności inwestycyjnych miast i miejskich obszarów funkcjonalnych ukierunkowanych na zieloną transformację, w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej, przy jednoczesnej dbałości o jakość środowiska przyrodniczego i jednoczesnym nieograniczaniu potencjału do rozwoju społeczno-gospodarczego, w tym na:
a) wsparcie projektów inwestycyjnych,
b) zapewnienie zdolności instytucjonalnej jednostek samorządu terytorialnego do realizowania projektów,
c) zintegrowanie z procedurami planowania przestrzennego,
d) zapewnienie partycypacji społecznej przez organizację konsultacji;
2) wdrażanie projektów lub inwestycji wynikających z kluczowych dokumentów strategicznych w obszarze krajowej polityki regionalnej lub polityki miejskiej;
3) realizację zadań polegających na wsparciu działań w zakresie organizacji lub promocji inicjatyw służących promowaniu społeczno-gospodarczego, regionalnego i przestrzennego rozwoju kraju;
4) realizację zadań polegających na rozwoju społeczności lokalnych lub wzmacnianiu społeczeństwa obywatelskiego.”.

Art. 10. W ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 21 w ust. 2 w pkt 23:
a) w lit. a dodaje się tiret siódme w brzmieniu:
„– miejskich planów adaptacji,”,
b) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) określenie przewidywanego oddziaływania analizowanych wariantów na środowisko, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej i katastrofy naturalnej i budowlanej, na klimat, w tym emisje gazów cieplarnianych i oddziaływania istotne z punktu widzenia adaptacji do zmian klimatu, przewidywanej podatności na zmiany klimatu, uwzględniającej narażenie i odporność analizowanych wariantów na zmiany klimatu, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko, a w przypadku drogi, o której mowa w art. 24ga ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, także wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego;”.

Art. 11. W ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 w pkt 1c w lit. a po tiret pierwszym dodaje się tiret w brzmieniu:
„– rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/1186 z dnia 24 kwietnia 2015 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykietowania energetycznego miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń
2) w art. 11b ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„11. Współfinansowanie ze środków Funduszu wynosi nie więcej niż 90% kosztów realizacji porozumienia, o którym mowa w art. 11c ust. 1.”;
3) w art. 11c:
a) w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) zabezpieczenia w swoim budżecie środków finansowych pochodzących z dochodów własnych lub ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, których suma stanowi 10% kosztów realizacji porozumienia, a w przypadku miast, których liczba mieszkańców przekracza 100 000 − więcej niż 10% kosztów realizacji porozumienia.”,
b) w ust. 5 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) koszty realizacji porozumienia, wraz z ich uzasadnieniem, na podstawie liczby przedsięwzięć niskoemisyjnych, o których mowa w pkt 2, przy czym średni koszt realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego w jednym budynku mieszkalnym jednorodzinnym, a w przypadku budynku mieszkalnego jednorodzinnego o dwóch lokalach – w jednym lokalu, nie może przekroczyć kwoty 106 000 zł;”;
4) w art. 11d:
a) w ust. 1 uchyla się pkt 3 i 4,
b) w ust. 1b wyrazy „oświadczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 4” zastępuje się wyrazami „oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2”,
c) ust. 2b otrzymuje brzmienie:
„2b. W przypadku realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego na podstawie ust. 2a nie stosuje się przepisów ust. 1–2 i 5–12, art. 11e i art. 11f.”,
d) w ust. 7 wyrazy „oświadczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 4” zastępuje się wyrazami „oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2”,
e) w ust. 7e:
− we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „oświadczeniach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 4” zastępuje się wyrazami „oświadczeniu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2”,
− pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) przeprowadzić wywiad środowiskowy, o którym mowa w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych;”,
f) w ust. 8a w pkt 2 wyrazy „oświadczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 4” zastępuje się wyrazami „oświadczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2”,
g) ust. 13 otrzymuje brzmienie:
„13. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, sporządza się zgodnie ze wzorem udostępnionym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw klimatu.”; 5) w art. 11f:
a) w ust. 6 wyrazy „oświadczeniach, o których mowa w art. 11d ust. 1 pkt 2 lub 4” zastępuje się wyrazami „oświadczeniu, o którym mowa w art. 11d ust. 1 pkt 2”,
b) w ust. 7 w pkt 2 wyrazy „oświadczenia, o których mowa w art. 11d ust. 1 pkt 2 lub 4” zastępuje się wyrazami „oświadczenie, o którym mowa w art. 11d ust. 1 pkt 2”.
Art. 11. W ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 5 w ust. 2 wyrazy „31 stycznia” zastępuje się wyrazami „28 lutego”;
2) w art. 9:
a) w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „5 lat” zastępuje się wyrazami „4 lata”,
b) w ust. 1b wyrazy „5 lat” zastępuje się wyrazami „4 lata”,
c) w ust. 1f wyrazy „12 miesięcy” zastępuje się wyrazami „6 miesięcy”,
d) w ust. 5:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) dotyczą kolejnych 6 lat kalendarzowych kończących się cyfrą 0 albo cyfrą 5, następujących po roku, w którym są sporządzane prognozy;”,
– uchyla się pkt 2,
– pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3) informacje i dane podaje się na podstawie danych dla roku odniesienia, gromadzonych na potrzeby statystyki publicznej, a w razie braku takich danych – na podstawie innych posiadanych danych dla tego roku, ze wskazaniem ich źródła, gdzie rokiem odniesienia jest rok rozpoczynający się 3 lata przed rokiem, w którym są sporządzane prognozy;
4) w uzasadnionych przypadkach dla poszczególnych informacji i danych można przyjąć za rok odniesienia inny reprezentatywny rok niż rok, o którym mowa w pkt 3, dla którego są dostępne te informacje i dane, pod warunkiem zamieszczenia w prognozach informacji o roku, którego one dotyczą, oraz powodu ich wykorzystania.”,
e) po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
„5a. Krajowy ośrodek w okresie od 18 do 22 miesięcy od dnia sporządzenia prognoz, o których mowa w ust. 1 i 1b, przeprowadza ocenę dotyczącą zasadności sporządzenia aktualizacji tych prognoz i w razie potrzeby sporządzenia aktualizacji wskazuje jej zakres, biorąc pod uwagę w szczególności:
1) zmiany mające wpływ na poziomy aktywności, które zaszły w okresie 18 miesięcy od dnia sporządzenia ostatnich prognoz, w obszarze:
a) krajowych lub sektorowych polityk i strategii gospodarczych,
b) krajowych przepisów prawa dotyczących poszczególnych sektorów gospodarki, o których mowa w ust. 1;
2) udział aktywności, której poziom uległ zmianie, w całkowitej wielkości
emisji.”,
f) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Krajowy ośrodek sporządza aktualizację prognoz, o których mowa w ust. 1 i 1b, w terminie 2 lat od dnia ich sporządzenia, jeżeli ocena, o której mowa w ust. 5a, wykazała zasadność sporządzenia aktualizacji. Aktualizacja prognoz jest sporządzana na podstawie tej oceny.”,
g) uchyla się ust. 7,
h) w ust. 8 wyrazy „1c–1e” zastępuje się wyrazami „1c–1f”,
i) uchyla się ust. 9;
3) w art. 12 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Prognozy wielkości emisji i pochłaniania obejmują okres 30 lat i są aktualizowane po upływie 4 lat.”;
4) w art. 16b:
a) ust. 12 i 13 otrzymują brzmienie:
„12. W przypadku gdy:
1) z inwentaryzacji emisji, o której mowa w art. 11 ust. 1 pkt 3, lub z prognoz wielkości emisji, o których mowa w art. 12 ust. 1, wynika, że przyjęty w Krajowym programie ograniczania zanieczyszczenia powietrza poziom redukcji emisji substancji wynikający ze ścieżki redukcji emisji nie został osiągnięty lub zachodzi ryzyko, że nie zostanie osiągnięty, oraz
2) do upływu terminu, o którym mowa w ust. 10, pozostaje więcej niż 24 miesiące – dokonuje się aktualizacji Krajowego programu ograniczania zanieczyszczenia powietrza w zakresie wariantów strategicznych, o których mowa w ust. 3 pkt 2, oraz środków i strategii, o których mowa w ust. 3 pkt 4.
13. Aktualizacja, o której mowa w ust. 12, dotyczy dodatkowych działań i środków, które zostały lub zostaną podjęte w celu zmniejszenia poziomu emisji substancji zgodnie z przyjętą ścieżką redukcji emisji spośród ścieżek redukcji emisji, o których mowa w art. 16c.”,
b) ust. 15 i 16 otrzymują brzmienie:
„15. Aktualizacji, o której mowa w ust. 12, dokonuje się w terminie 18 miesięcy od dnia przekazania Komisji Europejskiej inwentaryzacji emisji, o której mowa w art. 11 ust. 1 pkt 3, lub prognoz wielkości emisji, o których mowa w art. 12 ust. 1.
16. Do aktualizacji Krajowego programu ograniczania zanieczyszczenia powietrza stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1, 2 i 4–9, przy czym do aktualizacji, o której mowa w ust. 12, nie stosuje się ust. 4.”;
5) w art. 16d ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister właściwy do spraw klimatu informuje właściwych ministrów w zakresie ich właściwości, że zgodnie z inwentaryzacją emisji, o której mowa w art. 11 ust. 1 pkt 3, lub z prognozami wielkości emisji, o których mowa w art. 12 ust. 1, przyjęty w Krajowym programie ograniczania zanieczyszczenia powietrza poziom redukcji emisji substancji wynikający ze ścieżki redukcji emisji nie został osiągnięty lub zachodzi ryzyko, że nie zostanie osiągnięty.”.

