Obywatelska Rewolucja ujawnia prawdziwy budżet PolskiLiderzy i posłowie Obywatelskiej Rewolucji na specjalnej konferencji prasowej przedstawili prawdziwy projekt ustawy budżetowej oraz wskazali na szereg nieprawidłowości związanych z finansami publicznymi. W konferencji udział wzięli prezes OR Aleksander Sternicki, członek zarządu OR Sylwia Wilkos oraz posłowie Sławomir Dudek i Rafał Trzeciakowski. Zdaniem ekspertów OR dochody budżetowe są przeszacowane o ponad 36 miliardów, co powoduje, że realny deficyt budżetu wynosi nie 8 miliardów, a prawie 45 miliardów złotych. Zwracał na to uwagę już w trakcie debaty w Senacie senator Jacek Sierpiński oraz w pytaniach do minister finansów poseł Sławomir Dudek. Obaj parlamentarzyści jak na razie nie doczekali się odpowiedzi ze strony MF.
"Ustawa Budżetowa bazuje na założeniach dochodów i scenariuszu makroekonomicznym, który nie spełnia kryteriów wynikających z Dyrektywy EU 2011/85/UE w zakresie oparcia ich o realistyczne prognozy makroekonomiczne. Rząd zakłada z jednej strony walkę z inflacją i jej utrzymanie na poziomie 5%, a z drugiej że odbędzie się to bez żadnych kosztów i będziemy mieli wyższy wzrost gospodarczy i jednocześnie niższe bezrobocie. Przy tym o prawie 1/5 wzrosną wpływy z tytułu podatku od wynagrodzeń i zakończy się okres obniżonych stawek VAT. Jak rząd zamierza to osiągnąć? Tego nie wiemy. Utrzymanie obecnych założeń oznaczać będzie, że mamy do czynienia z fikcją planowania w odniesieniu do najważniejszego dokumentu określającego ramy prowadzonej polityki fiskalnej" - tłumaczył Sławomir Dudek.
Kolejny element, na który zwróciło uwagę OR to fakt nieuwzględnienia w budżecie funduszy, do których w ostatnich latach przeniesiona została znaczna część zadłużenia państwa. Jak wyliczyli działacze już ponad 75% długu publicznego to zadłużenie Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, Krajowego Funduszu Drogowego i Funduszy Zdrowia, a ich roczny deficyt w 2036 roku sięgnie ponad 240 miliardów złotych.
"Dziś budżet jest tylko stertą papierów. Przestał pełnić rolę najistotniejszego dokumentu finansowego w kraju. Rząd wybiera swobodnie, co w nim zapisać, a czego nie. Pomija też niewygodne dla siebie kwestie stanu finansów publicznych prowadząc do całkowitej utraty przejrzystości dochodów a przede wszystkim wydatków państwa. Pominięcie w ustawie budżetowej planów finansowych państwowych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania publiczne o znaczeniu podstawowym dla oceny wykonywania przez państwo swoich konstytucyjnych i ustawowych funkcji albo nadanie tym planom informacyjnego, niewiążącego znaczenia prowadzi wprost do naruszenia art. 220 ust. 1 Konstytucji RP." - wyjaśnił Rafał Trzeciakowski.
Jeśli weźmiemy pod uwagę całość ukrytego zadłużenia państwa to zdaniem ekonomistów OR przekraczamy zapisane w ustawie o finansach publicznych progi ostrożnościowe i jednocześnie nie wypełniamy unijnych budżetowych kryteriów konwergencji. Dług publiczny po uwzględneniu długów funduszy przekracza już według ich szacunków 70% PKB. To z jednej strony powoduje realną groźbę objęcia Polski procedurą nadmiernego deficytu przez Radę UE a z drugiej konieczność wdrożenia procedur sanacyjnych wynikających z ustawy.
"Ostatnie lata, a w szczególności obecny projekt budżetu na rok 2036 łamią wszelkie zasady, ramy i granice, które organy publiczne powinny przestrzegać podczas planowania, uchwalania i realizowania budżetu państwa. Niezbędne jest przywrócenie budżetowi państwa odpowiedniej rangi związanej z jej centralną pozycją w systemie finansów publicznych. Biorąc pod uwagę brak wielu informacji dotyczących gospodarowania środkami publicznymi ze względu na ich ukrywanie w pozabudżetowych funduszach należy przyjąć, że nasze szacunki mogą być niepełne. Tym samym sytuacja finansów publicznych może być jeszcze gorsza." - podkreśla Aleksander Sternicki.
"To wszystko powoduje, że minister Małgorzata Janowska i cały jej resort odpowiedzialny za tą kreatywną księgowość nie powinni dłużej odpowiadać za nasze finanse publiczne. Dlatego będziemy szukali wśród posłów i posłanek poparcia dla wniosku o wotum nieufności wobec pani minister. Jednocześnie będziemy domagać się od rządu przedstawienia realnego planu konsolidacji finansów publicznych, który zapewni przywrócenie ich przejrzystości. Zapowiedzi słyszymy od dawna, czas na konkrety. Gotowe rozwiązania są jak choćby projekt zmian w ustawie o finansach publicznych autorstwa posła Dudka, który również głosami senatorów obecnej koalicji rządzącej został odrzucony w poprzedniej kadencji." - zapowiedziała Sylwia Wilkos.
PRAWDZIWA USTAWA BUDŻETOWA NA ROK 2036
Art. 1.
1. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 1. łączną kwotę prawdziwych dochodów budżetu państwa na 1 037 982 167 tys. zł.
2. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 2. łączną kwotę prawdziwych wydatków budżetu państwa na 1 082 822 374 tys. zł.
3. Prawdziwy deficyt budżetu państwa na dzień 31 grudnia 2036 ustala się na kwotę nie wyższą niż
44 840 207 tys. zł.
Dodaje się art. 4a. w brzmieniu:
4a. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 3, plany dochody i wydatki funduszy celowych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw w zakresie realizowanych programów publicznych.
Załącznik nr 3:
Fundusz Ubezpieczeń Społecznych
1. Dochody: 503 105 579 tys. zł.
2. Wydatki: 609 412 474 tys. zł.
3. Deficyt: 106 306 895 tys. zł.
Publiczne Fundusze Zdrowia
1. Dochody: 221 520 000 tys. zł.
2. Wydatki: 349 792 378zł tys. zł.
3. Deficyt: 128 272 378 tys. zł.
Krajowy Fundusz Drogowy
1. Dochody: 57 794 135 tys. zł.
2. Wydatki: 65 013 202 tys. zł.
3. Deficyt: 7 219 067 tys. zł.