Przechodzimy do debaty nad rządowym projektem ustawy o dodatku rekompensacyjnym oraz zmianie ustawy o podatku od towarów i usług:
Ustawa
z dnia ...
o dodatku rekompensacyjnym oraz zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
Art. 1. 1. Ustawa reguluje dodatek rekompensacyjny z tytułu wysokości inflacji i braku zmian stawek podatku od towarów i usług, zwany dalej "dodatek rekompensacyjny".
2. Dodatek rekompensacyjny przysługuje:
1) osobie w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych nie przekracza kwoty 3500 zł oraz osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych nie przekracza kwoty 2300 zł na osobę;
2) osobie, o której mowa w pkt 1, w przypadku gdy wysokość jej przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych przekracza kwotę, o której mowa w pkt 1, w wysokości różnicy między kwotą dodatku osłonowego a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny miesięczny dochód w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
2. W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstwa domowego wieloosobowego, o którym mowa w ust. 2, złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten przyznawany jest wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy.
3. Dodatek rekompensacyjny wynosi w okresie obowiązywania:
1) 300 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
2) 450 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
3) 600 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
4) 830 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
4. W przypadku gdy wysokość dodatku rekompensacyjnego, ustalona zgodnie z ust. 2 pkt 2, jest niższa niż 20 zł, świadczenie to nie przysługuje.
5. Dodatek rekompensacyjny przysługuje osobom, o których mowa w ust. 2, za okres od dnia 1 stycznia 2035 r. do dnia 30 czerwca 2035 r. i jest wypłacany w terminie do dnia 31 października 2035 r.
6. Wnioski o wypłatę dodatku rekompensacyjny złożone po dniu 5 października 2035 r. nie podlegają rozpatrzeniu.
7. Dodatek kompensacyjny przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze decyzji, na wniosek osoby, o której mowa w ust. 2.
8. Do ustalenia przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu, o którym mowa w art. 1 ust. 2, stosuje się odpowiednio art. 411 ust. 10j–10o i 10r ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska.
9. Do spraw o nienależnie pobrany dodatek rekompensacyjny stosuje się odpowiednio art. 30 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
10. Dane osobowe przetwarzane w zakresie niezbędnym do wypłacenia dodatku rekompensacyjny przechowuje się przez okres nie dłuższy niż 5 lat od dnia zaprzestania wypłacania tego dodatku.
11. Rada gminy określa, w drodze uchwały, wzór wniosku o wypłatę dodatku rekompensacyjny.
Art. 2. 1. Wypłata dodatku rekompensacyjnego jest zadaniem z zakresu administracji rządowej. Dodatek rekompensacyjny wypłacają gminy.
2. Wojewodowie przekazują dotacje gminom w granicach kwot określonych na ten cel w budżecie państwa.
3. Gmina składa wojewodzie wniosek o przyznanie dotacji do dnia 31 lipca 2035 r.
Art. 3. 1. Gminy otrzymują dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie wypłat dodatku rekompensacyjnego, w granicach kwot określonych na ten cel w ustawie budżetowej.
2. Przy ustalaniu wysokości dotacji celowej na realizację wypłat dodatku rekompensacyjnego, uwzględnia się koszty wypłacania odbiorcom dodatku rekompensacyjnego, w wysokości 2% łącznej kwoty dotacji wypłaconych w gminie.
3. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przedstawia wojewodzie, w terminie do 30 listopada 2035 r., rozliczenie dotacji z wyodrębnieniem liczby i kwoty wypłaconych dodatków rekompensacyjnych.
4. Wojewodowie przedstawiają ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych zbiorcze rozliczenie dotacji do 31 grudnia 2035 r.
Art. 4. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 21 w ust. 1 po pkt 97a dodaje się pkt 97ab w brzmieniu:
„97ab) dodatek rekompensacyjny przyznany na podstawie ustawy z dnia … o dodatku rekompensacyjnym oraz zmianie ustawy o podatku od towarów i usług;”;
2) w art. 26 w ust. 7e zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
„Do dochodów, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się alimentów na rzecz dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4, świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 100a, zasiłku pielęgnacyjnego, dodatku energetycznego, o którym mowa w art. 5c ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, dodatku osłonowego, o którym mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia … o dodatku osłonowym, oraz dodatku rekompensacyjnym, o którym mowa w art. 1 ustawy z dnia ... o dodatku rekompensacyjnym oraz zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.”.
Art. 5. W ustawie z dnia 12 marca 2008 r. o pomocy społecznej w art. 8 w ust. 4 w pkt 15 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 16 w brzmieniu:
„16) kwotę dodatku rekompensacyjnego, o którym mowa w art. 1 ustawy z dnia ... o dodatku rekompensacyjnym oraz zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.”.
Art. 6. 1. Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dodatki rekompensacyjne wynosi:
1) w 2035 r. – 6 500 000 000 zł;
2) w latach 2036–2043 – 0 zł.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1.