Art. 12. Miastami, o których mowa w art. 18a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, są miasta, w których liczba mieszkańców, zgodnie z danymi statystycznymi w roku wejścia w życie niniejszej ustawy oraz na koniec każdego z 3 lat poprzedzających rok wejścia w życie niniejszej ustawy, jest równa 20 tysięcy lub większa.

Art. 13. Uchwalenie miejskich planów adaptacji, o których mowa w art. 18a ustawy zmienianej w art. 1, następuje w terminie do 30 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego przepisu.

Art. 14. 1. Dotychczas uchwalone w miastach o liczbie mieszkańców równej 20 tysięcy lub większej dokumenty o charakterze strategiczno-wdrożeniowym, niebędące aktami prawa miejscowego, które realizują cel określony w art. 3 pkt 9a ustawy zmienianej w art. 1, uznaje się za miejskie plany adaptacji w rozumieniu art. 3 pkt 9a ustawy zmienianej w art. 1.
2. Informację o uznaniu dokumentu o charakterze strategiczno-wdrożeniowym, o którym mowa w ust. 1, za miejski plan adaptacji właściwy burmistrz albo prezydent miasta zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu gminy, w terminie 14 dni od uznania, o którym mowa w ust. 1, oraz przekazuje Instytutowi Ochrony Środowiska – Państwowemu Instytutowi Badawczemu, zwanemu dalej „Instytutem Ochrony Środowiska”, w terminie 30 dni od dnia tego zamieszczenia.
3. Dokumenty o charakterze strategiczno-wdrożeniowym, o których mowa w ust. 1, zachowują ważność i mogą być zmieniane, w tym aktualizowane, zgodnie z art. 18a ust. 19 ustawy zmienianej w art. 1.

Art. 15. 1. Sprawozdanie z monitorowania wdrażania działań adaptacyjnych, o którym mowa w art. 18a ust. 10 ustawy zmienianej w art. 1, sporządza się dla dokumentów, o których mowa w art. 15, w zakresie wynikającym z tych dokumentów.
2. Dla dokumentów, o których mowa w art. 15, pierwsze sprawozdanie z monitorowania wdrażania działań adaptacyjnych, o którym mowa w art. 18a ust. 10 ustawy zmienianej w art. 1, sporządza się i przekazuje Instytutowi Ochrony Środowiska za okres od dnia uznania miejskiego planu adaptacji do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok złożenia sprawozdania, w terminie do dnia 30 czerwca 2037 r.

Art. 16. 1. Pierwsze sprawozdanie z monitorowania wdrażania działań adaptacyjnych, o którym mowa w art. 18a ust. 10 ustawy zmienianej w art. 1, sporządza się za okres od dnia przyjęcia miejskiego planu adaptacji do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok złożenia sprawozdania, w terminie do dnia 30 czerwca.
2. W przypadku gdy termin sporządzenia pierwszego sprawozdania z monitorowania wdrażania działań adaptacyjnych, o którym mowa w art. 18a ust. 10 ustawy zmienianej w art. 1, przypada na rok nieparzysty − sprawozdanie to przekazuje się Instytutowi Ochrony Środowiska w roku parzystym następującym po tym roku w terminie do dnia 30 czerwca.

Art. 17. Do programów ochrony powietrza opracowywanych dla stref zaklasyfikowanych jako strefy, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 1 lub 4 ustawy zmienianej w art. 1, stosuje się przepisy art. 91 ust. 9c ustawy zmienianej w art. 1w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art. 18. Do wniosków, o których mowa w art. 400h ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy zmienianej w art. 1, złożonych i niezatwierdzonych uchwałą rad nadzorczych wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej stosuje się art. 400h ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art. 19. 1. Uchwały rady gminy albo rady powiatu podjęte przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie art. 403 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym, zachowują moc do dnia wejścia w życie uchwał podjętych na podstawie art. 403 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
2. Do uchwał, o których mowa w ust. 1, podjętych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie art. 403 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym stosuje się przepisy art. 403 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym.

Art. 20. Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej udostępniają, w formie pisemnej w postaci papierowej lub elektronicznej, podmiotom, o których mowa w art. 411 ust. 12 ustawy zmienianej w art. 1, na ich żądanie, w celu, o którym mowa w tym przepisie, niezbędne dane osobowe osób fizycznych pozyskane od tych osób od dnia 15 maja 2033 r. i przetwarzane w związku z zaangażowaniem tych funduszy w realizację inwestycji w rozumieniu art. 14la pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Art. 21. Dotychczas wyodrębnione w budżetach obywatelskich pule przeznaczone na realizację projektów związanych z ochroną miejskiego środowiska przyrodniczego, których realizacja prowadzi do zwiększania powierzchni biologicznie czynnej oraz retencji wód opadowych i roztopowych, uznaje się za pulę, o której mowa w art. 5a ust. 6a ustawy zmienianej w art. 2.

Art. 22. Do spraw uregulowanych ustawą zmienianą w art. 3, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 3 w brzmieniu dotychczasowym.

Art. 23. 1. Plany ogólne gmin oraz plany zagospodarowania przestrzennego województw uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują ważność i mogą być zmieniane.
2. Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego obowiązujące w dniu wejścia w życie ustawy zachowują moc i mogą być zmieniane.
3. Do planów ogólnych gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w odniesieniu do których przed dniem uchwalenia miejskich planów adaptacji, o których mowa w art. 18a ustawy zmienianej w art. 1, albo w odniesieniu do których przed uznaniem dokumentów, o których mowa w art. 15 ust. 1, za miejskie plany adaptacji, rozpoczęto proces opiniowania lub uzgadniania, stosuje się przepisy dotychczasowe.
4. Do planów zagospodarowania przestrzennego województw, w odniesieniu do których przed dniem wejścia w życie ustawy, rozpoczęto proces opiniowania lub uzgadniania, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 24. Do postępowań w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzji o warunkach zabudowy, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 25. Do strategii rozwoju, polityk publicznych, programów rozwoju lub programów służących realizacji umowy partnerstwa, o których mowa w art. 10a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 8 w brzmieniu dotychczasowym, w odniesieniu do których przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy rozpoczęto proces konsultacji, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 26. Do postępowań w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wszczętych na podstawie ustawy zmienianej w art. 9 w brzmieniu dotychczasowym i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 27. 1. Do porozumień, o których mowa w art. 11c ust. 1 ustawy zmienianej w art. 10 w brzmieniu dotychczasowym, zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 10 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą w zakresie niedotyczącym przedsięwzięć niskoemisyjnych realizowanych na podstawie umów, o których mowa w ust. 5. Strony tych porozumień dostosują je do przepisów zmienionych niniejszą ustawą w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Do umów, o których mowa w art. 11c ust. 1b ustawy zmienianej w art. 10 w brzmieniu dotychczasowym, zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 10 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą w zakresie niedotyczącym przedsięwzięć niskoemisyjnych realizowanych na podstawie umów, o których mowa w ust. 5.
3. Do wniosków, o których mowa w art. 11c ust. 4 ustawy zmienianej w art. 10 w brzmieniu dotychczasowym, złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, w odniesieniu do których nie zawarto porozumień, o których mowa w art. 11c ust. 1 ustawy zmienianej w art. 10, przed tym dniem, stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 10 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wzywa wnioskodawcę do dostosowania wniosku do przepisów zmienionych niniejszą ustawą w terminie nie krótszym niż 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania, o czym poucza wnioskodawcę.
4. Do wniosków, o których mowa w art. 11d ust. 1 ustawy zmienianej w art. 10 w brzmieniu dotychczasowym, złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, w odniesieniu do których nie zawarto umów, o których mowa w art. 11d ust. 2 ustawy zmienianej w art. 10 w brzmieniu dotychczasowym, przed tym dniem, stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 10 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
5. Do umów, o których mowa w art. 11d ust. 2 ustawy zmienianej w art. 10
w brzmieniu dotychczasowym, zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 28. 1. Krajowy ośrodek bilansowania i zarządzania emisjami po raz pierwszy sporządza prognozy zmian aktywności, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 1b ustawy zmienianej w art. 11 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, do dnia 30 czerwca 2039 r.
2. Informacje i dane, o których mowa w art. 9 ust. 1c i 1d ustawy zmienianej w art. 11, w przypadku, o którym mowa w ust. 1, właściwi ministrowie w zakresie swojej właściwości przekazują po raz pierwszy Krajowemu ośrodkowi bilansowania i zarządzania emisjami do dnia 31 grudnia 2038 r.
3. Terminy sporządzania prognoz zmian aktywności, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 1b ustawy zmienianej w art. 11 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, liczy się od dnia, o którym mowa w ust. 1.

