Otwieram debatę nad przedłożoną przez klub parlamentarny Rządzić Inaczej ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. O zabranie głosu proszę przedstawicielkę wnioskodawców, panią posłankę Dorotę Łobodę.
Ustawa z dnia ... o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
Art. 1. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 17 pkt 39 otrzymuje brzmienie:
„39) dochody organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców, partii politycznych, europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych, działających na podstawie odrębnych przepisów - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej;”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2038 r.
Dorota Łoboda:
Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!
Organizacje pozarządowe, jako osoby prawne (np. stowarzyszenia, fundacje) są zobowiązane do rozliczenia i płacenia podatku dochodowego od osób prawnych, tzw. CIT. Fakt, że organizacje te często prowadzą szeroko rozumianą działalność społecznie użyteczną, nie zawsze jest podstawą do uzyskania zwolnienia.
Zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych do rozliczenia i płacenia podatku od dochodu zobowiązane są wszystkie osoby prawne, chyba, że ustawa zwalnia je z tej konieczności. Niestety prawodawca nie przewidział podmiotowego zwolnienia organizacji pozarządowych lub nawet jakiegoś ich szerokiego grona (np. wszystkie stowarzyszenia lub fundacje) z obowiązków podatkowych w zakresie CIT. Projektodawca proponuje rozszerzenie listy wyjątków ujętych w art. 17 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych o dochody organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Proponowana ustawa jest krokiem w kierunku uporządkowania przepisów podatkowych dla organizacji pozarządowych. Dzięki wejściu proponowanych przepisów w życie wskazane zostanie konkretne rozgraniczenie między działalnością statutową nienastawioną na zysk a działalnością gospodarczą. W ten sposób zastąpiony zostanie niekompletny i skomplikowany system zwolnień podatkowych dla organizacji pozarządowych. Projektodawca sugeruje, by w następnych krokach, po wejściu proponowanej ustawy w życie, ustawodawca uporządkował przepisy poprzedniego systemu, poprzez ich uchylenie lub odpowiednią zmianę.
Uporządkowanie systemu usprawni działalność organizacji pozarządowych, które będą mogły poświęcić więcej czasu na wykonywanie swoich celów statutowych. Z tego względu proponowana ustawa wywoła pozytywne skutki społeczne.
Wpływ proponowanej ustawy na finanse publiczne jest oceniany jako niewielki lub znikomy. Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów publikowanymi na podstawie art. 27b ust. 1 ustawy o CIT, największe fundacje, których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln euro, według stanu na dzień 1 czerwca 2037 roku, były zobowiązane do zapłacenia łącznie 29 316 zł. Stanowi to 0,00008% kwoty zobowiązań wszystkich podmiotów znajdujących się na liście Ministerstwa. Proponowana ustawa nie skutkuje zwiększeniem wydatków, a zmniejszeniem przychodów do budżetu państwa z podatku dochodowego od osób prawnych. Zmniejszenie przychodów ograniczy się jednak do kwoty nie większej niż 0,1% wpływów ogółem z tego podatku, jak wynika z analizy listy Ministerstwa Finansów – przy ostrożnym założeniu, że udział ten zwiększy się w segmencie podatników o przychodach mniejszych niż 50 mln euro rocznie.
Projektowana ustawa nie jest objęta prawem Unii Europejskiej i nie wymaga notyfikacji do właściwych instytucji unijnych. W ocenie wnioskodawcy projektowana ustawa jest zgodna z Konstytucją RP. Projekt ustawy nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
Dziękuję.
OG: czas na debatę do 3 sierpnia do godz. 15