Wszyscy ludzie RyszkowskiejGabinet Ryszkowskiej w większości składa się z polityków o renomie fachowców, którzy dość dobrze wykonują swoje zadania - co przekłada się na notowania głównej partii rządzącej (które osiągają rekordowe 40%, dając ponad 17 pkt. przewagi nad opozycyjnymi PD). W ostatnich kilku miesiącach, mimo wcześniejszego marazmu, realizuje reformy, które spotykają się z aprobatą wyborców. Przyjrzeliśmy się jednak dokładniej poszczególnym ministrom, recenzując ich pracę.Z ostatniego sondażu MillwardBrown SMG/KRC wynika, że na 10 ocenianych resortów, politycy obecnej koalicji wygrywają w 6. Spośród pozostałych czterech - różnica na korzyść opozycji wynosi najwyżej 2 pkt proc. I, co ważne, mogła ulec zmianie. Przegrywający dotąd ministrem polityki społecznej, Sławomir Mentzen złożył w międzyczasie reformę ochrony zdrowia, która została pozytywnie zaopiniowana przez środowiska medyczne. Minister oświaty i kultury, Danuta Jędrzejczak (przegrywa z G. Maj-Ołyńskim o 1 pkt proc.) - zrealizowała za to ostatnio podwyżkę minimalnych uposażeń dla pracowników kultury. Na pozycję Ministra Sprawiedliwości pracować zaś będzie wdrażana reforma sądownictwa (Polacy odczują ją dopiero w przyszłym roku).
Nasza ocena prezentuje się następująco.
KAROLINA POŁUDNIOWA [MSZ] - BARDZO DOBRYMinister Południowa wyrasta na pozycję jednej z gwiazd rządu. Niepozorna wcześniej prawniczka i posłanka z Chełma, aktywnie zawalczyła o wzmocnienie Grupy Wyszehradzkiej (domknęła proces wejścia Austrii do tego gremium podczas szczytu w Kijowie), umiejętnie lawiruje między francuskimi zabiegami o reformę UE, a niemieckimi obawami o rozpad tej organizacji (doprowadziła do następujących po sobie spotkań z Le Pen i von der Leyen w Warszawie), pomaga resortowi finansów ws. kampanii na rzecz obniżki VAT (seria spotkań w Brukseli), a jednocześnie otwiera Polskę na Azję (decyzja o wzmocnieniu polskiego wkładu w Azjatyckim Banku Inwestycji Infrastrukturalnych).
Jednocześnie, była modelka władająca biegle angielskim i francuskim (co jest kluczowe w dyplomatycznym światku), jest jednym z tych elementów rządowej układanki, który pomaga w podtrzymywaniu dobrej atmosfery w polityce zagranicznej między opozycją a koalicją. To ona zaprosiła byłą premier i liderkę Postępowych Demokratów do polskiej delegacji w Brukseli. Notowania Południowej są szczególnie mocne ze względu na poparcie samej premier. Jest jednym z nielicznych polityków rządu, który nie został powołany jeszcze przez Marka Kohna. Sam były premier jest jednak ponoć bardzo zadowolony z wyboru Ryszkowskiej, ponieważ - pomimo sprawności kampanijnej - poprzedni minister nie poradził sobie odpowiednio dobrze z obowiązkami szefa dyplomacji.
Przed Południową jednak sporo wyzwań. Rząd zamierza, korzystając z dynamicznego wzrostu polskiej gospodarki, wzmocnić samodzielność podmiotową Polski na arenie międzynarodowej. Będzie się to wiązać z
WINCENTY NOWAK [MSS] - DOSTATECZNY Z MINUSEMWicepremier Wincenty Nowak pozostaje jednym z większych problemów gabinetu Ryszkowskiej. W przeciwieństwie do innych polityków gabinetu, jako jedyny posiada wyższy elektorat negatywny, niż pozytywny. Niestety, nie uchodzi także za eksperta w swojej dziedzinie. Jego renomy nie poprawiły też problemy przy wdrożeniu jednej z najważniejszych ustaw rządu - reformy podatkowej. Rząd zgłosił ją po raz kolejny, ale tym razem sprawę powierzono księciu Dominikowi Radziwiłłowi, a pracom pomagał zespół stworzony przez byłego premiera, Marka Kohna.
