[Rząd]: o Narodowym Instytucie Eksperymentów i Badań Obronnych

Marszałek: Oliwia Popowska
Sejm w latach 2034-38
Awatar użytkownika
Franciszek Palucki
Posty: 307
Rejestracja: 15 cze 2023, 20:52

[Rząd]: o Narodowym Instytucie Eksperymentów i Badań Obronnych

Postautor: Franciszek Palucki » 02 sie 2023, 0:27

Marszałek Mastalerek:

Otwieram debatę nad rządowym projektem ustawy o Narodowym Instytucie Eksperymentów i Badań Obronnych. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców, pana ministra Franciszka Pałuckiego.

Ustawa
z dnia
o Narodowym Instytucie Eksperymentów i Badań Obronnych


Art. 1.
1. Ustawa określa zasady działania Narodowego Instytutu Eksperymentów i Badań Obronnych, zwanego dalej Instytutem.
2. Instytut jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, powołaną do realizacji zadań z zakresu badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie bezpieczeństwa narodowego i obronności państwa.
3. Siedzibą Instytutu jest Rzeszów.
4. Instytut działa na podstawie ustawy.

Art. 2.
1. Organami Instytutu są:
1) Dyrektor Instytutu;
2) Rada Instytutu.

Art. 3.
1. Dyrektor jest wyłaniany w drodze konkursu przeprowadzonego przez Ministra Obrony Narodowej i przez niego powoływany.
2. Dyrektor jest powoływany na 5 letnią kadencję.
3. Ta sama osoba może pełnić funkcję Dyrektora nie dłużej niż przez dwie kadencje.
4. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, regulamin konkursu na stanowisko Dyrektora, sposób wyłaniania komisji konkursowej, sposób publikacji informacji o konkursie oraz dokumentowania spełniania wymagań dotyczących doświadczenia i kwalifikacji zawodowych kandydatów, uwzględniając konieczność zapewnienia przejrzystości i rzetelności procedury konkursowej.

Art. 4. Kandydatem na stanowisko Dyrektora może być osoba, która:
1) korzysta z pełni praw publicznych;
2) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
3) posiada co najmniej wykształcenie wyższe;
4) posiada znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym swobodne porozumiewanie się, również w sprawach dotyczących działalności naukowej;
5) posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie w kierowaniu zespołami pracowniczymi;
6) w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r. nie pracowała w organach bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia
18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów, nie pełniła w nich służby ani nie współpracowała z tymi organami.

Art. 5. Powołanie, o którym mowa w art. 2 ust. 2, stanowi nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.

Art. 6. Dyrektor kieruje działalnością Instytutu, w szczególności podejmuje decyzje w sprawach związanych z realizacją i podziałem środków finansowych na realizację badań naukowych i prac rozwojowych oraz realizacją innych zadań Instytutu. Dyrektor jest odpowiedzialny za prawidłowość i sprawność realizacji zadań Instytutu.
2. Dyrektor samodzielnie dokonuje czynności prawnych w imieniu Instytutu i reprezentuje je na zewnątrz.
3. Dyrektor jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową Instytutu oraz za zarządzanie i gospodarowanie majątkiem Instytutu.

Art. 7.
1. Rada opiniuje i przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej do wglądu przyjęte do realizacji programy badań naukowych i prac rozwojowych.
2. Skład Rady oraz sposób powoływania jej członków określi Minister Obrony Narodowej w drodze rozporządzenia uwzględniając konieczność zapewnienia merytorycznego wsparcia i doradztwa Instytutowi oraz odpowiedniego nadzór nad działaniem Instytutu.

Art. 8. Nabór kandydatów na wolne stanowiska pracy w Instytucie jest otwarty i konkurencyjny.