Art. 29. 1. Pierwszą aktualizację prognoz zmian aktywności, o której mowa w art. 9 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 11 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, Krajowy ośrodek bilansowania i zarządzania emisjami sporządza do dnia 30 czerwca 2038 r., jeżeli ocena, o której mowa w art. 9 ust. 5a tej ustawy, wykaże taką zasadność.
2. Informacje i dane niezbędne do sporządzenia aktualizacji, o której mowa w ust. 1, oraz oceny, o której mowa w art. 9 ust. 5a ustawy zmienianej w art. 11, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, właściwi ministrowie w zakresie swojej właściwości przekazują Krajowemu ośrodkowi bilansowania i zarządzania emisjami do dnia 31 grudnia 2037 r.
3. Ocenę, o której mowa w art. 9 ust. 5a ustawy zmienianej w art. 11, w przypadku, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się w okresie od dnia 1 stycznia 2038 r. do dnia 30 kwietnia 2038 r.

Art. 30. Przepis art. 5a ust. 6a ustawy zmienianej w art. 2 stosuje się po raz pierwszy do konsultacji społecznych prowadzonych w gminach w ramach budżetów obywatelskich na rok 2037, jeżeli do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy nie zakończono etapu zgłaszania projektów budżetów obywatelskich na ten rok.

Art. 31. 1. W latach 2036–2045 maksymalny limit wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będący skutkiem finansowym wejścia w życie ustawy wynosi 2 013 tys. zł, w tym w:
1) 2036 r. – 0 tys. zł;
2) 2037 r. – 200 tys. zł;
3) 2038 r. – 50 tys. zł;
4) 2039 r. – 320 tys. zł;
5) 2040 r. – 50 tys. zł;
6) 2041 r. – 431 tys. zł;
7) 2042 r. – 50 tys. zł;
8) 2043 r. – 431 tys. zł;
9) 2044 r. – 50 tys. zł;
10) 2045 r. – 431 tys. zł.
2. Organem monitorującym wykorzystanie limitu wydatków określonego w ust. 1 oraz wdrażającym mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 3, jest minister właściwy do spraw klimatu.
3. W przypadku gdy wielkość wydatków po pierwszym półroczu danego roku budżetowego wyniesie więcej niż 65% limitu wydatków przewidzianych na dany rok, obniża się wielkość środków przeznaczonych na wydatki w drugim półroczu o kwotę stanowiącą różnicę między wielkością tego limitu a kwotą przekroczenia wydatków.

Art. 32. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 14, który wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2037 r.


Trybunał rozpozna sprawę w pełnym składzie.
Zgodnie z art. 27 ustawy o TK uczestnikami postępowania są:
- wnioskodawca (przedstawiciel królowej: Amelia Badeni),
- Sejm (przedstawiciel: Marta Michalska-Wilk),
- Prokurator Generalny - Katarzyna Kwiatkowska.

Na podstawie art. 33 ustawy o TK Trybunał pouczył uczestników postępowania o prawie do składania pisemnych wyjaśnień.

