Na mównicę wchodzi premier Radziwiłł-Schmidt:Czcigodny Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!
Przy tej sposobności postaram się odpowiedzieć na pytania zadane przez posłów w trakcie debaty w Sejmie, na które nie zdążyłam odpowiedzieć, bądź umknęły mojej uwadze. Pomijając oczywiście partyjną propagandę i happeningi, jakich dopuścili się niektórzy parlamentarzyści w celu wypromowania swoich ugrupowań przy tak ważnej debacie. Przejdę więc od razu do odpowiedzi. Mój rząd jako cel inflacyjny stawia sobie 1,8% ponieważ, jak niestety muszę szanownym państwu przypomnieć, wymaga od nas tego obecność w mechanizmie ERM II, do którego przystąpiliśmy w poprzedniej kadencji, a obecność w nim poprzedza przyjęcie wspólnej waluty Euro przez nasz kraj. A jak wszyscy państwo wiedzą, zgodnie z Traktatem z Maastricht każdy kraj członkowski Unii Europejskiej jest zobowiązany dążyć do spełnienia kryteriów zbieżności i wprowadzenia euro w następnej kolejności.
Nie muszę również parlamentarzystom opozycji przypominać, że od poprzedniej kadencji funkcjonuje program "Dobry start dla młodych", którego celem jest pomaganie ludziom młodym, jak sama nazwa wskazuje, w starcie w dorosłe życie. Chodzi tutaj przede wszystkim o znalezienie mieszkania, ale także o pierwszą pracę. Oczywiście nie jest to jedyne zaproponowane przez nas rozwiązanie. Mój rząd w ciągu nadchodzących czterech lat planuje ograniczyć zatrudnienie na tzw. umowach śmieciowych. Politycy opozycji dużo o tym mówią, ale niestety nic w tym kierunku nie robią. Już na początku przyszłego roku resort pracy pod kierownictwem minister Możdżanowskiej przedstawi projekt zmian w kodeksie pracy dotyczący ograniczenia umów terminowych. To niezwykle ważny projekt, który musi trafić do konsultacji międzyresortowych, ale przede wszystkim konsultacji społecznych.
Co do płacy minimalnej, to tak jak już powiedziałam w expose, rząd planuje wprowadzić taką, która będzie uwzględniała różnice w regionach Polski. Widzę, że muszę także szanownej opozycji przypomnieć, że począwszy od 2015 roku emigracja z roku na rok zmniejsza się, a do kraju powraca co raz więcej Polaków. To są fakty. Szacujemy, że do 2025 roku do kraju powróci milion naszych rodaków. W poprzedniej kadencji uruchomiony został Programie współpracy z Polonią i Polakami za granicą na lata 2016-2021, którym zachęcamy migrantów do powrotu, a także usprawniamy politykę informacyjną. Zamierzamy ten program przedłużyć.
Odnośnie finansowania budowy żłobków i przedszkoli, skorzystamy z Europejskiego Funduszu Społecznego i specjalnego systemu ulg w podatku CIT. Warto wiedzieć, że pracodawcy, którzy utworzyli zakładowy żłobek lub klub dziecięcy oraz przeznaczą na ten cel z odpisu podstawowego na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych kwotę odpowiadającą 7,5 punktu procentowego tego odpisu, mogą zwiększyć Fundusz na każdą zatrudnioną osobę o 7,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, pod warunkiem przeznaczenia całości tego zwiększenia na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego.
Współpraca w ramach PPP sprzyja maksymalizacji korzyści sektora publicznego i realizacji celu społecznego, którym jest zaspokojenie potrzeb zbiorowych. Podmiot publiczny, inicjując daną inwestycję, powinien kierować się zasadą "value for money", czyli uzyskaniem jak największych korzyści dla społeczeństwa. Zastosowanie zatem PPP do realizacji przedsięwzięcia powinno mieć miejsce wtedy, gdy realizacja takiego projektu jest korzystniejsza niż realizacja metodą tradycyjną. Należy wyraźnie wskazać, że partnerstwo publiczno-prywatne wpływa na podniesienie jakości realizowanych przedsięwzięć infrastrukturalnych i wykonywanych usług. Najczęściej spotykane bariery w PPP to brak odpowiedniego przygotowania projektów. Wynika to z braku wiedzy i doświadczenia. To z kolei jest efektem braku dostępu do rzetelnych informacji i doradztwa dotyczącego PPP.
Mamy strefy gospodarcze. Nie mówimy więc tylko o pieniądzach unijnych. Dodatkiem do nich są pieniądze polskie. Czasami całkiem duże. Zdarza się, że w naszych programach mówimy o zmniejszeniu ilości pieniędzy unijnych, po to, by zrobić więcej projektów i dołożyć do nich więcej naszych pieniędzy. W tym wypadku dotacje z UE są po prostu wędką. Oczywiście ważny jest cały pakiet związany z zakładaniem działalności gospodarczej i z jej prowadzeniem. Do tego dochodzą wszystkie działania związane z funkcjonowaniem stref. Pewnie, że między nimi są duże różnice, ale generalnie można je ocenić bardzo pozytywnie. Tam można znaleźć wiele różnego rodzaju ulg dla przedsiębiorców. Nie można mówić, że teraz wykorzystuje się tylko pieniądze z Unii, ponieważ są one bardzo mocno związane z funduszami krajowymi. Dotacje z UE są tylko katalizatorem. Dzięki nim znacznie zwiększamy oddziaływanie pieniędzy krajowych.
Odnośnie edukacji - bon edukacyjny zaproponowany podczas debaty jest dobrą koncepcją, ale tak jak już powiedziałam i pozostałe partie wyraziły takie samo zdanie - odnośnie edukacji powinny odbyć się szerokie konsultacje polityczne i społeczne. Powracając do Orlików. Ten program ma wiele plusów, ale też i minusów. Jest wielu animatorów, którzy dobrze pracują i upowszechniają sport. Ale jest wielu, którzy nie obrażając nikogo, pełnią rolę odźwiernych. Być może "Nasz Orlik" zostanie połączony z programem "KLUB", czyli systemem wspierania młodzieżowych klubów sportowych. Zależy nam, aby środki pieniężne były przeznaczone na sport, a nie na "kwestie administracyjne". Jak przywrócić znaczenie kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży? Należy przede wszystkim poprzez programy zachęcać do tego młode osoby. Trzeba też, tak jak już powiedziałam, urealnić trzecią i czwartą godzinę wychowania fizycznego. Dzieci i młodzież traktują lekcję WF-u jako godzinę, podczas której mogą zgłosić popularny "brak stroju" i pouczy się na inne lekcje, posłużyć się zwolnieniem lekarskim, lub zrobić sobie okienko, wole od zajęć. Takiemu działaniu przeciwdziałać ma funkcjonujący z sukcesem program "Stop zwolnieniom z WFu".
Odnośnie wspierania przedsiębiorczości na początkowym etapie działalności - tutaj znowu muszę przypomnieć opozycji, że od jakiegoś czasu obowiązuje ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, zwanego potocznie "firmą na próbę". Ustawa pozwala obywatelom, którzy nie prowadzili działalności gospodarczej w ciągu 5 lat, na założenie "firmy na próbę". Taka osoba jest ubezpieczona zdrowotnie, a przejście na zwykłą działalność jest niezwykle proste. Kluczowym zadaniem dla polskiej gospodarki jest przejście z gospodarki naśladowczej do innowacyjnej. Jeśli chcemy nadal ograniczać bezrobocie to musimy rozwijać gałęzie gospodarki oparte na nowych technologiach. Polska potrzebuje nowej ustawy o innowacyjności, która wprowadzi realne ulgi dla przedsiębiorców, którzy chcą inwestować w obszar badań i rozwoju. Potrzebujemy, tak jak to się dzieje w wielu państwa rozwiniętych na świecie, wsparcia finansowego dla start-upów
Obniżenie z 19 do 15 proc. CIT będzie dotyczyć małych firm, czyli takich, których obroty roczne nie przekraczają wartości 1,2 mln euro. Według projektu nowelizacji ustawy o CIT i PIT, który zostanie przygotowany przez mój rząd, stawką tą mieliby być także objęci podatnicy rozpoczynający działalność, po spełnieniu określonych warunków. W ustawie zaproponujemy szereg przepisów, które uszczelniają system podatku dochodowego. W związku z tym zrealizujemy strategię zarówno uproszczenia i w tym przypadku obniżenia podatków dla przedsiębiorców, ale także uszczelnienia ich poprzez eliminację pewnych luk i dziur nadużywanych przez część uczestników obrotu gospodarczego. Ponadto w dokumencie zaproponujemy zmiany uszczelniające system podatkowy.
W odniesieniu do polityki zagranicznej i bezpieczeństwa - o reformie Unii Europejskiej trzeba rozmawiać, to jest nieuniknione. W co raz większej ilości państw mówi się o tych zmianach. Odnośnie włączenia się innych państw w struktury UE - będziemy nadal wspierać przede wszystkim Ukrainę w dążeniach do przystąpienia do Unii. Trzeba też pochylić się nad możliwością rozszerzenia Grupy Wyszehradzkiej, o czym zaczęliśmy mówić w poprzedniej kadencji. Idea Partnerstwa Wschodniego jest bardzo ważna. Priorytetem realizowanego przez Unię Europejską od 2009 roku Partnerstwa Wschodniego jest umożliwienie zbliżenia się zainteresowanych krajów ze Wspólnotą i pogłębienie relacji politycznych, społecznych i ekonomicznych. Trzeba wspierać w dalszym ciągu działania na rzecz zacieśnienia stosunków Polski i państw Partnerstwa Wschodniego.
Mam nadzieję, że udało mi się odpowiedzieć na wątpliwości parlamentarzystów. Na koniec chciałabym poprosić Wysoką Izbę o udzielenie mojemu rządowi wotum zaufania.
Dziękuję.