Art. 9.
1. Instytut zarządza programami badań naukowych i prac rozwojowych oraz finansuje lub współfinansuje te programy.
2. Programy badań naukowych i prac rozwojowych, są finansowane ze środków finansowych, o których mowa w art. 7 ust. 3a ustawy z dnia 25 maja 2001 roku o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Art. 10. Do zadań Instytutu należy:
1) wspieranie komercjalizacji wyników badań naukowych lub prac rozwojowych oraz innych form ich transferu do gospodarki;
2) inicjowanie i realizacja programów obejmujących finansowanie badań naukowych lub prac rozwojowych oraz działań przygotowujących do wdrożenia wyników badań naukowych lub prac rozwojowych;
3) inicjowanie i realizacja programów obejmujących finansowanie badań aplikacyjnych mających na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawionych na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń;
4) udział w realizacji międzynarodowych programów badań naukowych lub prac rozwojowych, w tym programów współfinansowanych ze środków
zagranicznych.

Art. 11. W celu realizacji swoich zadań Instytut może:
1) udzielać finansowania w formie:
a) wsparcia bezzwrotnego,
b) pomocy zwrotnej, o której mowa w art. 67 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.
ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006,
c) instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 lit. p rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, EURATOM) nr 966/2012 z dnia 25
października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE,
Euratom) nr 1605/2002;
2) utworzyć spółki, obejmować lub nabywać udziały i akcje lub obejmować warranty subskrypcyjne uprawniające do zapisu lub objęcia akcji w spółkach mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą;
3) obejmować lub nabywać certyfikaty inwestycyjne, o których mowa w art. 117 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

Art. 12. W wykonywaniu zadań wynikających z ustawy Instytut może podejmować działania, które mają potencjał osiągnięcia dużych korzyści lecz niosą również za sobą wysokie ryzyko porażki.

Art. 13.
1. Minister Obrony Narodowej sprawuje nadzór nad działalnością Instytutu z punktu widzenia legalności, gospodarności i rzetelności.
2. Minister Obrony Narodowej może wskazywać Dyrektorowi kierunki działania jeśli uzna je za niezbędne w zakresie realizacji interesów bezpieczeństwa narodowego.
3. Dyrektor musi stosować się do kierunków wyznaczonych zgodnie z ust. 2.

Art. 14. Programy realizowane przez Instytut podlegają obowiązkowemu zewnętrznemu audytowi.

Art. 15.
1. Przychodami Instytutu są środki finansowe otrzymywane w formie:
1) dotacji celowej na realizację programów badań naukowych i prac rozwojowych oraz innych zadań Instytutu,
2) dotacji podmiotowej na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez Instytut zadaniami,
3) dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji dotyczących obsługi realizacji zadań.
2. Przychodami Instytutu mogą być środki finansowe pochodzące z innych źródeł, w szczególności z:
1) tytułu realizacji innych zadań Instytutu;
2) budżetu Unii Europejskiej;
3) międzynarodowych programów badawczych;
4) komercjalizacji wyników prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych;
5) odsetek od wolnych środków przekazanych w depozyt zgodnie z przepisami o finansach publicznych;
6) zapisów i darowizn;
7) tytułu realizacji zadań Instytutu.
3. Środki niewykorzystane w danym roku nie podlegają zwrotowi do budżetu państwa.

Art. 16. Wydatkowanie środków, przez Instytut jest dokonywane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz z przepisami niniejszej ustawy.

Art. 17. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2035 roku.


Uzasadnienie
Sprawozdawca: Franciszek Pałucki, wiceminister obrony narodowej

Panie Marszałku,
Wysoka Izbo,

Sektor zbrojeniowy jest jednym z istotnych filarów naszej gospodarki i fundamentem naszego bezpieczeństwa. Jednak obecne wydatki na badania i rozwój oraz sposób ich wykorzystania pozostają na niskim poziomie, który nie pozwala na przełom technologiczny. Powołany w 2014 roku decyzją szefa MON Inspektorat Implementacji Innowacyjnych Technologii Obronnych nie spełnia swojego zadania i nie przyczynia się do dostarczania innowacji dla naszej armii w obszarze obronności.

Chcąc stać się globalnym graczem i dążąc do strategicznej autonomii nie powinniśmy poprzestawać na udzielaniu firmom zbrojeniowym finansowego wsparcia i realizacji przetargów na dostawy uzbrojenia. Musimy stworzyć instytucję, która przyciągnie czołowych naukowców, inżynierów, konstruktorów i programistów i będzie zdolna do tworzenia koncepcji nowych przełomowych technologii obronnych i podwójnego zastosowania, budowy prototypów, ich testowania oraz następnie wdrażania w Siłach Zbrojnych.

W USA już od 1958 r. działa DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency), która stworzyła wiele technologii obronnych i dual-use umożliwiających skokowy wzrost potencjału przemysłowego Stanów Zjednoczonych. Federacja Rosyjska od 2012 r. próbuje rozwijać swoją instytucję odpowiedzialną za tworzenie przełomowych technologii. Pierwotnie był to Fundusz Zaawansowanych Badań, który od lutego 2018 r. zmienił się w park technologiczny poświęcony projektom obronnym, działający pod nazwą ERA. W 2016 r. także Chiny zbudowały instytucję, która będzie skoncentrowana na nowoczesnych technologiach obronnych. Powołały tzw. wojskowy komitet sterujący do spraw innowacji (military steering committee on innovation). Także kraje europejskie tworzą wzorowane na amerykańskiej DARPA agencje, z których najdłużej funkcjonują brytyjska ARIA i niemiecka SPRIN-D.

Badanie ekonomistów OECD dowiodło pozytywnego wpływu rządowego finansowania badań obronnych na działalność badawczą prywatnych firm i wzrost ich produktywności. Zamiast wypychania prywatnych inwestycji, które zazwyczaj ma miejsce przy wzroście wydatków publicznych, przedstawili dowody na "crowding-in" prywatnych wydatków B+R. Dokładniej rzecz biorąc 10% wzrost wydatków publicznych na badania generuje dodatkowe 4,3% wzrostu wydatków prywatnych. Wnioskują oni, że niski poziom inwestycji prywatnych w niektórych krajach OECD jest również związany z brakiem lub niewystarczającym państwowym finansowaniem badań w sektorze obronnym.

W odpowiedzi na te wyzwania przedstawiony projekt powołuje do życia Narodowy Instytut Eksperymentów i Badań Obronnych (NIEBO), który będzie odpowiedzialny za wykorzystanie środków zgodnie z obecnym ustawodawstwem w wysokości 2,5% budżetu obronnego na prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie bezpieczeństwa narodowego i obronności. Instytut będzie miał dużą swobodę i autonomię w działaniu aby dobierać narzędzia i obszary badawcze według swojego uznania i oddawać je w ręce naukowców i ekspertów a nie urzędników. Wraz z powołaniem Instytutu zostanie rozformowany dotychczas funkcjonujący I3TO.

Obecnie nasza armia jest skupiona na przetargach, a nie innowacjach. Przetargi pozwalają zaspokoić bieżące potrzeby Sił Zbrojnych, jednak nasza długoterminowa konkurencyjność na przyszłym polu walki we wszystkich domenach na ziemi, na wodzie, w powietrzu, w kosmosie i w cyberprzestrzeni może być uzyskana tylko przez inwestycje w innowacje. Musimy samodzielnie lub w kooperacji z innymi krajami budować technologie przyszłości, a nie tylko kupować to co inni używają od wielu lat. Robotyzacja, nowe materiały, internet rzeczy, komputery kwantowe, sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe to tylko niektóre z technologii, które już są wykorzystywane w armiach na świecie, ale niewystarczająco w naszych Siłach Zbrojnych.