OG: Rozprawę zaczniemy w poniedziałek. Prosiłbym do tego czasu Sejm i Królową o wyznaczenie przedstawicieli.

Administrator
Administrator
Posty: 22431
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Sprawa Kp 1/36

Postautor: Administrator » 18 lip 2024, 12:54

Przewodniczący, prezes TK Artur Ławniczak otwiera rozprawę i przedstawia jej przedmiot, a także przedstawicieli uczestników postępowania.

Przewodniczący poinformował, że wpłynęło pismo Prokurator Generalnej, w którym wniosła ona stwierdzenie, że ustawa nie jest niezgodna ze wskazanymi przepisami Konstytucji RP. W ocenie Prokurator Generalnej wydatki samorządów w związku z wejściem w życie ustawy nie są znaczne i mogą być z powodzeniem pokrywane z dotychczasowych źródeł dochodu.

Przewodniczący

Przystępujemy do wysłuchania uczestników postępowania. Udzielam głosu przedstawicielowi wnioskodawcy - Jej Królewskiej Mości Królowej Moniki, Wielmożnej Pani hrabinie Amelii Badeni. Bardzo proszę.

Awatar użytkownika
Bartlomiej Martens-Ajna
Posty: 29
Rejestracja: 16 maja 2024, 11:27

Re: Sprawa Kp 1/36

Postautor: Bartlomiej Martens-Ajna » 22 lip 2024, 10:01

Amelia Badeni
Obrazek

Szanowny Panie Prezesie, Wysoki Trybunale,

Staję przed Wami, by wyrazić wątpliwości co do zgodności z Konstytucją nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii podziału dochodów publicznych. Jej Królewska Mość uważa, że przedmiotowa ustawa narusza fundamentalne zasady porządku konstytucyjnego, które mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania samorządów terytorialnych.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 roku wyraźnie podkreśla znaczenie samorządów terytorialnych w art. 15 ust. 2, który stanowi, że "Samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej. Przysługuje mu w granicach określonych przez ustawę istotna część zadań publicznych". Ponadto, zgodnie z art. 168 ust. 1, "Jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań".

Nowelizacja ustawy Prawo ochrony środowiska wprowadza zmiany, które ograniczają możliwości finansowe samorządów, co może prowadzić do niewykonania przypadających im zadań. .

Ograniczenie dochodów samorządów stoi w sprzeczności z art. 167 ust. 2 Konstytucji, który mówi, że "Dochody jednostek samorządu terytorialnego są kształtowane w sposób umożliwiający wykonywanie przypadających im zadań". Wysoki Trybunale, zmniejszenie dochodów samorządów bez odpowiedniego zrekompensowania tych strat innymi środkami finansowymi uniemożliwia im efektywne realizowanie zadań publicznych, co w konsekwencji narusza konstytucyjną zasadę samodzielności finansowej samorządów terytorialnych.

Dodatkowo, art. 9 Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego, której Polska jest stroną, zobowiązuje państwa do zapewnienia samorządom lokalnym zasobów finansowych odpowiadających ich zadaniom. Zmiany w ustawie Prawo ochrony środowiska są sprzeczne z tymi międzynarodowymi zobowiązaniami, co dodatkowo wzmacnia argumentację za ich niekonstytucyjnością.

Reasumując, ograniczenie dochodów samorządów terytorialnych poprzez zmiany w ustawie Prawo ochrony środowiska prowadzi do niezgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej. Narusza to zasady samodzielności finansowej samorządów, a także uniemożliwia im efektywne wykonywanie przypadających im zadań, co stoi w sprzeczności z art. 168 Konstytucji.

Wnoszę więc o uznanie nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska za niezgodną z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej.

Dziękuję za uwagę.

Administrator
Administrator
Posty: 22431
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Sprawa Kp 1/36

Postautor: Administrator » 22 lip 2024, 16:31

Ławniczak
Czy jest Pani w stanie podać, jaki byłby wpływ wejścia w życie ustawy na finanse samorządów, jakie byłyby dla nich koszty wykonania zadań wynikających z jej przepisów?

Awatar użytkownika
Michał Ajna
Posty: 5307
Rejestracja: 20 wrz 2015, 21:57

Re: Sprawa Kp 1/36

Postautor: Michał Ajna » 13 sie 2024, 9:06

Szacunkowy koszt wykonania planu adaptacji do zmian klimatu dla 20-tysięcznego miasta w Polsce może się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak szczegółowość analiz, dostępność danych, zaawansowanie technologiczne użytych narzędzi, oraz doświadczenie zespołu ekspertów. Niemniej jednak, na podstawie dotychczasowych realizacji tego typu projektów można podać przybliżone koszty.

Dla miasta o wielkości 20 tysięcy mieszkańców, koszt stworzenia kompleksowego planu adaptacji zawierającego wszystkie wymienione elementy (analiza zjawisk meteorologicznych, scenariusze zmian klimatu, opis zagrożeń, ocena wrażliwości, ocena potencjału adaptacyjnego, analiza ryzyka oraz dane przestrzenne) może wynosić od 200 000 do 500 000 zł.

Koszty te mogą obejmować:
1. Zbieranie i analizę danych: od 50 000 do 150 000 zł.
2. Scenariusze zmian klimatu i ocena ryzyka: od 50 000 do 100 000 zł.
3. Zbiór danych przestrzennych, w tym część graficzną: od 50 000 do 150 000 zł.
4. Koordynacja, konsultacje społeczne, redakcja i publikacja dokumentu: od 50 000 do 100 000 zł.

Należy pamiętać, że powyższe kwoty są szacunkowe i mogą ulec zmianie w zależności od specyfiki projektu, wybranego wykonawcy, oraz ewentualnych dodatkowych usług (np. konsultacji z mieszkańcami, tworzenia interaktywnych narzędzi).
Michał II, Król Senior

Administrator
Administrator
Posty: 22431
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Sprawa Kp 1/36

Postautor: Administrator » 13 sie 2024, 18:53

Ławniczak
Jak kwoty te mają się do statystycznego budżetu gminy tej wielkości? Czy gminy takie nie mają możliwości pozyskania zewnętrznego finansowania planu adaptacji, np: z Unii Europejskiej?

Awatar użytkownika
Michał Ajna
Posty: 5307
Rejestracja: 20 wrz 2015, 21:57

Re: Sprawa Kp 1/36

Postautor: Michał Ajna » 19 sie 2024, 13:36

Budżet gminy w Polsce zależy od wielu czynników, w tym od struktury dochodów i wydatków, ale można oszacować, że przeciętny budżet gminy liczącej około 20 tysięcy mieszkańców wynosi między 50 a 150 milionów złotych rocznie. Wartość ta może się różnić w zależności od poziomu zamożności gminy, struktury lokalnej gospodarki oraz dostępności środków z budżetu państwa, subwencji i innych źródeł.

Jeśli chodzi o zewnętrzne finansowanie, w tym z Unii Europejskiej, na realizację planu adaptacji do zmian klimatu, dostępne kwoty mogą być znaczące. W ramach różnych programów operacyjnych, np. Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) lub Funduszu Spójności, gmina może ubiegać się o dofinansowanie na projekty związane z adaptacją do zmian klimatu. Wielkość dofinansowania może wynosić od kilku do kilkudziesięciu milionów złotych, w zależności od skali projektu, współczynnika dofinansowania (np. 85% kosztów kwalifikowanych) oraz rodzaju przedsięwzięcia.

Przykładowo, gmina może pozyskać zewnętrzne finansowanie na projekty związane z poprawą efektywności energetycznej budynków, modernizacją systemów odwadniających, czy instalacją zielonej infrastruktury, takich jak parki, zieleńce, retencje wodne. Kwoty przyznawane na takie projekty mogą się różnić w zależności od potrzeb i celów, ale często przekraczają 1-2 mln zł dla mniejszych inwestycji, a dla większych projektów mogą wynosić nawet kilkanaście milionów złotych.
Michał II, Król Senior

Administrator
Administrator
Posty: 22431
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Sprawa Kp 1/36

Postautor: Administrator » 19 sie 2024, 16:38

Ławniczak
Dziękuję Pani Hrabino.
Prosiłbym teraz o przedstawienie stanowiska przedstawicielkę Sejmu.

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 1995
Rejestracja: 27 gru 2022, 16:50

Re: Sprawa Kp 1/36

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 22 sie 2024, 15:21

Marta Michalska-Wilk:

Szanowny Panie Prezesie, Wysoki Trybunale,

Sejm przychyla się do opinii przedstawionej przez Prokurator Generalną. Ustawa nie ma znaczącego wpływu na wydatki samorządów, a nowe zobowiązania nałożone na samorządy mogą być pokrywane z dotychczasowych źródeł dochodu. Ponad to, działania finansowane mogą być ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko który stanowi kontynuację wcześniejszych programów Infrastruktura i Środowisko, a także Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.

