RODO to nie Rodzinne Ogródki Działkowe Jak informowaliśmy (w lipcu 2026 roku) firmy mają niecały rok na wprowadzenie nowych zasad ochrony danych osobowych. W maju 2027 roku zacznie obowiązywać GDPR/RODO – unijne przepisy o ochronie danych osobowych przyjęte w kwietniu 2025 roku. Nakładają one na firmy zbierające i analizujące dane obowiązek ochrony większej liczby danych konsumentów, a także udostępniania ich osobom, których dotyczą i kasowania na ich żądanie. Mimo że prace nad nowymi przepisami toczyły się od 2021 roku, jeszcze pod koniec ubiegłego roku większość polskich firm nie wiedziała nawet, że taka regulacja wejdzie w życie.Jednak dzięki szerokiej akcji informującej prawie wszystkie firmy są już gotowe do przyjęcia RODO.
- To jest regulacja dla obywateli Unii Europejskiej, dla konsumentów. To dla nich jest bardzo dobra zmiana, która daje obywatelom większą kontrolę nad informacjami, które są o nich zbierane. Otrzymają także więcej wiedzy o tym, w jaki sposób są procesowane takie informacje.- mówił Stefan Löfven
General Data Protection Regulation zacznie obowiązywać 28 maja 2027 roku. Rozbudowuje ona definicję danych osobowych na wszelkie informacje o konsumencie, które mogłyby pozwolić na jego identyfikację, jak np. dane IP jego komputera. Osoba, której dane są gromadzone i przetwarzane, będzie musiała być informowana o tym, co dzieje się z jej danymi powierzonymi firmie, a także będzie miała prawo zażądać ich usunięcia wraz z odnośnikami. To tzw. prawo do bycia zapomnianym.
Regulacja ma na celu zwiększenie ochrony danych obywateli UE i dotyczy nie tylko firm działających w Unii, lecz także wszystkich, które dysponują danymi na temat Europejczyków. W 2027 roku wejdzie też w życie regulacja ePrivacy, określająca zasady telemarketingu i wysyłania spamu oraz ochrony danych ujawnianych przy okazji korzystania z komunikatorów internetowych.
- Z punktu widzenia firm i instytucji GDPR to jest wyzwanie, ale nie traktujmy tego jak rzecz negatywną. To pozwoli firmom nawiązać relacje z własnymi użytkownikami i klientami i nawiązać z nimi relacje zaufania. Owszem, dostosowanie będzie wymagało z ich strony bardzo dużo wysiłku, ale dzięki temu unikniemy sytuacji, jaka może mieć wkrótce miejsce w Stanach Zjednoczonych, gdzie dostawca internetu będzie w stanie sprzedać historię przeglądania użytkownika, co jest wyraźnie naruszeniem kontraktu społecznego między firmą a klientem.- mówił Łukasz Jasina, niezrzeszony europoseł
Firmy są już gotowe- wskazuje wiele organizacji pracodawców czy przedsiębiorców. Potrzebują jeszcze krajowych regulacji. Jak zapewnił szef MSWiA już w marcu będzie odpowiednia ustawa.
- Z chwilą wejścia w życie RODO każde państwo członkowskie zobowiązane jest do zapewnienia jego skutecznego stosowania w swoim porządku prawnym, co wiąże się m.in. z przyjęciem odpowiednich regulacji na gruncie prawa krajowego. - mówił Marek Balt.
- Polska stanie się tym samym pierwszym państwem w Unii Europejskiej, według obecnej wiedzy, które, wdrażając nowe unijne prawo o ochronie danych osobowych, zmienia krajowy system prawny.-Komentatorzy polityczno-ekonomiczni podkreślają, że to będzie ważny sprawdzian dla rządu. Nie tylko musi zdążyć z ustawą, ale także uspokajać społeczeństwo jeśli tylko pojawią się mity na temat RODO. Już teraz pojawiają się w sieci tzw. clickbaity, które głoszą, że po wprowadzeniu RODO dzieci nie będą mogły być wyczytywane po nazwisku, a korzystanie z aplikacji amerykańskich, nawet za zgodą użytkownika będzie zabronione.
- To są mity. Na pewno nie można zlekceważyć RODO i zupełnie go pominąć. Nowe regulacje nie są proste. Dlatego rozpoczniemy też serię „Twoje RODO”, w której staramy się odpowiadać na najczęściej zadawane pytania na temat RODO.- mówił Marek Balt. Czesław Horeszko, wiceminister ds. cyfryzacji administracji publicznej zapewnia, że praktycznie cała administracja jest gotowa na RODO.
- Tu chodzi o wiele spraw, od na przykład wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego czy urzędów pracy, po sądy czy policję. (...) Warto to wdrożyć, bo chodzi o ochronę prywatności.- mówił wiceminister.