NIEBO będzie funkcjonować według "desantowego" modelu innowacji wzorowanego na działaniu DARPA opartego o podejście problem-driven, ambitne cele, tymczasowe projekty i niezależność w doborze narzędzi i projektów. Przełomowe innowacje można regularnie tworzyć w wyjątkowo krótkim czasie za pomocą małej, elastycznej i sprawnie działającej agencji.

Musimy pilnie przestawić nasz przemysł zbrojeniowy i nasze wysiłki badawczo-rozwojowe na dwudziesty pierwszy wiek. Powołanie agencji wzorowanej na DARPA to milowy krok we właściwym kierunku. Sky is the limit.

Powołanie Instytutu nie pociągnie za sobą nowych wydatków i w całości zostanie sfinansowane w ramach obecnych środków przeznaczanych na obronność. Długoterminowo przyniesie pozytywne skutki dla polskiej gospodarki w szczególności dla przemysłu zbrojeniowego tym samym zwiększając bazę podatkową. Jednocześnie przyczyni się do wzmocnienia naszego bezpieczeństwa. Wszystkie te elementy będą miały pozytywny wpływ na sytuację rodzin z dziećmi. Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Dziękuję.


OG: Debata 48h

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9037
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [Rząd]: o Narodowym Instytucie Eksperymentów i Badań Obronnych

Postautor: Laura » 02 sie 2023, 15:49

Poseł Laura Novak
Panie Marszałku
Wysoka Izbo
Panie Ministrze,

Najpierw odniosę się do poszczególnych artykułów, potem zbiorczo do projektu

w artykule 4 projektowanej nie ma wymogu by tak ważną instytucją kierował obywatel Polski, naszym zdaniem należy to zmienić, czy to celowy zabieg ustawodawcy, czy znaczące niedopatrzenie. Dlaczego wskazano język angielski, a pominięto jako kryterium możliwość znajomości języka francuskiego, drugiego z roboczych języków Sojuszu Północnoatlantyckiego. Jest to również ważny język na arenie międzynarodowej. W artykule 10 wśród zadań mamy wspieranie komercjalizacji, kto jednak będzie podejmował decyzję o tym co należy komercjalizować, w jakim zakresie instytut będzie to finansował. Jak zabezpieczy swe prawa do zysku z komercjalizowanych efektów badań. Czy ewentualne środki, które zarobi będą stanowiły jego majątek, czy będzie przekazywał część do budżetu państwa?

W artykule 13 Art. 13.
,,1. Minister Obrony Narodowej sprawuje nadzór nad działalnością Instytutu z punktu widzenia legalności, gospodarności i rzetelności.
2. Minister Obrony Narodowej może wskazywać Dyrektorowi kierunki działania jeśli uzna je za niezbędne w zakresie realizacji interesów bezpieczeństwa narodowego.
3. Dyrektor musi stosować się do kierunków wyznaczonych zgodnie z ust. 2.’’


Jak wedle projektodawców powinna wyglądać praca instytutu, jeśli dyrektor czasowo nie będzie mógł kierować jego pracami, kto wówczas przejmie jego zadania. Co jeśli sam zrezygnuje z pełnienie funkcji w trakcie kadencji. Ustawodawca nie przewiduje stanowiska zastępcy dyrektora w projekcie przedłożonym w Sejmie, jaki jest powód braku przynajmniej możliwości, jeśli nie obligatoryjnego powołania zastępcy dyrektora?

Teraz już bardziej ogólnie. Jakie priorytety rząd stawia przed funkcjonowaniem instytucji NIEBO, które z obszarów nie militarnych będą kluczowe, badania z jakich dziedzin. Jak będzie wyglądała selekcja. To istotne w procesie wytyczenia jego działań, czy w czymś zamierza się specjalizować, jeśli tak, to może wicedyrektor powinien kierować tym obszarem. Jakieś priorytetowe działania wedle ustawodawców zapewne będą realizowane i być może właściwym jest by nadzorował to ekspert z danej dziedziny. Ile będzie wynosił budżet w pierwszym roku pracy i funkcjonowania nowej instytucji?
Dziękuję
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Franciszek Palucki
Posty: 307
Rejestracja: 15 cze 2023, 20:52

Re: [Rząd]: o Narodowym Instytucie Eksperymentów i Badań Obronnych

Postautor: Franciszek Palucki » 03 sie 2023, 22:56

Panie Marszałku,
Wysoka Izbo,
Pani poseł,

W art. 4 wskazano, że dyrektorem może być osoba, która korzysta z pełni praw publicznych. Do pełni praw publicznych zalicza się m.in. czynne i bierne prawo wyborcze, które z mocy Konstytucji przysługuje tylko obywatelom polskim. W związku z tym uznaliśmy, że jest to wystarczające zabezpieczenie i nie ma potrzeby literalnie wymieniać wśród wymagań stawianych przez kandydatem posiadania obywatelstwa polskiego.

Wskazano język angielski jako kryterium minimalne ponieważ jest to język najpowszechniej używany i pozwalający porozumiewać się w praktycznie każdym zakątku świata. Pragnę zauważyć, że zakres realizowanych projektów międzynarodowych może wykraczać daleko poza granice Sojuszu Północnoatlantyckiego. W związku z tym uznaliśmy, że znajomość języka angielskiego będzie najbardziej uniwersalna.

Chcemy zapewnić Instytutowi możliwie dużą niezależność w podejmowaniu decyzji o realizacji wynikających z ustawy kompetencji. Dlatego to władze NIEBO będą decydować o tym jakie projekty komercjalizować. Instytut może korzystać z wszelkich dostępnych innym podmiotom rynkowym sposobów zabezpieczania swoich praw. Tak jak wskazano w art. 15 ust 2. lit. 4 przychody z komercjalizacji są przychodami Instytutu.

Naszą intencją jest to, aby zarządzanie instytutem było maksymalnie elastyczne dlatego ustawa nie precyzuje struktury organizacyjnej ponad dwa kluczowe organy Dyrektora i Rady. Swoboda ta daje możliwość w ramach otwartych i konkurencyjnych naborów wybór przez Dyrektora także swoich zastępców. Słuszna jest jednak uwaga pani poseł w zakresie ciągłości prac Instytutu dlatego zgłaszamy autopoprawkę:

W Art. 6 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
4. W przypadku rezygnacji, odwołania lub śmierci Dyrektora przed upływem kadencji, do czasu powołania nowego Dyrektora obowiązki Dyrektora pełni wskazany przez Ministra zastępca Dyrektora lub inna osoba wskazana przez Ministra, spełniająca warunki określone w art. 4 przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy.


Jeśli chodzi zaś o priorytety kluczowe będą tutaj wyniki Strategicznego Przeglądu Obronnego 2034, które określą bieżące i przyszłe potrzeby związane z bezpieczeństwem i obronnością. Zgodnie z art. 6 to Dyrektor Instytutu ustala priorytety i podział środków, a zgodnie z art. 13 ust. 2 i 3 Minister Obrony Narodowej może wskazywać mu kierunki, które ten musi stosować. Instytut z racji zakresu swoich zadań będzie specjalizował się w dziedzinie bezpieczeństwa narodowego i obronności państwa. Jak wspomnieliśmy w uzasadnieniu Instytut będzie pracował wg modelu DARPA powołując menedżerów programów i projektów, którzy będą nadzorowali działania w ramach swojego obszaru problemowego.

Co do budżetu to ustawa jasno precyzuje jego wysokość w art. 9 ust. 2. Tak jak wskazałem w uzasadnieniu przepis ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej i finansowaniu Sił Zbrojnych RP do którego się odnosimy wskazuje, że na badania naukowe i prace rozwojowe przeznaczane będzie 2,5% budżetu obronnego, który zgodnie z celem NATO będzie stanowił w przyszłym roku 2% PKB. Instytut będzie dysponował całością tych środków. Żeby nie musiała pani szacować samodzielnie powiem, że będzie to ok. 3,8 mld złotych w zależności od ostatecznych zapisów ustawy budżetowej.

Mam nadzieję, że rozwiałem wszystkie wątpliwości pani poseł.

Dziękuję.

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9037
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [Rząd]: o Narodowym Instytucie Eksperymentów i Badań Obronnych

Postautor: Laura » 04 sie 2023, 0:08

og: proszę jeszcze o dobę na możliwość wypowiedzi
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9037
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [Rząd]: o Narodowym Instytucie Eksperymentów i Badań Obronnych

Postautor: Laura » 06 sie 2023, 14:19

Panie Marszałku
Wysoka Izbo
Panie Ministrze,
Brak ujęcia w ustawie expressis verbis, że instytucją musi kierować obywatel Polski, może powodować niejasności natury prawnej i taką interpretację, że z pełni praw publicznych kandydat na dyrektora może korzystać w innym państwie niż Polska. Przepisy w obecnym kształcie nie wykluczają wprost takiej możliwości. Uważamy, że przy wyborze kandydata na tak ważne stanowisko, nie może być jakiejkolwiek przestrzeni na spór prawny, czy szefem instytucji musi być obywatel RP, czy choćby innego może innego państwa członkowskiego.
Dziękuję
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Franciszek Palucki
Posty: 307
Rejestracja: 15 cze 2023, 20:52

Re: [Rząd]: o Narodowym Instytucie Eksperymentów i Badań Obronnych

Postautor: Franciszek Palucki » 06 sie 2023, 18:52

Panie Marszałku,
Wysoka Izbo,
Pani poseł,

Nie widzę problemu, aby taki zapis dodać do wymogów jeśli to pozwoli uniknąć wątpliwości przy wyborze dyrektora i przy głosowaniu nad poparciem tej ustawy. W związku z tym wprowadzamy autopoprawkę:

Art. 4. Kandydatem na stanowisko Dyrektora może być osoba, która:
1) posiada obywatelstwo polskie;
2) korzysta z pełni praw publicznych;
3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
4) posiada co najmniej wykształcenie wyższe;
5) posiada znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym swobodne porozumiewanie się, również w sprawach dotyczących działalności naukowej;
6) posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie w kierowaniu zespołami pracowniczymi;
7) w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r. nie pracowała w organach bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia


Dziękuję.

Awatar użytkownika
Franciszek Palucki
Posty: 307
Rejestracja: 15 cze 2023, 20:52

Re: [Rząd]: o Narodowym Instytucie Eksperymentów i Badań Obronnych

Postautor: Franciszek Palucki » 06 sie 2023, 18:54

Marszałek Mastalerek:

Dziękuję za udział w debacie. Przechodzimy do głosowania. Kto jest za? Kto przeciw? Kto się wstrzymał?

OG: 48h

Awatar użytkownika
Nikodem Kepp
Posty: 565
Rejestracja: 29 wrz 2022, 20:33

Re: [Rząd]: o Narodowym Instytucie Eksperymentów i Badań Obronnych

Postautor: Nikodem Kepp » 06 sie 2023, 21:40

Za.

Awatar użytkownika
Wincenty Nowak
Posty: 2498
Rejestracja: 07 lip 2015, 11:57

Re: [Rząd]: o Narodowym Instytucie Eksperymentów i Badań Obronnych

Postautor: Wincenty Nowak » 07 sie 2023, 10:30

Za

Awatar użytkownika
Franciszek Palucki
Posty: 307
Rejestracja: 15 cze 2023, 20:52

Re: [Rząd]: o Narodowym Instytucie Eksperymentów i Badań Obronnych

Postautor: Franciszek Palucki » 07 sie 2023, 10:43

za


Wróć do „Sejm IV RP VI kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości