Przechodzimy do debaty nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa, zgłoszonym przez klub poselski Postępowych Demokratów. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców, panią poseł Urszulę Pasławską.
Ustawa
z 2023
o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa
Art. 1
W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r.poz. 613 ze zm.1) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 77:
a) § 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) 30 dni od dnia złożenia zeznania lub deklaracji , o których mowa w art. 73 § 2 pkt. 1-3 , z zastrzeżeniem § 2;",
b) § 2 otrzymuje brzmienie :
"W przypadku skorygowania deklaracji :
1) w trybie określonym w art. 274 § 1 pkt 1 - nadpłata podlega zwrotowi w terminie 30 dni od dnia wniesienia sprzeciwu;
2) przez podatnika - nadpłata podlega zwrotowi w terminie 30 dni od dnia jej skorygowania."
Art. 2
Do spraw w toku, do których zastosowanie mają art. 77 § 1 pkt 5 oraz § 2, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 3
Ustawa wchodzi w życie w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Poseł sprawozdawca: Urszula Pasławska
Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!
Obecna konstrukcja systemu podatkowego i organizacja administracji skarbowej nie zawiera bodźców dla urzędników do sprawnego rozliczania podatków, w tym szybkiego zwracania nadpłaconego podatku. Ustawowo przyjęte terminy zwrotu nadpłaty pochodzą sprzed 26 lat, kiedy urzędy i urzędnicy nie mieli wsparcia w postaci nowoczesnych technologii i specjalnego oprogramowania, więc ich praca była zdecydowanie bardziej czasochłonna. W tej chwili deklaracje podatkowe mogą być weryfikowane dużo szybciej, więc podatnicy powinni wcześniej uzyskiwać zwrot nadpłaconego podatku.
Oczekiwanie na zwrot nadpłaconego podatku dotyka podatników podatku akcyzowego, specjalnego podatku węglowodorowego, jednoosobowe spółki Skarbu Państwa i przedsiębiorstwa państwowe, ale przede wszystkim każdego obywatela, będącego podatnikiem PIT. Przyjęty sposób rozliczania podatku od dochodów osób fizycznych powoduje wystąpienia nadwyżki zapłaconego podatku nad podatkiem należnym dla większości podatników. Naczelnik urzędu skarbowego ma obecnie 90 dni, licząc od dnia złożenia deklaracji PIT przez podatnika, na dokonanie zwrotu tej nadwyżki. Taki sam termin obowiązuje w przypadku korekty deklaracji będącej konsekwencją popełnienia zwyczajnych omyłek, dokonywanej przez urząd lub przez podatnika. Długość tych okresów nie ma żadnego racjonalnego uzasadnienia, zwłaszcza wobec postępującej informatyzacji, która powinna wpływać na wzrost efektywności pracy w urzędach.
Ustawa zmienia w art. 77 §1 pkt 5, § p. 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa termin na zwrot nadpłaconego podatku z 3 miesięcy na 30 dni odpowiednio od złożenia deklaracji lub wymienionej w tych przepisach korekty deklaracji. Do spraw rozpoczętych przed wejściem w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Przewidywane skutki prawne wejścia aktu w życie:
a) gospodarcze – brak znaczących skutków gospodarczych
b) społeczne – większa korzyść podatników z przysługujących im obniżek i ulg podatkowych. Poprawa oceny funkcjonowania urzędów podatkowych, a pośrednio i całego państwa, w oczach podatników. Wzrost zaufania do instytucji państwa.
c) finansowe – ustawa nie generuje znaczących skutków dla finansów publicznych. Ze względu na konieczność dokonywania zwrotów we wcześniejszym terminie, może wymagać pewnych dostosowań w polityce pożyczkowej państwa, celem zapewnienia odpowiedniej płynności, ale koszty tych dostosowań nie będą istotne w skali obecnych wydatków państwa na obsługę pożyczek.
d) prawne – ustawa nie przynosi znaczących skutków prawnych
Przedkładany projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej, a także nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
Dziękuję.