Przechodzimy do kolejnego punktu obrad, czyli do debaty nad ustawą o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, proszę o wystąpienie posła sprawozdawcę, Marka Ślibodę.
Ustawa z dnia ... o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora
Art. 1
W ustawie z dnia 9 maja 1996 o wykonywaniu mandatu posła i senatora art. 43 ust. 1 uzyskuje brzmienie:
"1. Poseł i senator ma prawo, na terenie kraju, do bezpłatnych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz środkami publicznej komunikacji miejskiej, a także do wystąpienia o zwrot kosztów przelotów w krajowym przewozie lotniczym."
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie 30 dni po ogłoszeniu jej w Dzienniku Ustaw.
Marek Śliboda
Pani marszałek,
Wysoka Izbo,
ustawa ma na celu zmienienie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, żeby zastąpić obecny system bezpłatnych przelotów krajowym przewozem lotniczym zwrotem kosztów. W aktualnym stanie rzeczy mamy do czynienia z sytuacją, w której niektórzy politycy dokonują rocznie ponad 100 lotów, a opinia publiczna nie ma możliwości dowiedzenia się, w jakim celu wszystkie loty były odbyte. Podkreślam słowo wszystkie, ponieważ Kancelarie Sejmu i Senatu mają tylko pierwotną rozpiskę przelotów posłów, jako że parlamentarzyści dostosowują loty do terminów posiedzeń Sejmu i Senatu, czy innych czynności.
Skutkiem ustawy byłaby większa transparentność, spowodowana koniecznością wysłania do kancelarii danych dotyczących zakupu poszczególnych biletów, żeby uzyskać zwrot kosztów. Niewykluczone, że koszty utrzymania parlamentarzystów zostałby obniżone, dzięki potencjalnym naciskom ze strony opinii publicznej. Po przyjęciu ustawy konieczne będą zmiany w rozporządzeniu ministra infrastruktury w sprawie trybu korzystania przez posłów i senatorów z bezpłatnych przejazdów i przelotów na terenie kraju z 28 grudnia 2001 roku, w postaci wyeliminowania odniesień do bezpłatnych biletów lotniczych.
Ustawa nie jest objęta prawem unijnym, nie wpływa na sytuację rodzin z dziećmi.
Og: 48 godzin na dyskusję