Przechodzimy do debaty nad projektem ustawy o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli, zgłoszonym przez grupę posłów Postępowych Demokratów. OO zabranie głosu proszę panią poseł sprawozdawcę, Oliwię Popowską.
Ustawa
z dnia ... 2018 r.
o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli
Art. 1.
W ustawie z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli w art. 19 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
"2. Kandydat na Prezesa Najwyższej Izby Kontroli wskazany we wniosku, o którym mowa w art. 14 ust. 1, nie może być osobą, która w okresie 5 lat przed datą złożenia wniosku należała do partii politycznej.".
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Uzasadnienie
Sprawozdawca: poseł Oliwia Popowska
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Celem ustawy jest zapewnienie, że Prezes Najwyższej Izby Kontroli będzie osobą powiązaną w jak najmniejszym stopniu z bieżącym życiem politycznym i niezależnym podmiotem zdolnym do rzetelnego kierowania Najwyższą Izbą Kontroli. W tym celu konieczne jest zaostrzenie warunków, jakie powinien spełniać kandydat na Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, które obecnie są zbyt łagodne i nie gwarantują, że wniosek przedstawiony w trybie art. 14 ust. 1 ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli będzie dotyczyć osoby o odpowiednim stopniu politycznej niezależności.
W obecnym stanie prawnym minimalne wymagania dotyczące osoby sprawującej funkcję Prezesa Najwyższej Izby Kontroli określa art. 206 Konstytucji, który stanowi, że: Prezes Najwyższej Izby Kontroli nie może zajmować innego stanowiska, z wyjątkiem stanowiska profesora szkoły wyższej, ani wykonywać innych zajęć zawodowych, nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności publicznej nie dającej się pogodzić z godnością jego urzędu. Wymagania te są powtórzone w art. 19 ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli, który również stanowi, że Prezes Najwyższej Izby Kontroli nie może należeć do partii politycznej, zajmować innego stanowiska, z wyjątkiem stanowiska profesora szkoły wyższej, wykonywać innych zajęć zawodowych ani prowadzić działalności publicznej, niedającej się pogodzić z godnością jego urzędu.
Proponowana nowelizacja dodaje dodatkowy warunek, który musi spełnić osoba mająca objąć stanowisko Prezesa Najwyższej Izby Kontroli. Zgodnie z proponowaną nowelizacją wskazanym we wniosku o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli może być wyłącznie osoba, która przez 5 lat przed datą złożenia wniosku w jej sprawie nie była członkiem lub członkinią partii politycznej. Nowelizacja zapewnia więc, że w chwili dokonywania wyboru przez Sejm kandydat na Prezesa Najwyższej Izby Kontroli nie jest już osobą zaangażowaną w działalność polityczną.
ustawa ograniczy krąg osób mogących objąć stanowisko Prezesa Najwyższej Izby Kontroli do tych, które działalność publiczną w ramach partii politycznej zakończyła na minimum 5 lat przed datę przedstawienia ich kandydatury na stanowisko Prezesa Najwyższej Izby Kontroli. Ustawa będzie mieć pozytywne skutki społeczne, ponieważ będzie zwiększać szansę na to, że funkcję Prezesa Najwyższej Izby Kontroli - konstytucyjnego organu państwa o doniosłej funkcji, będzie pełnić osoba bez budzących wątpliwości powiązań politycznych, które mogłyby odbić się na niezależności Najwyższej Izby Kontroli, rzetelności jej prac i skuteczności działania.
Ustawa nie niesie ze sobą skutków gospodarczych oraz finansowych. Projekt nie jest niezgodny z prawem Unii Europejskiej, nie wpłynie także negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
Dziękuję.