[Rząd] o Ordynacja podatkowa

Marszałek: Małgorzata Tracz
Sejm w latach 2026-2030
Awatar użytkownika
Szamir DeLeon
Posty: 3831
Rejestracja: 23 lip 2017, 20:37

[Rząd] o Ordynacja podatkowa

Postautor: Szamir DeLeon » 30 mar 2018, 23:38

J. Dworaczyk:
Wysoka Izbo!
Przechodzimy do dyskusji nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa.

Projekt referować będzie sekretarz stanu, Racimir Fanderowski.

Ustawa z dnia ... o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa

Art. 1. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) po art. 193 dodaje się art. 193a w brzmieniu:
„Art. 193a. § 1. W przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych przy użyciu programów komputerowych, organ podatkowy może żądać przekazania całości lub części tych ksiąg oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w § 2, wskazując rodzaj ksiąg\ podatkowych oraz okres, którego dotyczą.
§ 2. Struktura logiczna postaci elektronicznej ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, z uwzględnieniem możliwości wytworzenia jej z programów informatycznych używanych powszechnie przez przedsiębiorców oraz automatycznej analizy danych, zostanie udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów.
§ 3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych, części tych ksiąg oraz dowodów księgowych w postaci elektronicznej oraz wymagania techniczne dla informatycznych nośników danych, na których księgi, części tych ksiąg oraz dowody księgowe mogą być zapisane i przekazywane, uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych w księgach oraz potrzebę ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem.”;

2) art. 274c otrzymuje brzmienie:
„Art. 274c. § 1. Organ podatkowy, w związku z postępowaniem podatkowym lub kontrolą podatkową, może zażądać od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą:
1) przedstawienia dokumentów, w zakresie objętym postępowaniem lub kontrolą u podatnika, w celu sprawdzenia ich prawidłowości i rzetelności;
2) przekazania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznym nośniku danych, wyciągu z ksiąg podatkowych i dowodów księgowych zapisanego w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2, jeżeli kontrahent podatnika prowadzi”;

3) art. 287 otrzymuje brzmienie:
„Art. 287. § 1. Kontrolowany, jego pracownik oraz osoba współdziałająca z kontrolowanym są obowiązani umożliwić wykonywanie czynności, o których mowa w art. 286, w szczególności:
1) umożliwić nieodpłatnie filmowanie, fotografowanie, dokonywanie nagrań dźwiękowych oraz utrwalanie stanu faktycznego za pomocą innych nośników informacji, jeżeli film, fotografia, nagranie lub informacja zapisana na innym nośniku może stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli;
2) przekazać, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznym nośniku danych, wyciąg z ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych zapisany w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2, jeżeli kontrolowany prowadzi księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych; przepis art. 168 § 3a pkt 1 stosuje się odpowiednio;
3) przedstawić, na żądanie kontrolującego, tłumaczenie na język polski sporządzonej w języku obcym dokumentacji dotyczącej spraw będących przedmiotem kontroli.
§ 2. Czynności określone w § 1 pkt 2 i 3 kontrolowany jest obowiązany wykonać na własny koszt.
§ 3. Kontrolowany ma obowiązek w wyznaczonym terminie udzielać wszelkich wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli, dostarczać kontrolującemu żądane dokumenty oraz zapewnić kontrolującemu warunki do pracy, a w tym w miarę możliwości udostępnić samodzielne pomieszczenie i miejsce do przechowywania dokumentów.
§ 4. Reprezentant kontrolowanego, pracownik oraz osoba współdziałająca z kontrolowanym są obowiązani udzielić wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli, w zakresie wynikającym z wykonywanych czynności lub zadań.”;

Art. 2 Mali i średni przedsiębiorcy, w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1829) w okresie od dnia 1 stycznia 2027 r. do dnia 31 grudnia 2028 r. mogą przekazywać dane w postaci elektronicznej w postaci odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, na żądanie skierowane na podstawie art. 193a, art. 274c § 1 pkt 2 i art. 287 § 1 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, oraz art. 287 § 1 pkt 2 ustawy w związku z art. 31 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 4, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art. 3 Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2027 r.


Uzasadnienie:
Projekt zakłada wprowadzenie ujednoliconej postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, w której podatnicy oraz kontrahenci podatników będą obowiązani przekazywać dane na żądanie organu podatkowego.
Chodzi o to, aby można było w sposób automatyczny, przy wykorzystaniu odpowiednich algorytmów informatycznych, wyodrębnić niezbędne dane merytoryczne. Intencją projektowanych rozwiązań jest wprowadzenie do systemów księgowych nowej funkcjonalności, tj. możliwości edycji ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych w oparciu o powszechnie stosowany w komunikacji elektronicznej standard XML. Większość oferowanego na rynku oprogramowania posiada rozwiązania umożliwiające tworzenie raportów w tym standardzie. Dostawcy systemów dokonują modyfikacji i rozwijania systemów permanentnie, w ramach usług wsparcia technicznego. W większości przypadków nie powinno to wykraczać poza standardową usługę wsparcia. Powyższe uregulowanie powinno mieć zastosowanie w postępowaniu podatkowym, w kontroli podatkowej oraz w zakresie czynności sprawdzających, w tym w zakresie czynności sprawdzających u kontrahenta podatnika.
Prawo żądania przez organ podatkowy przekazania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznym nośniku danych, wyciągu z ksiąg podatkowych i dowodów księgowych zapisanego w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, powstanie, jeżeli podatnik lub kontrahent podatnika prowadzi księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych. Przekazanie dowodów księgowych zapisanych w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, pozwoli na dokonanie wstępnej automatycznej weryfikacji zgodności tych dowodów z zapisami ksiąg podatkowych.
Zmiana w tym zakresie zmierza do wprowadzenia koncepcji Jednolitego Pliku Kontrolnego opracowanej przez OECD. Proponowana zmiana funkcjonuje już w wielu innych krajach Unii Europejskiej. Znaczna większość państw Unii Europejskiej implementowała Jednolity Plik Kontrolny zgodny z rekomendacją OECD. Proponowane w założeniach w zakresie Jednolitego Pliku Kontrolnego rozwiązania będą zgodne z jego aktualną wersją specyfikacji. Specyfikacja JPK będzie także respektowała dokumenty księgowe o strukturze ustalonej w oparciu o odrębne przepisy. Prace nad specyfikacją formatu elektronicznych dokumentów księgowych w zakresie JPA będą uwzględniać także pozostałe uwarunkowania, tj. faktury elektroniczne czy elektronizację zamówień publicznych. Struktura logiczna postaci elektronicznej ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, z uwzględnieniem możliwości wytworzenia ich z programów informatycznych używanych powszechnie przez przedsiębiorców oraz automatycznej analizy danych zostanie udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów.
Korzyści z proponowanej zmiany to dostęp do danych w formacie łatwym do analizy, ułatwienie dla wewnętrznych i zewnętrznych audytorów, brak wydruków papierowych, szybsza kontrola, znaczny stopień automatyzacji. Wprowadzenie JPK spowoduje skrócenie czasu trwania kontroli podatkowej oraz kontroli skarbowej.
Opracowanie aplikacji dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej, która będzie obsługiwała pliki Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) dostarczone przez kontrolowanych, zapewnienie wsparcia technicznego oraz koszty szkoleń pracowników urzędów skarbowych, urzędów celnych i urzędów kontroli skarbowej szacuje się na kwotę nie wyższą niż 60 mln zł.
Ustawa nie wpływa na sytuację rodzin z dziećmi. Jest zgodna z prawem unijnym.



og; 72h

Awatar użytkownika
Renata Budzyńska
Posty: 1450
Rejestracja: 12 gru 2016, 17:04

Re: [Rząd] o Ordynacja podatkowa

Postautor: Renata Budzyńska » 31 mar 2018, 12:26

Pani marszałek!
Wysoka Izbo!
Panie ministrze Fenderowski,

Zaledwie kilka dni temu Sejm przyjął rządowy projekt nowelizacji ordynacji podatkowej. Dlaczego rząd nie zaproponował jednej kompleksowej zmiany? Mam wrażenie, że jedynym celem było pokazanie opinii publicznej, że robi się więcej, niż w rzeczywistości i sztuczne zwiększenie statystyk rządowych projektów ustaw. Uważam, że taka praktyka obniża standardy polskiego parlamentaryzmu i apeluję, aby w przyszłości nie była kontynuowana.

Co do meritum rozwiązań wprowadzonych tą ustawą, to oczywiście uznajemy je za słuszne.

Dziękuję.
baronowa Renata Budzyńska - poseł na Sejm I, II, III, IV, V, VI i VII kadencji.

Wicepremier (2022-24), MSWiA (2022-26), prezes PiS (2021-24), Wicemarszałek Sejmu IV kadencji (2026-2030), koordynator służb specjalnych (2032-2038)

Awatar użytkownika
Szamir DeLeon
Posty: 3831
Rejestracja: 23 lip 2017, 20:37

Re: [Rząd] o Ordynacja podatkowa

Postautor: Szamir DeLeon » 31 mar 2018, 16:22

Racimir Fanderowski:

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

Ten projekt nie został połączony z poprzednim z dwóch powodów. Po pierwsze obawialiśmy się, że gdyby połączyć projekt dotyczący klauzuli unikania opodatkowania z Jednolitym Plikiem Kontrolnym, to debata dotyczyłaby tylko tego pierwszego, bo klauzula unikania opodatkowania była przedmiotem ostrej debaty w poprzedniej kadencji Sejmu, a i JPK, i klauzula unikania opodatkowania są ważne, więc ograniczenie debaty na temat JPK byłoby co najmniej niestosowne. Zabiłoby ducha polskiego parlamentaryzmu.
Też warto zwrócić uwagę, że ten projekt dotyczy wszystkich firm, a klauzula unikania opodatkowania niewielu. Dlatego w Rządowym Centrum Legislacji trwały dwie osobne konsultacje na ten temat. Nie, aby sztucznie zwiększać jakieś mityczne statystyki, ale aby zapewnić najwyższą jakość prawa.

Dziękuję

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9266
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [Rząd] o Ordynacja podatkowa

Postautor: Laura » 05 kwie 2018, 1:05

J. Dworaczyk:
Dziękuję. Przechodzimy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa - proszę podnieść rękę i nacisnąć przycisk.
Dziękuję.
Kto jest przeciw?
Dziękuję.
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.

og; 48h
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9266
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [Rząd] o Ordynacja podatkowa

Postautor: Laura » 05 kwie 2018, 1:06

Za
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Weronika Ryszkowska
Posty: 497
Rejestracja: 14 sty 2017, 9:58

Re: [Rząd] o Ordynacja podatkowa

Postautor: Weronika Ryszkowska » 05 kwie 2018, 9:58

za
Weronika hr. Ryszkowska - posłanka na Sejm z Wrocławia, wiceprzewodnicząca Postępowych Demokratów; prezes Partii Liberalno-Konserwatywnej (2022-23; 2025), Prezes Rady Ministrów (od X 2022 do X 2025), Marszałek Sejmu (od III do X 2022).

Awatar użytkownika
Szamir DeLeon
Posty: 3831
Rejestracja: 23 lip 2017, 20:37

Re: [Rząd] o Ordynacja podatkowa

Postautor: Szamir DeLeon » 05 kwie 2018, 20:53

Za

Awatar użytkownika
Gniewomir Maj-Ołyński
Posty: 2230
Rejestracja: 13 lut 2017, 22:42

Re: [Rząd] o Ordynacja podatkowa

Postautor: Gniewomir Maj-Ołyński » 06 kwie 2018, 9:32

Wstrzymuję się
Gniewomir Maj-Ołyński - dr nauk humanistycznych z zakresu nauk o polityce, dziennikarz, menadżer kultury,
I wiceprzewodniczący Postępowych Demokratów, poseł na Sejm III i IV kadencji IV RP

Awatar użytkownika
Lukasz Wojtowicz
Posty: 2667
Rejestracja: 19 lis 2017, 22:06

Re: [Rząd] o Ordynacja podatkowa

Postautor: Lukasz Wojtowicz » 06 kwie 2018, 9:55

Malinowski za
Reszta przeciw
Były prezydent Sosnowca, Były premier RP, były członek Partii Liberalno-Konserwatywnej, prezes stowarzyszenia Ruch Konserwatywny.

Wg. Katarzyny Kajkowskiej jej lokaj.

Awatar użytkownika
Maria Lukrecja Chotolska
Posty: 379
Rejestracja: 22 lip 2016, 14:19

Re: [Rząd] o Ordynacja podatkowa

Postautor: Maria Lukrecja Chotolska » 06 kwie 2018, 10:26

Za
Maria Lukrecja Chotolska - wiceprezes SNK

Benedykt Hińcza-Rogowski, Tamara Czartoryska, Andrzej Matusiewicz


Wróć do „Sejm RP IV kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość