Warszawa. Rozpoczęto budowę Mostu na ZaporzeWczoraj ruszyły prace na budowie mostu na zaporze w Warszawie. Trasa wraz z mostem Na Zaporze będzie połączeniem lokalnym i będzie mieć za zadanie obsługiwać ruch międzydzielnicowy pomiędzy Wawrem, a Mokotowem i Wilanowem, odciążając tym samym most Siekierkowski i budowany most Południowy (Południowej Obwodnicy Warszawy). Projektowana Trasa Na Zaporze połączy się z ulicami, które mają bardzo ważne znaczenie dla obsługi ruchu zewnętrznego, a więc z ul. Wał Miedzeszyński, z budowaną Trasą Olszynki Grochowskiej, z ul. Trakt Lubelski, z ul. Patriotów. Trasa i most Na Zaporze, będzie zasadniczo przebiegać po "nowym śladzie", bez wykorzystania istniejących ulic. Początek trasy będzie w okolicy ul. Zawodzie w dzielnicy Wilanów na odcinku od skrzyżowania z ul. Augustówki do skrzyżowania z ulicami Łuczniczą i Kobylańską. Ul. Zawodzie jest ulicą zbiorczą o przekroju 1x2.
Od skrzyżowania z ul. Augustówki do skrzyżowania z ul. Łuczniczą i Kobylańską trasa będzie przebiegać w korytarzu istniejącej ul. Zawodzie. Od skrzyżowania z ul. Łuczniczą i Kobylańską do skrzyżowania z ul. Sytą trasa będzie przebiegać po południowej stronie torów kolejowych prowadzących do EC "Siekierki". Od skrzyżowania z ul. Sytą do skrzyżowania z ul. Wał Zawadowski trasa będzie usytuowana po południowej stronie torów kolejowych, obok oczyszczalni ścieków "Południe". Następnie trasa będzie przechodzić nad torami kolejowymi, skręcając w lewo tuż przy ogrodzeniu oczyszczalni ścieków i pobiegnie przez tereny nieużytków w kierunku Wału Zawadowskiego. Od skrzyżowania z ul. Wał Zawadowski do skrzyżowania z ul. Wał Miedzeszyński trasa będzie przebiegać nad terenami zalewowymi i korytem rzeki Wisły.
Od skrzyżowania z ul. Wał Miedzeszyński do wiaduktu nad ul. Trakt Lubelski trasa będzie przebiegać przez tereny nieużytków, w okolicy skrzyżowania z Wałem Miedzeszyńskim przecinając rozproszoną zabudowę jednorodzinną, a przed skrzyżowaniem z traktem Lubelskim przechodząc przez tereny składów budowlanych. Od ul. Trakt Lubelski do skrzyżowania ul. Zwoleńskiej i Motylkowej trasa będzie przechodzić przez tereny zabudowy jednorodzinnej i szeregowej. Trasa będzie mijać od strony północnej teren cmentarza w Zerzeniu.
Od skrzyżowania ul. Zwoleńskiej i Motylkowej do skrzyżowania z ul. Mrówczą trasa będzie przebiegać w korytarzu istniejącej ul. Zwoleńskiej z gęstą zabudową jednorodzinną i szeregową. Koniec trasy zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej, tzw. linii otwockiej. Budowa trasy i mostu Na Zaporze będzie zatem jednym z działań prowadzących do realizacji generalnego celu polityki transportowej miasta, przyczyniając się do usprawnienia systemu transportowego, tworząc ułatwienia w przemieszczaniu się osób i towarów przez Wisłę, zwiększając integrację południowej części miasta i ułatwiając funkcjonowanie układu komunikacyjnego.
Część mostowa Trasy Na Zaporze obejmuje obszar pomiędzy wałem przeciwpowodziowym na lewym brzegu Wisły i wałem przeciwpowodziowym na brzegu prawym oraz estakady nad ul. Czerniakowską-bis i ul. Wał Miedzeszyński. Łączny koszt inwestycji to ponad 490 milionów złotych, z czego prawie 300 milionów to koszt budowy mostu. Większość zostanie jednak pokryta ze środków Unii Europejskiej. Jej realizacja ma się zakończyć w połowie 2025 roku.