Przechodzimy do debaty nad projektem ustawy o zmianie konstytucji RP:
Ustawa z 2018 roku o zmianie Konstytucji RP
W Konstytucji RP z dnia 16 sierpnia 2017 roku wprowadza się następujące zmiany:
1) Art. 61. ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"Obywatel polski ma prawo udziału w referendum oraz prawo wybierania posłów, senatorów i przedstawicieli do organów samorządu terytorialnego, jeżeli najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat."
2) art. 96. ust. 1. lit. A otrzymuje brzmienie:
"45 senatorów wybieranych w wyborach kraju"
3) art. 102 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
1. Mandatu posła nie można łączyć z funkcją Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka i ich zastępców, członka Rady Polityki Pieniężnej, członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, ambasadora oraz z zatrudnieniem w Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Królewskiej lub z zatrudnieniem w administracji rządowej. Zakaz ten nie dotyczy członków Rady Ministrów i sekretarzy stanu w administracji rządowej, a także członków Kancelarii Królewskiej z urzędu sprawujących mandaty senatorów.
4) art. 107. ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"Pierwsze posiedzenia Sejmu i Senatu Król zwołuje na dzień przypadający w ciągu 30 dni od dnia wyborów, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 98 ust. 4 i 6.
5) art. 120. otrzymuje brzmienie:
1. Po zakończeniu postępowania określonego w art. 119 Marszałek Sejmu przedstawia uchwaloną ustawę do podpisu Królowi.
2. Król podpisuje ustawę w ciągu 21 dni od dnia przedstawienia i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Przed podpisaniem ustawy Król może wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności ustawy z Konstytucją. Król nie może odmówić podpisania ustawy, którą Trybunał Konstytucyjny uznał za zgodną z Konstytucją.
4. Król odmawia podpisania ustawy, którą Trybunał Konstytucyjny uznał za niezgodną z Konstytucją. Jeżeli jednak niezgodność z Konstytucją dotyczy poszczególnych przepisów ustawy, a Trybunał Konstytucyjny nie orzeknie, że są one nierozerwalnie związane z całą ustawą, Król, po zasięgnięciu opinii Marszałka Sejmu, podpisuje ustawę z pominięciem przepisów uznanych za niezgodne z Konstytucją albo zwraca ustawę Sejmowi w celu usunięcia niezgodności.
5. Jeżeli Król nie wystąpił z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego w trybie ust. 3, może z umotywowanym wnioskiem przekazać ustawę Sejmowi do ponownego rozpatrzenia. Po ponownym uchwaleniu ustawy przez Sejm większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów Król w ciągu 7 dni podpisuje ustawę i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. W razie ponownego uchwalenia ustawy przez Sejm Królowi nie przysługuje prawo wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego w trybie ust. 3.
6. Wystąpienie Króla do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności ustawy z Konstytucją lub z wnioskiem do Sejmu o ponowne rozpatrzenie ustawy wstrzymuje bieg, określonego w ust. 2, terminu do podpisania ustawy.
6) Art. 151. otrzymuje brzmienie:
"Prezes Rady Ministrów, wiceprezesi Rady Ministrów i ministrowie składają wobec Króla następującą przysięgę:
„Obejmując urząd Prezesa Rady Ministrów (wiceprezesa Rady Ministrów, ministra), uroczyście przysięgam, że dochowam wierności postanowieniom Konstytucji i innym prawom Rzeczypospolitej Polskiej, a dobro Ojczyzny oraz pomyślność obywateli będą dla mnie zawsze najwyższym nakazem”. Przysięga może być złożona z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”. "
7) art. 163 ust. 4. otrzymuje brzmienie:
"4. Król, w przypadku określonym w ust. 2 pkt 3, może odmówić przyjęcia dymisji Rady Ministrów. "
8) art. 232. otrzymuje brzmienie:
"Rozporządzenie o wprowadzeniu stanu wojennego lub wyjątkowego Król przedstawia Sejmowi w ciągu 48 godzin od podpisania rozporządzenia. Sejm niezwłocznie rozpatruje rozporządzenie Króla. Sejm może je uchylić bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. "
9) dodaje sie art. 126a w brzmieniu:
"Jeśli Zgromadzenie Narodowe w ciągu pół roku od opróżnienia tronu królewskiego nie wybierze nowego Króla, osoba pełniąca obowiązki Króla skraca kadencje sejmu i senatu. Wybory odbywają się według przepisów określonych w art. 97. ust. 6"
Art. 2. Art. 1. ust. 9. nie dotyczy wyboru króla rozpoczętego przed momentem wejścia w życie ustawy.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Sprawozdawca: Sylwia Ługowska-Bulak
Uzasadnienie: Proponowana zmiana konstytucji ma w większości wymiar techniczny – likwiduje niejasne zapisy, na przykład pojawiające się gdzieniegdzie w konstytucji odniesienia do prezydenta. Zmniejsza także liczgę senatorów wybieranych bezpośrednio w kraju z 49 do 45, bowiem pierwotny zapis był pomyłką projektodawców konstytucji i wymagał zmian w ordynacji wyborczej. Ostatni zmieniany zapis to wprowadzenie ar
tykułu mówiącego o skróceniu kadencji sejmu w przypadku długotrwałego braku wybory króla, co jednak nie dotyczy obecnego wyboru króla.