W Gdańsku przyjęto uchwałę krajobrazową- Będziemy mogli wreszcie podziwiać nasze piękne miasto, gdyż budynki i krajobraz nie będą przesłaniane reklamami – mówił prezydent miasta Jarosław Wałęsa. Rada Miasta Gdańska przyjęła uchwałę krajobrazową dla Gdańska. Uchwała ma na celu uporządkowanie przestrzeni miejskiej, oczyszczenie jej z nielegalnych reklam, stworzenie spójnych wytycznych odnośnie umieszczania nośników reklamowych oraz ich ujednolicenia.Uchwała krajobrazowa reguluje szczegółowo rozmieszczenie nośników reklamowych oraz ogrodzeń, by przestrzeń miejska była bardziej przyjazna dla mieszkańców i turystów, przejrzysta oraz chroniona przed ekspozycją w miejscach do tego nieprzeznaczonych. - Korzyści z wprowadzenia uchwały to uporządkowanie przestrzeni publicznej w Gdańsku i odsłonięcie wartościowych obiektów. Będziemy mogli wreszcie podziwiać nasze piękne miasto, gdyż budynki i krajobraz nie będą przesłaniane reklamami. – mówił prezydent miasta, Jarosław Wałęsa.
– Prace nad uchwałą trwały wiele miesięcy, zawiera ona wiele szczegółowych zapisów i stanowi ważny dokument nie tylko w szerokiej perspektywie dbania o przestrzeń miejską, ale również uwzględnia opinię i oczekiwania mieszkańców - dodał. Zgodnie z zapisami uchwały miasto Gdańsk zostało podzielone na osiem obszarów, dla których opracowano wytyczne dotyczące ulokowania m.in. reklam wolnostojących, szyldów, reklam na budynkach oraz obiektów małej architektury. - Wyznaczyliśmy osiem stref w Gdańsku o różnych zasadach. Te najbardziej istotne, o randze światowej, to Główne Miasto i Stocznia Cesarska. Tam zasady są najbardziej restrykcyjne, tzw. "strefa 0". Dalej są obszary wpisane do rejestru zabytków. Dalej obszary tzw. dolnego tarasu, pas nadmorski, aż po obszary Gdańska Południe i obszary przemysłowe, gdzie uprawnienia reklamowe są najszersze – wyjaśnia Michał Szymański, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Uchwała krajobrazowa to przewodnik regulujący, co można umieszczać w przestrzeni publicznej, a co nie. Dotąd obok nośników porządnych i legalnych, pojawiały się też nośniki nielegalne i nieestetyczne. Uchwała określa m.in., że ekrany świetlne (ledy) mogą pojawiać się tylko na obiektach sportowych (np. Ergo Arena), a tzw. windery (flagi reklamowe) tylko na plażach i wyłącznie w kolorze białym. Najwyższe, bo 20-metrowe formy reklam, mogą stać na obszarach przemysłowych, przy obwodnicach, czy na terenie centrów logistycznych przy drogach szybkiego ruchu.
Prace nad uchwałą krajobrazową rozpoczęły się w poprzedniej kadencji, wówczas powołano zespół konsultacyjny ds. ochrony krajobrazu. Proces projektowy trwał w latach 2025-26, kiedy to dokonano podziału miasta na obszary, sporządzono projekt oraz odbywały konsultacje i opiniowanie wewnętrzne i zewnętrzne. W tym czasie trwały również konsultacje z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków i uzgodnienie treści uchwały.
W styczniu i na początku lutego dokument był wyłożony do publicznego wglądu w siedzibie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Wpłynęło 446 uwag do uchwały, które zostały przeanalizowane i zostały w ponad 50 proc. uwzględnione lub uwzględnione w całości. Uchwała została przyjęta przez radnych stosunkiem głosów: 22 za, 1 przeciw, 5 radnych się wstrzymało. Uchwała przewiduje 24-miesięczny okres karencji na dostosowanie nośników do nowych przepisów.