Mimo to, w sferze faktów minister Nowak odnosi jednak pewne sukcesy. Brał udział w reformie ustawy o księgowości (której sukces przypisano ministrowi Pudłowskiemu), reformę podatkową (w 99 proc. analogiczną do nowej) przygotował, aktywnie działa na polu zmian w spółkach Skarbu Państwa, a niedługo ma przedstawić budżet, który ma się - zdaniem polityków koalicji - okazać jednym z najlepszych od kilku lat. Ministrowi brakuje jednak działań, które mogłyby podbudować jego wizerunek.
Z pewnością, Nowak jest obecnie jednym ze słabszych ministrów rządu. Wysoką pozycję w hierarchii zawdzięcza jednak w dużej mierze pozycji partyjnej. W sytuacji wysokich notowań koalicji jego wpadki czy słabe notowania nie stanowią przeszkody dla rządu Weroniki Ryszkowskiej. Jeżeli jednak notowania ponownie się pogorszą, być może będzie jedną z ofiar rekonstrukcji.
RENATA BUDZYŃSKA [MSWiA] - DOBRY Z PLUSEMWicepremier i liderka PiS w dużej mierze swoje dość wysokie notowania (wg sondażu MillwardBrown SMG/KRC ponad 50 proc. Polaków uważa, że jest najlepszym wyborem na stanowisko szefowej MSWiA, jeśli jedyną alternatywą byliby kandydaci opozycji - Biernacki, Guział czy Raczyński) zawdzięcza udanej reformie administracyjnej. Poprzedni rząd nie potrafił sprawnie przeprowadzić kwestii śląskiej autonomii - głównie ze względu na wewnętrzny chaos. Budzyńska, bez większych kontrowersji, rozwiązała kwestię błyskawicznie, przeprowadzając ją drogą projektu poselskiego.
Na dobry wizerunek Budzyńskiej wpływa także fakt sprawnego przeprowadzenia wyborów samorządowych w nowych warunkach. Mimo, że to nie minister była za nie osobiście odpowiedzialna, sam fakt dobrego poprowadzenia sprawy przez organy państwowe wydaje się pozytywnie wpływać na jej notowania. Jednocześnie, nie zaszkodziła jej sprawa śmierci na komisariacie we Wrocławiu. Mimo krytyki opozycji, szybko ucięła sprawę oświadczeniem, dymisjami oraz dokładnym śledztwem. Mimo, że sprawa mogła zachwiać rządem, Budzyńska sprawnie "wyczyściła" sprawę.
Ostatnio zgłosiła kolejną inicjatywę - tym razem zmiany w Kodeksie wykroczeń, które spotykają się generalnie z aprobatą całego parlamentu. Z całą pewnością, premier Budzyńska dobrze radzi sobie z obowiązkami. Inną sprawą są notowania swojego ugrupowania. Budzyńska w większym stopniu jest bowiem dobrym ministrem, niż dobrą szefową partii. Z perspektywy Polski - to chyba lepsza wersja.
JAN LUBOMIRSKI-LANCKOROŃSKI [MS] - DOBRYW sondażu MillwardBrown nieznacznie (o jeden punkt procentowy) przegrywa ze swoim cieniem, Alicją Florek (PD). Ma jednak powody do zadowolenia. Jest dobrze oceniany, nawet wśród opozycji, a przede wszystkim przez ekspertów. Wdrożył szeroką reformę strukturalną w polskim sądownictwie - instytucję tzw. "sędziów pokoju", która może w znaczącym stopniu poprawić sytuację w polskim wymiarze sprawiedliwości. Jednocześnie, przeprowadził m.in. reformę dostępu do pomocy prawnej dla najuboższych.
Z pewnością, minister ma przed sobą jeszcze kilka możliwych wyzwań (być może uelastycznienie rozstrzygania spraw sądowych w drodze ADR; reforma polityki karnej), natomiast dotychczasowe działania wskazują, że ma wystarczające poparcie społeczne, żeby podjąć się tych wyzwań. Wydaje się, że raczej zdecydowanie stanowi atut w talii Ryszkowskiej, niż jego przywarę.
SŁAWOMIR MENTZEN [MPS] - BARDZO DOBRYPrzed Sławomirem Mentzenem postawiono jedno z najtrudniejszych wyzwań w dziedzinie administracji rządowej. Jako minister odpowiada za niezwykle drażliwe tematy - politykę społeczną, rynek pracy, politykę rodzinną, ochronę zdrowia oraz zabezpieczenie społeczne. Mieszanka wybuchowa, z którą jednak ten minister - który jest w rządzie bardziej ekspertem, niż politycznym działaczem - radzi sobie całkiem dobrze.
Dla polityka prawicy taki resort nie jest łatwy - PL-K zdecydowanie bardziej kojarzy się z politykami cięcia wydatków w zarządzanych przez niego dziedzinach, niż rozrzutnego kierowania na nie grosza publicznego. Ten jednak, z małych środków budżetowych wyprowadził atut: zaczął wdrażać niezbędne reformy redukujące koszty i podnoszące efektywność. Sztandarowym projektem rządu w tej dziedzinie stała się "złotówka za złotówkę", czyli system efektywnego udzielania pomocy najuboższym czy rozszerzony zakres nieodpłatnej pomocy prawnej.
Jednocześnie, Mentzen przeprowadził już przez Sejm (projekt trafi teraz do Senatu) kompleksową reformę ochrony zdrowia, realizującą podstawowe założenia wolnorynkowców - wprowadzenie szerokiej konkurencyjności ochrony zdrowia (fundusze zdrowia), usankcjonowanie odpłatnych wizyt lekarskich (znany z Czech system ryczałtowych opłat) oraz powszechny bon zdrowotny (na którego wywalczył finansowanie, ustawowo gwarantując 6% PKB dla ochrony zdrowia).
Razem z minister Żołnieruk wypuścił do parlamentu wspierający osoby niepełnosprawne (rezygnacja z opłat egzaminacyjnych na prawo jazdy). Zapowiedział także wzmocnienie finansowe w polityce społecznej. W niedalekiej przyszłości szykuje się także inicjatywa reformująca system ubezpieczeń społecznych (wprowadzenie tzw. "emerytury obywatelskiej").
BEATA ŻOŁNIERUK [MI] - BARDZO DOBRYWedle badań społecznych, najlepszy z członków gabinetu Weroniki Ryszkowskiej. Zgodnie z zapowiedziami rządu, realizuje duże projekty infrastrukturalne (dokończenie S6, przedłużenie S7, S10 i S19, rozbudowa A2), na które dostała zagwarantowane finansowanie. Jednocześnie, w ostatnim czasie zgłosiła reformę w zakresie nabywania uprawnień przez niepełnosprawnych kierowców.
Co ciekawe, z punktu widzenia expose Marka Kohna, po 1,5 roku zrealizowała wszystkie postawione przed nią zadania - przynajmniej w zakresie ogłoszenia stosownych przetargów oraz zapewnienia finansowania dla inwestycji drogowych. Infrastruktura wymaga jednak dalszych wzmocnień. Ministerstwo ogłosiło już swoje plany w zakresie inwestycji drogowych. Na listę powróciło m.in. domknięcie obwodnicy Krakowa, droga ekspresowa S16 (Olsztyn-Kynyszyn/S61), a także inwestycje ogłoszone w ostatnim czasie.
Ponadto, z pewnością przez resortem staną jeszcze wyzwania np. w zakresie kolei.
PAWEŁ PUDŁOWSKI [MPG] - DOBRYMinister Pudłowski zyskał dobry wizerunek, zwłaszcza dzięki sukcesowi negocjacji ws. fabryki i centrum kreatywnego Renault (a w zasadzie jej odnogi, Dacii) pod Łodzią. Oprócz tego, złożył ułatwiający działalność gospodarczą projekt zmian w ustawie o rachunkowości. Sprawia wrażenie fachowca, choć przed nim jeszcze kolejne wyzwania - m.in. wdrożenie ustaw ułatwiających w większym zakresie prowadzenie działalności gospodarczej, co jest jednym ze zobowiązań rządu Weroniki Ryszkowskiej.
JERZY RAWSKI [MON] - DOSTATECZNYMinistra Jerzego Rawskiego wciąż w dużej mierze ratują stosunkowo niskie oczekiwania społeczne w stosunku do resortu. Lata zaniedbań poprzednich ekip centrowych doprowadziły do wielu zaniedbań w polskiej armii oraz niezrealizowania polskich ambicji w tym zakresie. Minister pozostaje w cieniu, ale - paradoksalnie - dzięki jego krytyce, doszło do wskazania szeregu inwestycji zbrojeniowych o jakie zabiega.
Do Sejmu trafiła także zapowiadana reforma Sił Zbrojnych, dotycząca powołania Obrony Terytorialnej. Rawski tym jednym ruchem ma szansę zapisać się w polskiej historii militarnej - zrealizował (na razie w formie ustawowej) koncepcję, o której mówiło się od ponad 30 lat - czyli urealnił propozycję funkcjonowania Obrony Terytorialnej.
Ponadto, Rawski ma dużą siłę przebicia w gabinecie - i w ten sposób już w pierwszym budżecie nowego rządu zagwarantował wzrost nakładów na obronność o ponad 4,6 mld złotych. Przed nim jednak wyzwania na kolejne lata, by dobrze spożytkować gromadzone na obronność pieniądze. Ponadto, ożywieniu ma ulec współpraca wojskowa w ramach Grupy Wyszehradzkiej, zapowiadana jeszcze przez poprzedni gabinet.
DANUTA JĘDRZEJCZAK [MOiK] - BEZ OCENYDanuta Jędrzeczak to stosunkowo nowy członek gabinetu Ryszkowskiej (zastąpiła Tomasza Leszczyńskiego, który odszedł w niesławie). Sprawnie radzi sobie w resorcie, jest responsywna (udzieliła zgrabnych odpowiedzi parlamentarzystom opozycji), naprawiła zaniedbania poprzednich ekip (wynagrodzenia pracowników kultury, program języka migowego), przeprowadziła wycofanie edukacji seksualnej na rzecz wychowania do życia w rodzinie, co było jednym z postulatów centroprawicy.
Minister rokuje dobrze, ale dopiero następne miesiące pozwolą na jej rzetelną ocenę. Na razie - brak oceny.
MATEUSZ MORAWIECKI [MRiŚ] - DOSTATECZNYMateusz Morawiecki jest ministrem, który zdecydowanie bardziej działa w cieniu. Główny ciężar polityki rozwojowej spoczął zdecydowanie bardziej na ministrze Pudłowskim (ściągnięcie inwestycji, ułatwienia dla przedsiębiorców), Nowaku (np. inwestycje związane z gazem) czy Żołnieruk (rozbudowa niezbędnej infrastruktury), co jest wynikiem działań PL-K w celu dominacji w obszarze polityki gospodarczej gabinetu w całości przez konserwatywnych liberałów.
Morawiecki ogranicza się do drobnych działań, realizujących założenia rządu w zakresie polityki środowiskowej oczekiwanej przede wszystkim przez Unię Europejską. Nie budzi szczególnych kontrowersji - zwłaszcza, że również opozycja nie jest szczególnie zainteresowana tymi zagadnieniami. Minister jest umiarkowanie przeciętny. Nie stanowi ani zalety, ani wady gabinetu.