W ramach programów FEnIKS oraz FEPW dofinansowane będzie opracowanie planów adaptacji do zmian klimatu dla miast średnich o liczbie mieszkańców z przedziału 20 000 - 100 000, z wyjątkiem miast partnerów projektu MPA oraz Miasta Stołecznego Warszawy, a także miast o liczbie mieszkańców z przedziału 15 000 - 20 000 mieszkańców, będących stolicami powiatów, zaś plany adaptacji dla pozostałych miast będą mogły być sfinansowane w ramach regionalnych programów operacyjnych. Opracowywanie przez miasta miejskich planów adaptacji będzie miało wsparcie finansowe w wysokości maksymalnie 80% potrzebnej kwoty, bez potrzeby angażowania środków z budżetu państwa. W ramach Programu FEPW wsparcie opracowania planów adaptacji do zmian klimatu obejmie miasta z regionu Polski Wschodniej mające status miast tracących funkcje społeczno-gospodarcze oraz ośrodki wzrostu spełniające powyższe kryteria. Zaproponowane w przedmiotowym projekcie ustawy zmiany uzasadnią aplikowanie o środki na ten cel.

W związku z tym, wnoszę do Wysokiego Trybunału o stwierdzenie, że ustawa nie jest niezgodna ze wskazanymi przepisami Konstytucji RP.

Dziękuję.
Marta Fornero-Piotrowska - posłanka na Sejm RP (od 2034)

Premier RP (2020; 2032-37), minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), marszałek woj. pomorskiego (2026-32), przewodnicząca Postępowych Demokratów (2032-35) oraz KNDP (2035-36)

Administrator
Administrator
Posty: 22431
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Sprawa Kp 1/36

Postautor: Administrator » 03 wrz 2024, 8:47

Ławniczak
Dziękuję. Chciałbym poinformować, że dziś do Trybunału wpłynęło stanowisko Związku Miast Polskich, występującego w roli amicus curiae.

Żeby nie powielać już wcześniej przytoczonych argumentów świadczących o niezgodności projektu z Konstytucją w naszym stanowisku skupiamy się na rozprawieniu się z argumentacją mającą rzekomo świadczyć, że samorządy mają zapewnione środki na realizację nowych zadań nakładanych ustawą.

Krytycznie odnosimy się do opinii Prokuratora Generalnego jakoby wydatki nakładane na samorządy nie były znaczne i mogły być pokryte z dotychczasowych źródeł dochodów. Konstytucja w art. 168 ust. 4 mówi wprost, że "zmiany w zakresie zadań i kompetencji jednostek samorządu następują wraz z odpowiednimi zmianami w podziale dochodów publicznych". Już dziś samorządy borykają się z niewystarczającymi środkami finansowymi na realizację swoich zadań, co jest skutkiem właśnie takiego stopniowego dokładania zadań bez zapewnienia odpowiednich dochodów publicznych na ich realizację, a wręcz w ostatnich latach dodatkowo władze centralne zmniejszały bądź zamrażały dochody należne samorządom. W świetle Konstytucji i precyzujących jej zapisy ustaw dotyczących samorządów nie ma znaczenia wielkość nowego zadania nałożonego na samorząd. Każde nowe zadanie wymaga zapewnienia środków na jego realizację poprzez zwiększenie dochodów lub subwencji.

Zupełnie nie możemy się też zgodzić z argumentacją przedstawicielki Sejmu dot. możliwości finansowania nowych zadań z środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Po pierwsze nie jest to program stały i w kolejnej unijnej perspektywie finansowej to źródło finansowania może nie być dostępne. Po drugie finansowane jest tylko 80% kosztów. A po trzecie istnienie tego programu nie oznacza, że wszyscy wnioskodawcy te środki otrzymają. Po czwarte wreszcie Konstytucja jasno wskazuje, że zmiany w zakresie zadań muszą iść wraz ze zmianami w podziale dochodów publicznych, a nie jak sugeruje przedstawicielka Sejmu z dotychczasowych źródeł.


Czy uczestnicy postępowania mają jakieś wnioski?


Wróć do „Trybunał Konstytucyjny”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości