Nowa strategia turystyczna woj. warmińsko-mazurskiegoZarząd województwa warmińsko-mazurskiego uznał, że region "to coś więcej niż jeziora i lasy" i w nowej strategii promocji zamierza mocniej niż dotąd zaakcentować małe miasteczka, w których żyje się spokojnie, a także zdrową żywność i wydarzenia kulturalne.Dziś w Olsztynie zaprezentowano założenia nowej strategii turystyki dla Warmii i Mazur do 2030 roku. Marszałek województwa Monika Patra-Więckowska podczas konferencji prasowej poinformowała, że zaktualizowano obecnie obowiązujący dokument, ponieważ "zmieniły się realia". - W ostatnich 10 latach nastąpił ogromny rozwój turystyczny regionu, powstały hotele o różnych, w tym i najwyższych standardach, baza gastronomiczna, infrastruktura drogowa i lotnisko. To sprawiło, że warunki rozwoju turystycznego są inne od tych sprzed kilku lat - przyznała Patra-Więckowska. Turystyka, obok meblarstwa i produkcji zdrowej żywności oraz tzw. ekonomii wody, należy do najważniejszych gałęzi przemysłu w Warmińsko-Mazurskiem. Dotąd osiami turystycznymi były Kraina Wielkich Jezior Mazurskich oraz Kanał Elbląski.
- Teraz chcemy wyjść nieco dalej i szerzej - powiedziała marszałek i poinformowała, że samorząd regionu chce silniej niż dotąd promować miasteczka zrzeszone w sieci promującej naturalny, powolny i zdrowy styl życia - Cittaslow. W regionie do tej sieci należy 20 miasteczek, m.in. Lidzbark Warmiński, czy Dobre Miasto. Na rewitalizację tych miasteczek samorząd regionu zarezerwował 200 mln zł. Marszałek Patra-Więckowska przyznała, że to do lokalnych samorządów należy decyzja, czy sięgną po te środki, czy będą się zmieniały tak, by być bardziej atrakcyjne dla gości. - Mamy taką nadzieję, bo już np. Lidzbark Warmiński przygotowuje się do modernizacji amfiteatru, czy prac wodnych na Łynie - poinformowała.
W ocenie autorów nowej strategii turystycznej atrakcyjne dla turystów mają być imprezy i wydarzenia kulturalne, których już teraz w miasteczkach Cittaslow nie jest mało. Poza tym do przyjechania w te strony mają kusić lokalne bazary ze zdrową żywnością, czy przydomowe małe wytwórnie naturalnych, zdrowych produktów. Z badań przeprowadzonych na potrzeby aktualizacji strategii turystycznej woj. warmińsko-mazurskiego wynika, że turyści są bardzo zainteresowani regionalnymi kulinariami. Z prezentacji nowej strategii wynikało, że wypromowanie małych miasteczek znacznie zwiększy ruch turystyczny w regionie, a mimo to nie będzie on uciążliwy, ponieważ liczba gości "rozłoży się" na kilkadziesiąt oddalonych od siebie o kilkanaście, czy kilkadziesiąt kilometrów miejsc.
Samorząd regionu zamierza także mocniej niż dotąd promować szlaki kulturowe, których w regionie jest sporo - najbardziej znanym jest szlak związany z Mikołajem Kopernikiem.