Art. 7. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług po art. 146db dodaje się art. 146dc w brzmieniu:
"Art. 146dc. Od dnia 1 lipca 2035 r. do dnia 31 grudnia 2035 r. dla:
1) energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
2) energii cieplnej
3) środków poprawiających właściwości gleby, stymulatorów wzrostu oraz podłoży do upraw, innych niż wymienione w poz. 12 załącznika nr 3 do ustawy, z wyłączeniem podłoży mineralnych, o których mowa w ustawie z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu,
4) nawozów i środków ochrony roślin, zwykle przeznaczonych do wykorzystania w produkcji rolnej,
5) ziemi ogrodniczej,
6) gazu ziemnego (CN 2711 11 00 albo 2711 21 00)
– stawka podatku wynosi 5%.
Art. 8. 1. Do dnia 31 grudnia 2035 r. sprzedawca dokonujący sprzedaży:
1) towarów wykorzystywanych do produkcji rolnej – zamieszcza przy kasie rejestrującej w lokalu przedsiębiorstwa, w którym dokonywana jest sprzedaż tych towarów, czytelną informację, że od dnia 1 lipca 2035 r. do dnia 31 grudnia 2035 r. sprzedaż nawozów, środków ochrony roślin, ziemi ogrodniczej, środków poprawiających właściwości gleby, stymulatorów wzrostu oraz podłoży do upraw, z wyłączeniem podłoży mineralnych, jest objęta stawką podatku od towarów i usług obniżoną do wysokości 5%;
2) gazu ziemnego, energii elektrycznej i energii cieplnej – przekazuje nabywcy tych towarów informacje o obniżonych stawkach podatku od towarów i usług dotyczących tych towarów:
a) przez każdorazowe dołączenie tej informacji do faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za te towary, albo
b) oddzielnie, w przypadku gdy faktura lub inny dokument, z którego wynika zapłata należności za te towary, zostaną wysłane później niż w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu, wzory informacji, o których mowa w ust. 1.
Art. 9. Ustawa wchodzi w życie w dzień po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem art. 7 i 8, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2035 roku.
Pilotować to będzie Alicja Szyszko.
UZASADNIENIE
Sprawozdawca: Alicja Szyszko, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.
Projekt ustawy ma na celu walki z inflacją i stanowi pewną rekompensatę dla Polaków z powodu opóźnień poprzedniej w procedowaniu projektu ustawy utrzymującego obniżone stawki podatku od towarów i usług.
Zgodnie z zaproponowanymi przepisami dodatek rekompensacyjny przysługiwał będzie gospodarstwu domowemu, którego dochody nie przekraczają 3500 zł w gospodarstwie jednoosobowym albo 2300 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym. Dodatek osłonowy będzie przyznawany na podstawie dwóch kryteriów dochodowych, co pozwoli prawidłowo oszacować koszty całego systemu. Jednocześnie obowiązywać będzie tzw. zasada złotówka za złotówkę co oznacza, iż dodatek osłonowy będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota dodatku będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych dodatków osłonowych będzie wynosić 20 zł. Poniżej 20 zł kwota dodatku osłonowego nie będzie wypłacana.
Zgodnie z projektem ustawy proponuje się następujące stawki dodatku rekompensacyjnego:
1) 300 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
2) 450 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
3) 600 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
4) 830 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
Mechanizm obsługi dodatku został zaczerpnięty z przepisów regulujących dodatek osłonowy, tak aby korzystać ze znanych już rozwiązań i zapewnić szybkość działania w ramach obsługi.
Koszt projektu ustaw będzie stanowił 6,5 mld zł, które zostanie pokryte w ramach zwiększonych wpływów z podatku od towarów i usług.
W zakresie art. 7 i 8
Projekt zakłada utrzymanie obniżonej stawki 5% na nawozy, środki ochrony roślin, ziemię ogrodniczą i inne środki wspomagające produkcję rolniczą (takie jak: środki poprawiające właściwości gleby, stymulatory wzrostu oraz niektóre podłoża do upraw), gaz ziemny, energię elektryczną i energię cieplną w okresie od 1 lipca 2035 roku do 31 grudnia 2035 roku.
Celem projektu ustawy, co zostało wyrażone w strategii antyinflacyjnej, jest "zahamowanie wzrostu cen towarów i usług oraz zahamowanie oczekiwań inflacyjnych, a jednocześnie zapewnienie zmniejszenia kosztów życia dla najuboższych wydających najwięcej na konsumpcję, którzy są najmocniej dotknięci wysoką inflacją".
Obniżka stawek podatku VAT w okresie od 1 lipca 2035 r. do 31 grudnia 2035 r. będzie skutkowała obniżeniem dochodów budżetu państwa z tytułu podatku od towarów i usług w wysokości ok. 6,25 mld zł, które zostało uwzględnione w projekcie budżetu. Projekt wpłynie pozytywnie na sytuację rodzin z dziećmi. Rozwiązania zawarte w projekcie są korzystne dla całego społeczeństwa. Projektowane przepisy są zgodne z prawem Unii Europejskiej, mają charakter przejściowy i wyjątkowy.
OG: debata potrwa do 20:30 23 września